ריח רע מהפה: איך נפטרים מזה?

(18)
לדרג
תוכן מקודם

בני הזוג שלכם נמנעים במבוכה מנשיקות? ייתכן כי אתם סובלים מריח רע מהפה (הליטוזיס). במקום לטפל בסימפטום - יש לטפל במקור הבעיה

טיפולי שיניים ,מומחה לפריודונטיה
077-2311184 (מספר מקשר)

תופעת הריח הכרוני הרע מהפה (הליטוזיס) הינה תופעה רפואית שכיחה בקרב מבוגרים, נוער וילדים. הסובלים מריח רע הנודף מהפה - נדונים לא פעם לנידוי חברתי וסובלים מדחייה מצד הסובבים אותם. מהלך חייהם קשה ובעייתי.

כבר במקורות, אנו מוצאים עדויות לנידוי של בני אדם שסבלו מהתופעה. כך, לדוגמא: כהן שסבל מריח רע שנדף מפיו - נמצא בלתי כשיר לשמש בתפקידו. בתלמוד אף נאמר כי ריח רע מהפה יכול לשמש עילה מספקת לגירושים. האסלאם ממליץ למאמיניו על שימוש בצמח ה-Sewak, על מנת להפחית את הריח הרע הנודף מהפה, בעיקר בחודש הרמדאן.

התעשייה העצומה שהתפתחה סביב הסבל הרב של מי שחוששים מריח רע הנודף מפיהם והשפעותיו - מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה. תעשייה זו מציעה מגוון עצום של תכשירי פה למיניהם, משחות ותכשירים שונים כולל תכשירים המכילים ריכוז גבוה של אלכוהול שעלולים להזיק למשתמשים.

בנוסף, גם מרפאות לריח פה הפכו לנפוצות ביותר. כך, הסובלים מריח רע מהפה נאלצים לעיתים לעבור בדיקות רבות, כגון: בדיקות נשיפה, אנדוסקופיה של מערכת העיכול, בדיקות דם ובדיקות מרכיבי רוק. בתום הבדיקות, גם מרפאות ריח הפה ימליצו על שימוש בתכשירים שונים (מי פה, משחות שיניים ותרסיסים שונים).

רבים אינם יודעים כי כל אלה אינם תורמים דבר לפתרון הבעיה, אלא מהווים למעשה טיפול קוסמטי בלבד. טיפולים אלה אינם מציעים טיפול למקור הבעיה: דלקות חניכיים ופטריות על גב הלשון.

במקום לטפל במקור הבעיה, התכשירים השונים מציעים מגוון מענה לסימפטום - הריח הרע. תכשירים אלה מחייבים את המטופלים לשימוש קבוע וממושך לאורך חייהם שעלול לגרום נזק במקום תועלת, כאשר זני חיידקים מסוימים מתרגלים לתכשיר הופכים להיות עמידים אליו ולעיתים משתמשים בו כמזון.

25% מאוכלוסיית העולם סובלת מתופעת ריח רע מהפה. צילום: שאטרסטוק
25% מאוכלוסיית העולם סובלת מתופעת ריח רע מהפה. צילום: שאטרסטוק

מהי שכיחות התופעה? האם הסובל מהבעיה אינו מבחין בה בעצמו?

25% מאוכלוסיית העולם סובלת מתופעת ריח רע מהפה. על פי רוב, מי שסובל מהתופעה מתקשה להרגיש בעצמו בריח הרע הנודף מפיו, למרות שיוכל לחוש בקלות בריח רע אצל זולתו. למרות זאת, ניתן לקבל מושג אודות הריח הרע העצמי, וזאת על ידי ליקוק הזרוע - והרחה של האזור, לאחר מספר שניות.

יש לציין גם קיומה של תופעה הפוכה, שהיא: הליטופוביה - אנשים אשר משוכנעים שהם סובלים מריח כרוני רע מהפה, למרות שהמצב בפועל אינו כזה. מדובר ב-15% מהאוכלוסייה! במשך שנה אחת, מוציאים אזרחי ארצות הברית 1.8 מיליארד דולר על משחות שיניים; ועוד למעלה מ-3 מיליארד דולר נוספים - על מי פה, מברשות שיניים, אביזרי היגיינה אוראלית ומרענני פה. חשוב לציין כי אנשים עם פה בריא אינם זקוקים לשטיפות פה באופן קבוע.

מהן הסיבות להיווצרות ריח רע מהפה?

רבים מאמינים שמקור הריח הרע הוא מהקיבה - ממערכת העיכול או מהרכב המזון שאנו צורכים. יש המאמינים שהריח הרע נגרם על ידי רפלוקס (החזר ושטי) או בשל מחלה. עם זאת, ברוב המקרים - כל אלה כלל אינם נכונים. ריח רע שמקורו בקיבה די נדיר - ועומד על 1%, מכלל המקרים.

לעומת זאת, ב-90% מהמקרים, מקור הריח הרע הוא בחלל הפה עצמו. בכל פה "בריא" חיים כ-775 זנים שונים של חיידקים ופטריות. על פי רוב, הם חיים בהרמוניה - וכל עוד הם אינם מייצרים מושבות, הם לא גורמים כל נזק.

יחד עם זאת, כאשר מתפתחות מושבות חיידקים, בעיקר בתוך כיסי החניכיים ועל גב הלשון, הן גורמות לתגובה דלקתית של החניכיים. מושבות החיידקים יוצרות תרכובות גופרית - בעלות ריח דומה לריח העולה מביצים סרוחות (מרקפטנים וסולפידים) - זהו מקור הריח הרע.

סיבות נוספות לריח רע מהפה: חוסר בהפרשת רוק, דחיסת ואחסון מזון בין שיניים; עששת, שיניים רקובות; שחזורים ותותבות בלתי מתאימים, דלקות בשקדים או במערות האף.

מהם הגורמים להתגברות הריח הרע מהפה?

הרוק המצוי בפה משמש כחומר חיטוי. כל ירידה בכמות הפרשת הרוק - גורמת אף היא להגברת הריח הרע. ירידה בהפרשת הרוק יכולה לנבוע מחוסר שתייה מספקת, נשימה מהפה, מחלות שונות, הקרנות ושימוש בתרופות מסוימות.

יחד עם כל אלה - גם מתח, חרדה וגיל מתקדם, עשויים לגרום לירידה בהפרשת הרוק ולהתגברות הריח הרע.

לבסוף, מאחר שתרכובות הגופרית שיוצרות מושבות החיידקים הן חומרים רעילים - הרעילות שלהן מחריפה את דלקת החניכיים ופוגעת ברקמות.

כיצד מאבחנים ריח רע מהפה?

כדי לוודא שמדובר בריח רע הנודף מהפה, כתוצאה מדלקת חניכיים/גב הלשון - ולא ממקורות אחרים (כמו ריח רע שמקורו בקיבה וכו') - מומלץ להיבדק על ידי מומחה לרפואת חניכיים המתמחה בנושא.

אחת מהדרכים לאבחון מבוצע באמצעות מכשיר הנקרא הלימטר. מכשיר זה בודק את נוכחותם, ריכוזם וכמותם של תרכובות הגופרית, שהם המרכיבים העיקריים האחראיים לריח הרע.

כיצד ניתן לטפל בריח רע מהפה?

על מנת לטפל בתופעת הריח הרע מהפה ולהעלימה - יש לטפל בראש ובראשונה במקור הבעיה: דלקות החניכיים ופטריות על גב הלשון. זהו השלב הראשון בטיפול. שלב זה נקרא "הכנה ראשונית" - והוא כולל סילוק של מושבות החיידקים מכיסי החניכיים; ניקוי יסודי של השיניים והשורשים; והטריית קיר הרקמה הרכה של הכיסים, הפונה לשורש השן. שלב זה יש לבצע במרפאת חניכיים המתמחה בכך.

השלב השני הוא שינוי ושיפור הרגלי ההיגיינה האוראלית האישית. למטופל חלק חשוב מאוד בריפוי ובמניעה - שיתוף פעולה הינו הכרחי במטרה למנוע היווצרות חוזרת של מושבות חיידקים.

לעיתים, מומלץ להוסיף טיפול תרופתי - שיעזור בריפוי הדלקת ובסילוק מושבות הפטריות על גב הלשון.

מוטלת על כולנו החובה לטפל בבריאות הפה. צילום: שאטרסטוק
מוטלת על כולנו החובה לטפל בבריאות הפה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הניקוי האישי?

הניקוי האישי, אותו מבצע המטופל באופן עצמאי - נחלק לשני חלקים: ניקוי על חניכי - ניקוי החלק הגלוי של השיניים (בעזרת מברשת שיניים, חוט דנטלי, מברשות בין השיניים, סרטים מיוחדים וכו'); וניקוי תת חניכי - ניקוי החלק הנסתר של השיניים.

ניקוי תת חניכי מתבצע על ידי השיננוע - מכשיר ייחודי, שצורתו דומה למברשת שיניים חשמלית עם קיסם עץ רך בקצה, אשר רוטט בעדינות. המכשיר ייעודי לניקוי הרווח שבין השן לחניכיים (סולקוס) או בתוך כיסי החניכיים. נוסף על כך, הניקוי האישי כולל גם ניקוי של הלשון, באמצעות מגרד לשון מתאים.

מהן תוצאות הטיפול בדלקות חניכיים ובפטריות שעל גב הלשון, כמקור לריח רע מהפה?

לאחר ביצוע שלב "הכנה ראשונית" במטופלים - טיפול בדלקת החניכיים, ניקוי הלשון והשיניים, התוצאה המתקבלת מובהקת: מכשיר ה"הלימטר" יראה ירידה משמעותית, 75% לפחות, בכמות החומרים שגורמים ליצירת הריח הרע.

לאחר טיפול כזה, כל המטופלים מדווחים על שיפור ניכר במצבם. גם בני/בנות הזוג מדווחים על שיפור דומה. רבים טוענים כי הריח הרע נעלם לגמרי.

מחלת החניכיים הינה כרונית תורשתית, ומדבקת, לכן הטיפול בה אינו חד פעמי. מוטלת על כולנו החובה לטפל בבריאות הפה ולמנוע את היווצרות ו/או התקדמות המחלה. מומלץ להקפיד על טיפול מונע תקופתי בהתאם למצב החניכיים וליעילות הניקוי העצמי וכמו כן מומלץ לערוך ביקורת חד שנתית אצל מומחה לרפואת חניכיים.

לסיכום: בניגוד למגוון המוצרים המוצעים על ידי תעשיית ההיגיינה האוראלית, טיפולי החניכיים הם העיקר ואינם חד פעמיים. הם ורק הם נותנים מענה למקור הבעיה ולא רק לסימפטום (ריח רע). הקפדה על טיפול ומעקב תסייע בהעלמת התופעה.

ד"ר זאב רם הוא מומחה לרפואת חניכיים.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום