סוכרת מסוג 2: מגיפה עולמית

(6)
לדרג

אורח החיים המערבי מביא לעלייה משמעותית בשיעור החולים בסוכרת מסוג 2: מחלה הכרוכה בסיבוכים בריאותיים רבים ובירידה באיכות החיים

מאת: ד"ר יאיר ירושלמי

סוכרת מסוג 2 (Type 2 Diabetes Mellitus) נחשבה בעבר "סוכרת מבוגרים". למרבה הצער, בשנים האחרונות סוכרת מסוג 2 נחשבת "מגיפה" הפוגעת בכל הגילאים. כך, משנה לשנה מאבחנים יותר ילדים וצעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, החולים בסוכרת מסוג 2. בעיקר, חולים הסובלים מהשמנת יתר.

כמה חולים בישראל בסוכרת מסוג 2?

על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, כחצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת מסוג 2; עוד כחצי מיליון מוגדרים במצב "טרום סוכרת"; ההערכות הן כי לפחות כ-200 אלף איש טרם אובחנו.

הסובלים מריכוז גבוה של שומן תוך-בטני נמצאים בקבוצת סיכון. צילום: שאטרסטוק
הסובלים מריכוז גבוה של שומן תוך-בטני נמצאים בקבוצת סיכון. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לעלייה המשמעותית בשיעור הסוכרת מסוג 2 בישראל ובעולם?

אורח החיים המודרני, המאופיין בצריכה של מזון עשיר בפחמימות וישיבה מרובה, לצד העלייה בתוחלת החיים - הקשורה גם בהתפתחות מחלות מטאבוליות - תורמים לעלייה מתמדת של מספר החולים בסוכרת מסוג 2.

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-25,000 חולים חדשים בסוכרת מסוג 2; ומנתונים סטטיסטיים של הפדרציה הבינלאומית לסוכרת - International Diabetes Federation - (IDF) עולה כי יותר מ-8% מאוכלוסיית העולם מעל גיל 18 חולים בסוכרת מסוג 2; בכל 10 שניות, נוספים בעולם עוד 3 חולים חדשים בסוכרת מסוג 2.

מהו המנגנון המטאבולי של סוכרת מסוג 2?

מחלת הסוכרת יכולה להיגרם כתוצאה מהרס של תאי בטא בלבלב, המייצרים את ההורמון אינסולין. תפקידו של האינסולין לווסת את רמות הסוכר בדם ולאפשר לגלוקוז (סוכר) לחדור אל התאים בגוף, על מנת לספק להם אנרגיה ולאפשר תפקוד תקין.

כדי לאפשר פעולה זו מפריש הלבלב אינסולין בכמות שתספיק להשלים את המשימה. במצבים בהם ישנו חסר יחסי של אינסולין (אם הלבלב נפגע חלקית) או כאשר נוצרת תנגודת שתפריע לפעילות האינסולין, יפריש הלבלב כמות אינסולין גבוהה יותר (מצב של היפראינסולינמיה) על מנת לעמוד במשימה. בהמשך רזרבות הלבלב ידלדלו ויוצר מצב של חסר אינסולין.

הגורמים לתנגודת לאינסולין כוללים: הורמוני סטרס כדוגמת קורטיזול, קלוגקון שפעולתו הפוכה לפעולת האינסולין והוא מעלה את רמות הסוכר ועוד. ראוי לציין שרקמת שומן והשמנה מהווים גורם נוגד לפעילות האינסולין. בעקבות התנגודת שנוצרת, הלבלב ילך ויפגע בהדרגה עד למצב שהוא אינו מסוגל לתת מענה, רזרבות האינסולין הולכות ומדלדלות ורמות הסוכר בדם עולות.

מדוע כה חשוב לבצע אבחון מוקדם?

חשוב למנוע סיבוכי סוכרת ואיזון של רמות הסוכר הוא האמצעי החשוב ביותר למניעת סיבוכי המחלה. ישנם מצבים שבזמן הופעת המחלה כבר נצפים סיבוכים בכלי דם בעיניים ועוד. מצב זה מחזק את השאיפה לאתר את המחלה בשלבים המוקדמים עד כמה שניתן ולכן מבוצעות בדיקות לאיתור המחלה.

מה מצב המודעות בישראל, לחשיבות האבחון המוקדם?

בישראל, המודעות לאבחון מוקדם של מחלת הסוכרת גבוהה מאד. רופאי משפחה ואחיות בקהילה מפנים לבדיקות אנשים בעלי פוטנציאל לפתח סוכרת מסוג 2. המחלה ניתנת לאבחון באמצעות בדיקות דם, למדידת רמות הסוכר בדם (קיימות מספר בדיקות, כפי שיפורט); ובדיקות שתן, המודדות את רמת החלבון (אלבומין) בשתן (הפרשת אלבומין בשתן עלולה להתרחש על רקע סוכרת).

מה ניתן לעשות כאשר יש אבחנה של טרום סוכרת?

כאשר מגלים מצב טרום סוכרת ((Prediabetes, הסיכוי לעבור למצב של סוכרת גלויה הינו שליש (כ- 33%) , לכן מתן טיפול מונע יכול לעכב ולדחות הופעת המחלה.

מהן בדיקות הדם השונות לאבחון סוכרת?

קיימות 3 בדיקות לרמת הסוכר בדם:

1. בדיקת סוכר רגילה, לאחר צום של 8 שעות ערכים של יותר מ- 126 מ"ג לד"ל בצום נחשבים כסוכרת, ערכים בין 100-126מ"ג לד"ל זהו מצב של טרום סוכרת.

2. בדיקת המוגלובין מסוכרר - HbA1C, המספקת אינדיקציה לגבי רמות הסוכר בדם, בשלושת החודשים האחרונים, משמשת כלי נוסף להערכת משק הסוכר.
נהוג לבצע גם בדיקת HbA1C וגם בדיקת סוכר רגילה לאחר צום.

3. בדיקת העמסת סוכר (- OGTT Oral Glucose Challenge Test), עדיין נחשבת כ-Gold Standard לאבחון סוכרת. נעזרים בבדיקה זו במצבים בהם קיים חשד ואין הוכחה בבדיקות דם שגרתיות.

מהם ערכי הסוכר בדם, הנחשבים טרום סוכרת? מהם הערכים הנחשבים סוכרת?

לאחר צום של 8 שעות, רמת הסוכר הנמדדת בדם הינה בין 100-125 מ"ג לד"ל; או כאשר רמת ההמוגלובין המסוכרר הינה בין 5.7 ל-6.5.

סוכרת תאובחן כאשר רמת הסוכר בדם היא 126 מ"ג לד"ל ומעלה, בשתי בדיקות שבוצעו במועדים נפרדים; או כאשר בבדיקת דם אחת, לאחר צום של 8 שעות, נמדדו ערכי סוכר מעל 200 מ"ג; ורמות ההמוגלובין המסוכרר הן מעל 6.5.

מי נמצא בקבוצת סיכון ומועד לפתח סוכרת מסוג 2?

אנשים הסובלים מהשמנת יתר.

הסובלים מריכוז גבוה של שומן תוך-בטני.

מי שבמשפחתו יש היסטוריה של סוכרת מסוג 2 (קרוב מדרגה ראשונה).

נשים שפיתחו סוכרת הריונית או ילדו תינוקות גדולים.

נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, הקשורה בעמידות לאינסולין.

הנטייה לסוכרת קשורה גם לגיל ומתבטאת יותר במבוגרים.

המחלה ניתנת לאבחון ע"י בדיקות דם, למדידת רמות הסוכר בדם. צילום: שאטרסטוק
המחלה ניתנת לאבחון ע"י בדיקות דם, למדידת רמות הסוכר בדם. צילום: שאטרסטוק

מהי הסיבה לקשר ההדוק בין השמנת יתר לבין סוכרת מסוג 2?

תופעה בולטת אצל אנשים הסובלים מהשמנה ובעיקר מהשמנה בטנית היא היפראינסולינמיה - הפרשה מוגברת של אינסולין. אנשים אלה אינם סובלים מחסר בהפרשת אינסולין, אלא מתנגודת לאינסולין והגוף מפריש כמות אינסולין מוגברת על מנת לשמור על הומיאוסטזיס מטאבולי.

כדי להתגבר על התנגודת לאינסולין, נדרש מהלבלב לייצר ולהפריש כמות גבוהה יותר של אינסולין. על מנת למנוע מאמץ של הלבלב ולשמור רזרבות לטווח ארוך, הם מקבלים טיפול תרופתי, להפחתת התנגודת לאינסולין, בעזרת תרופות (כדוגמת: גלוקומין מטמורפין).

חשוב לציין כי הפתרון האידיאלי עבור אנשים הסובלים מהשמנה הינו להפחית באופן ניכר במשקל, באמצעות דיאטה או ניתוח בריאטרי להצרת הקיבה.

במחקרים הוכח כי לאחר שאנשים עם סוכרת והשמנה הפחיתו ממשקלם (ובעיקר לאחר ירידה בהיקף הבטן) - גם התנגודת לאינסולין ירדה. כתוצאה מכך, מצב הסוכרת משתפר - ולעתים המחלה אף נרפאת לחלוטין.

מהם התסמינים העלולים להצביע על סוכרת?

רמות גבוהות של סוכר בדם.

השתנה מרובה ו/או צימאון מוגבר מעל רמת סף של 180 מ"ג לד"ל גלוקוז בדם, מופרש הסוכר בשתן ואיתו מופרשים נוזלים (מים), כך מאבד הגוף הרבה נוזלים ומלחים. לכן, אדם הסובל מסוכרת חש צימאון.

ירידה בלתי מוסברת במשקל.

זיהומים חוזרים - כגון פצעים (במקרים פחות שכיחים, זיהומים פטרייתיים).

מהם סיבוכי מחלת הסוכרת?

ישנם סוגים שונים של סיבוכים בעקבות סוכרת מסוג 2. כולם קשורים לפגיעה בכלי דם גדולים וקטנים - וכתוצאה מכך להתפתחות סיבוכים ומחלות משניות לסוכרת.

בין הסיבוכים בעקבות סוכרת:

טרשת העורקים - מכיוון שסוכרת פוגעת בכל כלי הדם, היא משפיעה על התפתחות טרשת העורקים, הנחשבת לגורם מספר אחד - לתחלואה קרדיו וסקולרית ולתמותה.

נוירופתיה סוכרתית - פגיעה עצבית בעצבים ההיקפיים בגפיים, המתבטאת בתחושת נימול, ירידה בתחושה, בעירה או כאבים.

נפרופתיה - פגיעה כלייתית. סוכרת היא הגורם העיקרי לאי-ספיקת כליות ולהזדקקות לדיאליזה ולהשתלות כליה.

פגיעה בעיניים - סוכרת גורמת למחלות עיניים, המשפיעות על ירידה בראייה ועיוורון (כגון: רטינופתיה סוכרתית וניוון רשתית).

נטייה לזיהומים - כתוצאה מכך נוצרים פצעים קשים לריפוי; ולעיתים אף היווצרות של נמק, המצריך קטיעת גפיים.

סוכרת בהריון מעלה את השכיחות למומים בעובר ולהפלות.

מתי מומלץ לבדוק רמות סוכר בדם?

כאמור, מכיוון שסוכרת מסוג 2 נפוצה כיום גם בקרב צעירים; ומכיוון שבדיקת סוכר הינה בדיקה פשוטה ונגישה - מומלץ גם לאנשים בריאים לבצע בדיקת סקר מדי שנה (הן של סוכר בצום והן של ההמוגלובין המסוכרר), בעיקר לאחר גיל 40. כמובן, הבדיקות מומלצות גם לילדים וצעירים הסובלים מהשמנת יתר. אנשים הנמנים על קבוצות סיכון - זקוקים למעקב צמוד, בהנחיה של הרופא המטפל.

לסיכום: סוכרת מסוג 2 נחשבת "מגיפה" של ממש, הקשורה בנטייה להשמנה ולעלייה בתוחלת החיים. סוכרת היא מחלה מטאבולית, הפוגעת בכל הגוף ברמות שונות, כתוצאה מפגיעה בכלי הדם. ההשלכות של מחלת הסוכרת הן גדולות מאד מבחינה בריאותית, מאחר שהיא מהווה בעצמה גורם סיכון לתחלואה קרדיווסקולרית נרחבת. כמו כן, למחלת הסוכרת יש השלכות כלכליות - כתוצאה מטיפולים יקרים, אשפוזים, אובדן ימי עבודה ותמותה מוקדמת. לכן, מניעה באמצעות חינוך מגיל צעיר - לתזונה מאוזנת ופעילות גופנית - חשובים מאד ואבחון מוקדם של אנשים בקבוצות סיכון, על מנת לקבל טיפול ולהפחית במשקל. כאשר אדם כבר מאובחן כסוכרתי, אפשרויות הטיפול כיום מגוונות. בעשור האחרון, פותחו תרופות למצבים שונים של סוכרת, המאפשרות התאמה טובה יותר של הטיפול, תוך השגת יעילות גבוהה יותר.

ד"ר יאיר ירושלמי הוא מומחה באנדוקרינולוגיה ורפואה פנימית בקופת חולים "לאומית"; מנהל מרפאה פרטית.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום