השתלת שיניים: כל האמת בפה מלא

(0)
לדרג

שוקלים לעבור השתלת שיניים? מבולבלים מעודף המידע בתחום? חוששים ממידע שגוי המופיע באינטרנט? עשינו בשבילכם סדר בכל השאלות הקשות - התשובות בפנים

מאת: ד"ר בארי מרשק

אם אתם מעוניינים לשקם פה מחוסר שיניים, שתלים דנטליים נותנים פתרון מצוין - המהווה מהפכה של ממש, בתחום הרפואה הדנטלית, בארבעים השנים האחרונות.

למרות שמדובר בטיפול ותיק ונפוץ, עדיין קיימים מיתוסים שקשורים אליו. הגיע הזמן להפריך את המיתוסים - ולומר את האמת.

לרוב, סיכויי השתלים לשרוד לשנים ארוכות הינם 90%-95%. צילום: שאטרסטוק
לרוב, סיכויי השתלים לשרוד לשנים ארוכות הינם 90%-95%. צילום: שאטרסטוק

אין דרך לדעת מראש האם השתלים שקיבלתם ישרדו לטווח הרחוק: טעות!

כיום, לאחר ארבעים שנה בהן נצבר אצל רופאי השיניים ניסיון נרחב ומקיף - מדעי וקליני - בכל הקשור לשיקום על גבי שתלים, ניתן בהחלט לצפות את תוחלת החיים של השתלים, שהופכים להיות חלק בלתי נפרד מהפה שלכם.

שרידות השתל קשורה לגורמים רבים - הן כאלה שתלויים במטופל והן כאלה שנתונים לשליטת הרופא המטפל.

מצד המטופל: השתל עשוי להיות מושפע ממצב בריאותו הכללית (מחלות רקע שאינן מטופלות ומשפיעות על בריאות הפה), מצב החניכיים והשיניים שנותרו בפה, כמות ואיכות העצם והיקף חוסר השיניים.

מבחינת הרופא: רופא מיומן ומנוסה, המשתמש בשתלים איכותיים ומבצע את עבודתו בצורה מדויקת ומקצועית ביותר - יתרום להצלחת ההשתלות ולעמידות השתלים, לאורך זמן.

גורם נוסף, בעל חשיבות מכרעת להבטחת עמידות השתלים לטווח הארוך: תחזוקת השתל לאחר סיום התהליך. הכרחי לבצע בדיקות מעקב תקופתיות; ויש להקפיד על שמירה קפדנית על בריאות והיגיינת הפה, כולל ביקורים תכופים וסדירים אצל השיננית.

מעבר לאמור לעיל: על המטופל לקחת בחשבון שכמו בכל הליך רפואי - ההצלחה לעולם אינה מובטחת באופן מלא וחד משמעי. הבשורה המשמחת הינה שעל פי רוב, סיכויי השתלים לשרוד לשנים ארוכות הינם 90%-95%.

אפשר לעבור את כל תהליך ההשתלה ביום אחד: טעות!

זוהי אולי ההבטחה המופרכת ביותר, בתחום השתלות השיניים. רופאים רבים מבטיחים למטופלים שהם יכולים לצאת עם פה משוקם לחלוטין, אחרי טיפול אחד במרפאה. עבור מי שמועמד לעבור את התהליך, חשוב להבין כי אין באמת אפשרות להשלים את תהליך ההשתלה כולו ביום אחד.

העובדות - במציאות: ביום אחד, אכן ניתן לעקור שיניים, לקבע בפה שתלים - ולהתקין עליהם שיניים, אך חשוב לדעת שמדובר בשיקום זמני, בלתי קבוע. בחודשים שלאחר טיפול כה מקיף, נתון המטופל להגבלות משמעותיות הקשורות בסוגי ומרקמי המזון שהוא יכול לאכול. בחלוף הזמן המתאים, מורכב בפה השיקום הקבוע - ורק אז מגיע הטיפול לסיומו.

אם החוסר בשיניים איננו מפריע לחיוך יפה, אין צורך לשקם את הפה: טעות!

ההמלצה של הרופאים היא לשחזר כל שן חסרה, גם כאשר היעדר השן אינו ניכר בחיוך.

כאשר נמנעים משחזור השן החסרה, עלולים להיגרם סיבוכים ונזקים, שעם השנים גדלים ומצטברים. זאת, מאחר שמערכת השיניים שלנו פועלת בהרמוניה מתוזמרת היטב. כאשר אחת או יותר מהשיניים נעדרות, האיזון הזה מופר. הרווח שנוצר מהעדרה של השן משפיע על השיניים שנותרו, מאחר שהוא גורם לתזוזת השיניים - וגורר עמו הפעלת כוחות לעיסה, בעוצמות ומנחים לא מותאמים, מה שמביא לפגיעה במנגנון התמיכה של השיניים.

בנוסף, העצם שנותרה לאחר עקירת שן מתחילה מיד לאחר העקירה בתהליך ספיגה, שעשוי להגיע למצב שבו כבר לא ניתן יהיה לבצע השתלה, ללא הליך כירורגי מורחב הכולל השתלת עצם. יש לדעת: התקנת שתלים עם השתלת עצם היא הליך מורכב יותר מהתקנת שתלים רגילים - וכרוכים בו שיקום ממושך ועלויות גבוהות יותר.

אין משמעות מיוחדת לבחירת סוג השתל: טעות!

סוג השתל ואיכותו הם בעלי חשיבות מכרעת, בתהליך שיקום השיניים. כיום, שוק השתלים הוא שוק תחרותי ביותר - עם מאות חברות שמייצרות שתלים שונים. כל חברה מציעה יתרונות משלה. ההנחה העקרונית כי ככל שהשתלים חדשים יותר - כך הם מתקדמים יותר, היא הנחה נכונה כשלעצמה. עם זאת, אין להתעלם מחשיבות הניסיון והידע המצטבר, הנוגע לעמידות השתל לאורך השנים, שמציעות החברות הוותיקות.

כך או כך, תמיד מומלץ לבקש מהרופא המטפל נתוני רקע ותיעוד קליני של השתל הנבחר. ישנם בשוק שתלים שלגביהם קיימות ראיות מוצקות על שרידות לאורך 30 שנה ואף למעלה מכך.

בסופו של דבר, כל השתלים דומים: טעות!

אמונה שגורה בקרב הציבור גורסת שכל השתלים הדנטליים זהים. אמונה זו שגויה - והיא מובילה לכך שמעטים המטופלים שמבררים איזה שתלים מוכנסים לפיהם ומה טיב השתלים. אמנם, נכון כי השתלים עשויים ברובם מסגסוגת טיטניום - אולם הם בכל זאת שונים זה מזה, כשבוחנים אותם לפי קריטריונים חשובים אחרים.

השתלים השונים נבדלים בתקן בקרת האיכות שלהם, המתייחס (בין השאר) לדרגת הסטריליזציה ואיכות החומרים מהם יוצרו. כמו כן, השתלים שונים זה מזה מבחינת העיצוב, הגודל ושטח הפנים. לכל אלה יש השפעה מכרעת על איכויות השתל, בכל הקשור לחיבורו לעצם וליציבותו בפה.

מעטים המטופלים שמבררים איזה שתלים מוכנסים לפיהם. צילום: שאטרסטוק
מעטים המטופלים שמבררים איזה שתלים מוכנסים לפיהם. צילום: שאטרסטוק

אין כל מניעה לשלב סוגים שונים של שתלים ומבנים אצל אותו מטופל: טעות!

רבים סבורים כי כדי לצמצם עלויות, אין בעיה בשימוש בשתל של חברה אחת - עם חלקים זולים יותר של חברה אחרת. זו טעות! נכון כי לעיתים הדבר נראה כאפשרי, מבחינת החיבור - אך עם הזמן, עלולות לצוץ תקלות, הנובעות מהחיבור הפחות מדויק בין המבנה לבין השתל.

במקרים אלה נראה לעתים קרובות מבנה וכתר שמשתחררים מהשתל - אליו היו מחוברים. בעיה אחרת, הנגזרת מחיבור בלתי מתאים: שבירה של בורג המבנה או שבירה של השתל עצמו.

לכן, ברור שעירבוב בין סוגים שונים של מבנה ושתל - מעלה משמעותית את הסיכון לכישלון הטיפול. מעבר למפח הנפש, תהליך תיקון המצב כרוך בטיפולים חוזרים ולעיתים אפילו הוצאת השתל.

לעומת זאת, חיבור בין מבנה ושתל מאותו הסוג - מבטיח את יציבות החיבורים ותורם לאורך חייו של השתל.

שמירה קפדנית על השיניים, לאחר שיקומן, היא המפתח להצלחת הטיפול ולאריכות חיי השתלים ושיקום הפה אמת ויציב!

שמירה על בריאות הפה והיגיינה קפדנית - היא הבסיס והמפתח להצלחת כל טיפול שיניים; אך כשמדובר בטיפול מורכב כמו השתלת שיניים, כמובן שהתנאי הראשון הוא טיפול על ידי רופא שמתמחה בנושא, מקצועי ומיומן - שמבצע את השיקום, כך שיתפקד נכון, ייראה אסתטי וגם יהיה נוח לתחזוקה.

קל וחומר, כאשר מדובר במטופלים בגיל מבוגר, שעלולים לגלות קושי להגיע לכל אזור בחלל הפה. זאת, כאשר מוכח חד משמעית כי לשמירה על השתלים - לאחר שיקומם - יש חשיבות מכרעת והשפעה ניכרת על סיכויי ההישרדות של השתל, לאורך שנים. מושתלי שיניים צריכים לזכור כי שתלים, בדיוק כמו שיניים טבעיות, נוטים לצבור סביבם חיידקים ושאריות מזון - מה שעלול לגרום להתפתחות דלקת, שעלולה להוביל לאובדן העצם סביב השתל ולצורך בהתערבות כירורגית; לעתים, אף יש צורך בהסרת השתל מהפה. שמירה על כללי ההיגיינה הנכונים, תמנע מצבים אלה - ותאפשר למטופלים ליהנות מיתרונותיהם האסתטיים והבריאותיים של השתלים למשך שנים ארוכות.

לסיכום: שתלים הם פתרון מצוין לשיקום פה מחוסר שיניים. כיום, מוצעים בשוק מגוון שתלים, ששורדים לאורך שנים, בתנאים המתאימים - אבל כדי להגיע לסיום מוצלח של התהליך, יש לבדוק עם הרופא שהשתלים שהוא מציע לכם - אכן מותאמים בצורה מושלמת לפה שלכם. כמו כן, חשוב לבחור ברופא מקצועי ומהימן ולשמור על כללי היגיינה שיתרמו לבריאות השתלים לאורך השנים.

ד"ר בארי מרשק הוא רופא שיניים מומחה בשיקום הפה, בעל מרפאה פרטית בנתניה העוסקת בהשתלות ובשיקום הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום