אולטרסאונד: חידושים טכנולוגיים

(7)
לדרג

החידושים הטכנולוגיים המשמעותיים לא פסחו על בדיקות אולטרסאונד, ניתן כיום לטפל בקלות בבעיות - שבעבר הצריכו בדיקות וטיפולים מסובכים בהרבה

מאת: ד"ר סקוט פילדס

מכשירי אולטרסאונד משמשים (בעולם הרפואה) לבדיקות הדמיה, בעיקר של איברים פנימיים: גודלם, המבנה שלהם והאם קיימות פגיעות באיברים אלה. בדיקות אולטרסאונד נמצאות בשימוש נרחב, בתחומים כגון: גינקולוגיה, אורתופדיה, גסטרואנטרולוגיה, קרדיולוגיה, אורולוגיה ועוד.

מהו עקרון הפעולה של מכשירי אולטרסאונד?

טכנולוגיית האולטרסאונד מבוססת על עיקרון ההדהוד. המכשיר מורכב ממתמר ומיחידת עיבוד ותצוגה. המתמר ממיר אותות חשמליים לגלי קול; והופך את גלי הקול שמוחזרים - לאותות חשמליים.

במהלך פעולתו, המתמר מפיק גלי קול - וגלים אלה נעים בגופו של הנבדק במהירות משתנה, שמתורגמת לאותות החשמליים, שעוברים אל יחידת העיבוד והתצוגה. לבסוף, התצוגה שמתקבלת כתמונה במסך - היא "תרגום" של האותות החשמליים.

כיצד משפיעה ההתפתחות שחלה בטכנולוגיית האולטרסאונד על בדיקות ההדמיה?

מכשירי האולטרסאונד החדשים מאפשרים גישה לאיברים, שבעבר לא ניתן היה לבדוק בטכנולוגיה זו. כך, לדוגמא: בתחום האורתופדיה, ניתן לבדוק מפרקים קטנים כמו אצבעות או עקבים.

מהו היתרון של טכנולוגיית האולטרסאונד על פני אמצעי הדמיה אחרים, כגון MRI?

בדיקת אולטרסאונד מאפשרת לכוון את המתמר לאיבר המיועד - ולבדוק אותו, גם כשהוא בתנועה. לעובדה זו יש לפעמים חשיבות של ממש, כי לעתים דווקא בתנועה, נמצאת התשובה לבעיה. המתמר, שפעולתו מבוססת על גלי קול, מאפשר לאתר את מקום הכאב המדויק.

יתרון נוסף של האולטרסאונד טמון בעלות ובזמינות הבדיקה. הודות לעובדה שמחיר מכשיר אולטרסאונד נמוך לאין שיעור ממחיר מכשיר MRI - אולטרסאונד זמין ונמצא במרפאות ומכונים רבים, מה שמאפשר לכל מטופל לעבור את הבדיקה, ללא צורך בהמתנה ממושכת וללא בעיות של כיסוי ביטוחי.

הבדיקה מאפשרת לכוון את המתמר לאיבר המיועד. צילום: שאטרסטוק
הבדיקה מאפשרת לכוון את המתמר לאיבר המיועד. צילום: שאטרסטוק

מהם החסרונות של אולטרסאונד - בשימוש רפואי?

גלי הקול אינם יכולים לחדור דרך עצמות.

מגבלה אחרת של המכשיר: כאשר יש אוויר בין מכשיר הסריקה לבין האיבר הנבדק, האוויר ישבש את מהלך הבדיקה. כדי להתגבר על בעיה זו, מורחים על אזור הבדיקה ג'ל או נוזל - שיימנע חדירת אוויר.

בנוסף, איכות הבדיקה תלויה במפעיל. נדרשת מידה רבה של מיומנות וניסיון, כדי להפיק הדמיות באיכות טובה ולבצע אבחונים מדויקים.

האם קיים שוני בין מכשירי אולטרסאונד בכל אחד מתחומי הרפואה, בהם המכשירים משמשים?

בכל תחום רפואי, יש מכשיר אולטרסאונד ייעודי - לתחום זה. לכל מכשיר יש עשרות סוגי מתמרים; וכל אחד מותאם באופן ייחודי לאיבר מסוים בגוף. ישנם מכשירי אולטרסאונד שמאפשרים סקירה תלת ממדית, כמו בבדיקות שד וסקירות שנעשות לעובר בהריון -ומאפשרות להגיע לרמת דיוק גבוהה ביותר.

מהו אולטרסאונד דופלר?

בדיקת דופלר משמשת להערכת זרימה בכלי דם. המתמר שולח גלי קול בתחום העל קול (אולטרה סאונד) וקולט את הגלים המוחזרים. כאשר תאי דם אדומים זורמים בכלי הדם שנבדקים, הם מחזירים את גלי הקול באופן מסוים; וכאשר הם אינם זורמים באותם כלי דם, הקול שמוחזר שונה. המחשב שמחובר למכשיר, מפענח את המידע שהתקבל - ומפיק תמונה או קול, באמצעותם ניתן לראות את עוצמת הזרימה ולעיתים גם את כיוון הזרימה.
השימושים העיקריים בדופלר הינם: עורקי הצוואר, אאורטה (בדיקת מפרצת באבי העורקים) ורידים עמוקים ושטחיים.

טכניקת הדופלר היא חלק בלתי נפרד מרוב מכשירי האולטרסאונד, המשמשים כיום בתחום הרפואה.

רמת דיוק גבוהה ביותר. צילום: שאטרסטוק
רמת דיוק גבוהה ביותר. צילום: שאטרסטוק

לאיזה איברים מכוונות בדרך כלל בדיקות אולטרסאונד אבחנתיות?

ככל שאיכות הצילום על המסך משתפרת, עולה הדיוק באבחנה - והשימוש בטכנולוגיה הולך ומתרחב, לתחומים ואיברים נוספים, כגון:

בטן: דופן הבטן ואבחון בקעים, דרכי שתן.

אורתופדיה, שרירים ושלד: כתף, ברך, קרסול, פרק ירך של מבוגר, שורש כף יד, מרפק, פרקי ירכיים בתינוקות, ממצאים מוחשיים, בעיות אורתופדיות לאחר טראומה.

בלוטת המגן

בלוטת הרוק

בית שחי

ריאות

שדיים

אשכים

דופלר ורידי רגליים

עורקי התרדמה

מפשעות

בקע מפשעתי, בקע טבורי

רקמות רכות

גושים תת עוריים

איזה שימושים יש לאולטרסאונד בשדה הטיפולי?

בזכות הדיוק של ההדמיה שמתקבלת, באמצעות אולטרסאונד, נעשה כיום שימוש נרחב בטכנולוגיה זו - לא רק לבדיקה, אלא גם כהנחיה, בטיפולים שונים.

פעולות פולשניות מונחות על ידי אולטרסאונד:

ביופסיית שד

ביופסיה מבלוטת המגן

ביופסיות מהבטן

פעולות בשלד ובשרירים:

כתף: הסתיידויות - ריסוק ושאיבה
הזרקת סטרואידים לכתף ולקרסול, למשל פגיעת 'דורבן'
ניקור של ציסטה 'בייקר' - ניקור ציסטה במיניסקוס
הסרת גוף זר.

לסיכום: כיום, הודות להתקדמות הטכנולוגית המואצת - בדיקות האולטרסאונד נותנות הדמיה טובה ומדויקת, בתחומים נרחבים של הרפואה. להדמיה בשיטה זו יש יתרונות רבים, מאחר שהתמונה שמתקבלת מגיעה בזמן אמת - ומאפשרת לבודק לבחור באופן דינמי את החתך המתאים ביותר, לבדיקה ולאיתור שינויים. בזכות עובדה זו, מתקבלת אבחנה מהירה - וניתן לבצע טיפול מדויק וממוקד. יתרון נוסף של הבדיקה: זמינותה והעלויות הנמוכות, יחסית לבדיקות הדמיה אחרות.

ד"ר סקוט פילדס מומחה ברנטגנולוגיה אבחנתית, אולטרסאונד, ביופסיות ופרוצדורות פולשניות.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום בדיקות הדמיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום