מיגרנות בפסח: המכה ה-11

(0)
לדרג

חג החירות בפתח וכולנו במתח: ארוחות משפחתיות מתוחות, שתיית יין מרובה, עצירות קשה, מזג אוויר הפכפך ולא מעט לחצים - איך נימנע מהתקף המיגרנה הבא?

מאת: ד"ר רחל הרינג-חנית

חג הפסח, או בשמו השני - חג האביב - מביא עמו ניחוח של חופש, בילויים עם המשפחה ומזג אוויר שמשי. יחד עם זאת, שינויי השגרה, המתח והלחץ הנלווים לחג הפסח, עלולים להשפיע גם לרעה ולגרום להופעת כאבי ראש. אלה מאיתנו הנוטים לסבול ממיגרנה, עלולים לחוש בעלייה בתדירות ובעוצמת ההתקפים.

כיצד משפיעה היציאה מהשגרה על הופעת מיגרנות?

חופשת הפסח מזמנת לנו שבירת שגרה - ארוחות משפחתיות במקומות מרוחקים, טיולים בארץ ובחו"ל, או סתם רצון לצאת לפעילויות משפחתיות עם הילדים, במשך כמה ימים ברצף.

בדרך כלל, פעילויות אלה כרוכות בנסיעה ממושכת, שעלולה להוות טריגר להופעת כאבי ראש או מיגרנות. בעת נסיעה ממושכת, מומלץ לעשות הפסקות מרובות, למתוח את האיברים, להתרענן, לאכול משהו קל ולשתות מים, טרם חזרה לנסיעה.

צריכת הקפאין, בעיקר אצל מבוגרים, משתנה אף היא: יש כאלה שצורכים יותר מבדרך כלל; לחילופין, אלה שרגילים בשגרת היומיום לשתות הרבה - דווקא מפחיתים בחופש. שתייה מרובה של קולה או דיאט קולה (המכיל אספרטיים), עלולה אף היא לגרום לכאבי ראש ולהגברת התקפי המיגרנה.

בנוסף לכך, כל סדר היום משתנה בחופשה - שעות השינה וזמני הארוחות משתנים. קשה למנוע את שינויי השגרה - ולכן גם אם הילדים הולכים לישון מעט מאוחר יותר, עדיין מומלץ להקפיד על לפחות 9 שעות שינה; ואצל מבוגרים 7-8 שעות שינה. לצד זאת, יש להקפיד על אכילת ארוחות מסודרות כל מספר שעות ושתייה מרובה (גם כאשר נמצאים מחוץ לבית).

שינויי השגרה, המתח והלחץ עלולים לגרום לכאבי ראש. צילום: שאטרסטוק
שינויי השגרה, המתח והלחץ עלולים לגרום לכאבי ראש. צילום: שאטרסטוק

ומה בנוגע לשתיית יין מרובה?

בפסח, על פי המצוות, נהוג לשתות ארבע כוסות שלמות של יין. רבים אינם יודעים כי יין מכיל חומצות אמיניות מסוג טירמין, דבר שעלול לגרום לכאבי ראש ולהוות טריגר להתפרצות התקף, אצל הסובלים ממיגרנות.

בנוסף, לעיתים מכיל היין ביסולפיט - חומר מבוסס גופרית, שתפקידו לשמר את היין - שגם הוא עלול לעיתים לגרום לכאבי ראש. לצד זאת, גם אחוזי אלכוהול גבוהים ביין, עלולים לעיתים להשפיע על הופעת כאבי ראש אצל חלק מהאנשים. בקרב הסובלים ממיגרנות, תיתכן עלייה בכמות ההתקפים ובעוצמתם. ההמלצה היא שעל כל כוס יין, יש לשתות כוס מים - ואם בכל זאת חשים ברע, יש להפסיק לשתות באופן מיידי.

האם יש קשר גם לשינויי מזג אוויר?

פסח מגיע תמיד בתקופת חילופי עונות. בתקופה זו, אנו חווים שינויי טמפרטורות - בין החום ביום לבין הקור בלילות. בין היתר, השינוי הקיצוני הזה עלול לגרום להופעת כאבי ראש.
לרוב, כאבי הראש יופיעו אצל אנשים שמלכתחילה סובלים מכאבי ראש, תוך דגש על אנשים הסובלים ממיגרנה. התופעה מתרחשת בעקבות התרחבות והתכווצות כלי הדם.

המיגרנה מוגדרת ככאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם וחד צדי, שנמשך בין שעות בודדות לבין כארבע יממות - ומלווה בתופעות שונות (כגון: בחילה או הקאה; רגישות לרעש ולעיתים גם לריח). לרוב, הכאב בינוני עד חזק - וישנה החמרה בעת מאמץ פיזי. מומלץ להקפיד על שתייה מרובה. כאשר נמצאים בחלל ממוזג, יש לצאת להתאוורר מפעם לפעם.

מהי השפעת המתח על כאבי הראש?

חג הפסח מביא עמו גם הרבה לחצים ומתחים: להספיק לנקות ולהכשיר את הבית, להיערך לבישולים, לחשוב היכן לעשות את החג, להתרוצץ עם הילדים ממקום למקום. וכמובן: ריבוי אירועים משפחתיים.

כאב ראש הנובע כתוצאה מלחץ, הינו למעשה "כאב ראש רגיל". רוב האנשים שחשים בו, אינם פונים לרופא - מאחר שכאשר ייטלו משכך כאבים, תיפתר הבעיה. זהו כאב ראש אפיזודי.

עם זאת, ישנם מצבים שכאבים אלה הופכים לכאב ראש כרוני; הכאב עלול להימשך שעות עד ימים - ונעשה תכוף יותר (החל בשלוש-ארבע פעמים בשבוע; וכלה בכאב ראש יום-יומי מטריד). כאב ראש שנובע ממתח הוא כאב מפושט (כמו קסדה לוחצת); לפרקים כמו חגורה סביב הראש. הכאב עלול להיות מלווה בבחילה, אך אינו מלווה בהקאות ובאי-סבילות לאור ולרעש. הגורם לכאב ראש הנובע ממתח עדיין אינו ידוע. מניחים שהכאב נעוץ במערכת העצבים.

מצד שני, גם ירידה במתח עלולה לגרום לכאבי ראש. אלה ששגרת החיים שלהם מאוד עמוסה ומתוחה - ובמהלך החג דווקא חווים ירידת מתח, גם עלולים לחוש בכאבי ראש, דווקא בחג (תופעה הנקראת - מיגרנה של סופי שבוע: (Weekend Migraine. למעשה, זו הסיבה הנפוצה ביותר לכאבי ראש בסופי שבוע.

ואם מדברים על פסח, איך אפשר בלי עצירות?

עצירות היא תופעה שכיחה ביותר בעולם המערבי, שהגדרתה משתנה מאדם לאדם. טווח הנורמה של פינוי צואה מהגוף רחב מאוד: פעמיים - שלוש פעמים ביום; עד פעם אחת בכל יומיים - שלושה ימים.

במהלך חג הפסח, בהשוואה לתקופות אחרות, עלולה להיות החמרה בהופעת העצירות, בעקבות ירידה בצריכת הסיבים התזונתיים והתאית. עצירות גורמת במקרים רבים גם להופעת כאבי ראש, בעקבות פעילות מעיים בלתי תקינה.

כדי להימנע מתופעת העצירות במהלך החג, חשוב להקפיד על שתיה ואכילה של פירות וירקות. כשההתאמות בתזונה ובאורח החיים אינן עוזרות למנוע עצירות במהלך החג, ניתן להשתמש - גם אם באופן זמני, לתקופת החג - באחד או יותר ממגוון הפתרונות שקיימים, ללא מרשם רופא. בין הפתרונות הקיימים, ניתן למנות טיפולים המבוססים על תוספת סיבים (אם כי יש לשים לב למגבלות הכשרות לפסח של פתרונות אלה); תכשירים מרככי מעיים ויציאה; תכשירים אוסמוטיים ועוד.

נסיעה ממושכת עלולה להוות טריגר להופעת מיגרנv. צילום: שאטרסטוק
נסיעה ממושכת עלולה להוות טריגר להופעת מיגרנv. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות בכדי להתמודד עם הכאב?

מיגרנות וכאבי ראש עלולים להופיע במהלך חג הפסח משלל סיבות, שמקורן העיקרי הינו שינוי שגרת החיים. מומלץ לנסות למזער את הופעת הכאב, בעזרת ההמלצות שצוינו לעיל.
אם בכל זאת מופיע התקף מיגרנה על רקע זה, יש לקחת טיפול תרופתי המותאם למיגרנות (למשל: פראמול טרגט, אקסימול קאר ואקסידול). מומלץ לקחת את משכך הכאבים מיד עם הופעת ההתקף - ולא לחכות להחמרה.

לסיכום: חג הפסח עלול להיות כרוך במיגרנות בלתי נעימות, על רקע מספר סיבות: יציאה משגרה, שתיית יין, שינוי מזג אוויר ועצירות. מומלץ לטפל בכך, כדי להימנע מסבל מיותר. ניתן להיעזר גם בטיפול תרופתי המתאים למיגרנות (מומלץ לקחת תרופה בתחילת ההתקף, לפני שתתרחש החמרה).

ד"ר רחל הרינג-חנית היא נוירולוגית בכירה במכבי שירותי בריאות; מנהלת היחידה לכאבי ראש בבית החולים "מאיר".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום