אלרגיה: 6 טעויות נפוצות

(24)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מנזלת, שיעול, גירוי בגרון ועוד שלל תסמינים? אולי יש לכם אלרגיה עונתית. גזרו ושמרו: 6 התנהגויות שעלולות להחמיר את האלרגיה שלכם

רופא משפחה
04-6375333

אלרגיה ובמיוחד נזלת אלרגית יכולות להיות סיוט של ממש ולפגוע משמעותית באיכות החיים. אף סתום, עיניים מגרדות ולפעמים מודלקות, תחושת גירוי של הגרון והאף, התעטשויות, פגיעה בחוש הריח ואף שיעול - כולם תסמינים לא נעימים שיכולים להפריע לשגרת היומיום, לעבודה ואפילו לשינה רגועה. אבל עד כמה הפעולות שאנו נוקטים לעיתים בזמן אלרגיה רק מחמירות את המצב?

מומלץ להחליף לעיתים קרובות מצעים. צילום: שאטרסטוק

הנה כמה מהטעויות הנפוצות והדרכים להימנע מהן:

1. מאבחנים לבד

האם מדובר בהצטננות או באלרגיה? חלק מהתסמינים של הצטננות ושל נזלת אלרגית דומים, על כן רבים נוטים לחשוב שהאלרגיה שלהם היא הצטננות או וירוס עונתי ופונים לישועה ממדף התרופות ללא מרשם. במידה ומדובר בהצטננות, ישנן תרופות ותכשירים רבים המכילים חומרים פעילים וגם טיפולים טבעיים, כמו תרסיסי מי מלח לשטיפת האף.

בגזרת התרופות נפוץ בעיקר השימוש בתרסיסי אף נוגדי גודש, המבטיחים הקלה מידית בנשימה. תרסיסים אלו יעילים לפתיחת האף הגדוש, היות והם גורמים לכיווץ כלי הדם וכתוצאה מכך לירידה באספקת הדם לרירית. עם זאת, במידה ומדובר בנזלת על רקע אלרגי, שימוש בתרסיס נוגד גודש הוא אינו יעיל, ועל אף ההקלה הזמנית עלול להיווצר אצל המטופל צורך לשימוש תכוף ובלתי פוסק כדי להקל על הבעיה. בנוסף לכך, מעטים יודעים כי חל איסור להשתמש בנוגדי גודש מעל לחמישה ימים ברצף, היות והשימוש הכרוני בהם מוביל לפגיעה ברירית האף עד כדי נזק בלתי הפיך. הפגיעה ברירית יוצרת גם מצב של "הפוך על הפוך" ומייצרת בעצמה גודש באף, ובכך השימוש החוזר בתרסיס נמשך שוב ושוב, עד היווצרות של תלות ונזקים נוספים.

לכן, מומלץ תמיד לאבחן אצל רופא מומחה האם הנזלת שלכם נובעת מהצטננות או מאלרגיה. ואם בכל זאת בחרתם להשתמש תחילה בתרסיס אף נוגד גודש, יש לשים לב האם הבעיה נפתרת בימי השימוש הראשונים ובמידה ולא, מומלץ לפנות לרופא ולוודא האם מדובר בנזלת על רקע אלרגי.

2. מכניסים אויבים הביתה

בעונות הפריחה מרובות האבקנים מומלץ לא להשאיר את החלונות פתוחים לרווחה. כשמאפשרים לאבקני הפרחים לחדור אל תוך הבית, הם מצטברים על הרהיטים, המצעים והשטיחים ועלולים להמשיך ולהציק לאורך זמן. בכלל, הבית הוא מקום אסטרטגי להתחוללות של תהליך אלרגי היות ואנו שוהים בו לא מעט. אי לכך, אנו חייבים לבצע בירור מה גורם לאלרגיה ממנה אנו סובלים והאם מדובר במשהו עונתי או שאולי מדובר במשהו כרוני, לאורך כל השנה. אבק וקרדית הבית, חומרי בישום כלשהם ואפילו עשן סיגריות יכולים להיות גורמים המזרזים התפרצות של אלרגיה. כאשר אנו יודעים מהם הגורמים אליהם אנו אלרגיים, ניתן להתגונן נכון יותר בתוך הבית. למשל, לרגישים לאבק ולקרדית הבית מומלץ להחליף לעיתים קרובות מצעים ולנקות את הארונות, שם מצטברת הקרדית ואותה אנו נושמים במהלך כל הלילה. עבור הרגישים לאבקנים מסוימים, מומלץ בעונת הפריחה להתקלח לאחר שהייה ממושכת במרחבים פתוחים, כדי להסיר מהגוף אבקנים שעלולים לעורר את התגובה האלרגית.

3. מתעלמים מהתסמינים, דוחים טיפול ומטפלים לא נכון

טיימינג הוא דבר חשוב בחיים - גם באלרגיה. ישנה חשיבות רבה לטיפול מוקדם ככל האפשר, עם פרוץ תסמיני האלרגיה. רבים נוטים להתעלם מתסמיני האלרגיה ומתייחסים אליהם בקלות דעת, עד שהמצב חריף ומחייב טיפול. חשוב לזהות את הסימפטומים כשהם מינוריים ולהיבדק על מנת לטפל בבעיה במהרה. טעות נפוצה נוספת היא טיפול לא נכון באלרגיה, הכולל שימוש בתכשירי אלרגיה קצרי טווח. ישנה חשיבות לטפל באלרגיה בצורה רציפה בכל שעות היממה. אמנם, קיימים היום טיפולים אנטי-היסטמיניים המאפשרים כיסוי מלא למשך 24 שעות ביממה, כדוגמת טלפסט ואריוס, שהינן תרופות מהדור החדש (דור 3), אולם גם תכשירים אחרים נגד אלרגיה הקיימים בשוק פועלים באופן יעיל, אך למספר שעות מצומצם - על כן, אם נוטלים אותם רק בבוקר, האלרגיה מתגברת מחדש בשעות הלילה, פוגעת בשינה ומחמירה את הסימפטומים בבוקר שלמחרת.

כיסוי מיטה וכריות הם מוקד משיכה לאבק וגורם מזרז לאלרגיה. צילום: שאטרסטוק

4. מתאמנים בשעה הגרועה של היום

פעילות גופנית היא דבר מצוין, אבל הנוטים לאלרגיה צריכים לדעת לבחור מתי לבצעה. אם אתם אוהבים לעשות ספורט באוויר הפתוח, הימנעו מפעילות בשעות הבוקר או אחר הצהריים המוקדמים. אבקני העצים והצמחים משחררים אבקנים עם הזריחה ונישאים באוויר. לכן, מומלץ לבצע פעילות גופנית במרחבים פתוחים לקראת ערב או במהלכו. מומלץ גם לעקוב אחר תחזית מזג האוויר, כיוון שישנם ימים שמזג האוויר אינו מומלץ לפעילות מחוץ לבית בעיקר לסובלים מאסתמה ומאלרגיה - לכן, בימים שכאלה כדאי להתאמן בחלל סגור וממוזג.

5. חוששים מסטרואידים

הטיפול המומלץ לנזלת אלרגית הוא טיפול נוגד דלקת, כזה שיטפל בבעיה ולא רק יקל על התסמינים. תרסיסי האף הסטרואידליים מפחיתים את התהליך הדלקתי שקיים באף ובכך חולפת גם הנזלת. אנשים חוששים מסטרואידים, אך לא תמיד יודעים כי בעוד שלסטרואידים הניתנים בבליעה יש תופעות לוואי והשפעה שלילית בשימוש ממושך, החומרים של תרסיסי האף הסטרואידליים אינם נספגים בגוף ואין חשש מתופעות לוואי מצטברות. יותר מכך, האיגודים המקצועיים בישראל ובעולם ממליצים במקרה של תסמינים בינוניים או קשים של נזלת אלרגית לשלב גם טיפול פומי (בכדורים) באנטי-היסטמין וגם שימוש בתרסיס אף סטריאודלי (למשל: סטרונאז או נזוקורט, שהינן תרופות מדור 2).

6. מאבזרים את חדר השינה

האם גם אתם אוהבים לעצב ולקשט את חדר השינה בכיסוי מיטה, כריות נוי ואפילו בובות? האם יש לכם שטיח בחדר השינה? כל הפריטים הללו הם מוקד משיכה משמעותי לאבק, המהווה גורם מזרז לאלרגיה. כדי להימנע מהתקפי אלרגיה, מומלץ להפחית למינימום את פריטי הבד בחדר השינה ולהשתמש בבדים שניתן לכבס באופן תכוף. כמו כן, מומלץ לא להשתמש במילוי נוצות לכריות ולשמיכה ולהעדיף מילוי סינטטי, דוגמת פוליאסטר, ואף להשתמש במצעים העשויים מבדים דוחי אבק.

לסיכום: אלרגיה עונתית היא תופעה מטרידה ומציקה, היכולה לשבש את חיינו ולגרום לנו לעיתים לתחושת חולי של ממש. חשוב מאוד שלא לאבחן את עצמנו לבד ולא להתחיל ליטול תרופות באופן עצמאי, אלא לגשת לרופא ולברר את הסיבה האמתית לתחושה הרעה. כמו כן, במידה ואתם סובלים מאלרגיה, יש מספר כללים פשוטים שאם תקפידו עליהם בשגרת היומיום, תוכלו להקל על עצמכם ולהפחית את הסיכון לסבול מתסמיני האלרגיה. זאת לצד נטילה אחראית ומוקפדת של הטיפולים התרופתיים לפי המלצת הרופא. חשוב שלא להפסיק את הטיפול התרופתי כאשר מרגישים ש"הכל בסדר", כדי לא לפתוח פתח החמרה בתסמיני האלרגיה.


ד"ר רקפת בכרך, מומחית ברפואת המשפחה, הנהלה רפואית מחוז שרון ושומרון, שירותי בריאות כללית.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום