מעשנים: ישראל מול העולם

(0)
לדרג

מסקר חדש שנערך בקרב מעשנים מ-13 מדינות עולה כי הישראלים הכי פחות רגישים למחירי הסיגריות הגבוהים, ביחס למעשנים במדינות מערביות. עוד נתונים - בפנים

מאת: מערכת zap doctors

"הקרן לעולם ללא עישון" (Foundation for a Smoke-Free World) פרסמה אתמול (19.3) ממצאים ראשוניים מסקר בינלאומי שנועד להבין בצורה טובה יותר את המעשנים, חוויותיהם, והאתגרים שעמם הם מתמודדים כשהם מנסים להפסיק לעשן. הסקר גם שם דגש על המודעות של המעשנים לנזק שנגרם מעישון, וכיצד התפיסות שלהם כלפי סיגריות, מוצרים חלופיים וניקוטין משפיעים על המוטיבציה שלהם להפסיק לעשן. נתוני המחקר ישמשו לפיתוחם של הפתרונות הטובים ביותר להפסקת העישון במגוון מדינות ומצבים כלכליים.

סקר מצב העישון 2018 שבוצע על ידי Kantar Public בדק 17,421 מעשנים, מעשנים לשעבר, ולא-מעשנים מ-13 מדינות: ישראל, ארצות הברית, ברזיל, בריטניה, יוון, דרום אפריקה, הודו, יפן, לבנון, מלאווי, ניו זילנד, צרפת ורוסיה.

להלן עיקר הממצאים בנוגע למעשנים הישראלים:

המניעים העיקריים להפסקת העישון בעבור מעשנים ומעשנים לשעבר ישראלים הינם: דאגה לגבי בריאותם האישית (60%), רצונם של בני משפחה וחברים (40%) ומחיר מוצרי הטבק (28%).

כשני שליש (66%) מהנסקרים הישראלים ניסו להפסיק לעשן ללא עזרה, תרופות המחליפות ניקוטין שימשו 14% מהם ורק 11% נעזרו ברופאים ומומחים להפסקת עישון.

מרבית הישראלים מעשנים במצבים הבאים: לאחר האוכל (44%), בשתייה קפה או תה (37%) וכשמעשנים לידם (36%).

69% מהנסקרים הישראלים השיבו כי ניסו להפסיק לעשן. לעומתם, 81% מהניו זילנדים ו-75% מהאמריקאים ומהבריטים ניסו להפסיק לעשן.

בזמן ש-89% מהנסקרים הישראלים הסכימו עם כך שהעישון מזיק לבריאותם, 14% מקרב המעשנים העידו כי לא ביקרו אצל רופא ב-12 החודשים האחרונים, פי שלושה מהמשיבים הלא מעשנים והמעשנים לשעבר, בקרבם רק 5% השיבו שלא ביקרו אצל רופא באותה תקופת זמן.

להלן עיקר ממצאי הסקר הכללי:

העישון איננו הרגל מנותק: מעשנים רואים עישון הרגל המוטבע באופן עמוק בהנאות הבסיסיות של החיים, כמו אכילה, שתייה ובילוי עם חברים. השיטות להפסקת עישון הקיימות כיום לא לוקחות דברים אלה בחשבון, והתוצאה היא המשך העישון.

מעשנים יודעים שהעישון מזיק לבריאותם: רבים מהם רואים בעצמם פחות בריאים מלא-מעשנים, ובכל זאת הם לא פונים באופן פעיל לאנשי מקצוע משירותי הבריאות, או מדברים עמם על הפסקת עישון אפקטיבית או על פתרונות מופחתי נזק. על מערכת הבריאות לנהל תקשורת מעורבת יותר עם המעשנים, ואנשי רפואה זקוקים לכלים אפקטיביים יותר כדי לעזור למעשנים להפסיק לעשן.

קיים בלבול בקרב מעשנים לגבי הנזקים היחסיים של העישון וחלופות מזיקות פחות: בשעה שאנשים "מעשנים בשביל הניקוטין, אבל מתים מהזפת", עדיין קיימות תפיסות שגויות רבות על סיכוני הניקוטין. דבר זה משפיע על המוטיבציות שלהם להפסיק לעשן או לנסות מוצרים חלופיים.

ד"ר דרק יאק, נשיא הקרן לעולם ללא עישון, סיכם כי: "אני מקווה שהסקר הזה יזעזע ויניע לפעולה רבים מבין מיליארד המעשנים בעולם כדי להפסיק לעשן; יצית דיון משמעותי על הסיבות המורכבות מאוד לכך שאנשים רבים ממשיכים לעשן, ויבהיר את הצורך הדחוף בפיתוח תקשורת והתערבויות אפקטיביות יותר כדי לסייע למעשנים להפסיק לעשן או להפחית את הסיכונים שלהם באורח מהותי. בעזרת הבנה טובה יותר של המניעים העיקריים מאחורי התחלת העישון בקרב אנשים, החסמים להפסקת עישון, והמוטיבציות להפסיק לעשן, נוכל לסייע בהפחתת ההשלכות הבריאותיות השליליות עבור רבים הלכודים במעגל ההתמכרות למוצרי טבק המבוססים על שריפת טבק."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום