בוחרים וטרינר? 6 טיפים חשובים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מתלבטים כיצד לבחור וטרינר לבעל החיים האהוב עליכם? יש מספר שיקולים שיש לקחת בחשבון, כדי שבעיות רפואיות לא יזנבו אחרי חיית המחמד שלכם. מדריך שימושי

וטרינר
052-3318044

כל מי שאימץ חיית מחמד או מטפל בבעלי חיים - חייב לבחור מרפאה וטרינרית קבועה, בה יבוצעו כל הטיפולים השוטפים והנחוצים. לעיתים, בנסיבות מיוחדות (מקרה חירום, מחלה או צורך מיוחד) - נדרשים שירותים וטרינריים נוספים. איך בוחרים וטרינר? במאמר זה, נציג בפניכם שישה טיפים לבחירת וטרינר.

1. בחרו מרפאה וטרינרית - שמתאימה לצרכים שלכם

על פי רוב, אם אתם מטפחים חיות מחמד "רגילות" ושגרתיות (חתולים, כלבים, אוגרים וכו') - הצרכים שלכם (ושל החברים המתוקים שלכם) יכללו: מתן שירותי רפואה וטרינריים בסיסיים (לרבות: חיסונים, טיפולי סירוס ו/או עיקור, אבחון מחלות, טיפול שוטף וטיפול בעת תחלואה, טיפולים בליקויי שיניים ועוד).

כל המרפאות הווטרינריות ה"רגילות" מעסיקות רופא וטרינר מוסמך ומורשה, שיכול לענות על צרכים בסיסיים אלה.

מה חשוב להקפיד שיהיה במרפאה וטרינרית?

וטרינר

קודם כל, כמובן: רופא וטרינר מוסמך, מנוסה ובעל ותק, המשתייך למאגר הרופאים הווטרינריים בישראל באתר משרד החקלאות.

מרפאה מצוידת

חשוב שהווטרינר יוכל להגיש מגוון שירותים וטרינריים וכי המרפאה הווטרינרית תהיה מצוידת במכשור ואביזרים מתאימים. כך, למשל: אמצעי הדמיה (אולטרסאונד, רנטגן); מעבדה שמאפשרת פיענוח מהיר של בדיקות דם ושתן ועוד. בחלק מהמרפאות, ניתן גם לבצע פעולות כירורגיות ולהזמין וטרינרים מומחים, לצורך בדיקה או טיפול.

ביקורי בית

כשמדובר בחיות מחמד - צורך זה פחות בולט. עם זאת, במקרים אחרים, יש צרכים מורכבים יותר. למשל: בעלי משקים וחוות חקלאיות, מנהלי פינות חי, בעלי אורוות וכו' - נזקקים לווטרינר שיכול להגיע למקום ולהעניק טיפולים וטרינריים נוספים, ייחודיים ויוצאי דופן, באופן תכוף וקבוע.

וטרינר אנושי - זהו תנאי בל יעבור. צילום: שאטרסטוק

2. עניין של מומחיות

וטרינר "כללי" מזכיר במעמדו ובתפקודו את רופא המשפחה שלכם: סט הכלים והמיומנויות שעומדים לרשותו רבים ומגוונים והוא יכול להעניק מגוון גדול של שירותים רפואיים לבעלי חיים. ויחד עם זאת: במקרים מסוימים, נדרשת הפניה של בעל החיים - לרופא וטרינר מומחה. ככלל, כל רופא וטרינר מוסמך לטפל בכל בעל חיים, בכל מצב. ובכל זאת: יש חשיבות רבה לוותק, ניסיון והתמחות.

האמנם? האם יש וטרינר מומחה בתחום ספציפי?

כן, בהחלט! רופא וטרינר שעבר התמחות נוספת והשלים שנות לימודים נוספות, לשם התמחות בתחום מסוים ועבר את הבחינות המתאימות - הוא רופא וטרינר מומחה. מומחיות של וטרינר יכולה להיות מומחיות לסוג מסוים של בעלי חיים (לדוג': וטרינר מומחה לרפואת בעלי חיים אקזוטיים); או לסוג מסוים של תחום רפואי (לדוג': מומחה לקרדיולוגיה וטרינרית).

3. זמינות ונוחות

חיות מחמד מבקרות במרפאה וטרינרית בממוצע ארבע פעמים בשנה, לשם קבלת טיפולים שוטפים, מניעה, טיפול, ביקורת, מעקב וכו'.

יש להוסיף לביקורים אלה לא מעט ביקורים נוספים (חלילה תאונה או מחלה ועוד). בשל עובדה זו, כדאי לבחור מרפאה וטרינרית קרובה, זמינה ונגישה - שניתן להגיע אליה בקלות רבה. כמו כן, יש לוודא עם הווטרינר שהוא זמין גם לקבלת פניות טלפוניות, לרבות בשעות שאינן שגרתיות.

וטרינר זמין שניתן לשוחח עמו גם כשהמרפאה סגורה - הוא יתרון גדול מאוד. כך, הווטרינר יוכל לתת מענה מיידי - ובעת הצורך להפנות אתכם לטיפול חירום, במרפאה מתאימה.

בהקשר זה, חשוב לציין כי במקביל לבחירת "מרפאת האם" - מרפאה וטרינרית לטיפול שגרה קבוע, חשוב גם לברר על מרכזי החירום הרפואיים הסמוכים והנגישים ביותר, למקרה של תאונה, נשיכה, פציעה וכיו"ב. מרכזי חירום אלה פעילים לרוב 24 שעות ביממה - ומעניקים טיפול חירום בעת הצורך לחיות מחמד.

הזמינות וההיענות של הווטרינר חשובות מאד, גם במצב הפוך: ישנם לא מעט מקרים שמאד מערערים ומבהילים את הבעלים, ללא הצדקה, לדוג: תולעים בצואה של כלבים, צואה רכה, פרעושים. לרוב, מדובר במצב שאיננו מסכן חיים, אך גורם אי נוחות רבה לבעלים. במצבים אלה ניתן לדחות את הטיפול, מבלי לרוץ למוקד חירום רפואי וטרינרי.

4. התרשמות אישית והמלצות

בע"ח לעיתים חוששים להגיע למרפאה הווטרינרית - הגעתם לסביבה מאיימת, עם ריחות מוזרים, כשהם מוגבלים ונבדקים ואף חווים כאב, מכניסה את בעל החיים למצב של דחק וחרדה. עובדה זו ועובדות רבות אחרות מחייבות אתכם - כבעלים של חיות מחמד - לתת משקל לא רק למומחיות, לוותק ולשנות הניסיון של הווטרינר; ולא רק למכשור ולציוד במרפאתו - אלא גם לאדם שהוא: וטרינר חם, אדיב ורגיש, שיתייחס בכבוד וברגישות הרצויים - אליכם ואל החברים הקטנים שלכם. וטרינר אנושי - זהו תנאי בל יעבור.

כדי לוודא כי צורך זה נענה, מומלץ להגיע למרפאה הווטרינרית לפחות פעמיים - ולשוחח עם הווטרינר. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם שכנים ומכרים ולהתרשם ממה שנכתב אודות המרפאה ו/או הווטרינר ברשת.


 מומחיות של וטרינר יכולה להיות לסוג מסוים של בעלי חיים. צילום: שאטרסטוק

5. אשפוז

שירותי אשפוז אינם מהווים תנאי הכרחי לבחירת מרפאה וטרינרית. במקרים בהם בעל חיים זקוק לאשפוז, ההמלצה היא להפנותו למרכז חירום המאויש 24/7, שם יזכה למעקב וטיפול רפואי בכל שעות היממה. במידה ובכל זאת החלטתם לאשפז את בעלי החיים במרפאה וטרינרית רגילה, מומלץ לוודא כי איש צוות רפואי יהיה נוכח במקום בכל שעות האשפוז (כולל בלילה).

6. עניין של מחיר

רגע לפני סיום: אין ברירה, אלא להזכיר גם את ההיבט הכלכלי של טיפול בחיות מחמד: גידול וטיפוח חיית מחמד מצריכים השקעת משאבים: זמן, דאגה, תשומת לב, התרוצצויות וגם כסף. כמובן שהשיקול הכלכלי חייב לקבל משקל, בעת בחירת וטרינר. בהקשר זה, חשוב לומר: יש טווח עצום של מחירי שירותים וטרינריים - המשתנים בין מיקומים גיאוגרפיים שונים בישראל ואף בין המרפאות השונות באותו אזור מגורים.

בעת בחירת וטרינר, כדאי לעשות "סקר שוק" ולבצע השוואת מחירים. במרפאות וטרינריות רבות, מוצעות "חבילות טיפול" במחירים אטרקטיביים, הכוללים מתן שירותים וטרינריים בסיסיים (חיסון, עיקור, מעקב וכו'). יחד עם זאת, לא תמיד מה שזול משתלם יותר - לעיתים מחיר גבוה יותר של פרוצדורה, נובע משימוש בחומרים איכותיים יותר ומכשור מתקדם יותר.

לסיכום: מומלץ להקפיד על מספר כללים, בבחירת וטרינר: התאמה לצרכים, זמינות, התרשמות אישית, המלצות ומחיר. כך, תזכו (אתם ובעל החיים האהוב שלכם) - בשקט נפשי ובריאות טובה.

ד"ר שרון גונן היא רופאה וטרינרית, מנהלת ובעלת מרפאה וטרינרית בכפר יונה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום