הקפאת ביציות לשימור פוריות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם את מתקרבת לגיל 35, כדאי שתשקלי הקפאת ביציות - כדי שלא תעמדי מול בעיה רפואית, כשתרצי להרות וללדת. כל המידע על התהליך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306945 (מספר מקשר)

החל מגיל 37, מתחילה אצל נשים ירידה דרסטית בכמות הביציות ובאיכותן; וכתוצאה מכך - ירידה בפריון שלהן. עד גיל 45, כמעט לא נותרות לאישה ביציות תקינות. במקרה שנוצר הריון, הסיכוי לסיים אותו בלידת ילד חי ובריא - נמוך מאד.

עובדות אלה אינן תואמות תמיד את קצב החיים של נשים כיום, אך הרפואה מציעה דרך להתמודד עם המצב, באמצעות הקפאת ביציות.

הביצית היא התא הגדול ביותר בגופנו - והיא מכילה בעיקר מים. ביציות האישה נוצרות במהלך ההתפתחות העוברית שלה - וכל אישה נולדת עם מאגר ביציות קבוע שאינו מתחדש.

מרגע שהאישה מגיעה לגיל הפוריות, מספר הביציות הולך ופוחת בהדרגה; וכך גם פוחת מספר הביציות הטובות, שמהן יכול להתפתח הריון. הליך הקפאת הביציות נועד לשמר את הפוריות של נשים, בעודן בגיל המתאים.

לאיזה נשים מיועד טיפול שימור הפוריות?

הסיבות שבעטין נשים זקוקות להקפאת ביציות, מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות - רפואיות וחברתיות.

החל מגיל 37, מתחילה ירידה בפריון. צילום:שאטרסטוק
החל מגיל 37, מתחילה ירידה בפריון. צילום:שאטרסטוק

סיבות רפואיות

קבוצה אחת של נשים, הפונות להקפאת ביציות מסיבות רפואיות - היא של נשים צעירות, ללא בן זוג, אשר מתגלה אצלן גידול סרטני. הטיפולים שבפניהם עומדת אישה כזו - הקרנות, כימותרפיה או ניתוח - עלולים להביא לפגיעה בשחלות; ומתוך כך - בביציות. הוצאת הביציות הבריאות והקפאתן במצב זה, יכולה לשמור עבור האישה את הסיכוי להריון תקין והולדת ילדים.

קבוצה נוספת שעבורה מיועד הליך הקפאת ביציות מסיבות רפואיות, היא של נשים נשואות שעוברות טיפול הפריה חוץ גופית. לעיתים, קיימת בעיה בלתי צפויה אצל בן הזוג ביום השאיבה עצמה, המתבטאת בחוסר יכולת לתת זרע או בחוסר תאי זרע בזירמה.

מאחר שביציות שנשאבו חייבות לעבור תהליך של הפריה (מפגש עם הזרע) ביום השאיבה, במצבים שבהם אין זרע לאחר השאיבה - האופציה היחידה לשמר את הביציות היא להקפיא אותן. הביציות המוקפאות יוכלו להישמר תקופה ארוכה, עד שניתן יהיה להפרות אותן עם זרע תקין.

ניתן אף להקפיא ביציות מופרות (עוברים) עם זרע הבעל, כאשר מסיבה רפואית או אחרת הזוג אינו יכול לעבור הליך של החזרת עוברים והריון.

בנוסף לכל האמור לעיל, בעקבות פניות של רופאי הפוריות, הוכנסו לסל בחוק ההסדרים האחרון אינדיקציות נוספות להקפאת ביציות במימון הקופה, אצל נשים שמסיבות שונות חלה אצלן ירידה ברזרבה השחלתית.

מבין המצבים שעלולים להוביל לכשל שחלתי ניתן לציין:

1. נשים אשר בבדיקות דם ואולטרה סאונד נמצאו נתונים המצביעים על ירידה בפעילות השחלתית, אך עדיין ניתן לגייס ביציות ולהקפיאן על מנת למנוע הידרדרות לכיוון חוסר מוחלט של תפקוד שחלתי.

2. נשים אשר חלו בעבר במחלה אונקולוגית והבריאו. למרות זאת, מאחר שאצל חלק מהנשים המחלה האונקולוגית עלולה לחזור, ניתן לבצע הקפאת ביציות.

3. נשים המועמדות לניתוח כריתת אחת השחלות או שתיהן, גם כאשר הסיבה אינה ממאירות.

4. נשים עם בעיות גנטיות בכרומוזום ה-X , כגון: נשאות ל-X שביר או תסמונת של חוסר בכרומוזום X אחד (במצב תקין יש לאישה שני כרומוזומים X ) מצבים אלו עלולים לגרום לכשל שחלתי.

סיבות חברתיות

בשנים האחרונות, נרשמת עלייה מתמדת בגיל ההריון הראשון. נשים רבות בוחרות לדחות את האימהות לגיל מאוחר יותר - לאחר שיגשימו את עצמן בלימודים מתקדמים או פיתוח קריירה שדורשת זמן רב.

עם זאת, בניגוד לגבר - המייצר תאי זרע במהלך כל החיים - נשים נולדות עם מספר קבוע של ביציות; ובמשך השנים, חלה ירידה בכמות הביציות ובאיכותן. נקודת הזמן הראשונה בה ניכרת ירידה משמעותית בפוריות האישה היא סביב גיל 35-37; וירידה נוספת מתרחשת החל מגיל 40.

מעבר לכך, ככל שגיל האישה גבוה יותר - גם כאשר מושג הריון, הוא כרוך בסיכון מוגבר להפלות או מומים בעובר.

עבור נשים שאין להן בן זוג בשלב בו הפוריות שלהן עדיין תקינה, או אלה שאינן מעוניינות בקשר עם גבר בעתיד, קיימת אפשרות להקפיא ביציות מופרות עם זרע מתרומה.

לעיתים, קיימת בעיה בלתי צפויה אצל בן הזוג. צילום:שאטרסטוק
לעיתים, קיימת בעיה בלתי צפויה אצל בן הזוג. צילום:שאטרסטוק

מה המעמד החוקי בישראל, של ההליך להקפאת ביציות לצורך שימור הפוריות?

החל משנת 2011, ניתן לבצע הקפאת ביציות גם ללא סיבות רפואיות. הודות לחוק הקפאת ביציות, נפתחת האפשרות לנשים מגיל 30 עד 41 - לעבור תהליך של שאיבת ביציות והקפאתן (מה שנותן אופציה לשימוש עתידי בהן).

האם ניתן לעבור את התהליך לפני גיל 30?

רופאי הנשים בארץ פועלים כיום נמרצות מול משרד הבריאות, כדי לאפשר הקפאת ביציות גם לפני גיל 30; ובמקביל, גם לאפשר הקפאת מספר ביציות גדול יותר - ככל שגיל האישה עולה.

כיצד מתבצע התהליך מבחינה רפואית?

התהליך מתחיל במתן גירוי הורמונלי, לצורך גיוס מספר זקיקים בשחלות - בניגוד לזקיק בודד, שגדל במחזור טבעי. במהלך הגירוי ההורמונלי, האישה נמצאת במעקב אצל הרופא - וכאשר מתקבלת תגובה שחלתית מתאימה, מתבצע תהליך השאיבה בהרדמה כללית (קצרה) ובפעולה חודרנית של דיקור הזקיקים בשחלות, לצורך קבלת הביציות.

האם התהליך כרוך בסיכונים?

בכל תהליך של גירוי הורמונלי, עלולים להגיע למצב של גירוי יתר בשחלה, או תופעות לוואי אחרות - אך סיכונים אלה אינם נפוצים; וגם כאשר מופיע חוסר נוחות מסוים במשך התהליך, הוא חולף תוך זמן קצר.

כמה מחזורי שאיבה מתיר החוק לאישה לעבור?

כיום, החוק מאפשר לכל אישה לעבור עד ארבעה מחזורי שאיבה, או עד הצטברות של 20 ביציות המיועדות להקפאה (לפי המוקדם).

האם איכות הביציות שנשאבות נשמרת היטב בתהליך ההקפאה?

הביציות אכן יכולות לשמור על איכותן, גם אחרי ההפשרה.

בעבר תהליך ההקפאה של הביצית היה איטי ואחוזי ההישרדות אחרי ההפשרה לא היו גבוהים.

כיום מתבצע תהליך ההקפאה בשיטה המהירה, הנקראת ויטריפיקציה. תהליך זה מקטין משמעותית את יצירת גבישי הקרח בביצית - ומעלה את אחוזי הישרדותה.

עם זאת, מאחר שמדובר בטכניקת הקפאה חדשה יחסית - גם בשיטה זאת, לא כל הביציות ישרדו את תהליך ההקפאה וההפשרה.

מהם הסיכויים להשגת הריון, באמצעות ביצית שעברה הקפאה?

מאחר שאיכות הביציות וכמותן יורדת עם השנים, הסיכוי להרות קשור לגיל האישה במועד הקפאת הביציות. ככל שהביציות נלקחות בגיל מאוחר יותר - כך נדרשות ביציות רבות יותר, על מנת להגדיל את הסיכוי שייווצר לפחות הריון אחד. חשוב להדגיש שהליך הקפאת הביציות, לצורך שימור פוריות - אינו מבטיח הריון בסוף הדרך.

האם התהליך ממומן על ידי קופות החולים?

הקפאת ביצית מסיבה רפואית ממומנת על ידי הקופה, הקפאת ביציות מסיבה חברתית היא פרטית במימון עצמי.

לסיכום: תהליך הקפאת ביציות מיועד לנשים שמעוניינות לשמר את פוריותן. באמצעות הקפאת ביציות, הנשים יוכלו לעשות בהן שימוש עתידי - להפריה חוץ גופית. קיימים שני מניעים עיקריים לשימור פריון: סיבות רפואיות (בכל גיל) וסיבות חברתיות המביאות לדחיית הריון (לנשים בגיל 30-41). הקפאת ביציות פותחת עבור נשים רבות את האפשרות להרות בשלב מאוחר יותר בחייהן, באמצעות ביציות שלהן. בתהליך שימור הפוריות באמצעות הקפאת ביציות - אין הבטחה שאכן יושג הריון בשלב שבו האישה תהיה מעוניינת בכך, אבל ככל שגיל האישה צעיר יותר (וכתוצאה מכך, גיל הביציות צעיר יותר) - כך עולים הסיכויים להשגת הריון תקין, שיסתיים בלידת עובר בריא.

ד"ר אריק כהנא הוא מומחה ברפואת נשים, עם התמחות ברפואת פריון.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום