לקויי שמיעה: 10 עצות לארוחת החג

(0)
לדרג

ארוחה בחיק המשפחה או עם חברים יכולה להיות מהנה מאוד, אבל עבור אדם עם לקות שמיעה אירועים מסוג זה עלולים לגרום לאי נוחות ולמבוכה. 10 עצות מועילות

מאת: נאווה נקש

חג הפסח הוא בראש ובראשונה חג הארוחות בחיק המשפחה או עם חברים ומכרים - כאשר ליל הסדר הוא גולת הכותרת של החגיגות, כאשר לעיתים מדובר בארוחה מרובת אורחים והמולה רבה. עבור הסובלים מלקות שמיעה, אירועים חברתיים מסוג זה עלולים להיות קשים ומכבידים ולעיתים אף מביכים ומתסכלים. להלן 10 טיפים חשובים שיכולים להקל על הסובלים מלקות שמיעה:

1. אל תסתירו ואל תדחיקו - שתפו את הסובבים אתכם וספרו להם על לקות השמיעה שלכם. במידה ובאירוע ישנם אנשים שאינם מודעים לכך שאתם לקויי שמיעה ונעזרים במכשירי שמיעה או בשתלי שבלול - פשוט דברו על הנושא.

כדאי לשתף את הסובבים ובכך לצאת מהמבוכה. צילום: שאטרסטוק
כדאי לשתף את הסובבים ובכך לצאת מהמבוכה. צילום: שאטרסטוק

2. עזרו לחברים שלכם לסייע לכם - כשלא שומעים טוב, קשה יותר להבין מצבים והתרחשויות חברתיות. במידה ואתם חשים מנותקים מהסיטואציה, כדאי לשתף את הסובבים ובכך לצאת מהמבוכה למשל, במידה וחבריך צוחקים ואתה לא מצליח להבין את הסיבה, שאל אותם מדוע הם צוחקים וכך תחזור לעניינים.

3. להתקרב - בקשו מאנשים המשוחחים עמכם להתקרב אליכם ולדבר לכיוון האוזן הנתמכת במכשיר השמיעה או המושתלת, או לאוזן הטובה יותר - במידה והנכם נעזרים בשני מכשירי שמיעה או שתלי שבלול.

4. לא לצעוק בקשו מחברים ובני משפחה לא לצעוק כאשר הם מדברים אתכם, אלא לדבר באופן ברור וטבעי. רבים חושבים שבמידה והם יצעקו זה יסייע לכם לשמוע טוב יותר. הדרך למנוע זאת היא פשוט להסביר להם שזו הנחה שגויה.

5. חזור שנית - אם לא שמעתם מילה או משפט מסוים, אל תחששו לבקש מהאדם שיושב מולכם לחזור על הדברים.

6. פנים אל מול פנים - בקשו מחבריכם להסתכל לכיוונכם ולהפנות כלפיכם את הפנים בעת השיחה. בדרך זו, תוכלו גם לקרוא את שפת הגוף ולקבל סימנים נוספים שאינם מילוליים.

7. אחד-אחד - אם אתם בשיחה קבוצתית, שבו או עמדו במקום בו תוכלו לראות את פני הדוברים. במידת הצורך, בקשו מהם לדבר כל אחד בתורו, על מנת שתוכלו לעקוב אחר השיחה.

בקשו מחבריכם להסתכל לכיוונכם ולהפנות כלפיכם את הפנים. צילום: שאטרסטוק
בקשו מחבריכם להסתכל לכיוונכם ולהפנות כלפיכם את הפנים. צילום: שאטרסטוק

8. סביבה נוחה - לסביבה ישנה השפעה מכרעת על יכולת השמיעה והבנת הדיבור. במידה והנכם נמצאים בסביבה רועשת, כאשר ברקע פועלת טלוויזיה או מערכת שמע, נסו להעביר את השיחה לחדר שקט יותר או לכבות את המכשירים במידה ואין בהם שימוש.

9. ויהי אור - אם המקום חשוך ואינכם יכולים לראות את פני הדוברים, בקשו להעביר את השיחה למקום מואר.

10. שימוש באביזרים - השתמשו באביזרי עזר, כגון לולאת השראה עם מיקרופון אלחוטי. תוכלו להניח את המיקרופון ליד הדובר ולשמוע היטב גם ממרחק.

נאוה נקש, קלינאית תקשורת, ראש חטיבת שתלים במדטכניקה אורתופון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום