מה הקשר בין מיגרנה לפיהוק?

(0)
לדרג

האם פיהוק עשוי לבשר על התקף מיגרנה? אף על פי שפיהוק הוא תופעה די נפוצה, מחקר חדש מצא כי מדובר בתסמין ייחודי המקדים להופעת מיגרנה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולי מיגרנה, פיהוקים חוזרים עשויים ללוות או להקדים הופעת התקף מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Headache. לדברי החוקרים, אף על פי שפיהוק הוא תופעה די נפוצה, מדובר בתסמין ייחודי ומהימן בחולי מיגרנה, העשוי לספק הזדמנות למתן טיפול מוקדם בהתקפי מיגרנה.

המחקר כלל 339 חולים עם מיגרנה ממושכת (גיל ממוצע של 35 שנים; 301 נשים), מהם 154 דיווחו על פיהוקים חוזרים במהלך התקפי מיגרנה; 11.2% בשלב שקדם לכאב הראש, 24.2% במהלך כאב הראש ו-10% בשני השלבים.

מיגרנה עם אאורה, המלווה בבחילות, הקאות ורגישות עורית לכאב, הייתה נפוצה יותר בחולי מיגרנה עם פיהוקים, בהשוואה לאלו ששללו הופעת פיהוקים סביב ההתקף. תסמינים מקדימים אחרים, בפרט ישנוניות, אי-שקט/חרדה, בחילות/הקאות ושינויים בתאבון, היו גם כן נפוצים יותר בחולים שדיווחו על פיהוקים.

לאחר שנלקחו בחשבון משתנים רלבנטיים העשויים להשפיע על הקשר הנ"ל, החוקרים מצאו כי הסיכוי לפיהוקים חוזרים היה גדול יותר בחולים שסבלו מבחילות (סיכוי גבוה כמעט פי שלוש) ובאלו שסבלו ממיגרנה עם אאורה (סיכוי גבוה פי 1.6).

מומחים בתחום מאמינים כי מדובר במחקר חשוב, העשוי לסייע בשינוי הגישה למיגרנה כאל יותר מהפרעה של כאבי ראש בלבד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום