נולדה פעמיים באותו היום

(0)
לדרג

חייה של פעוטה שנולדה עם מצוקה נשימתית כתוצאה משאיפת מים מקוניאליים ניצלו פעמיים פעם אחת מיד לאחר הלידה ובפעם השנייה בזכות חיבור למכשיר "אקמו"

מאת: מערכת zap doctors

במשך תשעה חודשים חיכו בני הזוג כשנעמה (30) ועידו (30) יקוטי ממושב דוב"ב לבתם הקטנה. אחרי היריון תקין, לפני כחודש חשה נעמה בצירים והשניים מיהרו להגיע אל בית החולים כשהם מצפים ללידה רגילה, שהייתה אמורה לעבור בהצלחה וללא כל סיבוכים. עם צאתה של הפעוטה אל אוויר העולם הבחין הצוות המיילד כי היא סובלת ממצוקה נשימתית, זאת בשל העובדה ששאפה "מים מקוניאליים" (מי שפיר צואתיים), סיבוך אותו לא ניתן למנוע מבעוד מועד. "חיכינו לשמוע אותה בוכה ולקבל אותה לידינו", משחזר עידו את האירועים, "אבל מהתגובות של הצוות הבנו שמשהו כאן לא כשורה והם התחילו מיד לטפל בה".

צוות חדר הלידה ורופאים נוספים שהוזעקו למקום ניסו לטפל בפעוטה שמצבה הלך והדרדר. לבסוף הצליחו לשאוב את המים מריאותיה, אך למרות המאמצים ריאותיה נפגעו והיה קושי להנשים אותה. לאור הסכנה שנשקפה לחייה, החליט הצוות לפנות לפתרון היחיד שעוד נותר ולהזעיק את צוות ה-ECMO של בית החולים רמב"ם בחיפה צוות המיומן בהפעלת מכשיר "אקמו" המחליף את פעילות הלב והריאה לזמן ממושך.

בשל מצבה של הפעוטה, נאלץ הצוות לייצב אותה במקום לפני העברתה אל בית החולים בחיפה, תוך חיבור התינוקת הקטנה אל מכשיר ה"אקמו". מדובר בהליך המצריך התערבות כירורגית ומיומנות גדולה בשל גילה הכה צעיר של הפעוטה (בת שעות ספורות בלבד), העובדה שכלי הדם שלה קטנים ונוכח מצבה הרפואי הלא פשוט. מיד עם החיבור למכשיר חל שיפור קל במצבה והיא הועברה להמשך טיפול במחלקת טיפול נמרץ ילדים בביה"ח "רות" שברמב"ם.

בני הזוג יקוטי ובתם עדי. צילום: נתנאל אייזיק, דוברות רמב"ם
בני הזוג יקוטי ובתם עדי. צילום: נתנאל אייזיק, דוברות רמב"ם

במשך תשעה ימים שכבה עדי הקטנה במחלקת טיפול נמרץ ילדים ברמב"ם, כשהיא מחוברת למכשיר האקמו ונאבקת על חייה. משהחלה להתאושש, נותקה מהמכשיר והונשמה, כשצוות המחלקה בראשותו של ד"ר יוסי בן-ארי עוקב אחר מצבה באדיקות. בתום שהות של שלושה שבועות במחלקה נגמלה הפעוטה מהנשמה והועברה למחלקת ילדים א' להמשך השגחה כשהיא חיונית ומתפקדת.

"אנו אסירי תודה", אומרים בני הזוג יקוטי בעודם מביטים בבתם הקטנה בחיוך, "אין ספק שהמכשיר והצוות ברמב"ם הצילו את חייה. בשעות שאחרי הלידה חשבנו שכבר אין תקווה וכבר התכוננו לגרוע מכול. ברגע אחד, בהחלטה להזעיק את הצוות ולחבר את עדי למכשיר, הכל התהפך. חשוב מאוד שבכל בית חולים ימצא פתרון כזה כדי שיוכלו לתת מענה לכל מי זקוק לטכנולוגיה הזו".

מכשיר ה"אקמו" הינו סוג של מכונת לב-ריאה, אותה ניתן להפעיל לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים ספציפיים, וברובם קיצוניים, כאשר יש צורך לתת לליבו של החולה, או לריאותיו, זמן החלמה לצורך התאוששות. בישראל ישנם כמה מכשירי אקמו בודדים, הניתנים להעברה ממרכז רפואי למשנהו, לפי הצורך. מחלקת ניתוחי לב ברמב"ם פועלת בשיתוף פעולה עם בתי חולים שונים בארץ, ומסייעת באמצעות צוות רפואי ייעודי למטופלים הזקוקים לטיפול במכשיר, כפי שהיה גם במקרה הזה. צוות האקמו ברמב"ם מטפל מידי שנה במספר מקרים המערבים ילדים צעירים ופעוטות, פעולות המצריכות, כאמור, מיומנות ויכולת להתמודד עם האתגרים הנובעים מגילם הצעיר של המטופלים הללו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום