טיפולי שיניים בהריון: אסור להזניח!

(1)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות דוחות טיפולי שיניים וחניכיים בזמן ההריון. מדובר בדחייה מסוכנת, העלולה לפגוע בבריאות האישה והעובר. 7 מיתוסים ועובדות על בריאות השיניים בהריון

רופא שיניים
077-2311259 (מספר מקשר)

האם גם את - כמו הרבה נשים הרות בישראל - מניחה כי קיים איסור גורף, על ביצוע טיפולי שיניים בהריון? אם כן, הכתבה הזו נועדה לך: לא זו בלבד שאין איסור גורף על ביצוע טיפולי שיניים בנשים הרות - אלא ישנם טיפולי שיניים שהם ממש בגדר חובה.

מחקרים רבים מוכיחים כי הריון מזיק לשיניים ופוגם בבריאותן. הציבור מודע לכך - אך עובדה חשובה יותר לא הופנמה: לא רק שהריון משפיע על בריאות השיניים - אלא בריאות השיניים אף היא משפיעה על ההריון. וביתר פירוט: מחקרים מוכיחים כי בריאות לקויה של השיניים עלולה לגרום סיבוכים בריאותיים, לאם ולעובר.

מה הקשר בין בריאות השיניים של האישה ההרה לבריאות העובר?

קיים קשר הדוק בין בריאות השיניים - לבריאות האם, בריאות העובר ותקינות ההריון. מדובר בקשר דו-כיווני הדדי: בריאות השיניים נפגמת, בעקבות תהליכים המתרחשים בגוף בזמן ההריון; במקביל, תקינות ההריון עלולה להיפגע מבריאות שיניים ופה לקויה.

במקרה שאת מופתעת לגלות את האמת המדעית הזו, סביר שגם את - כמו רבות אחרות - הולכת לאיבוד בתוך סבך השמועות, הנוגעות להשפעה ההדדית, בין בריאות השיניים של האם - לבין בריאות העובר ותקינות ההריון.

כדי לשמור על השיניים בזמן ההריון וכדי לשמור על העובר וההריון, מפני השפעות של בריאות הפה והשיניים - חשוב לעשות סדר בדברים.

קיים קשר הדוק בין בריאות השיניים - לבריאות האם והעובר. צילום: שאטרסטוק
קיים קשר הדוק בין בריאות השיניים - לבריאות האם והעובר. צילום: שאטרסטוק

מהן אפוא העובדות הנכונות בנושא? ומה בגדר מיתוס שגוי?

הריון משפיע לרעה על השיניים - מדויק בהחלט: ישנם מחקרים המעניקים לכך ביסוס מדעי. חלק גדול מהנשים סובלות מנפיחויות, אדמומיות ודימומים, בעת צחצוח השיניים; וכן מכאבי חניכיים, בתקופת ההריון ובתקופת ההנקה. במהלך ההריון, גוף האישה עובר שינויים הורמונליים רבים - הגורמים, בין היתר, גם להגברת זיהומים בחלל הפה והחניכיים. בעקבות ההריון, ישנה נטייה לפתח מחלות חניכיים. במקרים בהם מחלות אלה קיימות עוד לפני הכניסה להריון - הן מחמירות מאוד.

אסור לעבור טיפולי שיניים בהריון - נכון באופן חלקי: התפיסה השגויה בנושא זה הינה בעלת משקל רב, נוכח ההשלכות המזיקות שעלולות להיות להזנחת השיניים, במהלך ההריון. קיימים אמנם טיפולי שיניים שאסור לעבור במהלך ההריון - ומוטב לדחות אותם. עם זאת, ישנם טיפולי שיניים רבים - שחובה לבצע ולהשלים.

נשים שנמנעות מטיפולי שיניים באופן גורף, סובלות מכאבים עזים וחוות פגיעה בטווח המיידי ובטווח הארוך. כל זאת, משום שהן אינן יודעות כי מותר ואף מומלץ לעבור חלק מטיפולי השיניים, כבר במהלך ההריון. בנוסף, ישנם טיפולי שיניים חשובים שיש לבצע לאחר הלידה.

בעשור האחרון, שוררת הסכמה מדעית גורפת והבנה מעמיקה, לגבי חשיבות טיפולי השיניים בהריון: מומלץ לנשים לשלב גם בדיקות וטיפולי שיניים, בשגרת ההריון. למרבה הצער, נשים רבות מניחות בטעות שבזמן ההריון אסור להן (באופן גורף) לעבור טיפולי שיניים. זאת, מבלי להבין שיש מחיר להזנחה ולדחיית הטיפולים - מחיר שאותו משלמים גם העובר וגם האישה ההרה.

חשוב לטפל בשיניים במהלך ההריון נכון: מחלות חניכיים מסוכנות לעובר ולתקינות ההריון; מחלות אלה מגבירות את הסיכון ללידה מוקדמת או למשקל נמוך של הוולד. מזהמים מגוונים עלולים לחדור - דרך מערכת הדם - אל שק ההריון ו/או העובר; ובהמשך, לגרום ללידה מוקדמת או למשקל נמוך של הוולד. כל אלה עלולים להופיע בשכיחות גבוהה פי 7, יחסית לנשים שאינן סובלות ממחלות חניכיים. ככל שמחלת החניכיים חמורה ומתקדמת יותר, כך עולה הסיכון לפתח סיבוכים אלה. מעבר לכל אלה, דחיית הטיפול מזיקה גם לאם.

כאבי שיניים בהריון הינם רע הכרחי, הצפוי לחלוף - נכון, אבל דחיית הטיפול עלולה לגרום נזק: לעתים, התגברות על כאב הכרחית, אבל לא במקרה הזה. מעבר לכך שמחלות חניכיים יגרמו בטווח המיידי כאב גדול ותסמינים בלתי נעימים - הרי שהזנחת הטיפול בשיניים במהלך ההריון ודחייתו לשלב מאוחר יותר, יגבו ממך מחיר גם בטווח הארוך. מחלות חניכיים בלתי מטופלות עלולות לגרור סיבוכים, כגון: אובדן שיניים.

נכון שאישה בהריון מאוד עמוסה ורשימת המטלות הניצבת בפניה ארוכה מאד. אכן, רשימת הבדיקות אותן יש לבצע במהלך ההריון ולאחר הלידה - מאוד ארוכה. טבעי כי בעיקר חשוב לאישה ההרה כי העובר "יהיה בסדר" וכי ההריון והלידה יעברו בשלום. ועדיין, למרות היכולת להתגבר על הכאב - חשוב כי האישה ההרה תדאג גם לעצמה. במילים אחרות - אישיות יותר: אל תחכי עד "אחרי הלידה", כדי לפתור את בעיות השיניים; עליך לפנות מקום ברשימה הארוכה של בדיקות הריון שחשוב לבצע - ולטפל גם בשיניים.

כדי לשמור על בריאות הפה והחניכיים, יש להקפיד על שגרת בדיקות ועל ביצוע טיפולים מתאימים, מבלי לחכות. רופא השיניים יודע לזהות מהם הטיפולים הנחוצים - ולא יסכן את בריאותך, בריאות העובר ותקינות ההריון. בשורה התחתונה: אסור לך להסיק בעצמך מה מותר ומה אסור - ועלייך לקבל ייעוץ מתאים.

הריון מוביל לאובדן שיניים - עשוי להיות נכון: ההריון אינו גורם ישירות לאובדן השיניים, אלא מדובר בתהליך: ההריון גורם למחלת חניכיים או מחמיר אותה - ומחלת החניכיים עלולה להוביל לאובדן שיניים. כל זאת, במקרים בהם לא יינתן טיפול מתאים במועד.

ישנם טיפולי שיניים שהם ממש בגדר חובה עבור נשים הרות. צילום: שאטרסטוק
ישנם טיפולי שיניים שהם ממש בגדר חובה עבור נשים הרות. צילום: שאטרסטוק

יש זמן מתאים לביצוע טיפולי שיניים - נכון בהחלט: בין ההמלצות שייתן לך רופא השיניים, שיתאים לך תכנית טיפולים אישית - יהיו גם המלצות בנוגע לעיתוי הטיפול, תוך התחשבות בגיל ההריון, דחיפות הטיפול והשלכות של דחיית הטיפול. בנוסף, ישנם טיפולים שחשוב לעבור לפני ההריון וגם לאחר הלידה.

ככלל, ניתן לומר כי השליש השני של ההריון הוא הזמן המתאים ביותר לביצוע טיפולי שיניים וחניכיים, כדי למזער את הסיכונים לנזקים, עקב בריאות חניכיים לקויה. בכל מקרה, חשוב להיבדק אצל רופא שיניים - ולאפשר לו לקבוע איזה טיפולים עליך לעבור ובאיזה עיתוי.

לא ניתן לרפא מחלת חניכיים בהריון - לא נכון: מדובר בתפיסה שגויה ואף מסוכנת. מודעות עשויה להוביל למניעה וריפוי של מחלות חניכיים. יש להקפיד על התנהלות נכונה לפני ההריון, במהלכו ועם סיומו - לאחר הלידה ובתקופת ההנקה. ישנם מספר כללים ששמירה עליהם תבטיח את בריאות החניכיים ותמנע את ההשלכות הבלתי רצויות, לאורך כל הדרך.

עלייך להקפיד על היגיינה גבוהה של חלל הפה והשיניים, בהתאם להמלצות רופא השיניים. יש להקפיד על כך בכל השלבים: לפני ההריון (עוד בשלב תכנון ההריון - בו מבוצעות בדיקות מגוונות), במהלך ההריון ואחרי ההריון. במקרים בהם ידועה רגישות בחניכיים (עוד לפני ההריון) וקיימת מחלת חניכיים בעבר או בהווה, המלצות אלה מקבלות משנה תוקף.

עלייך לבקר במרפאת השיניים גם במהלך ההריון ולהוסיף את הטיפול אצל השיננית, לרשימת טיפולי החובה. אם תעברי בכל טרימסטר בדיקה מתאימה, ניקוי אבנית והסרת רובד חיידקים אצל שיננית - תבטיחי את בריאותך, בריאות העובר ותקינות ההריון.

לסיכום: נשים רבות סבורות כי לא ניתן לבצע טיפולי שיניים במהלך ההריון. מדובר בתפיסה שגויה ומסוכנת - הפוגעת בבריאותן, בבריאות העובר ובתקינות ההריון. מומלץ לקיים מעקב אצל רופא השיניים ולהישמע להוראותיו; בנוסף, יש להקפיד על טיפול תקופתי אצל השיננית.

ד"ר עדי בייר הוא מומחה לרפואת שיניים, עוסק בתחום רפואת השיניים המשקמת ובשימור הפה והחניכיים; מנהל מרפאה בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום