דיאטה ים-תיכונית: תרופה לדיכאון?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי דיאטה-ים תיכונית בשילוב עם נטילת תוספי שמן דגים עשויה להביא לשיפור המצב הפסיכיאטרי במבוגרים הסובלים מדיכאון חמור

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולים הסובלים מדיכאון חמור שהחלו להקפיד על דיאטה ים-תיכונית חלה הטבה משמעותית בחומרת התסמינים, למשך תקופה של עד שישה חודשים - כך עולה מתוצאות המחקר אקראי-מבוקר הראשון להערכת ההשפעות של דיאטה זו, שפורסמו בכתב העת Nutritional Neuroscience.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים האם דיאטה ים תיכונית עם שמן דגים, עשויה להביא לשיפור המצב הפסיכיאטרי במבוגרים הסובלים מדיכאון.

המבוגרים שדיווחו על דיכאון חולקו באקראי למפגשים דו-שבועיים וסדנאות בישול של דיאטה ים תיכונית למשך שלושה חודשים, בשילוב עם תוספי שמן דגים למשך שישה חודשים, או השתתפו בקבוצות חברתיות למשך שלושה חודשים. החוקרים השלימו הערכות בתחילת המחקר, לאחר 3 ו-6 חודשים, כולל הערכת בריאות נפשית, איכות חיים ושאלוני תזונה, לצד בדיקות דם להערכת חומצות שומן בכדוריות אדומות.

מדגם המחקר כלל 152 מבוגרים בגילאי 18-65 שנים (95 השלימו את ההערכה לאחר שלושה חודשים ו-85 השלימו את ההערכה לאחר חצי שנה).

לאחר שלושה חודשים, בקבוצת ההתערבות מדדי MedDiet היו גבוהים יותר, המשתתפים צרכו כמות רבה יותר של ירקות, פירות, אגוזים, דגנים, דגנים מלאים, עם מגוון ירקות נרחב יותר, לצד הפחתת צריכת חטיפים ובשר אדום/עוף.

בקבוצת ההתערבות חלה ירידה גדולה יותר במדדי דיכאון ושיפור במדדי איכות חיים על-רקע הבריאות הנפשית לאחר שלושה חודשים, עם עדות להמשך שיפור לאחר שישה חודשים.

ניתוח הנתונים הצביע על קורלציה בין הקלה בדיכאון ובין מדדי MedDiet גבוהים יותר, צריכה רבה יותר של אגוזים ומגוון ירקות נרחב. עוד זוהתה קורלציה מסוימת בין שיפור בבריאות הנפשית ובין רמות אומגה שלוש מוגברות ורמות אומגה-שלוש נמוכות יותר.

מדובר באחד המחקרים האקראיים-מבוקרים הראשונים שהדגים שיפור בדיכאון בעקבות שינויים תזונתיים ותוספת של שמן דגים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום