10 שאלות (ותשובות) על קטרקט

(23)
לדרג

עומדים בפני ניתוח קטרקט? יש לכם המון שאלות? אתם לא לבד: מדובר בניתוח הנפוץ ביותר בישראל - וכדאי להצטייד במידע מקיף ואמין לקראת הניתוח. כל התשובות בפנים

בישראל מבוצעים בכל שנה כ-60,000 ניתוחי קטרקט. לאור זאת, אין פלא שמטופלים רבים מחפשים מידע אודות קטרקט - ורוצים תשובות לשאלות המדאיגות אותם.

מה זה קטרקט? למה אני סובל מקטרקט? האם אפשר לטפל בקטרקט - ללא ניתוח? מה כולל ניתוח קטרקט? האם הניתוח כואב? האם אפטר בזכות הניתוח מהמשקפיים? האם המחלה עלולה לחזור? כל אלה (ועוד) הן רק חלק מהשאלות הנפוצות, שכל חולה קטרקט שואל - כשהוא מתבשר על הצורך בניתוח. הכנו עבורכם סקירה נרחבת - ובה השאלות הכי נפוצות והכי חשובות, בעניין טיפול בקטרקט. וכמובן, התשובות בפנים.

1. מהו קטרקט?

קטרקט (בעברית: ירוד) - הינו תהליך המתרחש עם ההתבגרות של גוף האדם, במהלכו העדשות הטבעיות המצויות בתוך העין הופכות עכורות. התעכרות העדשה גוררת הפרעה באיכות וחדות הראייה. קטרקט עלול להופיע באחת העיניים או בשתיהן.

2. מהם הגורמים להתפתחות קטרקט?

ברוב המקרים, הגורם המרכזי לקטרקט הינו הגיל. עם השנים, מתפתח ומתקדם תהליך ההתבגרות הטבעי של העדשה, אשר הולכת ו"נדחסת". ההשלכות של התהליך מתחילות לקבל ביטוי בעיקר מגיל 65 ואילך - אז מופיעה פגיעה בראייה. סיבות נוספות להיווצרות קטרקט כוללות: חבלה בעין ומחלות (כגון: סוכרת או דלקת עיניים). נוכח סיבות אלה, קטרקט נוטה להופיע מוקדם יותר.
אם אתם חשים שינוי ביכולת הראייה - פנו לרופא עיניים. צילום: שאטרסטוק אם אתם חשים שינוי ביכולת הראייה - פנו לרופא עיניים. צילום: שאטרסטוק

3. מהם התסמינים לקטרקט?

התסמינים לקטרקט כוללים ירידה ביכולת הראייה, שמתרחשת באופן הדרגתי - וחלק מהמטופלים מדווחים על טשטוש ראייה, שמתגבר בלילה ועל הופעת הילות אור ו/או על שינויים בראייה מקרוב.

4. חושש/ת שיש לך קטרקט - מה עליך לעשות?

מומלץ לפנות לרופא עיניים (בכל קופות החולים, אין צורך בהפניה), אם אתם חשים שינוי ביכולת הראייה - ולדווח לרופא העיניים על התחושות. משלב הפנייה - ועד לניתוח הקטרקט, צפוי המתרפא לעבור מספר שלבים.

שלב ראשון - שלב האבחון: הביקור אצל רופא העיניים יכלול תשאול של המטופל, בדיקת עיניים ובדיקת ראייה (לרבות בדיקה להרחבת אישונים) - במטרה לבדוק קיום פתולוגיות כלשהן, בכל חלקי העין. במקרה שיאובחן קטרקט, יתחיל הטיפול במחלה. טיפול בקטרקט נעשה באמצעות ניתוח קטרקט. זהו הטיפול היחיד לקטרקט - ולא ניתן לרפא את המחלה בכל דרך אחרת.

שלב שני - שלב ההפניה לניתוח: המטופל יקבל הסברים והנחיות, לגבי ההליך הצפוי לו וההכנות הנדרשות לקראת ההליך. ניתוח קטרקט מתבצע הן בבתי חולים ציבוריים והן בבתי חולים פרטיים. המטופל בוחר היכן לעבור ניתוח ועל ידי מי - בהתאם לאפשרויות הקיימות ובהשפעת הביטוחים הרפואיים שלו.

5. מהן הבדיקות שיש לבצע לפני הניתוח?

על המטופל לבצע ולהשלים מספר בדיקות הכנה לפני הניתוח. בשלב זה תבוצע (בין היתר) בדיקת ביומטריה; וייאספו נתונים, במסגרת מדידות של העין. הנתונים - לצד שיקולים נוספים - יכריעו בעניין סוג העדשה המלאכותית שתושתל בעין המנותחת.

6. מה כולל ניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט כרוך בהליך יחסית קצר; הניתוח איננו מחייב אשפוז - ובמרבית המקרים הניתוח מבוצע ללא הרדמה כללית, אלא בהרדמה מקומית (אלא אם קיים הכרח כלשהו לבצע את הניתוח תחת הרדמה כללית). כך, למשל, כאשר המנותח סובל מכאבים אורתופדיים המונעים ממנו לשכב על הגב זמן רב, או כשיש ברקע מחלות ריאות ו/או קשיי נשימה.

רבים מהחולים בקטרקט רוצים לדעת במדויק מה מחכה להם ביום הניתוח. ידיעת הפרטים חשובה מאוד: מומלץ למטופל לשאול ולברר כל פרט שהוא איננו יודע - ולא להתבייש לשאול. פעמים רבות, ידע מוריד את מפלס החרדה.

על פי רוב, כאשר המטופל מגיע לבית החולים בו יבוצע ניתוח הקטרקט, הוא יתקבל על ידי צוות מטפלים, יעבור מספר בדיקות, יוזלפו טיפות מרדימות לעיניו - והמנתח יתחיל בביצוע הניתוח.

במהלך ניתוח קטרקט, מבצעים חתכים קטנים בקרנית, דרכם מבצעים שתי פעולות. ראשית: שאיבה של העדשה העכורה, בעזרת מכשיר Phaco - שבאמצעותו מרסקים את העדשה ושואבים אותה; ובהמשך, החדרה של עדשה תוך עינית מלאכותית (IOL) אל תוך חלל המכונה "שק העדשה".

7. מה צפוי לאחר הניתוח?

עם סיום הניתוח, עובר המטופל לחדר ההתאוששות - שם ישהה זמן קצר וישוחרר לביתו. במהלך היממה שלאחר הניתוח, יש אי נוחות קלה באזור המנותח - אך המטופל לא אמור להרגיש כאב חזק. חשוב לשים לב ולפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, במקרה שמופיעים תסמינים חשודים, כגון: הפרעות בראייה (טשטוש ראייה, הבזקי אור, נקודות שחורות בשדה הראייה, מיסוך של שדה הראייה, ירידה בראייה), כאב מוגבר בעין, אודם בעין.

במקרה שתסמינים אלה אינם מופיעים, יש לשוב לביקורת למחרת הניתוח. במהלך השבוע שלאחר הניתוח, יש להשתמש בתרופות מומלצות (טיפות עיניים), בתדירות ובאופן המומלצים על ידי הצוות הרפואי.

ניתן לחזור לפעילות רגילה באופן הדרגתי, כבר יום לאחר הניתוח - ואז לשוב לביקורת. במשך חודש, יש להימנע מפעילות מאומצת. במקביל לתהליך ההחלמה, הראייה משתפרת באופן הדרגתי - עד להחלמה מלאה, שתאפשר צלילות ראייה.
ניתוח קטרקט כרוך בהליך יחסית קצר. צילום: שאטרסטוק ניתוח קטרקט כרוך בהליך יחסית קצר. צילום: שאטרסטוק

8. מהם הסיכונים הנובעים מניתוח קטרקט?

ניתוח קטרקט הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר המתקיים כיום בישראל - אולם עדיין מדובר בניתוח, שהוא הליך רפואי, שמעצם טיבו כרוך בסיכונים. השכיחות של סיכונים וסיבוכים בניתוח קטרקט קטנה ביותר, בפרט כאשר מדובר במנתח בעל ניסיון; מרבית הסיבוכים ניתנים לטיפול - והינם ברי פתרון. בין הסיבוכים האפשריים, נכללים: זיהום בעין והיפרדות רשתית. לפיכך, חשוב לשים לב ולפנות לטיפול רפואי, במקרה שמתעוררים תסמינים חשודים.

9. האם צריך להשתמש במשקפיים אחרי ניתוח קטרקט?

כאשר הגורם לראייה מטושטשת הוא קטרקט בלבד, ניתוח קטרקט בהחלט מקנה יכולת ראייה צלולה, ללא משקפיים. עם זאת, במקרים בהם יש גורם אחר הפוגע ביכולת הראייה (מלבד קטרקט) - והוא איננו מסולק בניתוח, יישאר צורך בהרכבת משקפיים, כדי לנטרל גורם זה.

אפשרות נוספת, שרבים מהמטופלים מממשים: ניתן "לנצל" את ניתוח הקטרקט, כדי "להיפטר" מבעיות עיניים אחרות. עם השנים, האפשרות לשלב את ניתוח הקטרקט עם פעולות נוספות המשפרות ראייה ו"חוסכות" את הצורך בשימוש במשקפיים, הופכת לאפשרות יותר שכיחה.

ניתן להפחית את התלות במשקפיים, על ידי בחירת עדשות מלאכותיות מתאימות מבעוד מועד, עוד לפני הניתוח. המנתח יסביר את אופציות הטיפול למנותח - ויגבש תכנית טיפולים המתאימה גם למטרת שיפור הראייה (במקביל לסילוק הקטרקט). במקרים אלה, מדובר למעשה בשילוב ניתוח קטרקט עם ניתוח להסרת משקפיים - "שתי ציפורים במכה אחת".

10. האם הקטרקט עלול לחזור לאחר הניתוח?

מדובר באחת השאלות השכיחות והחשובות ביותר, שמעלים מטופלים רבים בנוגע לקטרקט: האם יש סיכוי שהקטרקט יחזור - לאחר הניתוח? ובכן, התשובה היא: "לא - וכן".

לא - משום שהעדשה המלאכותית לא תהפוך להיות עכורה וקטרקט לא יפגע בה.

כן - כי ייתכן מצב בו יתפתח קטרקט משני, בחלוף חודשים או שנים מהניתוח. קטרקט משני הוא מצב יחסית שכיח, הצפוי להופיע ב-50% מהמטופלים.

כאשר מפרקים ושואבים את העדשה העכורה, מותירים חלל המכונה "שק העדשה", שאליו מחדירים את העדשה המלאכותית. לאחר הניתוח, ישנה "קופסית" שתומכת בעדשה המלאכותית - והקופסית עלולה להיעכר עם הזמן ולפגוע בראייה. למעשה, זהו קטרקט משני. החדשות הטובות: הטיפול בקטרקט משני פשוט, יעיל וקל: ניתן להסירו בעזרת מכשיר לייזר, וחשוב יותר, התופעה לא תחזור לאחר הטיפול בקטרקט המשני.

לסיכום: ניתוח קטרקט, כמו כל ניתוח, מעורר באופן טבעי חששות ושאלות. אל דאגה, מדובר בניתוח הנפוץ ביותר בישראל - וכאשר הניתוח מבוצע בידי מנתח מנוסה, הסיכון לסיבוכים מאוד נמוך. תוכלו לשלב ניתוח קטרקט עם ניתוח להסרת משקפיים.

ד"ר מוחמד גרה הינו מומחה לרפואת עיניים ומנתח; רופא בכיר בביה"ח וולפסון ומנהל מרפאת עיניים בג'ת.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום