עדשות לילה: טיפול בקוצר ראייה

(63)
לדרג

ללכת לישון - ולהתעורר עם ראייה משופרת: זה לא חלום - זו מציאות רפואית. עדשות מגע אורתו-קיי משפיעות במהלך השינה על מבנה הקרנית - ומטפלות בקוצר ראייה

מאת: יעקב בורוכוב

בזמן שאתם ישנים - עדשות המגע בפעולה: תכירו את עדשות Ortho-K (אורתו-קיי - אורתוקרטולוגיה; Orthokeratology): עדשות טיפוליות, המיועדות לשינה בלילה.

במהלך השינה, העדשה גורמת לשינוי גיאומטרי בצורת קרנית העין. העדשה מעצבת מחדש את מבנה הקרנית, כדי לתקן את קוצר הראייה. עיצובי עדשת אורתו-קיי החדשים - זמינים עבור ראייה למרחקים קצרים. מחקרים אף מראים כי עדשות אלה מאטות את התקדמות קוצר הראיה עם תחילת הטיפול ובמסגרת טיפול עקבי מביאות לאיפוס המספר לחלוטין וטיפול מלא בבעיית הראייה.

לינה ללא העדשות - תביא לרגרסיה של הטיפול. צילום: שאטרסטוק
לינה ללא העדשות - תביא לרגרסיה של הטיפול. צילום: שאטרסטוק

מה ייחודי בעדשות הלילה, יחסית לעדשות מגע "רגילות"? למי הן מתאימות?

עדשות אלה נקראות Ortho-K; העדשות פועלות בעיקר על קרנית העין - ומביאות את המשתמש לראייה חדה וברורה, במהלך היום. בפועל, העדשות משטיחות את הקרנית בלילה, במהלך השינה - והמשתמש רואה בצורה ברורה וחדה, ללא צורך במשקפיים או עדשות מגע, למעלה מ-12 שעות לאורך היום.

עדשות אלה מתאימות לילדים ומבוגרים צעירים, שאינם מעוניינים להרכיב משקפיים וצעירים מידי לעדשות מגע; או לאנשים שעדשות מגע אחרות אינן מתאימות להם, מסיבות שונות הכרוכות בבעיות עיניים. אנשים אלה יכולים בהחלט להרכיב עדשות אורתו-קיי. אנשים העוסקים בספורט מגע או עובדים בסביבות מאובקות, המזיקות לעדשות מגע - נחשבים אף הם מועמדים טובים להרכבת עדשות אורתו-קיי.

מה משמעות המונח אורתו-קיי?

מדובר בקיצור למונח Orthokeratology; כלומר: יישור הקרנית. העדשות משטחות את הקרנית; כך, בעיקר בקרב ילדים צעירים, ניתן לראות עצירה של עליית מספר המשקפיים.
בישראל נעשה מחקר על ידי רופא העיניים, ד"ר יורם ביגר: המחקר נעשה על 500 ילדים - והממצאים הראו שהמספר אצל הילדים לא התקדם, אלא אף נעצר.

לדוגמא: ילד קצר רואי, בן עשר, שראייתו מתקצרת בחצי מספר בממוצע, בכל שנה - כאשר הילד משתמש בעדשות הלילה, ראייתו מתקצרת בחצי מספר בממוצע, לאחר שנתיים וחצי.

מהם היתרונות והחסרונות של עדשות לילה?

כמובן, היתרון המרכזי הוא האטת קוצר הראייה ועליית מספר, במיוחד בקרב ילדים צעירים. ככל שאדם מתבגר - הקרנית שלו הופכת פחות ופחות גמישה; יעילות השימוש בעדשות -יורדת (במצב זה, ניתן להיעזר בניתוח לייזר - לתיקון הראייה).

חשוב לציין כי ילדים רבים - בהיעדר שימוש בעדשות אלה - מגיעים לגיל בו מספר הראייה גדול מידי (בדרך כלל במהלך שנות העשרים, לאחר לימודים באקדמיה) עבור ניתוח לייזר אפקטיבי, ולכן ניתוח לייזר אינו יכול לעזור להם. ניתוח לייזר יכול לסייע לטיפול במספרים עד 8-9, לכל היותר.

יתרון מרכזי נוסף: ניתן להימנע מהרכבת משקפיים או עדשות מגע - לאורך היום. במהלך השינה, עדשות עדינות אלה מעצבות מחדש את פני השטח הקדמיים של הקרנית, כך שניתן לראות בבירור במהלך היום הבא, לאחר הסרת העדשות בבוקר.

בנוסף, אין חשש לזיהומים: עדשות רגילות עלולות לגרום לזיהומים, אך עם עדשות לילה אין כל חשש לזיהומים, לאור ה"סטריליות" הקיימת במצב שינה. בנוסף, העדשות אינן מורגשות בלילה - ונוח מאוד לישון עם העדשות, לכל אורך הלילה.

החיסרון המרכזי של עדשות לילה הוא המחיר הגבוה: העדשות עולות כ-4,500 שקלים בממוצע; למחיר זה, יש להוסיף שתי תמיסות, העולות 200 שקלים לערך.

חיסרון נוסף: נדרש כושר התמדה - יש צורך לשים את העדשות בכל לילה; חשוב לדעת כי לינה ללא העדשות - תביא לרגרסיה של הטיפול.

מרכיבים את העדשות לפני השינה וישנים איתן כל הלילה. צילום: שאטרסטוק
מרכיבים את העדשות לפני השינה וישנים איתן כל הלילה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתנהל שימוש שגרתי בעדשות לילה?

מרכיבים את עדשות הלילה לפני השינה וישנים איתן לכל אורך הלילה. בתחילת הרכבת עדשות אורתו-קיי, תהיה "מודעות" קטנה לנוכחות העדשות בעיניים - עד ההירדמות. עם הזמן, העדשות הופכות להיות נוחות יותר - כבר מיד עם הרכבתן, ללא זמן "מודעות" ראשוני לנוכחות העדשות. בסיום הטיפול, ניתן להרכיב עדשות לילה בלבד - ולראות היטב גם במהלך היום, ללא הרכבת עדשות.

מאחר שעדשות אלה מותאמות לשינה, חשוב במיוחד לנקות אותן ולחטא אותן, מיד עם הסרתן - מידי בוקר. שימוש בעדשות לילה, לאורך חודש ימים - יכול בהחלט להביא את מספר הראייה לאפס. במהלך החודש, המשתמש מגיע לביקורת אצל האופטומטריסט, לפחות פעם בשבוע. בביקורת זו, בודקים כי הקרנית והעדשות במצב תקין - וכי התהליך מתקדם ביעילות.

הבדיקה מתבצעת על ידי מחשב, שבודק את קימורי הקרנית. במקרה שהיעילות נמוכה, ניתן לשנות את חוזק העדשות - ולתת עדשות חזקות יותר. חשוב להבין כי מדובר בסוג מיוחד של עדשות מגע: לא כל רופאי העיניים, המתאימים עדשות מגע - מתאימים גם עדשות אורתו-קיי. לכן, יש לבקש שירותי רופא עיניים המתמחה בהתאמת עדשות אלה. תדירות השימוש בעדשות לילה הינו עקבי ודורש התמדה יומיומית לכל אורך החיים.

האם יש מטופלים שעדשות הלילה אינן מתאימות עבורם?

הטיפול בעדשות מגע לתיקון קוצר ראייה אינו מתאים עבור כל מטופל.

יש לבחון את צורת הקרנית של המטופל ולבחון את מידת המוכנות שלו לשתף פעולה עם התהליך. בנוסף, עדשות אלה אינן מתאימות לאנשים הסובלים מרוחק ראיה (היפראופיה).
הכוונה היא לאנשים בגיל 40 ומעלה - בעלי מספר חיובי (רוחק ראיה). בנוסף, העדשות פחות יעילות לאנשים בעלי מספר צילינדר מינוס שתיים ומעלה.

לסיכום: רבים אינם מודעים לכך שמלבד ניתוח לייזר להסרת משקפיים, יש שיטה נוספת - שבאמצעותה אפשר לשפר את הראייה. עדשות אורתו-קיי (Ortho-K) יביאו תוך זמן קצר, ללא פגיעה בקרנית - לראייה חדה וברורה, לכל אורך היום.

יעקב בורוכוב הוא אופטיקאי; הבעלים של רשת "אופטיקה בורוכוב".

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום