מהפכה דנטלית: כתר ביום אחד

(1)
לדרג

זקוקים לשיקום שן בעזרת כתר? חלפו ימי הטרטורים - תכירו את מערכת CEREC - שתחסוך לכם הרבה זמן ותצייד אתכם בכתר איכותי ובריא יותר לחניכיים

מאת: ד"ר ינון לם

בעבר, שחזור שן באמצעות כתר היה תהליך ממושך ומסורבל. היה צורך במספר פגישות אצל רופא שיניים שכללו: כתר זמני, מספר מדידות, שינויים והתאמות לפני מסירת הכתר הסופי למטופל. טכנולוגיית CAD/CAM, שאסקור במאמר זה, מקצרת את כל ההליך לפגישה אחת שבמהלכה, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, מתוכנן הכתר, מיוצר ומודבק בפה, בהתאמה מושלמת לצרכיי המטופל.

מה משמעות המונח "רפואת שיניים דיגיטלית"?

רפואת שיניים דיגיטלית (CAD/CAM Computer Aided Design & Computer Aided Manufacturing) מבוססת על סריקה ממוחשבת של הפה ותכנון הטיפול, בדיוק מרבי, על בסיס סריקה זו. מצלמה ייחודית סורקת את פה המטופל ומעבירה את המידע למחשב, שם עוברים הנתונים עיבוד ויוצרים מודל תלת-ממדי שמאפשר את תכנון המקרה.

מצלמה ייחודית סורקת את פה המטופל ומעבירה את המידע למחשב. צילום: שאטרסטוק
מצלמה ייחודית סורקת את פה המטופל ומעבירה את המידע למחשב. צילום: שאטרסטוק

כיצד מיושמת התאמת כתר למטופל לפי השיטה הדיגיטלית?

בעבר, במקרים בהם נדרשו טיפולים לשיקום הפה (כגון: כתרים מלאים או חלקיים) היה צורך במספר פגישות, בדרך כלל ארבע או חמש. כמו כן היה צורך בשימוש בחומרים סיליקוניים דמויי פלסטלינה על מנת לקבל מידה של השיניים להעברה למעבדה לשם קבלת כתר.

שיטה זו הוכיחה את עצמה לאורך השנים, אך החסרונות שלה הפכו בולטים יותר עם התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית והאפשרויות שהטכנולוגיה טומנת בחובה, הן מבחינת הקלה על המטופל והן מבחינת הפן הבריאותי.

מהם החסרונות של התאמת כתרים בשיטה הקונבנציונאלית הישנה?

לשיטה חסרונות רבים: חוסר הנוחות למטופל היא אחת הבעיות העיקריות. כיום, הודות לשיטה הדיגיטלית, אין עוד צורך בשלב של יצירת מטבע עם חומר פלסטי. בתהליך יצירת הכתר בשיטה הקונבנציונאלית שלב המטבעים לא נוח למטופלים וקשה במיוחד עבור אנשים הסובלים מרפלקס הקאה מוגבר.

בנוסף, התאמת הכתר בשיטה הקונבנציונאלית היא תהליך ארוך יחסית, המצריך מספר פגישות לצורך מדידות והתאמה. בין כל פגישה לפגישה הכתר נשלח למעבדה ויש להמתין לקבלתו מספר ימים/שבועות.

עד שהמטופל מקבל את הכתר הסופי, חולף זמן לא מועט.

כיצד מתבצע התהליך בשיטה הדיגיטלית?

תהליך זה קצר ופשוט ומאפשר ביצוע כתר בביקור בודד במרפאה. מערכת CEREC של חברת SIRONA הגרמנית, מאפשרת לייצר את הכתר במרפאה ולדלג על שלב המעבדה.

בשיטה חדשנית זו, הטיפול מתחיל בסריקה קצרה באמצעות מצלמה אינטרה-אוראלית ייחודית, שסורקת את השיניים בפה ומעבירה את הנתונים למחשב. בהמשך, המחשב מייצר הדמיה תלת-ממדית של השיניים, שמאפשרת לרופא לבצע תכנון וירטואלי של המקרה לקבלת כתר בדיוק מרבי.

בשלב הבא, מועברים נתוני הכתר למחרטה תלת-ממדית ממוחשבת, אשר מייצרת באופן מיידי ומדויק את הכתר.

כאשר הכתר מוכן, לאחר מספר מדידות והכנות נוספות, הוא מודבק בפה המטופל והמטופל עוזב את המרפאה עם הכתר.

האם הכתר הסופי שמייצרת המחרטה במרפאה דומה לכתרים בשיטה הקונבציונאלית?

בדרך כלל, הכתר שמיוצר במרפאה עשוי מחומרים קרמיים שהם חזקים וטובים יותר מהכתרים הקלאסיים, שמורכבים ממתכת וחרסינה.

ישנם מספר חומרים המשמשים לכתרים ללא מתכת, כאשר הנפוצים בהם הם כתרי חרסינה או זירקוניה. ישנם גם חומרים היברידים מסוגים שונים, אשר מכילים קומפוזיט (החומר ממנו מייצרים סתימות לבנות) בשילוב עם סיבי זכוכית.

ההחלטה על סוג החומר תלויה בגורמים רבים, ביניהם סוג השיקום המתוכנן, המצב בפה המטופל והחלטות קליניות נוספות, שהרופא המטפל מקבל כאשר הוא מתכנן את המקרה.

מדוע כתרי המתכת נחשבים כיום לבעייתים?

המתכות שמרכיבות את הכתרים הקלאסיים עלולות להיות אלרגניות ולגרום לדלקות בחניכיים, חוסר נעימות בפה ונסיגת חניכיים.

בנוסף, אין להתעלם מההיבט האסתטי. הקולר המתכתי של הכתרים עלול להשתקף דרך החניכיים או להיחשף במלואו עם הזמן וליצור הפרעה אסתטית (במיוחד באזורים קדמיים). לעומת זאת, הכתרים הקרמיים משתלבים בפה המטופל בצורה מושלמת.

מחרטה תלת-ממדית ממוחשבת. מייצרת באופן מדויק את הכתר. צילום: שאטרסטוק
מחרטה תלת-ממדית ממוחשבת. מייצרת באופן מדויק את הכתר. צילום: שאטרסטוק

איזה עוד בעיות דנטליות נפתרות כיום בעזרת טכנולוגיית רפואת השיניים הדיגיטלית?

בעזרת הסריקה והתכנון הממוחשבים והמחרטה שמקבלת מהתוכנה הוראות ביצוע, ניתן לייצר כתרים בודדים לשיניים קדמיות ואחוריות, גשרים, סתימות מחומרים קרמיים לשחזור חוסרים נרחבים בשיניים, כתרים/גשרים על שתלים, ציפויי חרסינה ועוד.

נוסף לכך ניתן היום לבצע כתרים בשיניים נשירות (שיני חלב) או שיניים קבועות צעירות, וכך לתת פתרון יציב ואסתטי כבר מגיל צעיר ועד בגרות. כך ניתן להימנע מכתרים מתכתיים (כתרים טרומיים) שלהם חסרונות רבים.

לסיכום: האמצעים הטכנולוגיים החדישים העומדים לרשותנו כיום מאפשרים להפוך את טיפולי השיניים לנעימים יותר, יעילים יותר ובריאים יותר. הכנת והדבקת כתרים ביום אחד מהווה פריצת דרך משמעותית בתהליך שהיה כרוך בעבר באי-נוחות משמעותית ובביקורים חוזרים ונשנים במרפאה לצורך התאמה ומדידות. לכתרים המיוצרים בשיטה הדיגיטלית החדשנית יש גם יתרונות רפואיים רבים והם מבטיחים למטופל חניכיים בריאות יותר לאורך זמן.

ד"ר ינון לם הוא רופא שיניים למתבגרים ומבוגרים ומתמקד בתחומי אסתטיקה ושיקום הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום