יתר כולסטרול? טיפול חדש

(0)
לדרג

סובלים מכולסטרול גבוה ולא מגיבים לסטטינים? נמצא טיפול חדש שמפחית תמותה ותחלואה מאירועי לב ושבץ מוחי לחולים עם כולסטרול גבוה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש (ODYSSEY) שפורסם בסוף השבוע האחרון בכנס איגוד הקרדיולוגים האמריקאי ACC)) באורלנדו, הציג ממצאים על טיפול שמפחית תמותה מהתקפי לב ואירוע מוחי לסובלים מכולסטרול גבוה אשר אינם מגיבים לטיפול בסטטינים, אף במינון הגבוה ביותר.

למרות שהטיפול בסטטינים עשה מהפכה בכל הקשור בהורדת ערכי הכולסטרול ובמניעת התקפי לב ושבץ מוחי, הרי שרבים עדיין אינם מגיבים לטיפול בהם (בישראל סובלים מיתר כולסטרול רבע מהאנשים אשר עברו את גיל 45 (1מתוך 4 אנשים) כאשר 72% מהם עם רמת כולסטרול שאינה מאוזנת למרות מינוני סטטינים גבוהים (נתונים מהתוכנית הלאומית למדדי רפואת קהילה בישראל). המחקר החדש מצא לראשונה כי טיפול בתרופה 'פרלואנט' (PRALUENT) מקבוצת מעכבי החלבון 9PCSK מפחית תחלואה ותמותה מאירועי לב ושבץ מוחי בקרב חולים הסובלים מכולסטרול גבוה (LDL מה שמכונה 'הכולסטרול הרע') ואינם מגיבים לטיפול בסטטינים.

במחקרים שנערכו במהלך השנים נמצא כי השימוש בטיפול במעכבי החלבון PCSK9 יכול להוריד משמעותית את ערכי הכולסטרול, המכונה "הכולסטרול הרע" (LDL) עד רמה של כ-50% מעבר למה שהטיפול בסטטינים משיג, אפילו במינונים הגבוהים ביותר של הסטטינים.

החל משנת 2012, החלו לבדוק מבחינה מחקרית (קלינית) את השפעת התרופות מקבוצת מעכבי PCSK9 בהפחתת מחלות לב וכלי דם ולא רק בהורדת ערכי רמות הכולסטרול.

התקפי לב הם סיבת המוות מס 1 בארה"ב ובישראל מס' 2 לאחר סרטן. כולסטרול גבוה (LDL) נחשב לגורם מרכזי ואף ישיר לתמותה משבץ מוחי והתקפי לב ובוודאי לגורם סיכון משמעותי לסיכון מוגבר לאירוע לבבי. בישראל רבע מהאוכלוסייה סובלת מכולסטרול גבוה לאחר גיל 45. וכאמור, 72% מהסובלים לא מצליחים להגיע לרמות נורמליות של כולסטרול יחד עם טפול בסטטינים במינונים גבוהים.

המחקר והממצאים

במחקר ה-ODYSSEY שפורסם לפני מספר ימים באורלנדו, בדקו את השפעת התרופה 'פרלואנט' ונבדק האם ביכולתה להפחית אירועי לב ושבץ מוחי ואף תמותה בעקבות כך.

המחקר ארך 5 שנים והשתתפו בו כ-19,000 מטופלים (ביניהם אף 600 ישראלים מ-24 בתי חולים) מרבית המשתתפים נטלו סטטינים במינון הגבוה ביותר אך למרות זאת לא הגיעו לרמות מאוזנות ברמות הכולסטרול שלהם.

תוצאות המחקר הראו ירידה של 14% בהתקפי לב, 27% ירידה בשבץ מוחי וירידה של 39% באירועים של תעוקת חזה. בנוסף, נרשמה הפחתה גם של תמותה ברמה של 15% בין מקבלי התרופה למקבלי תרופת הדמה. התוצאות הללו מתייחסות למשתתפי המחקר עם רמות כולסטרול LDL בגובה של 70 ומעלה שעברו אירוע לבבי בתקופה הקרובה למחקר (עד שנה). המחקר אף מצא כי מטופלים עם רמות כולסטרול LDL גבוה במיוחד (100 ומעלה) הראו הפחתה של 24% בתמותה מהתקפי לב ושבץ מוחי ואף 29% הפחתה בתמותה בכלל מכל סיבה שהיא בקבוצה זו.

למרות שהמחקר בדק מטופלים שכבר עברו אירועי לב, הרי שהטיפול יכול להתאים לא פחות לסובלים מכולסטרול גבוה שאינם מגיבים לסטטינים, וטרם עברו אירוע לב, מה שאולי אף יוכל למנוע אותו, וזאת כי לרפואה עד כה לא היה מה להציע להם. מומחים מאמינים שהטיפול יכול להציל בכך אלפי בני אדם בשנה.

ד"ר רונן דורסט, קרדיולוג בכיר בהדסה ויו"ר החברה לטרשת עורקים, התייחס למשמעויות המחקר: "התוצאות של המחקר מעידות על מגמה חיובית של הטיפול במעכבי PCSK9. יתר כולסטרול היא בעיה שכיחה באוכלוסייה ובנוסף ישנם גם אנשים צעירים הסובלים מכולסטרול גבוה שעובר בתורשה ואינו קשור בהכרח לאורח חיים לא בריא. למרבה הצער אין מודעות מספקת לבעיה הזו ולסיכונים של כולסטרול גבוה".

פרופ' דורון זגר, מנהל המערך הקרדיולוגי בסורוקה, מוסיף כי: "מדובר במחקר חשוב שיכול לסייע לקבוצה גדולה של חולים. יש הגיון לטיפול שכזה באנשים עם כולסטרול גבוה שלא מגיבים לסטטינים גם לפני אירוע לבבי, ואין סיבה לחכות. המחקר עקב אחרי חולים שקיבלו מינון גבוה במיוחד של סטטינים ובכל זאת השיג תוצאות מרשימות. מדובר בטיפול בטוח ללא תופעות לוואי משמעותיות".

בתוצאות המחקר נמצא כי רמות "הכולסטרול הרע" בדם מגיעות למצב מאוזן לאחר כחודש מתחילת הטיפול ואף נשמרות מאוזנות לאורך זמן מה שמשפיע באופן חיובי על הלב ומוריד את הסיכון לאירוע לבבי בצורה דרמטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום