מתי מומלץ לפנות לאנדוקרינולוג?

(35)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים משינוי במצב הרוח? השמנה בלתי מוסברת? צימאון? אין אונות? שיעור יתר או חסר? יתכן שאתם סובלים מהפרעה בתפקוד אחת הבלוטות עם הפרשה פנימית

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
077-2310415 (מספר מקשר)

המערכת האנדוקרינית מורכבת מבלוטות שונות המצויות לאורך הגוף ואחראיות להפרשת הורמונים שונים לדם. בין הבלוטות, למשל: בלוטת ההיפופיזה (יתרת המוח), בלוטת התריס ויותרת התריס, הלבלב, יותרת הכליה וכן האשכים והשחלות.

מה תפקיד ההורמונים?

הורמונים הם חומרים המופרשים על ידי הבלוטות, והם אחראים לתפקוד התקין של הגוף. כל פגיעה באחת הבלוטות של המערכת האנדוקרינית, גורמת להפרשת חסר או הפרשת יתר של אחד או יותר מההורמונים לדם.

כתוצאה מכך, נגרמת פגיעה בתפקוד מערכות הגוף השונות (תפקוד יתר או תת-תפקוד של מערכות אלה). פעמים רבות, פגיעה כזו מובילה למחלה כרונית, הדורשת טיפול הורמונלי מאזן למשך כל חיי המטופל. לעתים רחוקות, המצב עלול להתדרדר והמטופל עלול לשלם בחייו.

מה עלול לגרום לפגיעה במערכת האנדוקרינית?

ישנם גורמים שונים החל מגורמים גנטיים (אנשים הנולדים עם נטייה לפתח הפרעה בתפקוד אחת הבלוטות), לצד גורמי פגיעה נוספים כדוגמת:

וירוסים וחיידקים, התוקפים את הבלוטות ומייצרים בהן דלקת.

מחלות אוטואימוניות שונות - שבמהלכן מערכת החיסון תוקפת את אחת הבלוטות - (למשל, חלק ממחלות בלוטות התריס).

גידולים שונים, שפירים או ממאירים, עלולים לתקוף את המערכת האנדוקרינית ולגרום להפרעה בתפקוד.

גורמים אחרים כמו תרופות או חומרים כימיים הנמצאים בשימוש בתכשירים קוסמטיים וקוטלי חרקים.

גורמים גנטיים. צילום: שאטרסטוק
גורמים גנטיים. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימנים לפגיעה במערכת האנדוקרינית?

ישנם תסמינים שונים המאפיינים פגיעה בבלוטות השונות. כך למשל:

כאבי ראש מלווים בפגיעה בראייה עלולים לרמוז על פגיעה בבלוטת היפופיזה.

הפרעות במחזור הוסת אצל נשים ואין אונות אצל גברים הן תלונות שכיחות של חולים הסובלים ממחלות אנדוקריניות.

שתייה מרובה, צימאון והשתנה מרובה; הן תופעות שעלולות להעיד על הופעה אפשרית של סוכרת אולם אותן תופעות בדיוק, נצפות כאשר קיימת בעיה תפקודית בחלק האחורי של בלוטת ההיפופיזה.

חוסר סבלנות ואלימות, תוקפנות, נדודי שינה, נשירת שיער, הפרעות קשב וריכוז והפרעות בקצב הלב הן תופעות שכיחות להפרעה בתפקוד בלוטת התריס.

דיכאון ואפתיה שאינם טיפוסיים, הפרעות בתפקוד מיני, השמנה ושיעור יתר עשויים להצביע על פגיעה בתפקוד בלוטת יותרת הכליה.

שיעור יתר אצל נשים או היעדר שיער מיני אצל גברים - עשויים להצביע על עודף או חסר הורמוני מין).

חשוב לדעת כי תסמינים במחלות האנדוקריניות עלולים להיות עמומים ובלתי ספציפיים. לעיתים הם אף נראים כמו תסמינים של מחלות אחרות. כך למשל, חולה שהחלה לסבול ממחשבות שווא, מחשבות רדיפה ודיכאון והגיעה לאשפוז במחלקה פסיכיאטרית, אובחנה כסובלת מהפרשת יתר של קורטיזול (הורמון יותרת הכליה). טיפול בבעיה האנדוקרינית גרם להעלמות הבעיות הפסיכיאטריות.

כאבי ראש מלווים בפגיעה בראייה. צילום: שאטרסטוק
כאבי ראש מלווים בפגיעה בראייה. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים הפיזיים-חיצוניים של פגיעה במערכת האנדוקרינית?

לעתים קרובות, המחלות האנדוקריניות השונות מלוות בשינויים בתווי הפנים והגוף של המטופל. כך, למשל: השמנה המתרכזת באזור הפנים והבטן, בעוד הגפיים נותרות רזות - עשויה להצביע על פעילות יתר של בלוטת יותרת הכליה.

הופעת תווי פנים גסים, התרחבות האף, התעבות השפתיים, הגדלת הלשון והאצבעות מעידים על פעילות יתר של בלוטת ההיפופיזה והפרשת יתר של הורמון גדילה.

שיתוק חלקי בעצבי הפנים, תחושת נימול בגפיים, כאבי ראש והפרעות בראייה - הפרעות עצביות אלה עשויות להיות אף הן תסמין המעיד על פגיעה באחת הבלוטות.

כיצד מאבחנים את הבלוטה הספציפית שנפגעה?

הרופא האנדוקרינולוג יבצע מספר בדיקות (לרוב בדיקות דם שיבחנו את רמות ההורמונים השונים), והתוצאות יאפשרו לזהות את המקור הספציפי של התסמינים השונים. במקרים מסוימים יש צורך בבדיקות נוספות לדוגמה, בדיקות הדמיה כדוגמת MRI של בלוטת ההיפופיזה במקרה של גידולים, מיפויים שונים ובדיקות אולטרסאונד של בלוטת התריס או סי.טי של הכליה. הבדיקות הן בהתאם לתסמיני המקרה ומותאמים באופן אישי בהתאם לצורך העולה בתהליך האבחון.

מהם הטיפולים האפשריים לאיזון המצב?

הטיפול במחלות אנדוקריניות לאחר זיהויים הוא לרוב די פשוט ועשוי להסתכם בנטילת כדור אחד ליום. במקרים של גידולים ממאירים, הטיפול הוא ניתוחי בלבד.

לסיכום: שינוי בחזות הגופנית, כאבי ראש, הפרעות ראייה בלתי מוסברות, צימאון, השתנה מרובה ובלתי נשלטת, שינויים בלתי מוסברים במצב הנפשי, אין אונות, שיעור יתר או חוסר בשיער מיני אצל גברים והפרעות במחזור הווסת אצל נשים - כל אלה סיבות לבדיקה אנדוקרינית.

פרופ' אילנה בלום הינה מומחית למחלות אנדוקריניות ורפואה פנימית.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום