טיסה עם בע"ח: חשוב להיערך מראש

(0)
לדרג

טסים לחו"ל לתקופה ממושכת? הלב נשבר מהמחשבה למסור את חברכם הטוב לפנסיון? ניתן בהחלט לטוס לחו"ל עם חיית מחמד, אבל חשוב להיערך לכך מבעוד מועד

מאת: ד"ר טלי אלוני רוזן

מדי שנה טסים אלפי בעלי חיים עם בעליהם הישראלים ברחבי העולם. ההיערכות לקראת הנסיעה אינה פשוטה - ולכן יש לנקוט במספר צעדים חשובים, על מנת לעבור את הטיסה בשלום, עם סבל מינימלי לחיית המחמד האהובה.

מהם האישורים המיוחדים הנדרשים? כיצד יש להכין את חיית המחמד לפני הטיסה? על שאלות אלה ושאלות נוספות, נשיב במאמר זה.

לפני הכל: האם לא עדיף להשאיר את חיית המחמד בישראל?

כאשר מדובר על תקופה ארוכה מחוץ לבית - והאפשרות של פנסיון לטווח ארוך יורדת מהפרק - כדאי לקחת את חברינו הטובים לחו"ל.

לכן, יותר ויותר ישראלים לוקחים את בעלי החיים איתם, לנסיעות ארוכות לחו"ל. למשל: טיול של שנה במדינה אחרת; נסיעת עסקים למספר שנים. אחרי הכל, איך אפשר לוותר על חיית המחמד, שהיא בבחינת בן משפחה קרוב ואהוב?!

חשוב לדעת: אין צורך למסור את בעל החיים לאדם אחר, לקראת נסיעה ארוכה. כיום, בהחלט אפשר לקחת את בעל החיים לחו"ל. זאת, בתנאי שנמלא אחר התנאים והנהלים של מדינות היעד השונות ושל מדינת ישראל (משרד החקלאות).

מדי שנה טסים אלפי בע"ח עם בעליהם הישראלים ברחבי העולם. צילום: שאטרסטוק
מדי שנה טסים אלפי בע"ח עם בעליהם הישראלים ברחבי העולם. צילום: שאטרסטוק

מהם שלבי האישורים השונים, לצורך הטסת בעל חיים?

הטסת בעל חיים נחלקת לשלושה שלבים עיקריים:

1. הכנת בע"ח לטיסה.

2. הכנת האישורים, בדיקות וטרינריות של בע"ח, חיסונים, כרטיס טיסה, תשלום עבור בע"ח לפי משקל החיה (העלות תלויה בחברת התעופה).

3. הטיסה: כיצד להכניס את בע"ח לכלוב בזמן הטיסה, רישום הכלוב. ארגז הנסיעה חייב לעמוד בתקנים המתאימים לטיסות, לפי ההנחיות של יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א; International Air Transport Association - IATA).
לחצו כאן לרשימת התנאים להטסה באתר חברת התעופה הלאומית, "אל על".

החוקים הנוקשים והבדיקות המחמירות, נועדו למנוע התפשטות של מחלות מדבקות בעולם. כך, למשל: שפעת העופות, כלבת.

בישראל, נכנסו לתוקף תקנות והנחיות חדשות, החל מדצמבר 2014, בנוגע להכנסת חיות מחמד לגבולות המדינה.

לפי ההנחיות החדשות של משרד החקלאות, לייבוא בע"ח למדינת ישראל, דרוש אישור יבוא וטרינרי, שיונפק ע"י מנהל השירותים הווטרינרי.

האם נדרשים אישורים מיוחדים, לצורך החזרת בע"ח לישראל, לאחר שהות קצרה יחסית בחו"ל?

כלבים, חתולים וציפורים, המלווים ע"י בעליהם, לאחר שהיו ברשותם בחו"ל, עד 90 יום - יהיו פטורים מהצורך באישור יבוא וטרינרי ישראלי, אך עליהם להיות בעלי דרכון ותעודות חיסון, שהונפקו ע"י פקיד וטרינרי ממשלתי בארץ המוצא. בנוסף, נדרשת הצהרה כי בע"ח בריא ונקי מזיהומים או מחלות מדבקות.

חובה כי על התעודה יהיה אישור בדבר חיסון כלבת לחתול או לכלב, לא יאוחר משנה ולא פחות מחודש - לפני מועד הגעתם לישראל. לכלבים וחתולים מתחת לגיל 3 חודשים, לא תותר הכניסה לישראל. חל איסור לייבא כלב ששייך לגזע מסוכן או הכלאה של גזע מסוכן.

כמה זמן תהליך האישורים צפוי להימשך?

מאחר שלכל מדינה יש את החוקים שלה בנושא כניסת בע"ח לתחומה, תהליך זה עשוי להיות ארוך, בלתי פשוט וכרוך בזמן ממושך - על מנת להמציא את האישורים הנדרשים.

בנוסף, יש מדינות בהן נדרשת תקופת המתנה לאחר חיסון כלבת ובדיקות שנדרשות לאחר מכן. לכן, חשוב להיערך לנסיעה מספר חודשים מראש.


כך, למשל: באנגליה - 120 יום מראש (הסגר בע"ח חצי שנה); באוסטרליה - 210 יום מראש (הסגר 30 יום); באיחוד האירופאי - 140 יום מראש.

האם חיית המחמד יכולה לשהות לצד הבעלים, במהלך הטיסה?

בעל החיים יכול להיות לצדכם או בתא המטען במהלך הטיסה. מיקום בע"ח תלוי בגודלו ובחברת התעופה שבמסגרתה, אתם טסים.

כך, ב"אל על" - חיות עד משקל 8 ק"ג יכולות להישאר לצד בעליהן, במהלך הטיסה; הן מבלות את שעות הטיסה בתוך מנשא מרופד, מתחת למושב של הבעלים.

במקרים בהם לא יתאפשר לבע"ח להיות לצד הנוסע, אין צורך לדאוג - חברת התעופה דואגת לתנאי חימום וטמפרטורה מתאימים, בתא המטען.

לצורך הטסת בע"ח יש לבצע בדיקות וטרינריות. צילום: באדיבות טלי אלוני רוזן
לצורך הטסת בע"ח יש לבצע בדיקות וטרינריות. צילום: באדיבות טלי אלוני רוזן

כיצד ניתן להרגיל את בעל החיים לטיסה בכלוב? האם כדאי לטשטש את בעל החיים לקראת הטיסה?

חשוב להתאים את הכלוב לגודל בע"ח, לתת לבע"ח להיכנס מספר פעמים לכלוב לפני הטיסה בצורה חופשית - על מנת שיתרגל וישחק בתוך הכלוב. מומלץ ליצור אוירה נינוחה, עם שמיכה או צעצועים מוכרים - ולהפוך את הטיסה והשהייה בכלוב לחוויה.

שימו לב: אם אתם חושבים להקל על בע"ח ולטשטש אותו במהלך הטיסה - התשובה היא, חד משמעית: לא! טיסה תחת השפעה של תרופות עלולה להיות מסוכנת במיוחד.

כתוצאה מלחצי אוויר בזמן הטיסה, עלולים להיגרם לבע"ח בחילה, הקאה, קשיי נשימה, חוסר שליטה על מערכות בגוף, הפרעות קצב לב ואף מוות. בע"ח מטושטש לא יהיה מסוגל להתמודד עם תופעות אלה.

מומלץ להכין את בע"ח למדינת היעד, ע"י מתן חיסונים למחלות שכיחות במדינה.

לסיכום: אם אתם טסים לחו"ל לזמן ממושך, מומלץ כי תיקחו את חיית המחמד האהובה אתכם - ולא תמסרו אותה לפנסיון או לחברים, לזמן ממושך. מומלץ לפנות למרפאה וטרינרית זמן ממושך מראש, על מנת להצטייד מבעוד מועד בכל האישורים הנחוצים.

ד"ר טלי אלוני רוזן היא מנהלת המרפאה הווטרינרית ברמת אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום