ירידת שמיעה בגיל השלישי

(29)
לדרג

הלכתם להצגה והתקשיתם לשמוע? אתם לא לבד... החדשות הטובות: כיום קיימים מכשירי שמיעה מעולים שנותנים מגוון פתרונות. ד"ר לימור לביא עונה על כל השאלות בנושא

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
077-2307827 (מספר מקשר)

הזדקנות היא תהליך טבעי אצל כל בעלי החיים וכמובן גם בקרב בני האדם. כמו מערכות רבות בגופנו, מערכת השמיעה כולה מזדקנת, וחלקים שונים לאורכה נתונים לשינויים תלויי גיל, מסבירה ד"ר לימור לביא, קלינאית תקשורת בכירה, מנהלת מכון שמיעה בקבוצת מדטכניקה אורתופון ומרצה בחוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת חיפה.

מה גורם לירידה בשמיעה בגיל השלישי?

"באוזן הפנימית ישנם עשרות אלפי תאי חישה. עם הגיל, יותר ויותר תאי חישה מתנוונים. תהליך דומה מתרחש גם בסיבי עצב השמע, אשר מקבלים את האותות מתאי החישה ומובילים אותם למרכז השמיעה במוח. כאשר מספר התאים או סיבי העצב יורד באופן משמעותי, נגרמת ירידה בשמיעה.

"התמונה השמיעתית בגיל המבוגר משקפת את השינויים שעברו על מערכת השמיעה במהלך החיים, יחד עם תהליכי ההזדקנות הטבעיים. למשל, חשיפה לרעש בעוצמה מזיקה במשך החיים, עישון, מחלות שונות או תרופות בעלות פוטנציאל רעילות לאוזן, עלולים לגרום לירידה בשמיעה, שהשפעתה תתווסף לזו של הירידה בשמיעה תלוית הגיל".

לירידה בשמיעה יכולות להיות השלכות על תחומים רבים. צילום: שאטרסטוק
לירידה בשמיעה יכולות להיות השלכות על תחומים רבים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבטאת בפועל הירידה בשמיעה?

"לעתים קרובות התדרים הגבוהים נפגעים ראשונים, אך לא אחת הפגיעה דומה בכל התדרים. כאשר נפגעים התדרים הגבוהים, עלול להיווצר קושי רב יותר משום שהתדר של הגאים רבים בשפה - כמו ס', צ' או פ' רפויה הוא גבוה ועוצמתם חלשה, כך שפגיעה בתדרים אלו עלולה לגרום טעויות באבחנה מדויקת ובזיהוי של מילים. קושי זה עלול להיות מוחרף במקרים של שינויים לאורך המערכת השמיעתית שגורמים לעיוות של הקלט השמיעתי. מאפיין נוסף של ירידה בשמיעה הוא רגישות לעוצמות קול חזקות.

"הקושי העיקרי של אנשים לקויי שמיעה, צעירים ומבוגרים, הוא להבחין בין קולות רקע לקולות של הדוברים בשיחה, ולכן רבים מתלוננים על קושי לעקוב אחרי הנאמר בשיחות בחברה, בחיק המשפחה או במקומות הומי אדם. קושי נוסף שחווים זקנים לקויי שמיעה הוא להבין דיבור מהיר, ולא אחת אנו שומעים תלונות על קושי להבין את הנכדים או לעקוב אחר דיבור מהיר של קריינים ברדיו ובטלוויזיה".

כיצד מאבחנים ירידה בשמיעה?

"אבחון מתחיל אצל רופאי אף אוזן וגרון שבוחנים את האוזניים ובודקים אם ישנן דלקות, הצטברות שעווה, שינויים מבניים וכיוצא בזה, אשר יכולים להשפיע על איכות השמיעה ועל השיקום השמיעתי. המשך האבחון מתבצע במכון שמיעה על ידי קלינאי תקשורת".

עד כמה חשוב שיקום השמיעה בגיל השלישי?

"לירידה בשמיעה יכולות להיות השלכות על תחומים רבים. אדם ששמיעתו לקויה עלול להתקשות לעקוב אחר שיחות עם חברים ועם בני משפחה ולהבין את הנאמר בהרצאה או בהצגה. כך, מפגשים חברתיים ומשפחתיים עלולים להיות מתסכלים, ותיתכן הימנעות מאינטראקציות חברתיות ותרבותיות. התוצאה עלולה להיות תחושת בדידות, דיכאון ופגיעה באיכות החיים.

"נוסף על כך, מחקרים מצאו קשר בין ליקוי שמיעה לא מטופל לבין הגדלת הסיכון לירידה קוגניטיבית ולדמנציה, לסוכרת ואף לנפילות, שעלולות להסתיים בפציעה ובפגיעה משמעותית באיכות החיים. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים שהראו כי שיקום שמיעה מוצלח עשוי להפחית את התופעות הללו ולשפר את איכות החיים".

מהן האפשרויות השונות לטיפול ושיקום השמיעה?

"מכשירי שמיעה הם האמצעי הנפוץ ביותר לשיקום שמיעה. בזכות הטכנולוגיות המתקדמות במכשירי השמיעה מהדור החדש ניתן לכוון את המכשירים באופן מדויק ומותאם יותר לליקוי השמיעה. המכשירים החדישים מאפשרים להפריד בין קולות של דוברים שונים, באופן שמעולם לא היה אפשרי בעבר, וכך לתת מענה טוב הרבה יותר לקושי העיקרי של קשישים לקויי שמיעה.

"מכשירים רבים הם אסתטיים מאוד, קטנים ונסתרים. כיום קל יותר להשתמש במכשירי השמיעה בזכות חידושים טכנולוגיים כגון כיוון באמצעות הטלפון הנייד, שימוש במכשירים נטענים וחיבור המכשירים באופן אלחוטי לאביזרי שמע כגון טלוויזיה, מחשב או טלפון.

"יחד עם זאת, כחלק ממעטפת השיקום השמיעתי, יש מטופלים שאנו ממליצים להם להשתמש, בנוסף למכשירי השמיעה, גם באביזרי עזר כגון אוזניות אלחוטיות לטלוויזיה, טלפון לכבדי שמיעה, פעמון דלת מוגבר ועוד".

האם מספיק להשתמש במכשיר שמיעה לאוזן אחת בלבד או שחשוב להשתמש במכשירים בשתי האוזניים?

"כישורי השמיעה שלנו מתבססים על כך שיש לנו שתי אוזניים משני צדי הראש. המוח שלנו יודע לפענח את ההבדלים הקלים בין הצלילים המגיעים לשתי האוזניים, וכך מאפשר לזהות את מיקום הצלילים במרחב ולהבחין בין קולות שונים (למשל: בין דיבור של בן שיחנו לבין קולות רקע). כשליקוי השמיעה הוא דו צדדי חשוב להתאים מכשירים לשתי האוזניים.

שמיעה עם שני מכשירים היא איכותית וטבעית יותר; כאשר משתמשים במכשיר באוזן אחת בלבד, לא ניתן ליהנות מהיכולות הטבעיות של מערכת השמיעה להפרדה בין קולות וצלילים המגיעים מכיוונים שונים, ולהפחתה של רעשי רקע. גם הטכנולוגיות החדישות המשפרות את ההפרדה הזו, פועלות בעיקר כשמשתמשים במכשירים בשתי האוזניים. יתר על כן, מחקרים מראים כי כאשר יש ירידה בשמיעה בשתי האוזניים, שימוש במכשיר רק באוזן אחת לתקופות ממושכות עלול לגרום לפגיעה בזיהוי הדיבור באוזן הלא משוקמת".

מכשיר שמיעה נטען מהדור החדש
מכשיר שמיעה נטען מהדור החדש

לאן כדאי לפנות כדי להתאים מכשירי שמיעה?

"שיקום שמיעה הוא תהליך מורכב שמתבסס על שיקולים רבים: מצב השמיעה, מבנה האוזניים, הצרכים התקשורתיים והחברתיים של המטופל, שיקולי אסתטיקה, מצב בריאותי כללי, עמדות המטופל כלפי תהליך השיקום ועוד.

"אבחון ושיקום שמיעה, חייבים להיערך אך ורק במכון שמיעה ורק על ידי קלינאי תקשורת בעלי רישיון משרד הבריאות ועם הכשרה מתאימה בשיקום שמיעה. במהלך התאמת המכשירים ובתקופת ההסתגלות למכשירי השמיעה, קלינאי התקשורת צריכים לדעת לבחור את המכשירים המתאימים, ללוות את המטופל, לתת תמיכה מקצועית ורגשית, ללמד אסטרטגיות הקשבה, לכוון את המכשירים לפי הצורך ולסייע בפתרון של קשיים שעלולים להתעורר הן בתקופת ההסתגלות והן אחריה. הקשר בין מכון השמיעה והקלינאים לבין המטופלים נמשך לעתים שנים רבות, ולכן חשוב מאוד לבחור בקפידה את מכון השמיעה ואת אנשי המקצוע שילוו את המטופל".

  • צור קשר
מדטכניקה אורתופון בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום