קשיי נשימה מהאף: אבחון וטיפול

(17)
לדרג

סובלים מחסימות נשימתיות דרך האף? ישנן מספר סיבות שכיחות להפרעת נשימה אפית, בהן: פוליפים, סינוסים או נזלת אלרגית. אל דאגה, דרכי הטיפול לפניכם

מאת: ד"ר אברהם אברג'ל

בעיות נשימה דרך האף נחשבות תופעה שכיחה, המקשה על התפקוד היומיומי התקין ופוגמת באיכות החיים של הסובלים מכך. אנשים הסובלים מבעיות נשימה אפית מתארים מנעד סובייקטיבי רחב של תסמיני הבעיה בעוצמות שונות. התלונות השכיחות ביותר הינן: תחושת אף סתום, נזלת שאיננה חולפת, כאב ראש מתמשך ועוד.

מהו המבנה של האף והסינוסים? מה תפקידם?

לאף ולסינוסים יש מספר תפקידים בסיסיים: הם חלק ממערכת הנשימה, חלק ממערכת החיסון (המפגש הראשון עם וירוסים וחיידקים מתרחש בדרך כלל באף) וחלק מהמערכת האחראית על חוש הריח.

התפקיד המרכזי של האף הינו להכין את האוויר שאנחנו שואפים לפעילות בריאות. האוויר הנשאף צריך להגיע בטמפרטורה ובלחות המתאימה לריאות - על מנת לסייע לריאות לספוג את החמצן טוב יותר.

לצורך כך, מצופים חלל האף והסינוסים ברירית, הפועלת כל הזמן - בהפרשה, סינון ושינוע - בהתאם לתכונות האוויר הנכנס לאף. בכניסה לחלל האף, יש שסתום המאט את זרם האוויר ומאפשר מגע טוב יותר, בין האוויר לרירית האף.

ריריות האף ורירית הסינוסים שונות - מאחר שהסינוסים אינם משתתפים בתהליך הנשימה, לעומת רירית האף, שאמונה בעיקר על תהליך הנשימה וחוש הריח.

חלל האף חצוי לשניים ע"י מחיצת האף; מצדי חלל האף, מתבלטות לתוכו הקונכיות. האוויר זורם דרך האף במרווח בין הקונכיות למחיצה.

קונכיות האף הן המבנים המשמעותיים ביותר בחלל האף. קונכיות האף יורדות בצורת "נטפים" מהקיר הצדי של האף - לתוך חללו; למעשה, הן מבצעות את עיקר הפעולה בנשימה האפית: נותנות לחות, חום והגנה חיסונית לאוויר שנכנס מהאף לריאות.

בקונכיות העליונות ובחלק העליון של חלל האף, יש סעיפים של עצבי חוש הריח, שיורדים מהמוח - דרכם מתבצעת פעילות חוש הריח.

הסינוסים הם חללי אוויר, הממוקמים בתוך העצם, העוטפת את חלל האף מצדדיו - והם מתנקזים אליו, דרך פתחי ניקוז ייעודיים.
סינוסיטיס חריפה מתבטאת בכאבים באזור הפנים. צילום: שאטרסטוק

סינוסיטיס חריפה מתבטאת בכאבים באזור הפנים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מעריכים את מצב האף החסום?

ניתן לחלק את המצבים באף ובסינוסים למספר קטגוריות: מחלות הפוגעות בתפקוד האף, כתוצאה מבעיה מבנית מכנית (לדוגמא: מחיצת האף סוטה); מחלות הקשורות לדלקות ברירית האף (כגון: אלרגיה, סינוסיטיס, פוליפים וכו'); גידולים בחלל האף; מחלות הקשורות לפגיעה מולדת או נרכשת בתפקוד הרירית.

בסקירה זו, נתמקד במצבים הקשורים בחלל האף (ופחות בסינוסים). אבחון הבעיה בנשימה האפית מתחיל עם אנמנזה (סקירה ותחקור של המטופל, לגבי התסמינים והרקע).

האנמנזה הינה שלב משמעותי ביותר. כך, ניתן ללמוד על הפגיעה באיכות החיים והקושי העולה מהבעיה. לאחר מכן, בודקים את החלק הקדמי של האף עם מנורת ראש (דרך הנחיריים), מסתכלים על מחיצת האף, החלל התחתון, החלל האמצעי וקונכיות האף.

להשלמת האבחון, מבצעים בדיקה אנדוסקופית בתוך חלל האף, שבאמצעותה ניתן לראות את כל החלל האפי הגבוה והחלל האחורי, לאסוף מידע לגבי הרירית, לבדוק כמה חללים פתוחים או סגורים; והאם יש מחלה בחלק האחורי של האף.

לעיתים, כאשר יש צורך במידע נוסף, משלימים את הבירור בבדיקת הדמייה (CT של הסינוסים). לעיתים נדירות, בעיקר כאשר מדובר בגידולים, צריך לבצע גם MRI. בדיקת CT חשובה במיוחד לקראת ניתוח, מאחר שהיא מהווה למעשה מעין "מפת דרכים", להתמצאות בניתוח.

מהי השפעת נזלת אלרגית על נשימה אפית?

מחלת האף השכיחה ביותר היא נזלת אלרגית. למעשה, מדובר בבעיה בריגוש של מערכת החיסון המקומית באף, הגורמת לבצקת של הרירית, הגדלה חוסמת של הקונכיות, הפרשה מרובה. הבעיה מתבטאת בתחושת גודש או לחץ באף, חסימה של האף וריבוי הפרשה נוזלת.

הטיפול נקבע על פי חומרת התסמינים. לרוב, מתחילים מהימנעות לחשיפה לאלרגן וטיפול מונע שמרני תרופתי (כגון: תרסיס אנטיהיסטמיני ו/או תרסיס סטרואידלי). במקרה שיש פגיעה משמעותית באיכות החיים והטיפול השמרני איננו עוזר, ניתן לשקול פעולות ניתוחיות.

מהן קונכיות מוגדלות? מהי השפעתן?

מדובר במצב שבו הקונכיות גדולות או בצקתיות ומצמצמות מדי את חלל אף - ולכן חוסמות את המסדרונות, שדרכם האוויר זורם באף (כמו במצבי נזלת אלרגית או דלקת בחלל האף).
מכיוון שלרירית יש תפקיד מהותי, הטיפול הוא ניתוח לצמצום (כריתה חלקית) של הקונכיות, תוך שמירה על מקסימום רירית - על ידי כריתת עצם הקונכית וחלק מהרירית. אלטרנטיבה פופולרית, המבוצעת בהרדמה מקומית - הינה צריבה ממוקדת (עדינה) של הרירית הנפוחה, באמצעות גלי רדיו.

מהי סטיית מחיצה?

מחיצת האף היא מבנה סחוסי וגרמי, המכוסה רירית - ומפריד בין נחיר ימין לנחיר שמאל. נטייה משמעותית של המחיצה לצד, עלולה לגרום להפרעה בנשימה האפית. לרוב, מצב זה מולד - ומתפתח בהתבגרות; לעיתים הסטייה במחיצה נגרמת כתוצאה מחבלה לאף.

בדרך כלל, אין צורך בטיפול. ההחלטה האם לטפל תלויה בפגיעה באיכות הנשימה האפית; ובפגיעה באיכות החיים (כגון: קושי בנשימה האפית בשינה, מאמץ באכילה ובשגרה היומיומית).

לכן, לפני ההחלטה על ניתוח, חשוב להבין את רמת הפגיעה ולתאם ציפיות. הטיפול הינו טיפול ניתוחי בלבד; מדובר באחד הניתוחים השכיחים ברפואת אף אוזן גרון. בניתוח, מפרידים את החלקים המרכיבים את מחיצת האף - ומסירים את החלקים הסוטים, כך שיהיה ניתן לנייד למרכז את סחוס המחיצה, בקדמת האף.

מהו שקד שלישי (אדנואיד) - וכיצד מטפלים בו?

שקד שלישי הינו הסיבה השכיחה לחסימה אפית בילדים (פחות שכיח בקרב מבוגרים). מדובר ברקמה לימפטית, הממוקמת בחלק האחורי ("סוף האף"). בקרב ילדים, הרקמה הזו מפותחת וחוסמת נשימה דרך האף, אך עם הגיל היא נסוגה. בקרב צעירים וילדים, חשוב לבדוק אזור זה, ולוודא כי הוא איננו חוסם את הנשימה האפית. בבחינת הטיפול בחסימה זו, מדובר בכריתה של החלק החוסם.

האם קיימים גורמים נוספים, להפרעות נשימתיות?

סינוסיטיס (דלקת של הסינוסים או מערות האף) היא מחלה שכיחה מאוד. למעשה, כמעט בכל התקררות או שפעת - חווים תסמינים, הקשורים לדלקת שמערבת את הסינוסים.

בדרך כלל, סינוסיטיס חריפה המשכית להתקררות עם נזלת - ומתבטאת בכאבים באזור הפנים, תחושת לחץ, קושי בנשימה מהאף, שיעול; ולעיתים נדירות יותר, גם חום.

גם כאן, הטיפול הראשוני הוא טיפול שמרני - באמצעות אנטיביוטיקה תואמת; וניקיונות של האף, עם שטיפות מים ומלח. יש לשקול טיפול ניתוחי כאשר אירועי הסינוסיטיס חוזרים ואו קשים (כואבים) בצורה שפוגעת משמעותית במהלך החיים.
מחלת האף השכיחה ביותר היא נזלת אלרגית. צילום: שאטרסטוק

מחלת האף השכיחה ביותר היא נזלת אלרגית. צילום: שאטרסטוק

מהם פוליפים באף? כיצד מטפלים בהם?

מדובר בסוג של דלקת - סינוסיטיס כרונית - המאופיינת בכך שרירית הסינוסים מייצרת "מבנים" המלאים בתאי דלקת ונוזל. מבנים אלה מכונים פוליפים. הפוליפים לרוב פורצים מהסינוסים לחלל האף וממלאים אותו. מחלה זו באה לידי ביטוי בפגיעה משמעותית בנשימה מהאף, הפרשה מרובה מהאף, תחושת גודש ולחץ באף ובפנים ופגיעה בחוש הריח. הטיפול הראשוני מבוסס על תרופות המדכאות את הדלקת המקומית ברירית האף והסינוסים. לרוב הסובלים מסינוסיטיס כרונית עם פוליפים יזדקקו לניתוח לכריתת הפוליפים, פתיחה רחבה של הסינוסים ובהמשך, טיפול מונע בתרסיסים מקומיים ושטיפות האף עם מי מלח.

לסיכום: חלל האף והסינוסים עלולים להיות מעורבים במספר מצבים, הגורמים לקשיי נשימה מהאף (נזלת אלרגית, סינוסיטיס, פוליפים, קונכיות מוגדלות ועוד). מומלץ לאבחן בעיות אלה - ולבחור את דרך הטיפול המתאימה, בעזרת רופא מומחה לאף אוזן גרון, על מנת לטפל בהן בצורה מיטבית - ולמנוע סיבוכים.

ד"ר אברהם אברג'ל הוא מומחה א.א.ג, מנתח אף וסינוסים. סגן מנהל מחלקת אף, אוזן גרון בבית החולים "איכילוב" במרכז הרפואי תל אביב (ע"ש "סוראסקי").

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

לכתבה המתורגמת לערבית באתר tebtime

למיניסייט של ד"ר אברהם אברג'ל בשפה הערבית באתר tebtime

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום