השתלת שיניים ממוחשבת ביום אחד

(0)
לדרג

השתלת שיניים בעזרת סריקה ממוחשבת, עושה שימוש בטכנולוגיות המאפשרות דיוק מרבי, קיצור תהליכים ומניעת התערבויות כירורגיות מיותרות, וכל זה - ביום אחד

מאת: ד"ר דוד עטיה

רוב האנשים מתייחסים לטיפולי שיקום פה כטיפולים מאיימים ובלתי נעימים. חשוב לדעת כי בזכות האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים והחומרים החדישים, העומדים כיום לרשות רופאי השיניים - תהליך ההשתלה הולך ומתקדם, תוך כדי שיפור מתמיד. ברוב המקרים, התוצאה נותנת מענה מצוין למי שזקוק לכך ומהווה פתרון לטווח ארוך.

מהו שתל דנטלי?

שתל דנטלי מתפקד כשורש מלאכותי לשן - ומחליף את השורש המקורי, במצבים שבהם השן איננה ניתנת לשיקום. השתל מוחדר לאזור המיועד בלסת, על מנת להחליף את השן האבודה - ועליו מרכיבים את השיקום (הכתר).

בהשתלה בשיטה הממוחשבת, נעזר הרופא בסורק האינטראורלי. צילום: שאטרסטוק
בהשתלה בשיטה הממוחשבת, נעזר הרופא בסורק האינטראורלי. צילום: שאטרסטוק

ממה עשוי השתל?

על פי רוב, השתל עשוי מטיטניום, בזכות תכונותיו הפיזיקליות - ההופכות אותו לחומר ביוקומפטיבילי (תאימות ביולוגית - ביוקומפטביליות,(Biocompatibility . כלומר: השתל נקלט בפה - ויכול להחליף את השן.

השתלים שמשמשים כיום ברפואת השיניים מהווים חלופה תפקודית מתקדמת, ביחס לתותבות - שבהן נהגו להשתמש בעבר. השתלים אינם נשלפים, אלא נותרים קבועים בפה, נוחים ונראים כמו שיניים טבעיות. הודות להתאמה המושלמת, קשה להבחין בין שן אמיתית - לבין כתר שמורכב על גבי שתל.

מהם סוגי השתלים הדנטליים?

השתלים מסווגים בדרך כלל לפי שני קריטריונים: גודלם ותהליך הרכבתם.

מה חשוב לדעת בנוגע לגודל השתלים?

אורך השתלים נע בין 5-15 מ"מ, וקוטרם - בין 3-5 מ"מ.
הבחירה בגודל המתאים מתבססת על פי מיקום השתלים בפה. במצבי חוסר עצם, יעשה הרופא שימוש בשתל קצר יותר; כאשר יש מספיק עצם, לרוב יורכב שתל ארוך יותר.
הקרבה לעצב או לסינוס היא גורם נוסף שנלקח בחשבון, כשמחליטים על אורך השתל - במקרים בהם הקרבה גדולה, נדרשת לעתים תוספת עצם, על מנת לייצב את השתלים.

מהי השתלה בשני שלבים?

השתלה בשני שלבים היא הליך כירורגי. בשלב הראשון, באמצעות ניתוח, מקבעים את השתלים למקום מחוסר השיניים. לאחר מכן, מאפשרים לרקמת השיניים להחלים במשך מספר חודשים.

בשלב השני, מבצעים חשיפה של השתלים - כדי למקם עליהם את המבנים שישמשו כבסיס, עליו ימוקם השיקום הזמני (כתר או גשר).

כיצד מבצעים את תהליך ההשתלה בשלב אחד?

גם השתלה בשלב אחד היא פרוצדורה כירורגית. בהליך זה, מבטלים למעשה את הצורך בחשיפת השתל. בהשתלה חד-שלבית, השתל מונח מראש באופן שחלקו העליון יהיה גלוי, מעל רקמת החניכיים. לאחר מספר חודשי החלמה, בהם השתל נקלט, ניתן לעבור לשלב השיקום.

מהי השתלת שיניים מונחית מחשב?

השתלות שיניים מונחות מחשב הן תהליך חדשני, הרותם לעזרת ונוחות המטופלים את פריצת הדרך שחלה בשנים האחרונות בתחום הטכנולוגיות הדנטליות.

בהשתלה בשיטה הממוחשבת, נעזר הרופא בסורק האינטראורלי, כדי לתכנן את הסדים המנחים.

לאחר שמתקבלת תמונת מצב ממוחשבת של השיניים והלסת, ניתן לתכנן בצורה מדויקת את תהליך מיקום השתלים והכתרים, מבעוד מועד. תכנון השתלים נעשה בתלת-ממד, מאפשר לרופא לצמצם את ההתערבות הכירורגית ומקצר את זמן ההחלמה.

כיצד מתנהל תהליך השתלת שיניים מונחית מחשב?

בשלב ראשון, ייסרק פי המטופל על ידי הסורק הממוחשב.

הסריקה שמתקבלת נשלחת למעבדה - ובהתבסס על התמונה שיצר המחשב, במעבדה מתוכנן ומיוצר סד שמורכב משרף, אשר ישמש בשלב מאוחר יותר לביצוע ההשתלה עצמה. בשלב זה, תכין המעבדה גם את המבנים והכתרים - הכל על פי הסריקה שמציגה את מצב הלסת באופן העמוק והמקיף ביותר.

בשלב הבא, מולבש הסד על הלסת המטופלת - ודרכו יגיע הרופא, באופן המדויק ביותר, למיקום השתלים על גבי הלסת.

הודות לדיוק המרבי במיקום השתלים, המושג בזכות התכנון הממוחשב, על פי רוב ייחסך מהמטופל הצורך בניתוח; החדרת השתלים מתבצעת כולה דרך הסד.

עם סיום החדרת השתלים, ממוקמים המבנים - שגם הם הוכנו מראש, בהתבסס על התכנון הממוחשב - ועליהם מורכב השיקום הזמני (כתר, גשר).

בשלב זה, כשמבחינה אסתטית הפה נראה משוקם לחלוטין ולא ניתן להבחין בשתלים ובגשר - ישוחרר המטופל לביתו, לתקופה קצרה של החלמה והסתגלות.

מתי חוזר המטופל למרפאה, להרכבת השיקום הקבוע?

כעבור זמן קצר - כחודש, לעתים אף פחות - המטופל חוזר למרפאה, אחרי שהספיק לבחון את התאמת השיקום לפיו, מבחינת נוחות ונראות. כשהמטופל והרופא מגיעים למסקנה שהכל תקין, יורכב בפיו של המטופל הגשר הסופי והקבוע.

על פי רוב, השתל עשוי מטיטניום. צילום: שאטרסטוק
על פי רוב, השתל עשוי מטיטניום. צילום: שאטרסטוק

האם כל מטופל שזקוק להשתלת שיניים מתאים לעבור את התהליך, בעזרת השיטה הממוחשבת?

השימוש בתהליך בשיטה הממוחשבת תלוי במצב המטופל ומצריך עצם תקינה. בכל מקרה שנבחנות אפשרויות ההשתלה, יבחן הרופא את התאמת המטופל לתהליך. ישנן מחלות רקע, העשויות למנוע מן המטופל לעבור תהליך השתלה מונחית מחשב. במקרה כזה, המטופל יעבור את ההשתלה בשיטה הרגילה.

מהם היתרונות של השתלת שיניים מונחית מחשב, על פני ההשתלה הקלאסית?

ההשתלות מונחות המחשב מקלות על הרופא והמטופל ומקצרות מאד את התהליך.

בשיטה זו, המטופל יוצא מהמרפאה עם השיקום הזמני עוד באותו יום. השימוש בסריקה הממוחשבת של הפה והשיניים מבטיח דיוק מרבי ומהירות ביצוע; מבחינת המטופל, מדובר בתהליך נוח יותר - שהכאבים הנלווים אליו פחותים, בהשוואה להשתלות בשיטה הרגילה.

לסיכום: רפואת השיניים הדיגיטלית מביאה עמה בשורה של ממש, בכל הקשור למכשור ברמת דיוק מקסימלית, נוחות רבה למטופלים, קיצור משך הטיפולים ורמת הצלחה גבוהה ביותר. האפשרות לתכנן מבעוד מועד את תהליך מיקום השתלים והכתרים, מצמצמת את ההתערבות הכירורגית, מקצרת את זמן ההחלמה ומאפשרת למטופלים לעבור את תהליך שיקום הפה בהצלחה, עם תוצאה אסתטית מעולה, ללא כאבים מיותרים ופגישות מרובות אצל רופא השיניים.

ד"ר דוד עטיה הוא רופא שיניים והמנהל הרפואי של המרכז להשתלות שיניים ושיקום הפה ברחובות.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום