סיבים תזונתיים נגד תמותה מסרטן

(0)
לדרג

מחקר חדש שנערך בקרב חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב 1-3, מצא כי צריכה רבה של סיבים תזונתיים עשויה להביא לשיפור הישרדותם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכת סיבים רבה מלווה בשיפור שיעורי ההישרדות של חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, גם באלו שהגדילו את צריכת הסיבים לאחר אבחנת הממאירות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אף על פי שסיבים תזונתיים נקשרו עם סיכון מופחת לסרטן מעי גס ורקטום, עדיין לא ברור אם לסיבים ישנה תועלת בחולים לאחר אבחנת הממאירות. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין צריכת סיבים לאחר האבחנה ובין התמותה.

מדגם המחקר כלל 1,575 אנשי צוות רפואי עם סרטן מעי גס ורקטום בשלב I-III, שאלונים תזונתיים שמולאו בין שישה חודשים ועד ארבע שנים לאחר אבחנת סרטן מעי גס ורקטום שימשו להערכת צריכת סיבים בכללותה ומקורות שונים לסיבים.

מבין 1,575 המשתתפים, 963 (61.1%) היו נשים; גיל המשתתפים הממוצע עמד על 68.6 שנים. במהלך כשמונה שנות מעקב תועדו 773 מקרי תמותה, כולל 174 מקרי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום.

צריכה רבה של סיבים מכל-סוג לאחר האבחנה לוותה בשיעורי תמותה נמוכים יותר. כל עלייה של 5 גרם בצריכה היומית של סיבים לוותה בירידה של כ-20% בסיכון לתמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום וירידה של כ-15% בסיכון לתמותה מכל-סיבה. בקרב מטופלים שהגדילו את צריכת הסיבים לאחר האבחנה, בהשוואה להיקף הצריכה טרם האבחנה, תועדו שיעורי תמותה נמוכים יותר, כאשר כל עלייה של 5 גרם/יום בצריכת סיבים לוותה בירידה של 18% בשיעורי תמותה ספציפית לסרטן מעי גס ורקטום וירידה של 14% בשיעורי תמותה מכל-סיבה.

מהערכת הנתונים לפי המקור לסיבים עלה כי צריכת סיבי דגנים לוותה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום ושל תמותה מכל-סיבה; סיבי ירקות לוו בשיעורים נמוכים יותר של תמותה מכל-סיבה, אך ללא הבדל בשיעורי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום; לא זוהה קשר עם סיבי פירות. החוקרים מדווחים עוד על קשר בין צריכת דגנים מלאים ובין שיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום.

לסיכום, מהנתונים עולה כי צריכת סיבים רבה לאחר אבחנת סרטן מעי גס ורקטום לא-גרורתי מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה ספציפית עקב סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה. להגדלת צריכת סיבים לאחר האבחנה עשוי להיות ערך בחולים עם סרטן מעי גס ורקטום.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום