ניתוח קטרקט בלייזר: כל החידושים

(26)
לדרג
תוכן מקודם

השימוש במכשירי לייזר במסגרת ניתוחי קטרקט מאפשר למנוע סיבוכים, לשפר את הדיוק ולטפל באסטיגמטיזם. יתרונות הטיפול החדשני (וגם: מתי אין מנוס מהטיפול הקלאסי)

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2310953 (מספר מקשר)

ניתוח קטרקט הוא הניתוח הנפוץ ביותר כיום, בתחום רפואת העיניים. בתחילת הניתוח, מבצע המנתח חתכים זעירים בקרנית - תוך שימוש בציוד כירורגי עדין; לאחר מכן, הוא מבצע חתך בקופסית העדשה; ובשלב הבא, באמצעות שימוש באולטרסאונד וציוד כירורגי עדין - העדשה העכורה מפורקת. רסיסי העדשה העכורה מוסרים מהעין, באמצעות מכשיר אולטרסאונד - ובסיום הניתוח מושתלת העדשה המלאכותית, המחליפה את העדשה הטבעית.

באופן מסורתי, המנתח מבצע את כל השלבים באופן ידני. הבשורה החדשה בתחום ניתוחי הקטרקט באה לידי ביטוי במכשירי לייזר מתקדמים, המבצעים באופן אוטומטי את השלבים הראשונים של הניתוח: חיתוך הקרנית וקופסית העדשה ופירוק העדשה העכורה. כל השלבים הנ"ל מבוצעים תוך שניות ספורות - ללא מגע יד אדם, באופן מדויק לחלוטין.

כיצד מתבצעים השלבים הכוללים שימוש במכשיר הלייזר?

בשלב הראשון בתהליך, מכשיר הלייזר סורק את העין של המטופל, באמצעות טכנולוגיה הנקראת OCT (Optical Coherence Tomography) - ויוצר הדמיה מדויקת של מבנה הקרנית והעדשה: הסריקה של העין אינה חושפת את המטופל לקרינה ואינה מעמידה אותו בסיכון לסיבוכים או תופעות לוואי כלשהן.

לאחר מכן, המכשיר מתכנן את מהלך הניתוח - ובהתאם לצורך, המנתח יכול להכניס שינויים קטנים בתכנית שתכנן המכשיר. בשלב הבא, מכשיר הלייזר מבצע את החתכים הזעירים בקרנית ובקופסית העדשה - ומפרק את תוכן העדשה ביסודיות, ללא שימוש באולטרסאונד.

לאחר מכן, מועבר המטופל לחדר הניתוח שבו המנתח מסיר את העדשה המפורקת - ומשתיל את העדשה המלאכותית, באופן ידני. למעשה, החל מהרגע שבו מגיע המטופל לחדר הניתוח, הטיפול מתקדם בדומה לאופן שבו מתבצע הניתוח הסטנדרטי.

השלבים המבוצעים על ידי מכשירי הלייזר נמשכים מספר שניות. במהלך הטיפול, נעשה שימוש ברוב המקרים בטיפות עיניים להרדמה - והמטופל אינו צפוי לסבול מאי נוחות או כאבים, למעט לחץ קל על העין, המורגש בחלק מהמקרים. המכשיר מבצע באופן אוטומטי כ-60% ממהלך הניתוח.

המטופל אינו צפוי לסבול מאי נוחות. צילום:שאטרסטוק
המטופל אינו צפוי לסבול מאי נוחות. צילום:שאטרסטוק

היכן ממוקם מכשיר הלייזר?

בדרך כלל, מכשיר הלייזר ממוקם בחדר לייזר ייעודי, הסמוך לחדר הניתוח. אם כי ישנם כיום גם מכשירי לייזר ניידים, שניתן לשנע בין החדרים. אי לכך, אם חדר הניתוח בבית החולים גדול מספיק, ישנה בהחלט אפשרות למקם את המכשיר בחדר הניתוח עצמו.

יחד עם זאת, המיקום של המכשיר ביחס לחדר הניתוח כלל אינו משפיע על שיעור הסיבוכים או סיכויי ההצלחה של הניתוח. החתכים המבוצעים באמצעות מכשיר הלייזר הם חתכים זעירים ביותר. ולכן, בזמן המעבר מחדר הלייזר הייעודי לחדר הניתוח, אין שום סיכוי לדלף מהעין או לנזק בעין.

מהם היתרונות של השימוש בלייזר בניתוחי קטרקט?

בניתוח קטרקט סטנדרטי, פירוק העדשה העכורה מבוצע באמצעות גלי אולטרסאונד. ככל שהקטרקט מתקדם ונרחב יותר, כך יש צורך להשתמש ביותר אנרגיה, כדי להשלים את מלאכת הפירוק. ככל שיותר אנרגיה מושקעת בפירוק העדשה - כך הסיכון לסיבוכים גבוה יותר, בדגש על היווצרות בצקת בקרנית. לפיכך, מטופלים הסובלים מקטרקט מתקדם יחסית - יימצאו בסיכוי נמוך יותר לסיבוכים, אם יעברו ניתוח קטרקט שיכלול שימוש בלייזר.

בנוסף, למרות שנכון להיום אין קונצנזוס בעניין זה בקרב החוקרים, מסתמן כי השימוש במכשירי לייזר, בשלבים הראשונים של הניתוח - מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר.

כמו כן, במקרים מסוימים במהלך הניתוח הכולל שימוש בלייזר - ישנה אפשרות לבצע חתכים בקרנית, על מנת לטפל במקרים של אסטיגמטיזם (צילינדר). הודות לכך, מטופלים עם אסטיגמטיזם ברמה עד 1.5 - יכולים להיפטר אחת ולתמיד מהצילינדר ולמנוע את הצורך בהשתלת עדשות טוריות, המיועדות לטיפול בבעיה זו.

מכשיר הלייזר ממוקם בחדר לייזר ייעודי. צילום:שאטרסטוק
מכשיר הלייזר ממוקם בחדר לייזר ייעודי. צילום:שאטרסטוק

למי לא מתאים השימוש בלייזר?

השימוש במכשירי לייזר מתקדמים בניתוח קטרקט מתאים עבור רוב המטופלים, אם כי במקרים מסוימים - דווקא הניתוח המסורתי, המבוצע כולו באופן ידני, יהיה טיפול הבחירה.

להלן מספר מקרים שבהם מומלץ להימנע משימוש בלייזר:

מבנה אנטומי המקשה על השימוש בלייזר: ישנם מטופלים בעלי מבנה עין ייחודי, המקשה על השימוש בלייזר (למשל: מטופלים בעלי אישון צר מאוד). אי לכך, לפני הניתוח יש לבחון באופן יסודי את מבנה העין של המטופל. גלאוקומה מתקדמת: במצב גלאוקומה מתקדמת, שבו יש פגיעה נרחבת בעצב הראייה - מומלץ שלא להשתמש בלייזר, במהלך הניתוח. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבשלבים שבהם נעשה שימוש בלייזר, עשוי להיווצר לחץ על העין, שעלול להוביל להחמרה במצב עצב הראייה. יש לציין כי מדובר במצבים נדירים יחסית, אך בכל זאת חשוב לתת עליהם את הדעת. בנוסף, מטופלים אשר עברו ניתוח לגלאוקומה לא יוכלו לעבור את הניתוח בלייזר.

יכולת שיתוף פעולה מוגבלת: רוב ניתוחי הקטרקט מבוצעים בהרדמה מקומית בלבד, בעזרת טיפות עיניים מאלחשות. עם זאת, ישנם מטופלים הסובלים מבעיות שונות - שעבורם נבחר להשתמש בטשטוש או אפילו בהרדמה כללית (למשל: מטופלים המתמודדים עם פחד ממקומות סגורים, קלאוסטרופוביה). כפי שציינו, על פי רוב - השלבים הכוללים שימוש בלייזר, מבוצעים בחדר ייעודי, הממוקם סמוך לחדר הניתוח. במידה ולא קיים בנמצא ציוד הרדמה או מרדים מיומן - הרי שבמקרים אלה, לא ניתן יהיה להשתמש בלייזר. זה המקום לציין כי באופן כללי, כאשר נעשה שימוש בלייזר בשלבים הראשונים של הניתוח, המטופל נדרש לשתף פעולה - ולהימנע מתנועות חדות ופתאומיות של העיניים.

מהם החסרונות של השימוש בלייזר, בניתוחי קטרקט?

נכון להיום, החיסרון המרכזי של השימוש בלייזר בא לידי ביטוי בעלות הגבוהה יחסית של הטיפול. אלא אם כן יש למטופל ביטוח פרטי, המכסה את השימוש בלייזר - יהיה עליו לשאת בעלות הגבוהה יחסית של הטיפול. כמו כן, מכשירי הלייזר עדיין אינם נמצאים בשימוש בבתי החולים הציבוריים.

זאת, בניגוד לחלק ניכר מבתי החולים הפרטיים - שבהם נעשה במכשירי הלייזר שימוש נרחב. לפי הידוע לנו כיום, ייתכן מאוד שבעתיד (ואפילו בעתיד הקרוב) - ניתן יהיה לראות יותר ויותר מכשירי לייזר בבתי החולים הציבוריים. עם זאת, כרגע עדיין לא ברור מתי השינוי יתרחש.

מעבר לכל זה, כפי שציינו - הטיפול אינו מתאים לכל המועמדים לניתוח הקטרקט: במקרים מסוימים, הכוללים בין היתר מבנה אנטומי מסוים של העין או גלאוקומה מתקדמת עם פגיעה בעצב הראייה - לא תהיה כלל אפשרות לעבור את הטיפול בלייזר.

לסיכום: השימוש במכשירי לייזר, בשלבים הראשונים של ניתוח קטרקט - מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר, מאפשר למזער את הסיכון לסיבוכים (בעיקר בקרב מטופלים עם קטרקט מתקדם ונרחב); ובנוסף, מאפשר לחלק מהמטופלים להיפטר מבעיית האסטיגמטיזם ממנה הם סובלים. נכון להיום, השימוש במכשירי הלייזר בניתוחי קטרקט מוגבל לבתי החולים הפרטיים - והחיסרון המרכזי שלהם הוא העלות הגבוהה יחסית של הניתוח.

ד"ר אליה לוינגר, הוא מנהל שירות ניתוחי קטרקט במחלקת העיניים במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ורופא בכיר במרכז הרפואי "עיניים", בתל אביב.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום