טיפולי פוריות: חשיבות ויטמין די

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי רמה לא מספקת של ויטמין D בקרב נשים העוברות טיפולי פוריות עלולה לפגוע בתהליך ההפריה. מומלץ למלא את מאגרי הוויטמין לעידוד השרשת העובר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב נשים תחת טיפולי פוריות, באלו עם רמות ויטמין D מספקות תועד סיכוי גבוה יותר בכ-30% ללידת תינוק חי, בהשוואה לנשים עם חסר או רמות לא-מספקות של הוויטמין, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, אשר פורסמו בכתב העת Human Reproduction.

הסקירה כללה 11 מחקרים שכללו 2,700 נשים תחת טיפולי פוריות, כולל הפריה חוץ גופית או העברת עוברים מוקפאים, שהשלימו בדיקות דם להערכת רמת ויטמין D. החוקרים הגדירו ריכוז ויטמין D של מעל 75 ננומול/ליטר כרמה מספקת, כאשר ריכוז של פחות מ-50 ננומול/ליטר הוגדר כחסר ויטמין D.

מהתוצאות עולה כי קיימת שכיחות גבוהה של חסר ויטמין D בקרב נשים אלו, כאשר רק ב-26% מהנשים במחקרים תועדו רמות מספקות של הוויטמין; ב-35% מהנשים תועד חסר ויטמין D וב-45% תועדו רמות לא-מספקות של הוויטמין.

משבעה מחקרים שכללו כאלפיים נשים עלה כי באלו עם רמות מספקות של ויטמין D תועדה עלייה של 33% בסיכוי ללידת תינוק חי, בהשוואה לנשים עם חסר ויטמין D או רמה לא-מספקת של הוויטמין.

חמישה מחקרים שכללו 1,700 נשים קבעו כי בנשים עם רמות ויטמין D מספקות תועד סיכוי גבוה ב-34% לבדיקת היריון חיובית (הריון ביוכימי), בהשוואה לנשים עם חסר ויטמין D או רמות לא-מספקות של הויטמין. בדומה, בנשים עם רמות מספקות של הוויטמין תועד סיכוי גבוה ב-46% להריון קליני (נוכחות דופק עוברי כחמישה שבועות לאחר העברת עוברים).

עם זאת, החוקרים לא זיהו קשר בין ויטמין D ובין הפלות בששת המחקרים שבחנו תוצא זה.

החוקרים כותבים כי שיעורי ההצלחה הגבוהים יותר של טיפולי פוריות בנשים בהם מילאו את מאגרי ויטמין D עשויים לנבוע מהשפעות הוויטמין על רירית הרחם לעידוד השרשה של העובר או כסמן לוואי לבריאות כללית טובה. הם קוראים להשלים מחקר אקראי במטרה לבחון את ההשפעה האפשרית של תוספי ויטמין D על שיעור לידות חי בנשים תחת טיפולי פוריות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום