יישור שיניים: שקוף שזה אסתטי

(0)
לדרג

רוצים שיניים ישרות, בריאות ויפות - אבל חוששים מ"גשר" בלתי אסתטי, שיפגע בחיוך שלכם? כיום, בזכות החידושים הטכנולוגיים - ניתן לבצע יישור שיניים "בלתי נראה"

מאת: ד"ר דוד עטיה

ברוב המקרים, יישור שיניים הוא תהליך ממושך - ולכן, לפן האסתטי יש חשיבות רבה גם במהלך התהליך עצמו - ולא רק בהקשר של התוצאות בסיום התהליך. כיום, מטופלים בכל גיל מודעים לאפשרויות החדשניות של יישור שיניים, שאינו גלוי לעין, למי שמביט מהצד - ומאפשר לעבור את התהליך כולו בנוחות ובנעימות.

מהו יישור שיניים?

ביישור שיניים בשיטה הקלאסית, משתמש הרופא בסמכים ממתכת או חרסינה, המודבקים על השיניים - ואליהם מוצמדת קשת ממתכת מיוחדת, באמצעות גומיות. כתוצאה מהלחץ המופעל, נוצרת תנועה של השיניים - עד שהן מגיעות למצבן הרצוי.

חסרונה העיקרי של השיטה השקופה נעוץ במחירה הגבוה. צילום: שאטרסטוק
חסרונה העיקרי של השיטה השקופה נעוץ במחירה הגבוה. צילום: שאטרסטוק

מאיזה גיל ניתן להתחיל בתהליך יישור השיניים?

מרגע ששיני החלב נושרות וצומחות שיני הקבע, ניתן להתחיל בטיפול ליישור השיניים.

מהם חסרונות הטיפול בשיטה הקלאסית?

יישור שיניים בשיטה הישנה ממושך יותר, יחסית לטיפול בשיטות השקופות. כמו כן, קיים קושי בצחצוח השיניים ושמירה על היגיינת הפה, כתוצאה מהעובדה שהסמכים מוצמדים לשן ובלתי ניתנים להסרה, עד תום תקופת הטיפול.

בנוסף, בשיטת הסמכים עלולים להיווצר הבדלים בגוון השן אחרי הסרתם - ולעתים אף נשארים כתמים, כתוצאה מהדבק ששימש להצמדת הסמכים.

מהו יישור שיניים שקוף?

יישור שיניים שקוף מתבסס על אותם העקרונות של יישור שיניים "רגיל", אך עושה שימוש באמצעים שקופים - סמכים או פלטה. הטיפול השקוף נולד מדרישה, שעלתה בקרב אנשים שכבר עברו את גיל ההתבגרות והרגישו צורך לטפל באסתטיקה של השיניים שלהם, אבל העדיפו שהטיפול יהיה עדין ולא גלוי לעיני כל.

האם לשיטה זו (השקופה) - יש יתרונות נוספים, מעבר ליתרונות האסתטיים?

מעבר לכך שהקשתיות בלתי נראות, הן קלות ונוחות להתקנה והסרה - טרם אכילה; קל לשמור אתן על היגיינת הפה; וניתן להסירן במהלך היום, או לצורך פגישה. כמו כן, משך הטיפול קצר משמעותית, לעומת השיטות הישנות.

האם ישנם חסרונות לשיטה זו?

חסרונה העיקרי של השיטה השקופה ליישור שיניים נעוץ במחירה הגבוה, לעומת היישור הרגיל. המחירים עשויים להגיע לתוספת של עד 30% ביחס לשיטה הרגילה.

האם ישנן שיטות נוספות ליישור שיניים בלתי נראה?

ישנן דרכים נוספות ליישור שיניים בלתי נראה, כמו בשיטת האינקוגניטו - שבה ממקמים את הסמכים בחלק הפנימי של השיניים, או שיטת MTM, המתאימה במקרים קלים ופשוטים בלבד. גם שיטות אלה יקרות יחסית.

האם כל אחד שיכול לעבור יישור שיניים הוא מועמד מתאים גם לשיטה השקופה?

בדרך כלל, אין הבדל בין היישור הרגיל ליישור השקוף, מבחינת הדרישות הרפואיות. עבור מטופלים שאין להם בעיות מיוחדות, יישור השיניים באמצעים שקופים לא יהיה שונה; ההבדל יהיה טמון ביתרונות האסתטיים ובנוחות, שהם טומנים בחובם עבור המטופל.

באיזה מצבים יהיה מקום לשיקול דעת - האם נכון לבחור בשיטה השקופה?

התהליך שעובר המטופל, באמצעות הפלטה או הסמכים השקופים - הינו תהליך עדין יותר, יחסית לתהליך המתרחש באמצעים הרגילים. במקרים מורכבים, ייתכן שיעלה צורך להשתמש בסמכים אחרים - ולא בסמכים שקופים. הדבר עשוי לקרות כאשר יש שן במנח לא נוח, או כאשר יש רווח גדול מידי בין השיניים.

מהו מהלך הטיפול ליישור שיניים?

הטיפול מתחיל במספר צילומים מקדימים של חלל הפה ובמדידות דיגטליות המבוצעות במרפאה בסריקה ומוזנות במחשב, אותן מעבירים בעזרת קובץ על מנת לייצר הדמיה ממוחשבת של המקרה מתחילתו ועד סופו. בדרך זו מציגים למטופל את את המצוי - המצב כרגע, לעומת הרצוי - המטרה שאליה שואפים להגיע, בתום הטיפול. בהתאם לכך, נקבע מספר השלבים הנדרש.

במהלך כל תקופת הטיפול, יש לנקוט הקפדה יתרה על היגיינת הפה, הכוללת צחצוח יסודי; וביקור אצל השיננית - אחת לשלושה חודשים.

איך מתחיל הטיפול בפועל?

הרופא מרכיב על השיניים את הקשתית הראשונה, שמיוצרת על פי מידות המטופל, בהתאמה אישית. המטופל משאיר את הקשתית על השיניים, במשך עשרים שעות ביממה -ומסיר אותה רק בזמן האכילה וצחצוח השיניים.

לאורך הטיפול כולו, אחת לשבוע - המטופל מחליף את הקשתית שהותאמה והוכנה, על פי הסריקה הדיגיטלית; וכך, מתקדמים לשלב הבא.

בשיטת האינקוגניטו ממקמים את הסמכים בחלק הפנימי של השיניים. צילום: שאטרסטוק
בשיטת האינקוגניטו ממקמים את הסמכים בחלק הפנימי של השיניים. צילום: שאטרסטוק

האם הטיפול כרוך בכאבים?

לעתים, בתחילת הטיפול יש תחושת לחץ קל. מבחינה זו, הטיפול בסמכים השקופים נוח יותר, מפני שהלחץ מתון ועדין יותר, יחסית ללחץ המורגש בטיפול בסמכי הברזל. מעבר לכך, כשמשתמשים בסמכים מברזל, תחושת הלחץ קבועה ומתמדת - ואין לה פתרון. השימוש בקשתית מבטיח תהליך הסתגלות קצר ונוח יותר.

מהו משך הטיפול, מתחילתו ועד סופו?

טיפול יישור שיניים באמצעות סמכים נמשך בממוצע כשנה וחצי-שנתיים. הטיפול באמצעות פלטה שקופה נמשך חצי שנה-שנה.

האם התוצאות המושגות בטיפול נשמרות לטווח ארוך?

כדי לוודא שהתוצאות אכן יישמרו, מסיימים כל טיפול בתהליך קיבוע. בתהליך זה, מודבק על החלק הפנימי של השיניים חוט - שמקבע אותן במצבן החדש ומשמר את התוצאה.
גם בתהליך זה, ניתן לבחור בקיבוע לבן במקום מתכתי; וגם בעניין זה, ההבדל נעוץ בעלות.

לסיכום: יותר ויותר מטופלים בוגרים פונים כיום לבצע טיפול יישור שיניים, מטעמי בריאות הפה ואסתטיקה. יישור שיניים בשיטה השקופה מתאים לגיל צעיר ובוגר כאחד. עם זאת, אין ספק שהאפשרויות המתקדמות - בזכותן ניתן לעבור את הטיפול בתקופה קצרה יחסית, באמצעים בלתי נראים, מעודדות את המטופלים המבוגרים להשיג את התוצאות שייחלו להן - במשך השנים, שבהן היו מורגלים במראה בלתי אסתטי של שיניהם.

ד"ר דוד עטיה הוא רופא שיניים. שימש כרופא שיניים בתחום האורתודנטיה בקופות החולים, כללית ומכבי.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום