סקירת מערכות בהריון: מתי - ומדוע?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נכנסת להריון? חשוב לדעת כי בדיקות סקירת המערכות (ראשונה ומאוחרת) חיוניות מאוד - ומאפשרות התערבות בבעיות רפואיות. מדריך מקיף על סקירת מערכות בהריון

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9375241 (מספר מקשר)

שלל בדיקות הריון נועדו להבטיח לידת תינוק בריא - סקירת מערכות היא אחת הבדיקות הנפוצות ביותר. מדובר בבדיקת אולטרסאונד פשוטה, שאינה חודרנית - ואין בה כל סיכון לאם או לעובר. מקובל לעבור את הבדיקה פעמיים במהלך ההריון: סקירה מוקדמת (בין השבועות 14-16 להריון) וסקירה מאוחרת (בין השבועות 20-25).

מה בודק הרופא בעת סקירת מערכות?

בבדיקת סקירת מערכות, נבדק העובר - מבנה גופו ותקינות האיברים שהתפתחו, בהתאם לגיל ההריון בעת הבדיקה. במהלך הסקירה, הרופא בודק את קיומם של האיברים, גודלם והמיקום שלהם. באיברים מסוימים (כגון: לב העובר), אף נערכת בדיקת תפקוד.

כך, יבדוק הרופא את האיברים הבאים: הגולגולת והמוח - חדרי המוח, קו האמצע ועוד; ארובות העיניים והשפתיים; הריאות, הלב - חדריו והעורקים הגדולים; הקיבה, הכליות וכיס השתן, חבל הטבור (כלי הדם שבו - וחיבורו לבטנו של העובר); עמוד השדרה; קיומן של הגפיים ואורך העצמות שלהן; מיקום השליה; כמות מי השפיר ברחם; וכמובן - דופק עוברי ותנועות העובר.

בסקירת מערכות נבדק מבנה גופו של העובר ותקינות איבריו. צילום: שאטרסטוק
בסקירת מערכות נבדק מבנה גופו של העובר ותקינות איבריו. צילום: שאטרסטוק

עד כמה הכרחי לעבור את שתי הסקירות - הראשונה והמאוחרת?

בדיקת מערכות העובר בשלבי ההתפתחות השונים חשובה ומומלצת מאוד.

בסקירה הראשונה - ניתן לאתר בעיות בעובר, שניתנות לטיפול בשלב המסוים הזה של ההריון (בהמשך, הדבר לא יהיה אפשרי). כך למשל: ישנם מומים בכליות, שבהם אפשר לטפל באמצעות צנתור העובר בעודו ברחם, מה שלא יתאפשר בשלב הסקירה המאוחרת.

גורם נוסף, שמדגיש את הצורך בסקירה הראשונה, נעוץ בעובדה שבשלב זה ניתן - במידת הצורך - להחליט על בדיקות ובירורים נוספים. כך, למשל: נשים שלא היה בכוונתן לבצע בדיקת סיסי שליה (או מי שפיר), עשויות להחליט אחרת, אם עולה בסקירת המערכות חשד לבעיה כרומוזומלית.
ומעבר לכל: אם מתגלה אצל העובר בעיה שמצריכה הפסקת הריון, מוטב לעשות זאת בשבועות המוקדמים - ולא בשלב שבו כבר מדובר בלידה של ממש.

בסקירה המאוחרת - העובר מפותח יותר והמערכות בגופו בשלות יותר; לכן, ניתן לבדוק את הבשלת האיברים שהתפתחו מאז הסקירה הראשונה. בשלב זה של ההריון, ניתן לזהות מומים שבסקירה הראשונה היו קטנים מאד, או שכלל לא היו.

מה נבדק בסקירה הראשונה, המוקדמת?

בסקירה זו, הרופא עובר על כל האיברים - ובודק את גודלם ותקינותם. כאשר הכל תקין, האשה יכולה להמשיך בשגרת ההריון והבדיקות הרגילה. במקרה שמאותרת בעיה - הטיפול בה ייקבע בהתאם לאופייה. לעתים, מדובר בבעיות שניתנות לטיפול בעוד העובר ברחם; ולפעמים, מדובר במצבים רפואיים שיש להיערך לקראתם מיד לאחר הלידה.

מה קורה בסקירת המערכות המאוחרת?

גם בדיקה זו חיונית - ואסור לפסוח עליה. בדיקה זו מתבצעת בין השבועות 20-25. בשלב זה, כל האיברים של העובר נבדקים שוב, תוך מתן דגש על גדילת והתפתחות איברים מסוימים (לב ומוח, למשל) - לעומת הסקירה הראשונה. גם משקל העובר ייבדק, לשם בדיקת התאמתו לשלב בו הוא נמצא.

בסקירה המאוחרת, ניתן לאתר מומים מבניים בעובר. כמו כן, במקרה שקיימות בעיות כרומוזומליות (כגון: תסמונת דאון, מומי כליות ומומים בלב), הבעיות יתגלו ב-40%-50% מהמקרים.

מה עושים כאשר מתגלה בעיה בעובר?

בבדיקת סקירת המערכות, עלולים להתגלות סוגים שונים של מומים. במקרים בהם מדובר במום קשה, שפוגע פגיעה אנושה בהתפתחות העובר - ואין לרפואה כיום אפשרות להתמודד אתו ההמלצה להורים היא להפסיק את ההריון.

מומים אחרים עשויים להיות קשים, אך ניתנים לטיפול באמצעות התערבות רפואית, במהלך ההריון - התערבות שתוביל ללידת תינוק בריא. לעתים, מדובר במומים שאינם מטופלים במהלך ההריון, אלא רק אחרי הלידה.

האם בכוחה של סקירת מערכות לגלות כל מום בעובר?

למרבה הצער, הרפואה עדיין איננה יכולה לגלות כל בעיה אפשרית בעובר. כמובן, חשוב להקפיד שהסקירה תהיה קפדנית, מקצועית ומקיפה - כך שיגדלו הסיכויים לזהות מומים, במקרה שהם קיימים.

ועדיין: חשוב לדעת שגם בבדיקה המקיפה ביותר - עלול להיווצר מצב שמומים מסוימים יחמקו מעיניו של הרופא הבודק. לעתים, נוכח אופיים של המומים - שאינו מאפשר איתור באמצעות אולטרסאונד; לעתים, מדובר במומים שמתפתחים רק בשלבים מאוד מאוחרים בהריון.

בנוסף, ישנן בעיות אפשריות רבות, שאין להן ביטוי אנטומי. אפילו תסמונת דאון מתגלה רק ב-50% מהסקירות, מאחר שלא תמיד ניתן להבחין בסימנים אנטומיים מחשידים. זו גם אחת הסיבות שמומלץ לא להסתפק בסקירות - המוקדמת והמאוחרת - אלא לעבור את הסט המלא של הבדיקות בהריון, כולל שקיפות עורפית.

בסקירה המאוחרת ניתן לאתר מומים מבניים בעובר. צילום: שאטרסטוק
בסקירה המאוחרת ניתן לאתר מומים מבניים בעובר. צילום: שאטרסטוק

מהי בדיקת שקיפות עורפית?

בדיקת השקיפות העורפית נערכת אף היא באמצעות אולטרסאונד, בין השבועות 11-14 להריון. הבדיקה יכולה לאתר תסמונת דאון ברמת דיוק של 80%-85%.

האם הבדיקות הללו מומלצות לכל אשה, בכל גיל?

ההמלצה הגורפת היא שכל אשה בהריון, שחפצה בלידת ילד בריא - תעבור את כל הבדיקות, כדי שיעלו סיכוייה לעבור את ההריון בצורה תקינה וללדת ילד בריא.

לסיכום: שתי בדיקות סקירת המערכות המוקדמת והמאוחרת - הן מקיפות וחשובות ביותר, מאחר שהן בודקות את תקינות ותפקוד מערכות ואיברי העובר. לעתים, הבדיקות הופכות קריטיות, כאשר הן מצריכות מההורים לקבל החלטות הנוגעות לבריאות העובר והמשך ההריון. לפעמים, בזכות איתור בעיה בשלב מוקדם, ניתן לטפל במצב הרפואי של העובר - בעודו ברחם - ובכך להבטיח לידה תקינה של תינוק בריא. עם זאת, חשוב לציין כי בדיקות הסקירה שנערכות באמצעות אולטרסאונד, מקיפות ומעמיקות ככל שיהיו, אינן יכולות לאתר את כל המומים הקיימים. הדבר נכון גם כאשר מדובר במומים שיש להם ביטוי אנטומי; ובוודאי, כאשר מדובר במומים שאין להם כל סממן חיצוני.

ד"ר בוריס סחנוביץ' הוא מומחה בגינקולוגיה ומיילדות.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום