נזלת אלרגית: כל הטיפולים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

לא מפסיקים להתעטש? יש להניח שאתם סובלים מאלרגיה. אבחון מקיף יסייע לכם להבין מה שורש הבעיה (אבק, פריחה וכו') - ובעזרת טיפול פשוט, תיפרדו מהאלרגיה

רופא לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ,מומחה לאלרגולוגיה ואימנולוגיה קלינית
077-9977241 (מספר מקשר)

נזלת אלרגית היא המחלה האלרגית השכיחה בעולם: רבע מהאוכלוסייה המערבית סובל מאחד משני הסוגים של נזלת אלרגית. במאמר זה, נסקור את הגורמים לנזלת אלרגית; ונבחן את המאפיינים של סוגיה השונים, התסמינים ודרכי הטיפול.

מהי נזלת אלרגית?

ישנם שני סוגים של נזלת אלרגית.

הסוג הראשון: נזלת אלרגית עונתית - "קדחת השחת", בלשון העם - הנגרמת על רקע פריחות עונתיות, בעיקר בעונות האביב והסתיו.

הסוג השני: נזלת אלרגית כלל שנתית, המופיעה בכל ימות השנה; אין לה קשר לעונות השנה ולפריחה בעונות המעבר, אלא היא נובעת מגורם מחולל אלרגיה, שהאדם נחשף אליו באופן יומיומי.

הגורם השכיח ביותר, הגורם לנזלת אלרגית כלל שנתית: קרדית אבק הבית. מדובר ביצור זעיר, שלא ניתן לראות אותו - והא חי ומשגשג באבק המצטבר. בנוסף לכך, עובש בשל רטיבות בבית, תיקנים ופרוות בעלי חיים. גורמים גם הם לאלרגיה כלומר מדובר באלרגנים תוך-ביתיים.

הרבה מאד אנשים אלרגיים לקרדית אבק הבית. בדיקות עוריות המבוצעות מעידות על לא פחות מ-40% מהאוכלוסייה, שמפתחים תגובות אלרגיות לקרדית אבק הבית, אבל לא אצל כולם מתקבלות תגובות קליניות; לפיכך, מחצית מהסובלים מהאלרגיה - כלל אינם מודעים לקיומה. מי שמודע היטב לקיומה של האלרגיה - הם האנשים הסובלים מתסמינים, עקב האלרגיה.
קדחת השחת" נגרמת על רקע פריחות עונתיות. צילום: שאטרסטוק

קדחת השחת" נגרמת על רקע פריחות עונתיות. צילום: שאטרסטוק

איזה תסמינים אופייניים למצב של נזלת אלרגית?

נזלת אלרגית עונתית ונזלת אלרגית כלל שנתית מתבטאות באותם התסמינים: נזלת טורדנית (בצבע שקוף) - שכמעט איננה פוסקת. עוד יכולים להופיע: אודם, צריבה ועייפות בעיניים - שהופכות טרוטות; וכן התעטשויות מרובות ותכופות. לעתים החסימה בדרכי האף מסתבכת בסינוסיטיס.

מהו הטיפול בנזלת אלרגית?

הטיפול בנזלת אלרגית כולל שלושה מוקדים: אבחון, מניעה וטיפול תרופתי.

הטיפול מתחיל באבחון: יש לבצע בדיקות מתאימות; ולבחון מהו האלרגן שגורם לנזלת האלרגית. האבחנה תאפשר התאמת טיפול. האבחנה נעשית על ידי תבחיני עור או על ידי בדיקת דם.

השלב הבא - מניעה על ידי הרחקת האלרגן: אנשים הסובלים מאלרגיה כלל שנתית מדווחים כי מרבית התסמינים מופיעים בשעות הבוקר, עם ההתעוררות; או לפנות בוקר, באופן שמביא ליקיצה. בשעה שהם יוצאים החוצה, הרגשתם משתפרת. הסיבה לכך נעוצה בחשיפה לאלרגנים בתוך הבית, בעיקר לקרדית אבק הבית: כיצור המתרבה באבק - ואוהב מאד מצע אורגני - קרדית אבק הבית שוכנת בפרווה של בעלי חיים, כריות, שמיכות וכל מצע אורגני אחר, לרבות שמיכות צמר, פוך, נוצות וכלי מיטה שאינם סינתטיים.

מתחת למיטות, לשידות ולארונות בחדר השינה מצטבר אבק רב - שקשה לנקות. קרדית האבק "חוגגת" גם בנייר - ספרים, מחברות וכו'. תמהיל הנסיבות הזה הופך את חדר השינה ל"ממלכה" של קרדית אבק הבית, ששוכנת שם בריכוזים גבוהים ביותר.

עקב כך, במהלך כל הלילה, אדם נחשף באופן אינטנסיבי ומרוכז לקרדית האבק - ולכן הוא קם בבוקר וחווה תסמינים. כאשר האדם בחוץ, יש סביבו פחות קרדית אבק - ולכן התסמינים נעלמים. תהליך דומה מתרחש בעונות המעבר: כאשר אדם הסובל מקדחת השחת בא במגע עם פריחות ושוהה מחוץ לבית - הוא ידווח על התסמינים, אשר ייעלמו עם הכניסה לבית.

אדם המודע לרגישותו לפריחה - יתרחק ממוקדי הפריחה במועדים הרלוונטיים. כך, אדם שמפתח תגובה אלרגית לפריחת עצי הזית, ידיר את רגליו מפרוזדור ירושלים או מהרי הגליל, בין החודשים אפריל - ליולי; וכך, ימנע את ההתקפים.

ומה עושה אדם הסובל מאלרגיה לקרדית האבק? הרי מאבק הרבה יותר קשה לברוח...

נכון - את החשיפה לקרדית האבק לא ניתן למנוע באופן גורף, אך בהחלט ניתן לצמצם אותה, על ידי מספר צעדים: ניקוי ומירוק של הבית, על בסיס יומיומי, לשם סילוק מיטבי של האבק. אבזור הבית בכלי מיטה סינתטיים, לרבות שטיחים, שמיכת וכריות. אחסון ספרים ומחברות וסילוק כל מה שעשוי לשמש כמצע לשגשוג קרדית האבק. עבור אילו הסובלים מנזלת אלרגית עונתית, ניתן לסגור את חלונות הבית בעונה המתאימה ולהפעיל מזגן המסנן את האוויר.
הגורם השכיח ביותר לנזלת אלרגית כלל שנתית היא קרדית אבק הבית. צילום: שאטרסטוק

הגורם השכיח ביותר לנזלת אלרגית כלל שנתית היא קרדית אבק הבית. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול התרופתי לנזלת אלרגית?

לאחר האבחון ולצד המניעה - יכולים הסובלים מנזלת אלרגית להתמודד עם המצב, בעזרת טיפול תרופתי, הנחלק לשלושה סוגים.

הסוג הראשון: תרופות סיסטמיות - המכילות אנטיהיסטמין, אותן יש ליטול באופן קבוע, כדי להיפטר מהתסמינים של האלרגיה.

הסוג השני: מתמקד בהקלת התסמינים, כולל שימוש במשאפים ותרסיסים - המדכאים את הדלקת באף ומפחיתים את הנזלת - לצד שימוש בטיפות אנטי אלרגניות, לשם התמודדות עם מצב העיניים.

הסוג השלישי: הטיפול השלישי הוא חיסון אנטי אלרגי. אחת לחודש, למשך תקופה בת שלוש עד חמש שנים -מזריקים אלרגן במינון רצוי, לזרוע של המטופל; וכך, מאפשרים למערכת החיסונית להיפטר מהרגישות לאלרגן.

טיפול זה, בניגוד לשני הטיפולים האחרים - מתמקד לא רק בהעלמת התסמינים, אלא משנה את מהלך המחלה; ומונע לבסוף את התרחשותה. מדובר בטיפול יעיל ביותר, אולם הטיפול מחייב ואיננו פשוט - משום שהוא דורש היענות גבוהה מצד המטופל, שחייב לקבל את החיסון בפרקי זמן קבועים. לכן, עליו להקפיד על זמינות גבוהה.

לסיכום: אתם לא מפסיקים להתעטש? אם רוב ההתעטשויות מתרחשות בבית - ייתכן שאתם אלרגיים לקרדית אבק הבית. ואם רוב ההתעטשויות מתרחשות בחוץ - ייתכן שאתם אלרגיים לגורם מחוץ לבית, כגון פריחה עונתית (פריחת עצי הדר, למשל). קיימים מספר טיפולים יעילים לאלרגיה, העשויים לשפר מאוד את איכות חייכם. לבריאות!

פרופ' זאב הנדזל הינו מומחה לאלרגיה, אימונולוגיה קלינית ורפואת ילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום