ל"ג בעומר: אפשר גם בריא

(1)
לדרג

חגיגות ל"ג בעומר מלאות בפיתויים שונים ולא בריאים. איך בכל זאת אפשר לחגוג את סביב המדורה תוך הקפדה על מזון בריא ומזין? 8 טיפים יעילים לחוגגים

מאת: עינת מזור בקר

השבוע כולנו נשב סביב מדורת ל"ג בעומר, נזרוק תפוח אדמה אל האש ונצלה שיפודי מרשמלו. חגיגות ל"ג בעומר במסגרת הגנים ובתי הספר מלאות בפיתויים שונים ולא בריאים - אז איך אפשר לחגוג כהלכה ובכל זאת לדאוג לבריאות ילדינו? הנה שמונה טיפים לחוגגים:

ניתן ליזום כיבוד בריא ומזין ולהציעו לכל הכיתה/גן. למשל: פלטות של מקלוני ירקות, קלחי תירס, אבטיח ומלון חתוכים, כריכונים (עדיפות ללחמניות או פיתות מקמח מלא אך לא חובה) עם חומוס או גבינות.

במידה ובכל זאת רוצים לקנות מזון מהיר, עדיף לוותר על מזון כמו נקניקיות בלחמנייה ולבחור בפיצה או בפלאפל. אם בוחרים בפלאפל, אפשר להכינו לבד בבית או לוודא היכן יש דוכן פלאפל אשר מחליף את שמן הטיגון שלו על בסיס יומי (הבעיה העיקרית בפלאפל מטוגן היא טיגון בשמן ממוחזר). כך, בתוספת הרבה סלט וטחינה, מדובר בהחלט בארוחה מזינה. נקניקיות נחשבות לג'אנק פוד הנחות ביותר שקיים והן מכילות כמות גדולה של שומן שאינו בריא וכמות גדולה מאוד של נתרן.

מומלץ לצלות את המרשמלו מספר שניות בלבד ולא לשרוף אותו. צילום: שאטרסטוק
מומלץ לצלות את המרשמלו מספר שניות בלבד ולא לשרוף אותו. צילום: שאטרסטוק

התחילו עם האוכל והשאירו לסוף האירוע את המרשמלו ושאר ממתקים.

אין הכרח לערוך מסיבת חטיפים לאחר הארוחה סביב המדורה. ניתן להגדיר מראש לילדים כי המנה המתוקה שלהם תהיה מרשמלו וניתן להוסיף גם קרחון (שלוק) קטן, ללא צבעי מאכל, לכל ילד.

מבחינה בריאותית חשוב לזכור כי לא מומלץ לאכול מזון "שרוף", כיוון שהוא מכיל חומרים אשר אינם ידידותיים לבריאות. כמו כן, אוכל שנצלה במדורה סופג גם עשן מזיק בכמות גדולה.

מרשמלו על האש מומלץ לקרב את המרשמלו אל האש למספר שניות בלבד, רק כדי לקבל את אפקט הצלייה ולהקפיד לא לשרוף אותו. חשוב לזכור למרות שמרשמלו הוא ממתק רך, הוא עלול להיתקע כגוש אחד בגרון ולגרום לחנק (גם עבור ילדים גדולים). חשוב להזכיר לילדים ללעוס מספר פעמים את המרשמלו טרם אכילתו. המרשמלו מורכב בעיקרו מסוכר לבן, בתוספת עמילן, חומרי טעם וצבעי מאכל. 5 יחידות מרשמלו יתרמו כ-70 קלוריות וכ-15 גרם פחמימות - בדומה לפרוסת לחם.

בחגיגות רבות של ל"ג בעומר, הילדים שוהים סביב שולחנות האוכל ללא הפסקה. לכן, מומלץ לשים דגש על הפעילות סביב המדורה על מנת שהאוכל לא יהיה מרכז האירוע.

לחולי סוכרת מומלץ להסתפק בתפוח אדמה קטן. צילום: שאטרסטוק
לחולי סוכרת מומלץ להסתפק בתפוח אדמה קטן. צילום: שאטרסטוק

סוכרת בל"ג בעומר נהוג לצלות בתוך המדורה תפוחי אדמה בנייר כסף, אך חשוב לזכור כי עבור ילדים הסובלים מסוכרת (או הוריהם הסוכרתיים) תפוח אדמה הינו מזון שמעלה משמעותית את רמת הסוכר. לכן, לחולי סוכרת מומלץ להסתפק בתפוח אדמה קטן או חצי תפוח אדמה גדול. בנוסף, ניתן לזרוק למדורה חצילים שלמים (המכילים מעט מאוד פחמימות), בטטה או ארטישוק ירושלמי עטופים בנייר כסף. ירקות אלה הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך וכנראה יתרמו פחות לעלייה ברמות הסוכר. כאשר המדורה נמשכת מספר רב של שעות לתוך הלילה אפשר להכין סיר פויקה המכיל קטניות וירקות, כמו קישואים, דלעת, בצל ושום. ארוחה כזאת תתרום לעלייה מתונה יחסית ברמת הסוכר. ולסיום - כמו בכל אירוע בו נמצאים מספר שעות מחוץ לבית, מזריקי אינסולין חייבים להתארגן מראש עם ציוד למקרה של היפוגליקמיה ומכשיר למדידת סוכר.

עינת מזור בקר - דיאטנית קלינית במרפאת לטיפול בהשמנה במרכז DMC.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום