יותר מדי איבופרופן

(0)
לדרג

חשים ברע? לפני אתם נוטלים משכך כאבים, שימו לב: מחקר חדש מצא כי מטופלים רבים נוטלים כמויות מסוכנות של איבופרפן, מעבר למינון המומלץ

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבוגרים רבים הנוטלים איבופרופן (Ibuprofen) ונוגדי-דלקת אחרים שאינם סטרואידים, נוטים ליטול כמות רבה מדי של התרופות, תוך העלאת הסיכון לתופעות לוואי חמורות, דוגמת דימום פנימי והתקפי לב - כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Pharmacoepidemiology & Drug Safety.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-15% מהמבוגרים הנוטלים נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים, דוגמת Ibuprofen (איבופן), אספירין, Naproxen (נקסין), ו-Diclofenac (וולטרן) נטלו מעל המינון היומי המקסימלי המומלץ של התרופות.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 1,326 נבדקים שנטלו איבופרופן במהלך החודש האחרון והשלימו יומני תרופה כל יום במשך שבוע אחד. כל המשתתפים נטלו איבופרופן במהלך השבוע בו מילאו את היומן ו-87% מהם נטלו רק גרסאות הנמכרות ללא-מרשם רופא.

בסיכומו של דבר, 55% מהמשתתפים נטלו איבופרופן לפחות שלושה ימים במהלך השבוע ו-16% נטלו את הטיפול כל יום.

מעבר לאיבופרופן, 37% מהמשתתפים דיווחו כי נטלו לפחות נוגד-דלקת שאינו סטרואידים נוסף באותו שבוע, הנפוצים בהם כללו אספירין ונקסין. פחות ממחצית מהנבדקים ידעו כי כל התכשירים שנטלו היו נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים.

ממצאי המחקר מדגישים את החסרונות של זמינות נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים ללא מרשם רופא. מומחים מציינים כי לשימוש אקראי, פראצטמול הינה אפשרות הרבה יותר בטוחה ויעילה לשיכוך כאבים. עם זאת, ידוע כי חלק גדול מהמטופלים בוחרים בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים להתויות שאינן כאב, דוגמת שפעת, אלרגיות וחום ואין בסיס רפואי המעיד על תועלת של נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או פראצטמול במקרים אלו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום