מימון הקפאת ביציות: מי זכאית?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקפאת ביציות נחשבת לשיטה היעילה ביותר לשימור פוריות. למרבה הצער, נשים רבות מוותרות עליה - בגלל עלותה הגבוהה אולם ישנן דרכים להפחית את העלויות.

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312082 (מספר מקשר)

המודעות לחשיבות ביצוע הליך הקפאת ביציות עולה בהתמדה; יותר ויותר נשים מגיעות למסקנה נכונה, בעלת חשיבות מכרעת, לפיה כדאי להן לשמר את פוריותן בעזרת הקפאת ביציות. מודעות זו אכן חשובה ומבורכת, אך איננה מספיקה - משום שנשים רבות נוטשות את הרעיון ומוותרות על ההליך המתבקש, למרות יעילותו. כל זאת - נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בתהליך.

האם גם את רוצה לעבור הקפאת ביציות, אך נרתעת מהמחיר הגבוה שדורש מימוש הצעד המומלץ והחשוב? אם כן, הכתבה הזו בדיוק בשבילך. חשוב לדעת - קיימות דרכים לממן הקפאת ביציות. מוטב שתכירי את כל הדרכים, לפני שתרימי ידיים.

כמה עולה הליך הקפאת ביציות?

ההסדר הקיים כיום במדינת ישראל מאפשר לנשים המעוניינות בהקפאת ביציות, בשל נסיבות חברתיות, לעבור עד 4 סבבים של טיפולים ו/או עד שיישאבו מגופן 20 ביציות. עלות ההליך כרוכה במספר סבבי הטיפול שמבצעת האישה. מרכיבי התשלום לא מעטים ושיעורם גבוה. עלות טיפול אחד עשויה להגיע ל-17,000 שקל. על סכום זה, יש להוסיף את עלות שכרו של הרופא ואת עלות התרופות הנחוצות.

כמובן שחלק גדול מהנשים מתקשות לעמוד במימון הטיפול הזה. לפיכך, מומחי פוריות בישראל פועלים לשינוי ההסדר הקיים. עם זאת, עד שיחול השינוי המיוחל בהסדר ועד שתיפסק האפליה הפסולה, שפוגעת בנשים שאינן משתייכות למעמד כלכלי גבוה - חייבות הנשים בעצמן לנסות לפעול לגיוס הסכום הנחוץ, לשם ביצוע הפעולה. חלק לא מבוטל מהן יכולות להיעזר בהסדרים הקיימים ומעניקים סיוע וכיסוי חלקי או מלא של ההליך.

כיצד ניתן להפחית עלויות של הקפאת ביציות?

ניתן להפחית עלויות של הליך הקפאת ביציות ואף לזכות להקפיא יותר ביציות, אם בוחרים לפעול נכון - ולמצות את הזכויות המגיעות לנשים, בנסיבות מסוימות. בהקשר זה, בולט הכלל האוניברסלי - שרלוונטי בהקשרים רבים - "ידע הוא כוח". במצב בו את שוקלת הקפאת ביציות, ככל שתפעלי מוקדם יותר וככל שתדעי יותר פרטים - כך תגדילי את כוחך וסיכוייך להגשים את החלום.

כל עוד הטיפול של הקפאת ביציות אינו ממומן, תפקידך - כמי ששוקלת לדחות את גיל ההריון - "להכין שיעורי בית". עליך לבצע את כל הבירורים הנדרשים לגבי מצבך, לעבור בדיקות רלוונטיות ולהתייעץ עם רופאים מומחים לפריון, בעלי ניסיון בביצוע הליכי הקפאת ביציות.

במהלך ה"מחקר" הפרטי שתבצעי - תלמדי על השינויים שהוכנסו לאחרונה בסל התרופות, הכוללים מקרים נוספים, בהם נשים זכאיות למימון הליכי הקפאת ביציות; ותוכלי להתעדכן בעתיד אודות שינויים מבורכים נוספים, שייתכן כי יושלמו בקרוב.

לבצע את כל הבירורים הנדרשים לגבי מצבך. צילום:שאטרסטוק
לבצע את כל הבירורים הנדרשים לגבי מצבך. צילום:שאטרסטוק

מי זכאית לסיוע במימון של הקפאת ביציות?

נשים שעוברות טיפולים שמסכנים את פוריותן. נשים בגיל הפריון, שעוברות טיפולים שעשויים לפגוע בפוריות שלהן - זכאיות למימון טיפולי הקפאת ביציות. כך, למשל: קבוצה זו כוללת נשים שעוברות טיפולים כימותרפיים או קרינה, למיגור מחלה ממאירה.

נשים עם תחלואת רקע. הישג חשוב ביותר נרשם לאחרונה לזכותה של האגודה הישראלית לחקר הפוריות, שהצליחה לשכנע את וועדת סל הבריאות, לכלול בסל הקפאת ביציות בנשים שאצלן העתודה השחלתית (כמות הביציות שבשחלות) נמוכה או עתידה להיגמר מוקדם מהרגיל. וועדת הסל קבעה לאחרונה, שנשים עם בעיות גנטיות או עקב תחלואה מסוימת זכאיות למימון הליכי הקפאת ביציות מהמדינה. כלומר יש התחייבות מצד המדינה לממן עבור נשים אלו (בהתאם לקריטריונים מסוימים), טיפולים להקפאה של עד 40 ביציות. אלה חדשות מרעישות ומבורכות - ולא מספיק נשים מודעות לקיומן.

נשים עם אנדומטריוזיס, ו/או נשים שעברו ניתוחים בשחלות, כשהן בגיל הפריון זכאיות למימון הקפאת ביציות.

נשים נשאיות של גן שביר: גם נשים שאותרו בבדיקות גנטיות כנשאיות של X שביר, זכאיות למימון טיפולי הקפאת ביציות, על חשבון המדינה.

המסקנה היא שמומלץ לכל אישה בגיל צעיר לבדוק אפשרות לנשאות של הגן ל-X השביר. כמו כן כל אישה שעברה בעבר טיפולים או ניתוחים בשחלות או שאובחן אצלה אנדומטריוזיס בגיל צעיר חייבת לעצור ולהתייעץ עם רופא נשים מומחה לפריון, על אפשרות זו - ולבחון בסיועו את יכולתה למצות את זכויותיה (ככל שהן קיימות). גם אם מדובר בנשים צעירות בשנות העשרים לחייהן - זה לא מוקדם מדי לשקול לבצע הקפאת ביציות; נהפוך הוא: ביציות שנשאבות כשהאישה צעירה הן ביציות איכותיות יותר, מה שמגדיל את הסיכוי שיתאפשר בעזרתן להשיג בעתיד הריון.

מה לגבי נשים בריאות לחלוטין?

ההערכה היא שגם עבור נשים עם עתודה שחלתית נמוכה ניתן יהיה להשיג מימון מקופות חולים והמדינה.
קימות היום בדיקות, פשוטות יחסית, להערכת העתודה השחלתית אצל האישה: שלוש בדיקות ניתנות לביצוע בנושא זה: 1. הטובה בהן היא בדיקת ההורמון AMH. רמה נמוכה של הורמון זה, המופרש מהזקיקים הראשוניים בשחלה, מעידה על עתודה שחלתית נמוכה. 2. ספירת הזקיקים הראשוניים בשחלה (AFC). בדיקה זו מבוצעת באמצעות אולטרסאונד -מכשיר המצוי בכל מרפאה של מומחה פוריות או מומחה אולטרסאונד. 3. פרופיל הורמונלי, כלומר רמת ההורמונים שנמדדת ביום השלישי של המחזור ובעיקר רמת FSH. רמה גבוהה של FSH (מעל 10) מחשידה בעתודה שחלתית ירודה.

כל הנשים האחרות, נשים בגיל 31 עד 40 , שאין כל רקע רפואי המקנה להן זכויות למימון ו/או סיוע בטיפולי הקפאת ביציות, יישאו בכוחות עצמן בהוצאות הכרוכות בטיפולים. מדובר בהוצאה משמעותית וברור שלנשים רבות אין יכולת לעמוד בהוצאה - אולם חשוב לא לדחות את האפשרות על הסף.

בהקשר זה, חשוב להדגיש את חשיבות המודעות לנושא: נשים רבות טועות לחשוב שניתן ללדת גם בגיל מאוחר. כולנו מכירים אשה אחת או שתיים שילדו בגיל 42-43; אבל חשוב לדעת שהן היוצאות מן הכלל - ואינן מעידות על הכלל.

ביציות שנשאבות כשהאישה צעירה הן איכותיות יותר. צילום: שאטרסטוק.
ביציות שנשאבות כשהאישה צעירה הן איכותיות יותר. צילום: שאטרסטוק.

אי אפשר ללדת בגיל מאוחר?

אפשר ללדת בגיל מאוחר - וזה אכן קורה - אבל מדובר ב"הימור מסוכן". לכן, יש צורך ב"ביטוח". בהקשר זה, הקפאת הביציות היא סוג "ביטוח", שמגדיל מאוד, באופן משמעותי ומהותי, את היכולת ללדת על אף שדוחים את גיל ההריון.

למעשה, הליך הקפאת ביציות מאפשר לאישה שבוחרת או נאלצת ללדת מאוחר יותר לישון "יותר בשקט" ולהיות רגועה יותר. הסיכויים שתצליח ללדת בזכות הביציות שתקפיא גדולים הרבה יותר, מהסיכויים שתצליח ללדת באופן טבעי, או בעזרת טיפולי פוריות - אחרי גיל 37; בוודאי אחרי גיל 39.

מה קורה ליכולת הפריון עם ההתבגרות?

הרפואה והמדע התקדמו בתחומים רבים, אולם בתחום הפריון - דבר לא השתנה: לביציות של האישה יש "תאריך תפוגה". אישה מגיעה לעולם עם מספר ביציות קבוע, שאינו משתנה. בכל חודש, האישה מאבדת מספר ביציות. לפיכך, "מחסן הביציות" הולך ומתדלדל. בנוסף, איכות הביציות נפגמת עם חלוף הזמן. למרות ההישגים המשמעותיים בתחומי ההפריה החוץ גופית וטיפולי הפריון המתקדמים הקיימים - נשים, החל מגיל 35 לערך, מאבדות באופן הדרגתי את היכולת שלהן להרות, להחזיק הריון מלא וללדת עובר בריא.

אחרי גיל 37, הולכים הסיכויים ופוחתים - וכך ממשיכה יכולת הפריון לאבד מכוחה, באופן משמעותי, עם הגיל. נשים אינן יכולות להניח שבגלל ש"כולן עושות את זה" ודוחות את גיל ההריון; ובגלל שהרפואה מתקדמת ו"כולן יולדות מאוחר" - גם הן יכולות לדחות את גיל ההריון, בהנחה ש"יהיה בסדר". הן יכולות לקבל כל החלטה - אבל חשוב שההחלטה תהיה מושכלת ומבוססת על המציאות, שנשים רבות אינן מודעות לה. זהו שורש הבעיה.

בכל מקרה, ראוי לכל אישה בגיל מוקדם ככל האפשר, להתייעץ עם מומחה פוריות באשר לעתודה השחלתית שלה ובשאלה אם כדאי להקפיא ביציות, מתי ואיך.

לסיכום: באופן גורף, ניתן להמליץ לנשים שבוחרות ללדת מאוחר - כשיכולת הפוריות שלהן כבר יורדת באופן משמעותי - להשתדל ולהתאמץ לבצע הליך הקפאת ביציות. בהיותו הליך יעיל ביותר, המעלה באופן משמעותי את הסיכוי שיוכלו ללדת, אם וכאשר יגיע המועד. רק כך, יוכלו להפחית במקצת את פגעי הזמן - ולצמצם את הסיכון שחלוף השנים יחבל בחלומן להפוך אימהות.

פרופ' שלמה משיח הוא מומחה לפוריות ובריאות האישה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי פוריות

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום