שיטת פאשיקום: נפטרים מהכאב

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התרגלתם לכאבי הגב, המפרקים והשרירים? זה חלק מהחיים - ואין מה לעשות? כדאי שתחשבו שוב: שיטת "פאשיקום" לשיקום תנועתי אורתופדי תחזיר אתכם למסלול

מכון רפואי
077-2311250 (מספר מקשר)

כשאנו סובלים מכאבים, הגוף שלנו איננו מגיב כפי שאנו רגילים ומצפים - ואנו מתחילים לפתח יחס שלילי כלפיו. אט אט, במקום שהגוף ישרת אותנו, הוא הופך להיות מעין נטל על חיינו. בתקופות כאלה, אנחנו מתחילים לפתח פחד מתנועות מסוימות - ומייצרים תרחישים קודרים.

במצב כזה, הדרך להפיכת הכאב לבעיה קיומית - קצרה ומהירה. שיטת פאשיקום מאמינה שהכאב הוא לא רע הכרחי; וכי לא חייבים לסבול כאבים כרוניים, כחלק מהחיים.

מהי שיטת פאשיקום?

מדובר בשיטה פארא רפואית ואינטגרטיבית, להפגת כאבים כרוניים באמצעות אירגון מחודש של תנועת גוף האדם. על פי השיטה, תנועת מכלול הגוף היא החלק המשמעותי והמכריע בהזרמת הדם ובהנעת הדם בגוף - והיא המפתח לקיום. הטיפול בשיטה כולל אבחון תנועה מקיף ורב מערכתי, לאיתור הגבלות תנועתיות וכאבים במערכת התנועה. ההגבלות התנועתיות מטופלות בשני מישורים: שחרור במגע באמצעות טכניקות יעילות מאוד והנחיות לשינוי תפיסת מציאות הכאב במרכיבים הרגשיים/התנהגותיים/פסיכולוגיים המנהלים את הכאב ואת תנועת הגוף במהלך היום יום. פאשיה היא מערכת רקמות החיבור של גוף האדם - גידים, רצועות, עצמות ועוד. שם השיטה, פאשיקום, משלב את שתי המילים, פאשיה ושיקום גם יחד.

שיטת פאשיקום רואה בכאב סימפטום, לא בעיה. צילום: שאטרסטוק
שיטת פאשיקום רואה בכאב סימפטום, לא בעיה. צילום: שאטרסטוק

איך נתפס הכאב על ידי הרפואה הקלאסית ושיטות הטיפול המסורתיות?

הראייה הקלאסית רואה את הכאב כסמפטום, אך מטפלת בו כבעיה - הטיפולים בהתאם לכך מבוססים על ההנחה שהכאב והגורם לכאב נמצאים במקום הכואב, בהתאם לתלונת הסובל ומקורם מכוון בעיקר אל המערכת העצבית (עמוד שדרה). אין ממש מקום לטיפול במרכיבים רגשיים/פסיכולוגיים הנפגעים גם הם. בנוסף, במקרים רבים כשסובל מתאושש ושליטתו התנועתית חוזרת אליו, הוא ישוחרר לביתו למרות כאביו.

יתרונה המשמעותי של הראייה הקלאסית היא בטיפול בכאבים הקורים עקב פגיעה עכשווית.

חסרונה המהותי של הראיה הקלאסית הוא בטיפול בכאבים כרוניים, בהם אין פגיעה עכשווית, אלא יש פיצויי תנועה רב מערכתיים שהתקבעו לאורך חודשים לכדי שיבוש תנועתי קבוע המייצר כאבים וזיכרונות של כאבים. המערכת מנסה לנוע באיזון תוך כדי 'לחימה' בחוסר התנועה המקובע ולכן יש 'צעקה' כאבית כרונית קבועה.

מהו כאב על פי שיטת פאשיקום?

שיטת פאשיקום רואה בכאב סימפטום, לא בעיה. כאב הינו תחושה שהמוח מבטא, תמיד, כתגובה להתרחשות כלשהי בגופנו. ברגע שהמוח מזהה התרחשות זו, הוא מפעיל מיידית את מנגנון ההישרדות - ששואף לתקן את הבעיה.

על פי שיטת פאשיקום, כאב הוא כלי ריפוי של מנגנון ההישרדות המקשר את שיתוף הפעולה ההתנהגותי בין הגוף לנפש/רגש, וטוב שהוא קיים.

איך משפיע הכאב על פעילותנו ביומיום?

הכאב עצמו אינו מפריע לתנועתנו ביומיום. למעשה, מה שמפר את האיזון הוא הפחד מהכאב. כלומר: הפחד מנהל אותנו ומשפיע על חיי היומיום שלנו.

מהו הטיפול הנכון בכאב, לפי שיטת פאישקום?

השיטה מעמידה במרכז הטיפול את התנועה הרב מערכתית של גופנו במרחב המזרימה את הדם. תנועת גופנו הפיזית תלויה תפקודית ב "פאשיה", שבהתאם למצבה מאפשרת או לא מאפשרת את תנועת הגוף. מערכת הפאשיה נותנת למטפל כלים אבחוניים וטיפוליים ייחודיים שבאמצעותם אבחון התנועה מדויק ויעיל מאד ומאפשר מענה יעיל לכאבים.

בבסיס השיטה, עומדת הראייה הכוללת של תנועת הגוף כיחידה אחת במרחב. מכאן, נובעת התפיסה כי יש להבין את ההקשרים התנועתיים במרחב של כל תנועת חלקי הגוף, אל מול האזור הפגוע, על מנת לאפשר לתנועה הרב מערכתית להשתתף בריפוי.

מאפיין מרכזי נוסף הוא הידיעה שהמנגנון הרגשי/התנהגותי/פסיכולוגי מנהל את חיינו ואת מערכת התנועה ולכן יש צורך במענה שווה בטיפול גם למנעד הרגשי הקשור לפתולוגיה התנועתית. שילוב מכלול התנועה משנה דרמטית את תוצאות הטיפול.

איזה טכניקות משמשות בשיטת פאשיקום לשחרור הכאב?

הטכניקות בהן משתמשים בשיטה הן אלו ה'מדברות' את שפתו ההישרדותית והלא מודעת של קיומנו, הן פיזית והן רגשית.

הטכניקות הן:

Trigger point therapy - שחרור צמתי התנועה והכאב בשרירים.

Kinesio taping therapy - שחרור העור. מגביר תנועה ומפיג כאבים.

Myofascial release therapy - שחרור הפאשיה. מגביר תנועה ומפיג כאבים.

סוגסטיות שינוי מחשבתי/רגשי - מתן כלים אישיים המאפשרים מימוש תהליכי התמודדות מפיגי כאב במישורים הרגשיים, הפסיכולוגיים וההתנהגותיים.

מהו מהלך הטיפול בשיטת פאשיקום?

מהלך הטיפול כולל חמישה שלבים:

1. תשאול רפואי - קבלת מידע אודות התמונה הבריאותית הכללית של המטופל; ומצבו הנוגע למערכת התנועה.

2. אבחון תנועה רב מערכתי ומקיף - איתור השרירים בכל מפרקי הגוף, האחראיים על שיבושי התנועה ויצירת הכאבים, באמצעות בדיקות תנועה ייחודיות.

3. שחרור מערכת התנועה - שימוש בטכניקות מגע, לארגון מערכת התנועה והשבתה לתפקוד נורמלי.

4. הנחיות לניהול רגשי בין הטיפולים - שימוש בהתניות, המאפשרות קבלת החלטות מוכוונות ריפוי ושינוי התנהגותי, במטרה לשחזר את דפוסי התנועה נטולי הכאבים.

5. הנחיות לתנועה משקמת בין הטיפולים - עידוד השתתפותו של הסובל בתהליך הריפוי בו הוא נדרש למלא מטלות מוכוונות ריפוי, על מנת שייבנה רצף של ידע אודות מצבו גם בין הטיפולים. במטלות אלה ממשיך להשתמש הסובל גם בתום סדרת הטיפולים בחיי היום היום.

מה חשיבותה של תנועת הגוף? כיצד היא מסייעת בריפוי הכאבים?

מערכת התנועה היא המערכת הגדולה מכולן בגוף האדם. היא פועלת בשני מישורים המשולבים זה בזה תנועת סיבי השרירים המניעים את כל מפרקי הגוף והתנועה האנרטית הרב מערכתית במרחב. תפקידה המהותי הוא לאפשר למחזור הדם להתקיים בכל תנאי ולאורך כל חיינו. המערכת מניעה את הדם חזרה אל הלב כחלק מתהליכי חילוף החומרים. שיבושי תנועת המערכת הם המפריעים לזרימת הדם התקינה. פתולוגיות תנועתיות וכאבים הנוצרים משיבושי תנועה הם למעשה נסיונות התיקון של הגוף בדרכו להחזיר לדם את יכולתו לנוע ביעילות הנדרשת לקיומו. מטרת שיטת פאשיקום היא בדיוק זו להחזיר לגוף את יכולתו להזרים את הדם.

מדוע שיטת פאשיקום מתבססת על שחרור שרירים?

השיטה מחזירה לתהליך הטיפול את ההבנה הבסיסית והחשובה מכל, לפיה בריאותו והישרדותו של גופנו תלויה בתקינות ושילוב פעולתן של שתי המערכות הבולטות לתפקודנו: מערכת התנועה ומערכת הדם.

מתוקף הבנה זו, השיטה שמה את הדגש על פעולות הכיווץ וההרפיה של סיבי השרירים המניעים את מכלול גופנו, לצד כל מפרקי הגוף, בכל חלקיו. אלה משקפים מחד תנועות מפרקיות; ומאידך: תנועה אחת רב מערכתית - כשריר אחד.

מדבקות קינזיו-טייפ - אחת הטכניקות של שיטת פאשיקום לשחרור כאב. צילום: שאטרסטוק
מדבקות קינזיו-טייפ - אחת הטכניקות של שיטת פאשיקום לשחרור כאב. צילום: שאטרסטוק

מדוע זרימת הדם בגוף כה חשובה?

התנועה של הדם בגוף חיונית ביותר, מפני שמכלול גורמי הבריאות והחולי שלנו מצויים בדם. תהליכי חילוף החומרים מתרחשים בכל תאי הגוף - ואלה זקוקים לחומרים רבים, שמגיעים אליהם דרך הדם. דרך התנועה המזרימה את הדם, ניתן לטפל בכל מצב כאב - אקוטי או כרוני.

מהי שפת ההישרדות ומהו ההבדל בין "אקוטי" ו"כרוני", על פי שיטת הפאשיקום?

תהליכי הקיום שלנו לאורך כל חיינו מנוהלים על ידי מנגנון הישרדותי - שפת ההישרדות על פי שיטת פאשיקום. שפה זו מתארת את שלבי ההחלמה השונים בהם מצליח גופנו לתקן הפרעות שונות בתפקודו.

שלבי ההחלמה מוכרים ועל פיהם מתורגמים תהליכי הריפוי השונים במכלול הרפואות בעולם.

ההבדל בין שלב אקוטי לשלב כרוני במערכת התנועה:

שלב אקוטי - יש פגיעה פיזית או רגשית עכשווית, המצריכה טיפול מיידי למניעת התדרדרות ולהנעת תהליך החלמה. זהו אירוע חדש למוח. עד 72 שעות מהפגיעה.

שלב כרוני אין פגיעה פיזית או רגשית עכשווית. יש מצב של חזרתיות תנועתית משובשת הכוללת זיכרונות של כאבים ופחדים מהעבר. ההיזכרות הקבועה במצבי פציעה קודמים בולטת מאד והיא המנהלת את הקיום היומיומי. הסבל הוא יום יומי ויכול להתקיים עשרות שנים.

המפתח לריפוי - החזרת מערכת התנועה לתפקוד אופטימלי המזרים ביעילות את הדם.

באילו בעיות ניתן לטפל, באמצעות שיטת פאשיקום?

בשיטת פאשיקום מטפלים בכאבים כרוניים בכל חלקי מערכת התנועה, כאבי ראש, כאבי צוואר, צליפת שוט, כאבי גב - תחתון או עליון, פריצת דיסק, בלט דיסק, כתף קפואה, תעלה קרפאלית, מרפק טניס, כאבי רגליים וכפות רגליים, כאבי לסת, פציעות ספורט ועוד.

מהם יתרונות הטיפול בשיטת פאשיקום?

1. איבחון תנועה רב מערכתי מדייק.

2. שחרור מיידי של התנועה הרב מערכתית.

3. ניהול רגשי של הכאב.

לסיכום: שיטת פאשיקום לשיקום תנועתי אורתופדי רואה בתנועת הגוף את המפתח - הן להבנת תפקודנו בזמן כאבים והן את הפתרון. הנעת הגוף מאותת למוח מה עליו לעשות, בדרך לריפוי. שיטת פאשיקום יוצאת "מחוץ לקופסה", בכל הקשור להבנת הכאב - ויוצרת עולם חדשני של טיפול והבנת תנועה, שמפחיתה סבל וכאבים, בקרב המטופלים.

טל זיו CKTI - הוא מפתח שיטת פאשיקום; בעל 30 שנות ניסיון בתחום הרפואה האינטגרטיבית (רפואה המשלימה, ההוליסטית והמערבית).

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום