הזעת יתר: הפתרון בהישג יד

(11)
לדרג

ניסיתם טיפולים רבים - ואתם עדיין מגירים זיעה, גם בחדר ממוזג? טיפול חדיש ויעיל, מירה דריי (miraDry) יסייע לכם לעבור בשלום את הקיץ

בעולם שבו האסתטיקה והטיפוח האישי חשובים כל כך, הזעה בכלל והזעת יתר בפרט -הופכות להיות בעיות, כאשר הן חורגות מגבול הסביר. מדובר באנשים שאינם מצליחים להתגבר על הפרשת הזיעה המוגברת שלהם, או שהריאקציה הכימית של החיידקים על העור גורמת לריח חריף (ריח כה חריף - שמקלחת ודיאודורנט אינם מצליחים להסוות).

מתברר שאי הנוחות אינה מסתכמת רק בריח חריף שמרתיע אנשים אחרים, אלא בעיקר בתחושות האישיות של הסובלים מהזעת יתר. אנשים הסובלים מהזעת יתר מוגבלים מבחינת שהות בסביבת אחרים - בגלל אי נעימות; ובעיקר בגלל מגבלות לבוש והיגיינה אישית.

בדיוק בשביל אנשים אלה, המזיעים ללא הפסקה - נוצרו טיפולים חדישים ויעילים, במכשיר שנקרא miraDry (מירה דריי). טיפולים אלה אמורים לטפל מהיסוד בבעיית ההזעה - ולגאול את הסובלים מהבעיה, משעבוד יומיומי למקלחות תכופות, תכשירים חריפים נגד הזעות ותחושות בלתי נעימות.

אנשים הסובלים מהזעת יתר מוגבלים מבחינת שהות בסביבת אחרים - בגלל אי נעימות. צילום: שאטרסטוק

מהי הזעה?

הזעה היא פעולה טבעית של הגוף - בעיקר כדי לצנן את עצמו, על ידי הפרשת מים שמכילים גם חומרים כמו מלח ושתנן; וכימיקלים ממשפחת המתילפנול. ההפרשה נעשית מבלוטות הזיעה - ומשותפת למשפחת היונקים. התאיידות המים מפני העור מקררת את העור- ולכן היא מופיעה בעיקר בעת מאמץ גופני. לעתים, זיעה מופיעה גם בזמן מצוקה גופנית (למשל: בחילה וכאב; או כתגובה להשפעת תרופה כלשהי).

כאשר חלה התקררות, רמת ההזעה יורדת. הזעה מופיעה גם באזור איברי המין, כחלק מהמנגנון הביולוגי שלנו, בעת עוררות מינית.

היכן נמצאות בלוטות הזיעה? מהו תפקידן?

בגוף האדם יש שני סוגי בלוטות זיעה, להם יש תפקידים שונים:

בלוטות זיעה אקריניות - מצויות על פני כל עור הגוף. הזיעה שהן מפרישות מורכבת בעיקר ממים וממלחים. זוהי ההזעה שמיועדת לוויסות טמפרטורת הגוף - ולכן קשורה לבלוטת ההיפותלמוס, שתפקידה לאזן את הטמפרטורה בגוף.

בלוטות זיעה אפוקריניות - נמצאות בבתי השחי ומסביב לאיברי המין - הזיעה שהן מפרישות מכילה גם חומרים שומניים. אלה הבלוטות שמהן מופרשת הזיעה, שגורמת לריח הגוף המוכר לנו, גם בגלל ההתניה האבולוציונית להפריש פרומונים לקראת רבייה. הדבר מתרחש בגלל הימצאות חיידקים על העור באזור זה, שתפקידם לפרק את החומרים האורגניים בזיעה.

מדוע הזעה נורמלית נחשבת בריאה?

מלבד ויסות הטמפרטורה והקלה על החום, זיעה גם מפרישה פסולת - המהווה תוצר של פעילות מטבולית בגוף (כגון: שומן ורעלים שונים; ואפילו תאי עור מתים).

כמו כן, באמצעות החומציות שלה - הזעה מחטאת את העור ומחסלת בקטריות וחיידקים שמשגשגים על פני העור. כך, למשל: סאונה היא דרך מוכרת להגביר הזעה, כדי לעודד את זרימת הדם, חילוף החומרים, הקלה על כאבים. יש הטוענים כי סאונה אף גורמת לשריפת קלוריות. עם זאת, ברור שאסור להזיע ללא שתיית נוזלים מספקת - כדי לא לגרום התייבשות ומכת חום.

מה גורם להזעת יתר?

הזעת יתר (היפרהידרוזיס) עלולה להיות מצב כרוני - כאשר מזיעים יותר מדי, גם ללא גורמים מובהקים לכך; או הזעת יתר נקודתית - שנגרמת בעקבות סיבות מסוימות.
בין הסיבות שגורמות להזעת יתר כרונית: גנטיות ומשפחתיות, לחץ נפשי וחרדות, צריכת תרופות הגורמות לכך, הימצאות מחלות מסוימות (בעיות מטבוליות או סרטן) ושתיית אלכוהול.

מהו מכשיר miraDry?

מכשיר miraDry מיועד לטיפול בבתי השחי בלבד - ומצליח להתמודד עם האזור הבעייתי ביותר, שטיפולים אחרים מתקשים להתמודד אתו. המכשיר פועל על גלי מיקרו ואנרגיה אלקטרומגנטית, ממיס וסופג את בלוטות הזיעה - ולכן הוא מטפל בבעיה לצמיתות, על פי רוב נפתר בטיפול אחד בלבד, במקרים מסויימים ובהתייעצות עם רופא ניתן לחזור על הטיפול פעם שנייה.

המכשיר מאושר על ידי ה-FDA האמריקאי ותוצאותיו היעילות מוכחות קלינית. המכשיר נחשב לתחליף לניתוחים למיניהם וגם להזרקות הבוטוקס. אחוזי ההצלחה של המכשיר גבוהים- כ-80% (ואף יותר מכך) ותורמים להפחתה בהזעת היתר ובריחות החריפים שנובעים ממנה.

טיפול אחד מנטרל כ-80% מבלוטות הזיעה. צילום: שאטרסטוק

מהלך הטיפול?


הטיפול מתבצע במרפאה, תחת הרדמה מקומית. הטיפול אורך כשעה, אינו כרוך בכאב - ועם סיומו ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה, ללא צורך בחופשת מחלה.

תופעות הלוואי האפשריות הן מקומיות וקלות - ועלולות להיות בעיקר כאב מקומי באזור הטיפול, נפיחות קלה באזור, אדמומיות, ירידה זמנית בתחושת המגע בעור באזור המטופל.

תופעות הלוואי - יחלפו מעצמן תוך מספר ימים עד מספר שבועות, ללא צורך בטיפול מיוחד.

לאלו תוצאות לצפות?

מידיות - השיפור המשמעותי יחול מיד לאחר הטיפול (טיפול אחד מנטרל כ-80% מבלוטות הזיעה); לעיתים רחוקות יש צורך בשני טיפולים, להשגת תוצאות מיטביות - ומשך השפעה מרבי.

לצמיתות - מחקרים הוכיחו כי הטיפול משפיע לצמיתות, מאחר שבמהלכו מחוממות בלוטות הזיעה באמצעות גלי מיקרו, נהרסות - ואינן חוזרות לתפקד.

- 70% עד 90% מנשואי המחקר דיווחו על הפחתה מובהקת בזיעה בבית השחי שלהם;

- כל נשואי המחקר השיגו הפחתה כלשהי.

- מטופלים המשיכו להציג הפחתה דרמטית בזיעה, במעקב שנערך 12 חודשים אחרי ביצוע הטיפול.

ההמלצה היא לעבור את הטיפול מגיל 16 ומעלה.

מי שמקבלים תוספת חמצן או שהיו להם בעיות קודמות עם הרדמה מקומית (לידוקין עם אפינפרין) - מתבקשים לעדכן בכך את הרופא המטפל.

למי הטיפול אינו מתאים?

נשים בהריון ובעלי קוצב לב או שתל אלקטרוני אחר.

כיצד מטפלים בהזעת יתר, בדרך כלל?

הטיפול הרגיל והמוכר בהזעת יתר כולל, בדרך כלל: טיפול קוסמטי, קונבנציונלי ואלטרנטיבי. הטיפול הקוסמטי החיצוני כולל שימוש בפד סופח או בתכשירים מונעי הזעה או ריח הזעה, המבוססים על אלומיניום.

טיפולים אלטרנטיביים כוללים אקופונקטורה, נטורופתיה וביופידבק, במטרה להשפיע על הגורמים להזעה ולריח החריף.

טיפול קונבנציונלי כולל הזרקת בוטוקס (בוטוליניום טוקסין) לאזור ההזעה, כדי לחסום את העצבים שאחראים לכך. ההשפעה של טיפול זה זמנית ואזורית בלבד - ויש לחזור עליו, בתוך פחות משנה. קיים גם טיפול בכדורים ובמשחות, אבל מדובר בטיפול בעל תופעות לוואי שונות, שיש לשים לב אליהן. טיפול קונבנציונלי נוסף, שנועד למנוע הזעת יתר בכפות הידיים - הינו ניתוח לניתוק העצבים ששולחים את פקודת ההזעה, אבל הטיפול מוגבל ביעילותו ומיועד בעיקר לכפות הידיים. מעבר לכך: ניתוחים אלה עלולים לגרום לגוף "לפצות את עצמו" בהזעת יתר במקומות אחרים.

לסיכום: הזעת יתר היא בעיה שפוגמת באיכות החיים. לסובלים מהזעה בכלל ומהזעת יתר בפרט מוצע לאחרונה הטיפול miraDry שמטפל במקום הבעייתי ביותר להזעת היתר - בית השחי. פתרון miraDry הוא פתרון אמיתי, מיידי ותמידי לבעיה.

ד"ר מוני פרידמן, מומחה לכירורגיה כללית; מנהל יחידת האסתטיקה, המרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף והפנים.

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום