עור צוואר רענן: 3 כללי הזהב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אין לך אפשרות לשלוט בגנטיקה - אבל הפסקת עישון, חשיפה זהירה לשמש וטיפול איכותי בחומצה היאלורונית - יסייעו לך לשמור על מראה צעיר של עור הצוואר

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2307018 (מספר מקשר)

עור הצוואר נחשב אחד האזורים הבעייתיים ביותר והמוזנחים ביותר, על ידי מטופלים ומטפלים כאחד. לבעיות אסתטיות באזור עור הפנים יש מגוון פתרונות רחב, אך דווקא עבור אזור הצוואר, לא היה עד לאחרונה מענה פשוט ואפקטיבי - למעט טיפולים כירורגיים.

זאת, כמובן - עד שלאחרונה נכנסו לתמונה טיפולי ההזרקות המודרניים, המבוססים על החדרת חומצה היאלורונית לשכבות העור השונות. מדובר בטיפול שאינו ניתוחי ואינו כרוך בכאבים, סבל או תופעות לוואי חמורות.

נשים מעשנות סובלות מהזדקנות מואצת של עור הצוואר. צילום: שאטרסטוק
נשים מעשנות סובלות מהזדקנות מואצת של עור הצוואר. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים להזדקנות עור הצוואר?

ישנם שלושה גורמים מרכזיים, המשפיעים על קצב הזדקנות עור הצוואר.

הגורם הראשון: המרכיב הגנטי - בדיוק כפי שישנן נשים שבגיל 45 סובלות ממראה צוואר מבוגר מאוד; כך גם ישנן נשים בנות 70 - בעלות מראה עור צוואר נהדר, צעיר, מתוח וגמיש.

הגורם השני: מידת החשיפה לשמש - קרינת השמש גורמת להזדקנות מואצת של עור הצוואר בפרט; ושל עור הגוף בכלל. זוהי הסיבה, למשל, לכך שהחלק הפנימי של האמה - לנצח יהיה חלק, נעים ובעל מראה צעיר ובריא יותר (יחסית לחלק החיצוני של האמה, החשוף לשמש).

הגורם השלישי: עישון - נשים מעשנות סובלות מהזדקנות מואצת של עור הצוואר; ככל שהפסקת העישון תתרחש בשלב מוקדם יותר, כך ההשפעה על מראה עור הצוואר תהיה מועטה יותר. ככל שיש יותר שנות עישון - כך מראה הצוואר יהיה זקן יותר, בגיל מוקדם יותר.

מעבר לגורמים אלה, יש להבין כי לאורך השנים חלה ירידה במספר התאים האחראים על ייצור פיברין, אלסטין וחומצה היאלורונית. חומרים אלה מעניקים לעור את המרקם הצעיר - ושומרים על הגמישות ועל רמת הלחות של העור. ככל שמספר התאים קטן יותר, כך העור נראה מבוגר יותר.

עור הצוואר גם מושפע מאוד מתנועות חוזרות ונשנות, שאנו מבצעים מדי יום ביומו, לאורך החיים. למשל: שרירי הבליעה המופעלים בזמן האכילה או בליעת רוק, גורמים לתנודות שכמעט אינן מורגשות בעור הצוואר. עם זאת - בדיוק כמו שאין הטיפה חוצבת בסלע מכוח עוצמתה, אלא מכוח התמדתה - כך גם התנודות הקטנות הינן בעלות אפקט מצטבר, לאורך השנים. כמובן, הדבר נכון גם לגבי המימיקה שאנו משתמשים בה, כדי להביע את עצמנו, שהינה בעלת אפקט מצטבר על עור הצוואר.

כיצד מטפלים בהזדקנות עור הצוואר, באמצעות חומצה היאלורונית?

בשלב הראשון, הטיפול בחומצה היאלורונית כולל שתי פגישות טיפוליות, במרווח חודש - אחת מהשנייה. בשני הטיפולים הראשונים, בוחנים את האזורים הבעייתיים - הדורשים התייחסות ממוקדת ומבצעים הזרקות חומצה היאלורונית. ההזרקות מבוצעות באמצעות קנולות מיוחדות, שאינן גורמות לשטפי דם או כאבים - וזאת בניגוד למחטים המסורתיות, שבהן נעשה שימוש בטיפולי הזרקה אחרים.

השינוי איננו מורגש באופן מידי. זאת, מכיוון שההזרקה מבוצעת לרקמת תת-העור והחומרים המוזרקים מעודדים יצירת אלסטין, פיברין וחומצה היאלורונית באזור ההזרקה. לאחר שהגוף מייצר את החומרים הטבעיים האמורים, במשך מספר שבועות, מראה העור הופך לצעיר, רענן וזוהר יותר. התהליך נמשך בין חודש לחודש וחצי; ולכן, בשלב הראשוני נחוצים שני טיפולים לפחות - כדי להשיג את המראה הרצוי.

לאחר הטיפול השני, המטופלת מגיעה לפגישה שלישית - שבה בוחנים את מראה העור ומשווים את המצב הנוכחי לתמונות שצולמו בפגישות הקודמות. במקרים רבים, ההמלצה היא שלא לבצע טיפול נוסף, אך אם עדיין לא הושג שיפור ניכר, מבצעים הזרקות פעם נוספת.

לאחר מכן, קובעים פגישה רביעית, תוך חצי שנה. לאחר הפגישה הרביעית, יהיה צורך בטיפולי "תחזוקה" נוספים, בתדירות נמוכה יותר, המשתנה בין המטופלות השונות. בדרך כלל, כשמדובר במטופלת צעירה - שלא נחשפת לשמש בתדירות גבוהה ואינה מעשנת - תדירות הטיפולים תהיה נמוכה יותר. במטופלות מבוגרות יותר, המעשנות ונחשפות לשמש, תדירות הטיפולים המומלצת תהיה גבוהה יחסית.

מהם היתרונות של חידוש מרקם העור, באמצעות הזרקת חומצה היאלורונית?

היתרון המרכזי של הטיפול, המבוסס על הזרקת חומצה היאלורונית באזור הצוואר, הינו שכך ניתן להימנע מניתוח מתיחת פנים. מעבר לכך שלא כל מטופלת צריכה לעבור ניתוח או מסוגלת לעבור ניתוח - הרי שלא כל מטופלת מעוניינת לעבור ניתוח. נשים רבות אינן רוצות לעבור הרדמה כללית. בנוסף, חשוב לזכור שהניתוח כרוך בנטילת סיכון לסיבוכים; יש לציין גם כי הניתוח גורם לשטפי דם משמעותיים.

לעומת זאת, הטיפול המבוסס על הזרקת חומצה היאלורונית, מוגדר בז'רגון המקצועי כ"טיפול Office". זאת, מכיוון שניתן לעבור את הטיפול בזמן הפסקת הצהריים בעבודה - ולשוב למשרד אחרי הטיפול, מבלי שאיש ידע שהמטופלת חזרה זה עתה מהקליניקה ועברה הזרקות.

בנוסף, מדובר בטיפול שאיננו גורם לכאבים או לחוסר נוחות, הודות לשימוש בקנולות המיוחדות, שאינן פוצעות את העור. קנולות אלה מאפשרות להזריק כמות גדולה יחסית של חומר, בכל הזרקה. בדומה לכל טיפול, שבו מחדירים חומרים לעור או לגוף, קיימת סכנה לסיבוכים (כגון זיהום או שטפי דם). עם זאת, מכיוון שהחומצה ההיאלורונית הינה חומר טבעי ומאחר שנעשה כיום שימוש בקנולות סטריליות מיוחדות, שאינן פוצעות את העור - הסיכון לסיבוכים אלה אפסי.

באילו מקרים מומלץ לשקול פתרון ניתוחי?

מובן שהטיפולים המבוססים על הזרקות חומצה היאלורונית אינם מסוגלים להשיב את הגלגל לאחור ולשוות מראה צעיר ומרקם חלק לחלוטין - לעור של אישה מבוגרת. יחד עם זאת, מילת המפתח כאן היא שיפור - ואכן, השיפור במראה ניכר ומורגש.

לאחר טיפולי ההזרקה, העור הופך לצעיר יותר ומקבל מראה מוצק ובריא יותר. הפתרון הכירורגי נכנס לתמונה בעיקר במקרים שבהם קיימים עודפי עור משמעותיים ואובדן נפח, שלא ניתן לפצות עליו באמצעות הזרקות.

חשוב מאוד שלא לשגות באשליות ולהאמין בכך שטיפולי ההזרקות יכולים להעלים עודפי עור, הצונחים באזור הצוואר ומתחת לרצפת הפה. יש לבחון כל מקרה לגופו - ולהתייחס באופן אינדיבידואלי לכל מטופלת.

רופא המבצע טיפולים אסתטיים במשך שנים רבות - ומחזיק בניסיון ובידע הדרושים - יוכל לספק למטופלת מידע אמין ואובייקטיבי, לפני תחילת הטיפולים; ולהמליץ לגבי הטיפול הנכון והרלוונטי ביותר עבור המטופלת, בהתאם למצבה האישי.

הזרקת חומצה היאלורונית באזור הצוואר אינה כואבת. צילום: שאטרסטוק
הזרקת חומצה היאלורונית באזור הצוואר אינה כואבת. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן להיעזר בקרמים, כדי להאט את הזדקנות עור הצוואר?

למרבה הצער, גם הקרמים האיכותיים ביותר, המכילים ריכוז גבוה יחסית של חומצה היאלורונית, אינם מסוגלים להגיע לאזור היעד (שכבת תת-העור) ולהשפיע בצורה ניכרת על מראה עור הצוואר. מטרת הקרמים הינה לשמור על רמת הידרציה גבוהה בעור.

לכן, במובן מסוים, הקרמים יכולים להוות מעין טיפול משלים להזרקות חומצה היאלורונית, אך בשום אופן הם אינם יכולים לבוא במקום הטיפול. אם השיפור המורגש אחרי הזרקת חומצה היאלורונית לאזור הצוואר מוגדר כ-100%, ניתן לומר שהשינוי שיורגש בעקבות שימוש יומיומי בקרמים איכותי, עומד על כ-10% בלבד.

כיצד ניתן להאט את הזדקנות עור הצוואר ולשמור על מראה צעיר וזוהר, לאורך שנים?

שלושת העקרונות הבסיסיים ביותר, בשמירה על מראה עור צוואר רענן, צעיר ובריא - הינם הימנעות מעישון; שמירה על כללי הזהירות בחשיפה לשמש; והקפדה על משטר טיפולי הזרקה, בהתאם להנחיות הרופא המטפל.

ההימנעות מעישון חשובה בכל גיל - ויפה שעה אחת קודם. כללי הזהירות בשמש כוללים הימנעות מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות, הקפדה על מריחת קרם הגנה, בעל מקדם הגנה גבוה ויציאה לשמש עם ביגוד מתאים, הכולל כובע רחב שוליים וחולצה או עליונית, ללא מחשוף.

ריכוז הפיברין, האלסטין והחומצה ההיאלורונית בעור הצוואר מתחיל לצנוח בין גיל 25 לגיל 35. לכן, מומלץ מאוד להתחיל לעבור הזרקות חומצה היאלורונית בטווח גילאים זה. התחלה מוקדמת של טיפולי ההזרקה ומעבר טיפולים באופן קבוע וקפדני - יבטיחו למטופלת עור צוואר בריא וצעיר, לאורך שנים.

בנוסף, מומלץ להרבות בשתיית מים. אחד הגורמים החשובים ביותר, המשפיעים על מראה העור - הינו ריכוז המים. מעבר לעובדה שככל שהעור מבוגר, כך ריכוז המים בעור נמוך יותר - הרי שבמדינה חמה כמו ישראל, אנחנו יושבים במשך שעות ארוכות במזגנים, המייבשים את האוויר.

לכל אלה, יש להוסיף את העובדה שרבים מאתנו לא צורכים מספיק נוזלים, לאורך היום. האיבר שהכי זקוק למים בגופנו הוא העור. רבים אינם נותנים את הדעת על כך שעור הפנים והצוואר מושפעים במיוחד מנזקי היובש.

לסיכום: כדי לשמור על מראה עור צוואר צעיר, גמיש וזוהר - מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות, להרבות בשתיית מים, להימנע מעישון ולעבור באופן קבוע טיפולי הזרקה של חומצה היאלורונית, אחת למספר חודשים. הטיפול המבוסס על הזרקות חומצה היאלורונית נחשב ליעיל מאוד בכל גיל, איננו גורם לכאבים או שטפי דם והסיכון לסיבוכים אפסי.

ד"ר ברנרדו שטראוס הוא מומחה לרפואת משפחה, בעל מרפאה פרטית לטיפולים אסתטיים.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום