גידולי עור באזור הראש והצוואר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הטיפול בגידולי עור מבוצע בדרך כלל על ידי כירורג פלסטיקאי. עם זאת, כאשר מדובר בגידול מתקדם נחוץ סיוע של מנתח ראש-וצוואר, בעל מומחיות מיוחדת

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2310090 (מספר מקשר)

למרבה הצער, גידולי עור ממאירים שכיחים למדי בארצנו שטופת השמש. על פי רוב, כולל הטיפול בגידולי עור ונגעים סרטניים הסרת הנגע והענקת טיפולים משלימים מתאימים.

בדרך כלל, כירורג כללי או כירורג פלסטי מבצע את הניתוח להסרת נגעים עוריים. בטיפול מעורבים גם רופאים מומחים לאונקולוגיה ורופאי עור. עם זאת, ישנם מקרים בהם דרוש סיוע ממומחה נוסף ו"מיוחד", נוכח הסוג והמיקום של הגידול.

ניתוחי ראש וצוואר: דרושה מומחיות מיוחדת

הביטוי מומחה "מיוחד" מתאר כירורג בעל ניסיון בניתוחים באזור הראש והצוואר.

במקרים בהם מתקיימות נסיבות מצדיקות מיוחדות, מעורב בצוות הטיפולי גם כירורג בעל ניסיון בניתוחי ראש וצוואר. זאת, בזכות היותו בעל ידע, כלים ומיומנויות הנחוצים כדי להתמודד עם האתגר.

באילו מקרים מגויס מומחה לניתוחי ראש צוואר, לניתוח להסרת נגעים עוריים?

כאמור, הצורך בעזרתו של מומחה מתעורר באחד או יותר מהמקרים הבאים:

מיקום ומידת האגרסיביות של הגידול

במקרים בהם הגידול שיש להסיר הינו מתקדם וחודרני (במיוחד אצל חולים הסובלים מדיכוי של המערכת החיסונית כמו מושתלי איברים המטופלים בתרופות נוגדות דחייה), ממוקם באזור הראש והצווא והסרתו מחייבת כריתה של מספר סוגי רקמות עמוקים (כגון: שרירים, עצמות ובלוטות לימפה).

באזורים אלה, מופיעים בשכיחות גבוהה גידולים עוריים (לסוגיהם השונים). זאת, בין היתר, משום שאזורים אלה חשופים כל הזמן לשמש; חשיפה לשמש מהווה גורם משמעותי להתפתחות גידולי עור ממאירים.

הצורך בעזרתו של מומחה תלוי במיקום הגידול. צילום: שאטרסטוק
הצורך בעזרתו של מומחה תלוי במיקום הגידול. צילום: שאטרסטוק

סוג הגידול ומידת חומרתו

כאשר מדובר בגידול אלים, בעל פוטנציאל להתפשטות לקשרי לימפה, כמו מלנומה ואז נדרשת גם ביופסיה של קשרי לימפה בצוואר על מנת להעריך את מידת התפשטות הגידול והצורך בטיפולים נוספים לאחר הניתוח.

באזור הצוואר והראש, נוטים להופיע בשכיחות גבוהה יותר הגידולים הבאים:

קרצינומה של תאי הבסיס (Basal cell carcinoma) - זהו הגידול הסרטני השכיח ביותר.

קרצינומה של תאי הקשקש (Squamous cell carcinoma) - זהו הגידול הסרטני השני בשכיחותו.

מלנומה של העור - נוטה להופיע באזור הראש והצוואר ונחשבת לסרטן עור קטלני ואלים - שיש לאבחן בהקדם ולטפל בו במהירות.

מידת ההתפשטות של הגידול

כאשר מדובר בגידול מפושט, שהתחיל לשלוח גרורות או עלול לשלוח גרורות (למשל: מלנומה ששלחה גרורות לבלוטות הלימפה) - יופנה המטופל גם לכירורג מומחה לניתוחי ראש-צוואר.

כאשר הניתוח דורש פעולות "מיוחדות"

ישנם מקרים בהם ההתמודדות עם גידולי עור אינה מסתיימת עם הסרת הגידול. כך, למשל, כאשר מדובר בסרטן עור ששלח גרורות אל בלוטות הלימפה. במקרה כזה, יש לבצע כריתה של בלוטות לימפה בצוואר - פעולה שרק כירורג ראש-צוואר מומחה ובעל ניסיון יודע ויכול לבצע.

מקרה נפוץ נוסף: כאשר מדובר במלנומה, שבמסגרת ה"מלחמה" בה לאחר כריתת הנגע - נדרש לבצע גם "ניתוח ביופסיית זקיף", כדי לברר את היקף התפשטות המחלה.

קרצינומה. צילום: שאטרסטוק
קרצינומה. צילום: שאטרסטוק

מהו "ניתוח ביופסיית זקיף"?

בלוטת הזקיף היא בלוטת לימפה בעלת "מעמד מיוחד": זו הבלוטה הראשונה המנקזת את נוזל הלימפה המגיע מהאזור הנגוע (מכאן שמה של הבלוטה: "זקיף" - בלוטה הניצבת ראשונה על המשמר). במקרים בהם החלה להתפשט מלנומה שעובייה גדול מ-1 מ"מ, יש חשד שהגידול החל להתפשט אל מערכת הלימפה, גם אם אין לכך עדות בשטח.

כלומר: אובחנה מלנומה - ובשל עובייה, יש חשד אוטומטי להתפשטות "שקטה" שחשוב לאתר. במקרה כזה, התסמינים שיעידו על התפשטות המחלה טרם הופיעו, אין הגדלה של קשריות לימפה ואין דרך לאתר את ההתפשטות בשלב כזה באמצעים אחרים. לכן, מבצעים בדיקה של ביופסיית זקיף.

הבדיקה מבוצעת בבלוטה הנמצאת סמוך לאזור בו אובחנה המלנומה וכוללת הזרקה של חומר מתאים, סביב האזור בו אובחן הגידול, ולאחר מכן סריקה המדגימה מהי בלוטת הזקיף (כאמור: בלוטת הלימפה הראשונה, אליה מגיע נוזל הלימפה). הבלוטה הראשונה זוכה לתואר "בלוטת הזקיף" - והיא מוסרת ונשלחת לבדיקה פתולוגית.

לסיכום: לרוב, טיפול בסרטן עור לסוגיו, שמופיע ומתפתח באזור הראש והצוואר - ידרוש כריתה של האזור הנגוע ורקמות מסביב. זוהי פעולה שכירורג ללא מומחיות מיוחדת יכול לבצע ביעילות ובהצלחה. עם זאת, קיימים מצבים בהם יגויס למשימה מנתח ראש-צוואר: במקרים בהם המחלה אגרסיבית מדי או כאשר הניתוח הנדרש כולל הסרת בלוטות לימפה, רקמות של שריר ועצם ועוד פעולות נחוצות, חריגות במורכבותן, הדורשות מומחיות וידע.

ד"ר אבירם מזרחי הוא רופא מנתח בכיר במערך אא"ג ניתוחי ראש וצוואר ומנהל המעבדה לחקר גידולי ראש צוואר ובסיס גולגולת במרכז הרפואי רבין.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום