פזילה: הורים, אל תגידו "לא ראינו"

(0)
לדרג
תוכן מקודם

העיניים של התינוק החמוד שלכם נראות קצת פוזלות? אין צורך להיכנס לחרדה - אבל יש להיזהר משאננות. מומלץ לפנות לרופא עיניים, שיקבע אבחנה מדויקת - וימליץ על טיפול

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

הורים שעוקבים אחר התפתחות התינוק שלהם נחרדים לעתים מפזילה שהם מגלים כבר בחודשי חייו הראשונים - ואינם יודעים כיצד להתייחס לפזילה.

מצד אחד, לא כל פזילה בגיל הרך היא אכן פזילה אמיתית - שתמשיך ללוות את הילד. מצד שני, קיימת פזילת ילדים שמתפתחת בשנות חייהם הראשונות - והיא מחייבת מעקב וטיפול, עד כדי ניתוח שמצליח לפתור את הבעיה באחוזים ניכרים. בכל מקרה, רק רופא יכול לאבחן את המצב באופן ודאי.

כל תינוק וכל ילד עוברים בדיקת עיניים: התינוק - ב"טיפת חלב"; והילד - בשנות חייו הראשונות - אצל רופא. עם זאת, לעתים מחמיצים בדיקה או מתפתחת פזילה בין המעקבים, יחד עם בעיות ראייה נוספות, שהורים לא תמיד מודעים להן. לעתים יש קשר ביו בעיות ראייה אלה לבין פזילה ולעתים אין קשר. בכל מקרה, אין להסתמך רק על בדיקות שנערכות אחת לזמן רב - אלא יש להקפיד, להיות ערניים ולפתח מודעות לשינויים אצל הילד.

במקרה שאובחנה בעיית ראייה או פזילה - אין להזניח אותה ויש להמשיך לעקוב אחר התקדמותה ולטפל בה, עד לפתרון מלא. הסיבה העיקרית היא שככל שמגלים בעיות ראייה בגיל צעיר ומטפלים בהן - כך יש יותר סיכוי לפתור את הבעיה בהצלחה מלאה, ללא סיבוכים נוספים.

פזילת ילדים עשויה להופיע כבר בגיל הרך. צילום: שאטרסטוק
פזילת ילדים עשויה להופיע כבר בגיל הרך. צילום: שאטרסטוק

מהי פזילה?

העיניים שלנו מתואמות זו עם זו - וכאשר אנחנו מביטים למקום מסוים, שתיהן פונות אליו. כאשר עין אחת פונה למקום שאליו אנחנו מביטים, אבל העין השנייה פונה למקום אחר - זוהי פזילה.

פזילה עשויה להופיע בעין אחת או בשתי העיניים. הפזילה יכולה להיות כלפי חוץ או פנים או כלפי מעלה או מטה. לפזילה יש גורמים שונים - ולפי זה מאבחנים ומטפלים בה. בדרך כלל, מדובר בפעולת שרירים חזקים מדי בצד אחד, שמושכים את העין לצד אחד או שרירים רפויים (מלבד מקרים של פזילה שיתוקית שמקורה שונה ופזילה בגלל בעיה מבנית מולדת).

מהי פזילת ילדים?

פזילת ילדים עשויה להופיע כבר בגיל הרך (עד גיל 4 חודשים), בעיקר משום שהעיניים טרם למדו לפעול בתיאום, אחת עם השנייה, בזמן התפתחות הראייה הדו-עינית, בחודשי חייו הראשונים של התינוק.

יש גם פזילה מדומה, שנראית כך בגלל מבנה העין - המוקפת קפלי עור אצל תינוקות; או בגלל גשר אף רחב, שיוצר אשליה אופטית. לכן, פזילה שמופיעה בגיל רך מאוד עלולה להטעות - ורק רופא עיניים ילדים יכול לקבוע בוודאות אם מדובר בפזילה אמיתית או פזילה מדומה.

מדוע מגלים פזילה בעיקר אצל ילדים?

פזילה מתגלה בעיקר אצל ילדים ותינוקות, משום שהם נבדקים בדרך כלל בקביעות. עם זאת, כבר קרו מקרים שבהם לא אותרו בעיות ראייה ופזילה, בעקבות החמצת בדיקה או חוסר מודעות.

במקרים כאלה, קיימת הידרדרות בראייה ובתפקוד של הילד, כתוצאה מכך. גיל שנה וחצי עד שלוש וחצי נחשב הגיל הקריטי והנפוץ, לבדיקה ולאבחון, מאחר שאז הילדים מתחילים להשתמש בעיניים שלהם, בפעילות שנקראת אקומודטיבית (כגון בניית פאזלים ,ציור, קריאה). בגיל זה, מתחילים ההורים לשים לב לכך שהילד מתקשה.

מה עלול להיגרם בעקבות פזילת ילדים?

מלבד קשיי ראייה ומיקוד, ראייה כפולה (לעתים) וחוסר ריכוז וקשב, שנגרמים מכך שהילדים מתקשים לעקוב אחר הסביבה - ילדים אינם יכולים להתרכז זמן רב, במעקב אחר חומר לימודים והם סובלים מירידה בהישגים.

לעתים, הילדים סובלים מכאבי ראש שנגרמים כתוצאה מהמאמץ, ומתקשים גם בתפיסה מרחבית ובהפעלת קואורדינציה או מוטוריקה עדינה. מדובר במיומנויות חיוניות להתפתחות תקינה של הילד ומוח הילד - ולכן חשוב לטפל בבעיה בהקדם האפשרי.

איך בודקים פזילת ילדים?

יש לדעת כי כל פזילה שמופיעה לאחר גיל שישה חודשים מחייבת פנייה לאבחון, טיפול ומעקב - במיוחד אם הפזילה חד עינית. אין להסתפק בחוות דעת של הרופא כי "הפזילה תעבור עם הגיל".

עם זאת, תיתכן פזילה בגלל בעיה מולדת או בעיה נוירולוגית - שחובה לשלול מוקדם ככל האפשר. כך שיש לבדוק גם תינוקות: כמובן, רק אצל רופא עיניים ילדים.

ניתן לגלות ליקוי ראיה או פזילה בגיל הרך על ידי מתן טיפות הרחבה שמטפטפים לעין - ובודקים את יכולת הראיה (התשבורת) ואת קרקעית העין.

מה ההבדל בין פזילה לבין עין עצלה?

עין עצלה אינה פוזלת בהכרח, אבל כאשר יש עין עצלה - היא אינה בשימוש ועלולה להגיע למצב פזילה, כך שיש לעתים קשר בין התופעות. לכן, חשובה המודעות לטיפול מוקדם בכל בעיה.

עין עצלה היא תופעה שכיחה, המתרחשת בקרב 2%-5% מהאוכלוסייה - וקשורה להתפתחות לא תקינה של ראייה. מבנה העין תקין, אך המידע שמגיע מהעין לקורטקס הוויזואלי במח לקוי.

המוח אינו מתרגם נכון את המידע החזותי שנקלט, משום שהעין אינה מעבירה היטב את המידע, בגלל פגם במנגנון העצבים שאחראיים על הראייה ובעיה בתפקודם. הילד מקבל אותות סותרים, משום שכל עין רואה באיכות ראייה אחרת. לכן, מתפתחת תופעת ראייה של עצלות באחת העיניים.

האם טיפול בעין עצלה הוא כמו טיפול בפזילה?

טיפול בעין עצלה מורכב ממתן התיקון האופטי הנדרש ומביצוע סגירות לעין הטובה על ידי מתן רטייה לעין הזו על מנת לאלץ את הילד להשתמש בעין העצלה ובצורה כזו לעורר אותה לפעולה. הבדיקה לגילוי העין העצלה הינו בדיקת חדות הראיה בכל עין לחוד.

ילדים נוטים שלא לשתף פעולה, בגלל אי הנוחות של הרטייה שמכסה עין אחת. עם זאת, נוכח חשיבות הדבר - יש להקפיד על כך, כדי שהטיפול בעין עצלה יסתיים כבר עד גיל 6-7. כאמור, הדבר ימנע גם הידרדרות לפזילה, במקרים מסוימים.

גיל 1.5-3.5 נחשב הגיל הקריטי והנפוץ, לבדיקה ולאבחון. צילום: שאטרסטוק
גיל 1.5-3.5 נחשב הגיל הקריטי והנפוץ, לבדיקה ולאבחון. צילום: שאטרסטוק

מהם סוגי הפזילה המוכרים?

כאמור, פזילות יכולות להיות כלפי פנים, כלפי חוץ, כלפי מעלה וכלפי מטה כמו כן יש פזילות מורכבות אשר משלבות מספר שרירים אשר גורמים לפזילה.

פזילה פנימה - במידה ופזילה זו מופיעה לפני גיל חצי זוהי פזילה מולדת; סוג של פזילה שמצריך התערבות כירורגית. העין "בורחת" פנימה - והילד כלל לא יכול למקד את הראייה והוא "נלחם" בה כל הזמן. המאמץ הרב גורם לילד עייפות, כאבי ראש ובעיות קואורדינציה קשות.

פזילה החוצה - פזילה שמנסים לתקן עם משקפיים. זוהי פזילה שאינה מתרחשת כל הזמן, אלא מעת לעת, באופן אקראי. לכן, משתדלים להמתין - ולעקוב אחרי התפתחות הפזילה. בדרך כלל, משתדלים להמתין עד שניתן לעשות בדיקות מדויקות של זווית הפזילה לילד, בגיל 5-6 - ואז לנתח, במקרה הצורך (בגיל זה, הילד יותר משתף פעולה).

כיצד מטפלים בפזילה?

יש לטפל בפזילה לפי הגיל ולפי סוג הפזילה.

פזילה פנימה - תטופל מיד בניתוח (בגלל חומרתה); פזילות אחרות - יטופלו לפי הצורך ברטיות או במשקפיים, עד שמגיעים לגיל שבו אפשר לנתח.

קיימים טיפולי פזילה, בעזרת משקפיים שיכולים לתקן את הבעיה - אם מדובר בפזילה שנובעת מרוחק ראייה, שגורם לילדים להתאמץ במיקוד הראייה, בגלל שרירים שמתכווצים. במקרה כזה, אפשר לתקן פזילה לגמרי או חלקית ולהשלים עם ניתוח בבוא הזמן.

מהו ניתוח תיקון פזילה?

ניתוח תיקון פזילה נעשה בשרירים חזקים מדי, שמושכים את העין לכיוון אחד. בניתוח מחלישים מעט את האחיזה של השרירים, לפי הצורך - עד שמשווים למעשה את עוצמת הפעולה של השרירים הנגדיים, משני הצדדים על העין.

כך, למעשה, פועלים שרירים תקינים על עין שאינה פוזלת. הניתוח מקצר את השריר או משנה את המנוף של העין - ומזיז אותו לעתים לאחור, כדי "לתקן" את משיכת העין, על ידי השריר החזק מדי.

כמה זמן נמשך הניתוח?

הניתוח נמשך שעה עד שעה וחצי. תלוי במספר השרירים שמנתחים.

מה סיכויי ההצלחה של הניתוח? מה בנוגע לתקופת ההחלמה?

סיכויי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד - כ-85%.

במקרים נדירים בלבד, יש לחזור על הניתוח - ובכל מקרה, חשוב לדעת שכמעט אין פזילה שאי אפשר לתקן. ההחלמה קצרה - ואפשר לחזור לפעילות תקינה כאשר מתאוששים.

לסיכום: פזילת ילדים אינה דבר של מה בכך - ויש לעקוב אחריה מהגיל הרך, כדי להבטיח פתרון מלא, מוקדם ככל האפשר. זאת, מבלי שייווצרו בעיות נוספות בראייה. רק רופאים יכולים לאבחן באמת מה מקור הבעיה - ולכן מומלץ לא להזניח את הבדיקות, לנהל מעקב ולגלות מודעות לכל שינוי בהתנהלות הילד (גם אם אין פזילה). שינוי בהתנהגות הילד עלול להצביע על בעיית ראייה, שעלולה להתפתח לפזילה.

ד"ר רונית פרילינג היא רופאת עיניים ילדים, מנתחת פזילה בילדים ומבוגרים, ביה"ח לילדים "שניידר".

סייעה בהכנת הכתבה: איילת מיטש, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום