סרטן ריאה: לא למעשנים בלבד

(9)
לדרג

סרטן ריאה יופיע לרוב במעשנים, אולם חשוב לזכור כי 20% מחולי סרטן הריאות לא עישנו מעולם. בשל כך, חשוב לשים לב לשינויים בבריאות הכללית, גם בקרב לא מעשנים

מאת: ד"ר מור מושקוביץ

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה באבחון סרטן הריאה, אולם למרות זאת, ברוב המקרים הוא מתגלה בשלב מאוחר של המחלה. הסיבה העיקרית לכך נובעת בעיקר בשל העובדה שתסמינים רבים של גידול סרטני בריאה (דם בליחה, שיעול ממושך שהולך ומחמיר, קוצר בנשימה או קשיי נשימה אחרים, ירידה במשקל וחוסר תאבון, תשישות, קושי בבליעה, זיהומים חוזרים בדרכי הנשימה ועוד), יכולים להתאים גם למחלות אחרות וקלות יותר כמו, למשל, דלקת ריאות במיוחד בקרב אנשים לא מעשנים, שסבורים כי הם אינם מצויים בסיכון.

סרטן ריאה יופיע לרוב במעשנים, אולם חשוב לזכור כי 20% מחולי סרטן הריאות לא עישנו מעולם. לכן, גם במטופלים שלא מעשנים, חשוב לברר סימפטומים המחשידים לסרטן הריאות, על מנת לאבחן את המחלה מוקדם יותר. גם כאשר המחלה אובחנה בשלב מתקדם, קיימים מספר טיפולים שעשויים להביא לתגובה טובה.
20% מחולי סרטן הריאות לא עישנו מעולם. צילום: שאטרסטוק 20% מחולי סרטן הריאות לא עישנו מעולם. צילום: שאטרסטוק

מה כולל אבחון של סרטן ריאה?

אבחון של סרטן ריאה כולל בדיקות הדמיה, בהן: רנטגן, CT, ו-Pet-CT לאבחון התפשטות הגידול הסרטני לבלוטות הלימפה והימצאות גרורות באברים אחרים; סריקת עצמות, הדמיה של המוח ובדיקות מעבדה על פי הצורך. במהלך בדיקות אלה תילקח ביופסיה שתקבע האם מדובר בגידול ממאיר ובקביעת סוג הגידול. שילוב של כל הבדיקות יחד יקבעו את שלב המחלה ומאפייניה.

אילו סוגי סרטן ריאה קיימים ומהי שכיחותם?

ישנם שני סוגים עיקריים של סרטן ריאה: סרטן ריאה של תאים לא קטנים (NSCLC - Non Small Cell Lung Carcinoma) המופיע בקרב כ-85% מהחולים; וסרטן ריאה של תאים קטנים (SCLC - Small Cell Lung Carcinoma), שהינו נדיר יותר ומופיע בקרב 15% מהחולים. קבוצת ה-NSCLC כוללת גם תתי סוגים, הנקבעים לפי מאפיינים שונים של התאים הסרטניים.

מהו הטיפול הניתן כיום לחולי סרטן ריאה?

לאחר אבחון המחלה, צוות טיפולי רב תחומי יבחן ביחד עם החולה את ההליך הטיפולי המתאים עבורו. חולים שימצאו מתאימים, יעברו ניתוח להסרת הגידול. בשנים האחרונות חלו התפתחויות רבות בזירה הניתוחית, וטכנולוגיות חדשות, כמו טכנולוגיה זעיר-פולשנית הנעזרת במצלמה (VATS), מאפשרות ניתוח פחות פולשני והתאוששות מהירה יותר. חולי סרטן ריאה יעברו לעיתים גם טיפולי הקרנות בהתאם לסוג הגידול ולשלבי המחלה, במטרה להרוס את תאי הגידול. הטיפול מותאם לחולה, לשלב המחלה ולסוגה, וכן לגיל החולה ולמחלות רקע נוספות מהן הוא סובל.

כחלק ממגמה כוללת בעולם הרפואה, יותר ויותר חולים בסרטן ריאה של תאים לא קטנים (NSCLC) יכולים לקבל היום טיפול מותאם אישית. אחת מהבשורות הגדולות בתחום זה הם טיפולים ממוקדי מטרה - כלומר, בניגוד לטיפול הכימותרפי שפוגע במנגנון החלוקה של כל התאים בגוף, כולל התאים הבריאים, הטיפולים החדשים מוכוונים למנגנון ספציפי המופעל בעיקר בתאי הגידול.

מהי מוטציה של חלבון ה-ALK?

בקרב קבוצה קטנה של חולים בסרטן ריאה NSCLC, בעיקר בחולים שאינם מעשנים, קיים סיכוי למצוא מוטציה של גן ה-ALK. מוטציה זו יוצרת חלבון שעבר שינוי מבני, שמגביר את פעילות התאים הסרטניים ומעודד את התפשטות הסרטן בגוף. לחולים אלה ניתן להתאים טיפול בתרופות הממוקדות כנגד חלבון ה-ALK - טיפול שעשוי להאריך את חייהם ואף לשפר את איכות חייהם.
אבחון של סרטן ריאה כולל בדיקות הדמיה. צילום: שאטרסטוק אבחון של סרטן ריאה כולל בדיקות הדמיה. צילום: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול נגד חלבון ה-ALK?

חולים אלה יטופלו בתחילה בתרופות דוגמת אלקטיניב, שנכללה בסל התרופות האחרון, או קריזוטיניב, שהינה תרופה ותיקה יותר והראשונה ממשפחת מעכבי ה-ALK. בהמשך, כאשר הטיפול בקו הראשון כבר לא יהיה יעיל עבורם, יוכלו מטופלים אלו לקבל תרופה חדשה בשם בריגטיניב - גם היא נכללה זה עתה בסל התרופות. לאחרונה נמצא כי תרופה זו יכולה להאריך את הישרדות החולים ללא התקדמות המחלה בלמעלה מ-16 חודשים - בשורה של ממש לחולים במחלה. התרופות החדשות, מלבד הארכת החיים ושיפור איכות החיים, הוכיחו כי הן גם מסוגלות להשיג שליטה טובה יותר בגרורות במוח, המאפיינות חולים בסרטן ריאה מתקדם.

לסיכום: אין אדם שיכול להיות מוכן לרגע שבו מבשרים לו כי הוא חלה בסרטן ריאה, לא אדם שעישן כל חייו ובטח שלא אדם שנמנע מסיגריות. המודעות לסיכון לחלות במחלה גם אצל לא מעשנים ותשומת לב לשינויים בבריאות הכללית, הינן המפתח לטיפול נכון במחלה. בחולים בסרטן ריאה NSCLC שאינם מעשנים, קיים סיכוי למצוא מוטציות במספר גנים, כמו מוטציה בגן ה-ALK - לה ניתן להתאים טיפול מאריך חיים.

ד"ר מור מושקוביץ הינה רופאה בכירה בשירות לגידולי ריאה במכון האונקולוגי ברמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום