עדשות מלאכותיות: כל החידושים

(14)
לדרג
תוכן מקודם

פיתוח עדשות מלאכותיות לעיניים מתקדם בצעדי ענק. כיצד תדעו במה לבחור: שיטת מונווויז'ן, עדשות פרימיום טוריות, עדשות מולטיפוקליות?

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2310953 (מספר מקשר)

אחד התחומים ברפואת העיניים, שבו התרחשו פריצות דרך משמעותיות במיוחד בעת האחרונה - הינו תחום העדשות המלאכותיות. נכון להיום, קיים מגוון רחב ביותר של עדשות מלאכותיות, שניתן להשתיל בניתוחי קטרקט.

לכן, חשוב לבחור בקפידה ובתשומת לב את העדשה המתאימה למטופל - לפני הניתוח. ההחלטה בנוגע לסוג העדשה צריכה להתקבל בשיתוף פעולה בין המטפל למטופל. לצורך כך, על המנתח להסביר למטופל לפני הניתוח מהם המאפיינים של הסוגים השונים, מהם היתרונות ומהם החסרונות של כל אחד מסוגי העדשות.

לפני שנתחיל בסקירת העדשות השונות, מהו קטרקט?

המועמדים לניתוח קטרקט, הנחשב כיום לניתוח השכיח ביותר בתחום רפואת העיניים, סובלים מירידה באיכות ובחדות הראייה - נוכח התעכרות של העדשה. לכן, במהלך הניתוח מחליף המנתח את העדשה העכורה בעדשה מלאכותית שקופה.

ניתוחי הקטרקט עברו מגוון רחב של שינויים בעשורים האחרונים; בין היתר, המנותחים נהנים כיום משיעור סיבוכים נמוך ביותר, החלמה קלה וחזרה מהירה לשגרת חייהם.

למרות זאת, אם משתמשים בעדשה סטנדרטית קיים קושי לאחר הניתוח לאפשר למטופל להקטין את התלות במשקפיים לרחוק או קרוב. על האפשרויות השונות נפרט בהמשך.

מהי שיטת מונווויז'ן (Monovision)?
העדשות המלאכותיות הסטנדרטיות, שנמצאות בשימוש כבר שנים רבות, הן עדשות בעלות מוקד פוקלי אחד (עדשות מונופוקליות). לפיכך, לפני שמשתילים עדשות מסוג זה בניתוח קטרקט, יש להחליט האם המטופל מעוניין לראות טוב לרחוק או לקרוב.

כך, למשל: אם המטופל מעוניין לקרוא ספרים ללא צורך להרכיב משקפיים - יותאם לו כוח עדשה שיאפשר לו לראות היטב לקרוב. במקרה הזה, יהיה עליו להרכיב משקפיים לראייה מרחוק, למשל, בזמן נהיגה. מצד שני, ישנה אפשרות להשתיל עדשות שיאפשרו למטופל לראות היטב לרחוק ללא משקפיים, אך במקרה הזה יהיה עליו להרכיב משקפיים, בזמן שירצה לקרוא ספר.

האפשרות השלישית היא לנקוט בטכניקה הנקראת מונוויז'ן (Monovision). בשיטה זו, משתילים באחת העיניים עדשה מונופוקלית, המאפשרת למטופל לראות היטב לרחוק; ואילו בעין השנייה, משתילים עדשה המאפשרת לו לראות היטב לקרוב.

המוח האנושי מסוגל לעבד את התמונות המתקבלות משתי העיניים - ולהתמקד בתמונה הברורה יותר. מנגנון זה מאפשר למטופל להקטין את התלות במשקפיים, לאחר תקופת הסתגלות קצרה.

המועמדים לניתוח קטרקט סובלים מירידה בראייה. צילום:שאטרסטוק
המועמדים לניתוח קטרקט סובלים מירידה בראייה. צילום:שאטרסטוק

מהן עדשות טוריות?

עדשות טוריות הן עדשות מתקדמות (פרימיום), המיועדות עבור מטופלים הסובלים מבעיה הנקראת אסטיגמציה (הבעיה נקראת גם אסטיגמטיזם או צילינדר). באופן כללי, המטרה בניתוח קטרקט היא לשפר את איכות וחדות הראייה ולהתגבר על הבעיה שיצר הקטרקט.

בעזרת עדשות טוריות, ניתן לטפל בנוסף בבעיה שכלל איננה קשורה לעכירות של העדשה. אסטיגמציה היא ליקוי ראייה נפוץ מאוד, הנוצר כתוצאה מקמירות לא אחידה של הקרנית. העיוות האנטומי גורם לעיוות של קרני האור החודרות לעין ולטשטוש הראייה - הן לרחוק והן לקרוב.

באמצעות עדשות טוריות ניתן אפוא להתמודד הן עם הירידה בחדות ובאיכות הראייה (שמקורן בקטרקט) והן עם הפגיעה באיכות הראייה, שמקורה באסטיגמציה. בעזרתן ניתן להקטין שוב את התלות במשקפיים לרחוק או לקרוב. עדשות טוריות יקרות יותר, בהשוואה לעדשות הסטנדרטיות - ויש לקחת שיקול זה בחשבון, לפני הבחירה בעדשות אלה.

מהן עדשות מולטיפוקליות?

עדשות מולטיפוקליות הן עדשות מתקדמות גם כן, הכוללות מספר אזורים אופטיים שונים. בדומה לעדשות משקפיים מולטיפוקליות, חלק מהאזורים מיועדים לראייה לרחוק וחלק מיועדים לראייה לקרוב.

הודות לכך, ברוב המקרים - לאחר השתלת עדשות מולטיפוקליות - המטופל יכול להקטין את התלות במשקפיים לרחוק וקרוב. מאחר ועדשות אלה רגישות מאוד לשארית מספר שיכול להיות לאחר הניתוח יזדקקו לטיפול משלים עם לייזר כמו בהסרת משקפיים עם מנת לתקנו.

לאחר השתלת העדשות המטופל יכול להקטין את התלות במשקפיים. צילום: שאטרסטוק
לאחר השתלת העדשות המטופל יכול להקטין את התלות במשקפיים. צילום: שאטרסטוק

מהם החסרונות של העדשות המולטיפוקליות?

אמנם מדובר בעדשות מתקדמות ואיכותיות יחסית, שיכולות לבטל כליל את התלות במשקפיים, אך יש להבין כי לא מדובר ב"עדשות קסם". חשוב לזכור כי גם העדשות המולטיפוקליות אינן חפות מחסרונות.

להלן החסרונות הבולטים של העדשות המולטיפוקליות, שחשוב להכיר:

עלות גבוהה: לא זו בלבד שעלות העדשות המתקדמות גבוהה יותר באופן משמעותי, מעלות העדשות הסטנדרטיות - אלא שבניגוד לעדשות המונופוקליות, העדשות המולטיפוקליות אינן כלולות עדיין בסל הבריאות. ייתכן שבעתיד יוחלט להכניס אותן לסל הבריאות; אך נכון להיום, מטופל הבוחר לעבור השתלה של עדשות מולטיפוקליות - צריך להבין כי יהיה עליו לעמוד בעלות הגבוהה שלהן.

הילות וסנוורים: החיסרון המרכזי של העדשות המולטיפוקליות, בא לידי ביטוי בתופעת לוואי של הילות וסנוורים, המתרחשת בכ-15%-10% מהמטופלים. תופעה זו מתרחשת בעיקר בחשיכה - ולכן העדשות המולטיפוקליות אינן מומלצות לנהגים מקצועיים הנוהגים בשעות הערב והלילה. יש לציין כי לא ניתן לצפות מראש בקרב איזה מהמטופלים תתרחש תופעת הלוואי. בקרב חלק מהמטופלים שבהם מופיעים סנוורים והילות - הם חולפים מאליהם תוך מספר חודשים עד כחצי שנה, ממועד הניתוח. בכל מקרה, הסנוורים וההילות מופיעים אך ורק בתנאי עלטה וחשיכה (כאשר הקונטרסט גדול יחסית). למרות שברוב המקרים תופעות אלה חולפות, אחוז קטן של מטופלים לא יסתגלו לעדשות ולכן יהיה צורך בהמשך לבצע ניתוח נוסף בו המנתח יאלץ להוציא את העדשה המולטיפוקלית ולהשתיל במקומה עדשה סטנדרטית רגילה.

מהן עדשות אקומודטיביות?

עדשות אקומודטיביות הן העדשות שכרגע נמצאות במחקר ופיתוח. הן יהיו ככל הנראה, הדור הבא של העדשות. לפי התחזיות, העדשות האקומודטיביות יוכלו לשנות את הכוח האופטי שלהן בהתאם לצורך - מאחר שהשליטה עליהן תתבצע באמצעות מערכת האקומודציה הטבעית של הגוף.

במובן מסוים, העדשות האקומודטיביות יחקו את העדשה הטבעית - כפי שהייתה בשיאה, בגיל צעיר. מטופלים שיושתלו בהם עדשות אקומודטיביות יוכלו לקרוא ללא קושי עלונים של תרופות, גם בתנאי תאורה לקויים, לקרוא תפריטים במסעדות חשוכות ולנהוג בשעות הלילה, ללא חשש מסנוורים או מהילות. נראה כי לא רחוק היום שבו העדשות האקומודטיביות יכבשו את השוק בסערה, אם כי הדגמים הקיימים כיום עדיין לא מימשו את ההבטחה הגדולה.

לסיכום: בעידן שבו יש מגוון רחב של עדשות מלאכותיות, מועמדים לניתוח קטרקט צריכים לקחת בחשבון הרבה מאוד פרמטרים - לפני שהם מחליטים מהן העדשות המתאימות ביותר עבורם. בין היתר, עליהם להתייחס לתופעות הלוואי האפשריות, לבחון את העלות של העדשות השונות ולקחת בחשבון את אורח החיים שלהם. לפיכך, לפני הניתוח, על המנותח לברר באיזה עדשות משתמש המנתח - ולוודא כי מדובר בסוג המתאים לו ביותר, מתוך המגוון הקיים בשוק.

ד"ר אליה לוינגר, הוא מנהל שירות ניתוחי קטרקט במחלקת העיניים במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ורופא בכיר במרכז הרפואי "עיניים", בתל אביב.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט וקטרקט בלייזר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום