תרופות כשרות לפסח 2019

(6)
לדרג

נוטלים תרופות - וחוששים שהן כוללות חמץ? ועדה מיוחדת הכינה רשימת תרופות כשרות לפסח. שימו לב: כשמדובר בפיקוח נפש - חובה ליטול תרופה הכוללת חמץ

מאת: שרית שיר, כתבת Zap Doctors

חג פסח מביא עמו משב מרענן של התחדשות, ניקיון ואווירה של חופש. עם זאת, בתוך כל אלה, אנחנו גם ממשיכים בשגרת החיים, שאצל רבים מאתנו כוללת גם נטילת תרופות - קבועות או משתנות, בהתאם לצורך.

ישנן תרופות שמכילות גם מרכיבי חמץ, ובמקרים מסוימים הן אסורות לשימוש במהלך החג. כיצד נדע אילו תרופות מותר ליטול ואילו לא? שוחחנו עם הרב חגי בר גיורא, מנהל מחלקת תעשייה וחרושת ברבנות הראשית - וקיבלנו הסבר מפורט.


יש לבדוק בכל שנה מחדש מה הדין לגבי התרופות שלכם. צילום: שאטרסטוק

איך נקבעת כשרותן של התרופות?

בכל שנה מפרסמת הרבנות הראשית רשימת תרופות כשרות שמותרות לשימוש בפסח. רשימה זו מורכבת על ידי ועדה, בה יושבים בין השאר הרבנים הראשיים לישראל, רב שירותי בריאות כללית, נציגים מגופי כשרות פרטיים, נציגה מטעם משרד הבריאות, רוקחים וביוכימאים.

חברי הוועדה מקבלים מכל החברות את רשימת המרכיבים בכל אחד מהתרופות - וכך ניתן לקבוע האם התרופה כשרה. כלומר: התרופה אינה מכילה מיני דגן שהם מרכיבי חמץ.

חשוב להדגיש שוועדה זו והרשימה שהיא מרכיבה דנה בכשרות התרופות בהקשר של פסח בלבד. ככלל, בכל ימות השנה האחרים, תרופות אינן עומדות למבחן הכשרות, מתוך חשש שאנשים הזקוקים לתרופה מסוימת ימנעו מליטול אותה בשל שיקולי כשרות.

מה קורה כאשר התרופה הקבועה שלי אינה נמצאת ברשימת התרופות הכשרות לפסח?

אם אתם נוטלים תרופות שבהן יש מרכיבי חמץ והן אינן מופיעות ברשימה, יש לברר עם הרופא אם קיים תחליף כשר. אם אין תחליף כשר והרופא פוסק שהשימוש בתרופה הכרחי גם במהלך החג, יש לפעול לפי הוראות הרופא, מאחר שפיקוח נפש גובר על איסור אכילת חמץ.

מה הדין לגבי תכשירים לשימוש חיצוני כגון משחות, טיפות וכו' - שאינם מופיעים ברשימת התרופות המותרות לשימוש?

על פי פסיקת הרבנים הראשיים לישראל, כל תכשיר שמיועד לשימוש חיצוני ואינו בא במגע עם הפה, כגון: משחות, טיפות עיניים ואוזניים, תכשירי חיטוי ודומיהם - כל אלה מותרים לשימוש בפסח ולכן אינם מופעים ברשימה.

האם במהלך חג הפסח ניתן להמשיך כרגיל להזין את התינוק בתחליפי חלב אם?

כל התחליפים הנמצאים בשימוש בארץ נבדקו על ידי הוועדה. תחליף שמופיע ברשימת התרופות הכשרות מותר כמובן לשימוש גם בפסח.

מה לגבי תרופות הומאופתיות? האם הן מותרות לשימוש כבכל ימות השנה?

תרופות הומאופתיות מכילות בדרך כלל לא רק את המרכיבים ההומאופתיים, אלא גם אלכוהול המשמש לשימור. כידוע, אלכוהול מכיל מיני דגנים, ולכן - חמץ. מכאן, שרוב התרופות ההומאופתיות אינן כשרות לפסח. בכל מקרה, ברשימת התרופות המותרות לשימוש, לא נכללות תרופות הומאופתיות, ולכן גם במקרה שתרופה הומאופתית מסוימת נבדקה ונמצא שאינה מכילה מרכיבי חמץ, היא לא תופיע ברשימה (יתכן ועל התרופה עצמה יצוין "כשר לפסח").

האם מי שנוטל תוספי מזון וויטמינים יכול להמשיך בכך גם בפסח?

מאחר שתכולתם של תכשירים אלה אינה נבדקת לעניין מיני חמץ, ואי נטילתם למשך מספר ימים לא עלולה להוות פיקוח נפש - יש להימנע משימוש בהם במהלך ימי החג, אלא אם כן התכשיר מופיע ברשימה.

האם הרשימה מתעדכנת משנה לשנה? אם התרופה שלי הופיעה ברשימה שהתפרסמה בפסח שעבר, ניתן לסמוך על כך או שיש לבדוק כל שנה מחדש?

הוועדה שמאשרת את כשרות התרופות לפסח מעדכנת את הרשימה בכל שנה. ייתכן שתגלו שתרופות ותכשירים שבשנה שעברה אושרו לשימוש, הוצאו מהרשימה; ומנגד - תרופות שלא היו ברשימה בעבר, מותרות לשימוש השנה. לכן, אין להסתמך על רשימות ישנות - ויש לבדוק כל שנה מה הדין לגבי התרופות שלכם.

אם אין תחליף כשר לתרופה, יש לפעול לפי הוראות הרופא. צילום: שאטרסטוק

מה עלינו לעשות עם התרופות שאיננו נוטלים בפסח, בשל מרכיבי החמץ שלהן, אבל הן נמצאות בבית?

לתרופות המכילות חמץ יש להתייחס כאל שאר מרכיבי החמץ שנשארים בבית; דהיינו: הן כלולות בהליך מכירת חמץ.

היכן ניתן למצוא את רשימת התרופות הכשרות לפסח 2019?

באתר משרד הבריאות ישנם קישורים לרשימת כל התרופות הכשרות שבהן ניתן להמשיך להשתמש, ללא חשש חמץ, גם בימי פסח תשע"ט-2019, מטעם כל קופות החולים. לחצו כאן לרשימה.

לסיכום: חלק מהתרופות כוללות חמץ ולכן אין ליטול אותן בפסח, אלא אם כן מדובר בפיקוח נפש ולא קיימת תרופה חלופית כשרה לפסח. תרופות הומיאופתיות כוללות לרוב אלכוהול (חמץ). ויטמינים ותוספי מזון אינם נחשבים פיקוח נפש ולכן תכולתם לא נבדקה לעניין כשרות לפסח. הרשימה מתעדכנת בכל שנה - ואין לסמוך על רשימות ישנות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום