בעיות שתן אצל גברים: מדריך

(33)
לדרג
תוכן מקודם

גברים רבים חווים בעיות במתן שתן - ומתביישים לפנות לייעוץ רפואי. חשוב לדעת שלבעיה בשתן נלווית, לא פעם, גם פגיעה בתפקוד המיני. מה לעשות? התשובות בפנים

רופא מנתח אורולוג ,מומחה לכירורגיה אורולוגית
077-2311155 (מספר מקשר)

אי שליטה במתן שתן נחשבת בעיה יחסית שכיחה בקרב גברים (שכיחה יותר אצל נשים); גברים רבים מתביישים להכיר בבעיה ולהודות בקיומה - וגם נמנעים מלהתוודות לגביה, אפילו בפני הרופא המטפל.

בנוסף, גברים נוטים לסבול משלפוחית רגיזה - שמשמעה תכיפות ודחיפות במתן שתן, קושי להתאפק, תדירות גבוהה של מתן שתן וקימה בלילה, לשם התרוקנות. יש גברים שמדווחים גם על קושי במתן שתן, המתבטא בהססנות ביציאת השתן, המגיע בזרם חלש ומקוטע, תוך הרגשה שלא הושלמה ההתרוקנות, עם סיום ההשתנה.

במקרים מסוימים, בייחוד כשהרקע להפרעות השתן הוא חבלתי או עקב ניתוח להסרת הערמונית (בשל סרטן ערמונית) - יש סוג ייחודי של הפרעת שתן, המתאפיינת בטפטוף שתן בזמן מאמץ, בזמן התכופפות, בזמן הרמת משאות ובמעבר משכיבה לישיבה או מישיבה לעמידה.

חיוני כי גברים ידעו שהפרעות שתן אינן "גזירת גורל". צילום: שאטרסטוק
חיוני כי גברים ידעו שהפרעות שתן אינן "גזירת גורל". צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים ל"קשר השתיקה" סביב בעיות שתן של גברים?

לא לנשים בלבד

התפיסה לפיה הפרעה בשתן היא "בעיה של נשים" - מונעת רבים מהגברים לפנות לטיפול רפואי. הפרעות שתן אמנם שכיחות הרבה יותר בקרב נשים - יחס של 1:3 - אולם גם גברים סובלים מבעיות אלה. חשוב להכיר בכך.

לא לזקנים בלבד

קיימת תפיסה כי הפרעה בשתן היא "מחלה של זקנים". קיים אמנם קשר בין תפיסה זו לבין המציאות הרפואית, אבל התפיסה אינה נכונה ב-100%. כמובן, שאין בכך כדי למנוע פנייה לטיפול רפואי - בכל גיל.

בעיות שתן בקרב גברים ונשים הופכות נפוצות יותר, עם העלייה בגיל; כיום, העלייה בתוחלת החיים מזמנת את ההפרעות הללו בשלב מוקדם יותר. כך, הגברים נפגשים עם המחלה "הזקנה" ו"הנשית" הזו באמצע החיים - ואינם מוכנים לקבל את עצם קיומה.

כך, לא מעט גברים המצויים במצב בריאותי טוב, מנהלים חיים מלאים ומתפקדים, מחזיקים במשרות מפתח בעבודה, מצויים בשיא הקריירה שלהם ולאחר ביסוס מעמדם כראשי משפחות - מוצאים את עצמם מתמודדים עם הפרעות שתן, שקשורות אצל רבים גם להפרעות בתפקוד המיני. הדברים מביאים אותנו לגורם השלישי- ל"שתיקה".

הפרעות בתפקוד מיני

הקשר בין תפקוד מיני לבין מתן שתן מהווה אף הוא סיבה לכך שרבים מהגברים שומרים על שתיקה ואינם מבקשים עזרה וטיפול מתאימים. כך, הם מחמירים את הבעיות שהם סובלים מהן. תפקוד זקפתי יכול להיפגע, במקביל לתפקוד מערכת השתן - למשל עקב ניתוח הסרת ערמונית, על רקע גידול ממאיר בערמונית. זהו ניתוח שהפך נפוץ מאד בעשורים האחרונים ובפרט מאז כניסת השימוש ברובוט לניתוחים אלו.

"מה שלא הורג..."

לבסוף, הפרעות שתן עשויות להיחשב "קטנות", משום שאינן מסכנות את החיים. לכן, יש מי שבוחרים להתייחס אליהן בביטול. רבים מוותרים על פניה לטיפול, לא רק מפאת הבושה - אלא גם בשל הנחה שגויה כי "זה המצב ואין מה לעשות".

חיוני כי הגברים ידעו שהפרעות שתן אינן "גזירת גורל"; וכי חשוב מאד לאתר את הגורם להפרעות השתן - ולטפל בגורם זה, באופן שימנע את הפרעות השתן ואת הסבל הכרוך בהן. חשוב להכיר בכל ההשלכות של הפרעות שתן, הרבה מעבר לאי נוחות. הפרעות שתן בגברים מחייבות אבחון רפואי.

מהן ההשלכות האפשריות של הפרעות בשתן? מדוע נחוץ אבחון רפואי?

מעבר לאי הנוחות ולכאב שנגרמים מהפרעות שתן, יש להן גם השלכות נוספות, במישור הרגשי.

גברים רבים שסובלים מהפרעות שתן נפגעים מהמצב - לא רק במישור הפיזי-תפקודי. מטופלים מדווחים על פגיעה קשה בתפקוד ועל קשיים רגשיים-נפשיים, הנובעים מהמצב. כל אחד מתסמיני הפרעות השתן פוגמים באיכות החיים של המטופל, במידה זו או אחרת.

כאשר אב המשפחה, המתפקד במשרה בכירה, הופך פתאום למי שאיננו שולט בשתן, הדבר גורר תחושות קשות, רגשות בלתי קלים ופגיעה בביטחון העצמי ובערך העצמי. גברים מתארים מציאות בה הכל מתערער; תחושה שהם מזדקנים ונמצאים לקראת "סוף הדרך" משתלטת עליהם - ומכניסה אותם למצב של מתח, מועקה ואפילו דכאון וחרדה.

זאת ועוד: פעמים רבות, הפרעות שתן מעידות על בעיה אחרת שיש לאתר; לפיכך, מתבקש אבחון המצב הרפואי בשל הפרעות השתן; ולו רק כדי למצוא את הגורם להפרעה.

מהם הגורמים המרכזיים להפרעות שתן בגברים?

פעמים רבות, נובעות הפרעות שתן מהערמונית.

ערמונית מוגדלת (פרוסטטה מוגדלת יכולה להיות שפירה או ממאירה; ברוב המקרים, ההגדלה שפירה) - מהווה גורם חסימתי במערכת השתן, אשר מקשה על ההשתנה; נוכח הגדלת הפרוסטטה, זרם השתן הופך לחלש ומקוטע, או שנגרמים כאבים בעת הטלת שתן.

גורם נוסף להתפתחות הפרעת שתן - הינו ניתוח להסרת הערמונית, שגורר פעמים רבות הפרעות בתפקוד מערכת השתן, לצד הפרעות בתפקוד הזקפתי. כאשר ניתוח להסרת הערמונית גורר פגיעה בשריר הטבעתי, הסובב את השופכה (שריר שמטרתו למנוע דליפת שתן, על ידי "סגירת השופכה") - תיתכן דליפת שתן.

כך או כך, בכל פעם שנגרמת הפרעת שתן אצל גברים (בלי קשר לרקע ולדרגת החומרה) - מדובר בבעיה רפואית, שיש לתת לה מענה; ולו רק בשל ההשלכות של הבעיה במישור הרגשי- נפשי.

הטיפול חייב להתחיל בחשיפת האמת. צילום: שאטרסטוק
הטיפול חייב להתחיל בחשיפת האמת. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בהפרעות שתן בגברים?

כמובן, הטיפול חייב להתחיל בחשיפת האמת - ובהכרה בכך שישנם לא מעט גברים הסובלים מהפרעות בשתן וכי יש טיפול לבעיות אלה. אין מה להתבייש - חבל להפסיד זמן ולהתמהמה. יש לפנות לרופא משפחה ולקבל הפניה לאורולוג, שיבדוק מה הגורמים להפרעה - ויתאים את הטיפול הנחוץ.

לרוב, טיפול בהפרעות שתן אצל גברים הוא טיפול שמרני, הכולל מתן תרופות המחזקות את שריר הסוגר, לצד פיזיותרפיה של רצפת האגן (חיזוק שרירים) וטיפולים התנהגותיים.

במקרים חמורים יותר, יבוצעו טיפולים כירורגיים, לרבות "סוגרים מלאכותיים" - השתלת סוגר מלאכותי, שיחליף את שריר הסוגר שניזוק; או "מתלים" - טיפול ניתוחי, במסגרתו מושתל סרט מתלה, התומך בשופכה - ומונע דליפת שתן.

לסיכום: גברים רבים סבורים בטעות כי הפרעות במתן השתן הן בבחינת "בעיה של נשים" או "בעיה של זקנים". לכן, הם נבוכים מאוד ומתקשים להודות במצוקתם - ההולכת ומחמירה. יש לאזור אומץ ולטפל בבעיה. מומלץ לפנות בהקדם לבדיקה אצל רופא מומחה - ולא להניח מראש כי אין פתרון הולם לבעיה, תוך הזנחה הגורמת להחמרה ולתחושות בלתי נעימות.

פרופ' מ. אילן גרינולד הוא מומחה לאורולוגיה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום