טיפול פסיכולוגי: איך זה עובד?

(1)
לדרג

יותר ויותר אנשים פונים כיום לטיפול פסיכולוגי, מתוך רצון להתגבר על מכשולים ולהביא לשינוי בחיים. איך לבחור מטפל? איזו גישה עדיפה: טיפול דינמי או CBT? מדריך

מאת: תמר כדורי שילוח

הרעיון העומד מאחורי טיפול פסיכולוגי הוא האפשרות להבין דפוסי התנהגות שונים, בתנאים מאוד מוגנים, בלתי שיפוטיים ובלתי ביקורתיים. הדפוסים עשויים להיות קשורים ליחסים בין אישיים, להתנהלות במקום עבודה או להתנהלות מול הילדים, ההורים, האחים ובני הזוג.

במסגרת הטיפול הפסיכולוגי, אפשר לבחון מה קורה לאדם בתוך מערכות חייו - מעין מיקרוקוסמוס של העולם בחוץ. באמצעות הכלים המקצועיים של הפסיכולוג ובעזרת המרחב שנוצר בחדר הטיפולים - מרחב בלתי ביקורתי ובלתי שיפוטי - אפשר להבחין בדפוסי חשיבה, דפוסי תגובה, מקומות פגיעים ועוד.

מהם סוגי הטיפולים הפסיכולוגיים העיקריים שמוצעים כיום?

ישנו טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT), שבו הפסיכולוג מתייחס לדברים הקשורים לתשתית של ההתנהלות שלנו בעולם - הנחות קוגניטיביות שמביאות לפעולה מסוימת. אלה טיפולים שבהם ניתנת התייחסות לסימפטומים הנראים לעין.

גישה נוספת היא גישת הטיפול הדינמי, שאמנם כולל בתוכו גם חלקים קוגניטיביים - אבל מתייחס לרבדים עמוקים יותר: הטיפול לא מתייחס לסימפטום, אלא מנסה להבין מהי התשתית הפנימית, הנפשית שנמצאת במרכז הבעיות הסימפטומטיות. זהו טיפול שבו עצם החשיפה של המטופל כלפי המטפל לוקחת זמן - ומתרחשת בצורה איטית יחסית.

הגישה האקלקטית מתייחסת גם למציאות החיצונית ולא רק לפנימית, תוך כדי בחינת ההיבטים הקוגניטיביים. כך, לדוגמה: בטיפול במתבגרים - ישנה התייחסות גם למערכת (בית הספר, המשפחה וכו'); ולא רק למה שקורה במסגרת הטיפולים בתוך הקליניקה.

יש לציין כי למרות שנדמה כי טיפול פסיכודינמי יהיה בדרך כלל ארוך יותר מטיפול התנהגותי-קוגניטיבי, ישנם כיום לא מעט טיפולים התנהגותיים-קוגניטיביים ארוכים יחסית; ומצד שני - טיפולים פסיכודינמיים נקודתיים וקצרים יותר.

טיפול התנהגותי מתייחס לסימפטומים הנראים לעין. צילום: שאטרסטוק
טיפול התנהגותי מתייחס לסימפטומים הנראים לעין. צילום: שאטרסטוק

מתי ניתן להגדיר טיפול פסיכולוגי כ"טיפול מוצלח"?

אנשים רבים מגיעים לטיפול פסיכולוגי עם מעין פנטזיה על מהפך: " אכנס לטיפול כאדם אחד - ואצא ממנו כאדם אחר". זוהי אשליה. ה"חוכמה" היא לדעת קודם כל לקבל את מה שיש בנו ואת מה שאין בנו - ועם זה לעבוד. לקבל ולאהוב את עצמנו, להבין שעם מה שיש לנו הגענו לעולם -ועם זה אנחנו צריכים להסתדר הכי טוב שאפשר. נכון שמתרחש סביבנו כל העת שינוי אובייקטיבי, אבל לא החלפנו את עורנו.
השאיפה היא להרחיב את טווח התגובות שלנו - ולא לפעול רק ב"אוטומט" המוכר לנו. יש להיות ריאליים: טווח התגובות אמנם עשוי להתרחב בטיפול - אבל עדיין יכלול בתוכו גם את המוכר.

עד כמה תלויה הצלחת הטיפול בקשר שבין המטפל למטופל?

כאמור, טיפול צריך להתקיים בסביבה נוחה, בלתי מאיימת ובלתי שיפוטית - שיש בה חיבור מסוים, בין המטופל למטפל. עם זאת, חשוב לזכור: דווקא היווצרות קונפליקט בין המטפל למטופל היא הזדמנות פז שצריך לנצל. אלה המקומות שבהם המטופל מביא אל תוך הטיפול דוגמה של המתרחש ב"חייו האמתיים", בחוץ.

לא כל מטפל מתאים לכל מטופל: יש צורך בקיום של "חיבור" בסיסי.

עם זאת, הרבה יותר חשוב מכך: המקום שבו המטופל מגיע עם בשלות - להיות בטיפול. הרבה מטופלים מגיעים לטיפול, מרגישים שהטיפול לא היה מוצלח - ואומרים שהסיבה לכך היא היעדר כימיה בינם לבין המטפל.

זאת, בשעה שהבעיה האמיתית היא שיש שם פחד והתנגדות פנימיים מצד המטופל. לפעמים, "זורקים" את זה על המטפל - כשבעצם זו אינדיקציה לשאלה עד כמה המטופל רוצה או לא רוצה לעשות שינוי

פחד והתנגדות פנימיים מצד המטופל. צילום: שאטרסטוק
פחד והתנגדות פנימיים מצד המטופל. צילום: שאטרסטוק

מדוע עדיין יש התנגדות בקרב חלק מהאנשים - לטיפול פסיכולוגי?

שינוי הוא דבר מפחיד. עד עכשיו, גם אם טבענו בתוך הדפוסים שלנו - לפחות הם היו מוכרים לנו; ואת התוצאות - ידענו. לעשות שינוי, משמעו - לקחת סיכון ולעזוב דפוסים, כדי להחליף אותם בדפוסים אחרים או בחשיבה אחרת. השינוי "מסוכן" במובן מסוים.

עם זאת, זוהי איננה הסיבה היחידה להתנגדות: יש מספר סיבות להתנגדות. כך, לדוגמה: חוסר רצון לעשות שינוי נובע גם מרצון לרווחים אישיים - אולי מפני שהמקום שבו המטופל נמצא "מזכה" אותו ברחמים ובאהבה מהסביבה. או ההשלמה עם העובדה שקשה לבצע שינוי בצורה עצמאית ולבד. חלק מן המטופלים אינם חשים בנוח עם העובדה שהם זקוקים לטיפול או לבר סמכא חיצוני שיעזור להם להשיג את השינוי לו הם מייחלים.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי יצירת קשר בין מטפל ומטופל ובניית אמון בעזרת אורך רוח וסבלנות מחולל שינוי משמעותי ותורם להצלחת הטיפול גם בקרב אוכלוסיות מורכבות.

ואחרי כל זה: כיצד אדם שלא עבר עד כה טיפול פסיכולוגי - צריך לחפש את הפסיכולוג שיתאים לו?

יש מספר דברים שאותו אדם צריך לשאול את עצמו. קודם כל, מה הוא מעדיף - גבר או אישה? נכון שאנחנו בני אדם שלמים יותר מהגדרתנו כגבר או כאישה, אבל המטופל צריך להרגיש נוחות בסיטואציה הזו.

הדבר השני שיש לבחון הוא שאלת הקירבה - וזו מגיעה עם הזמן. לכן, מומלץ ללכת לשניים או שלושה טיפולים ראשונים, לפני שמחליטים אם להמשיך להיפגש עם הפסיכולוג הספציפי - או לא. פגישה ראשונה עם פסיכולוג עשויה להיות חוויה לא פשוטה, עבור אנשים רבים - חוויה משונה, מוזרה ומביכה. לכן, כדאי "לשהות" קצת בתוך הטיפול, לפני קבלת ההחלטה.

כדאי שתגיעו לטיפול עם בשלות פנימית ועם ציפיות מותאמות, בנוגע למהלך הטיפול ותוצאותיו. בנוסף, ניתן ומומלץ לגשת למספר מפגשי "ניסיון" עם המטפל, לפני ההחלטה על המשך הקשר הטיפולי. לצד המטפל, יש לבחור גם גישה טיפולית.

תמר כדורי שילוח היא פסיכולוגית קלינית, בגישה פסיכודינמית. מלווה מטופלים פרטיים ומדריכה אנשי צוות ומטפלים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום