לייזר נגד כאב: הקלה במהירות האור

(25)
לדרג
תוכן מקודם

טיפול Bio Photo Therapy, באמצעות קרני לייזר, מסייע בהפחתת כאבים - הנגרמים בעקבות פציעות ספורט, דלקות, כאבי גב וברכיים ועוד. איך זה עובד? מדריך

טיפול כירופרקטיקה
077-2311242 (מספר מקשר)

כשאנו סובלים מכאבים, המקור העיקרי לתחושה נעוץ בפגיעה ברקמה, הנגרמת כתוצאה מאספקת דם בלתי סדירה ומחסור בחומרים חיוניים באזור הפגיעה. כשאנו נעזרים במשככי כאבים, אנחנו למעשה רק מקהים את תחושת הכאב ולא מטפלים בשורש הבעיה, בניגוד לטיפול בשורש הבעיה, כגון הטיפול באמצעות הלייזר הרך.

מהו לייזר רך?

לייזר רך, משמעותו קרן לייזר ממוקדת באורך-גל (ספקטרום) האור, שבין 660 nm ל-830 nm (ננומטר). אורך גל זה מכיל אור אדום גלוי ואינפרה-אדום. אור זה נחשב לצד ה"קר" של הספקטרום. בששת העשורים האחרונים, הוא נחקר בהקשר של ריפוי, בעיקר של רקמת חיבור.

מהי רקמת חיבור?

רקמות החיבור בגוף הן כל הרקמות שבנויות בבסיסן מחלבון קולגן. רקמות אלה כוללות עצם, סחוס, רצועות, שרירים וגידים, עור ואף כלי דם - שבנויים גם הם משריר חלק, בעל תשתית חלבונית.

מהו טיפול בלייזר רך? לאיזה מטרות הוא נועד?

טיפול בלייזר רך מזרז ומעצים ריפוי ומפחית כאב.

כיום, הרפואה יכולה לטפל במגוון מצבים ובעיות, באמצעות הלייזר הרך: כאבי ראש, בעיות צוואר עקב פגיעת "צליפת שוט", קרעים בשרירי הכתף, מרפק טניס, דלקות בשורש כך היד (תסמונת התעלה הקרפלית), היצרות תעלת השדרה
(spinal stenosis), כאב גב תחתון, לחץ על שרשי המותן (אישיאס), פריצת דיסק, קרעים בשרירי הירך והסובך, דלקת פרקים ניוונית (אוסטאו-ארתריטיס), כאבי רצועות ומניסקוס בברך, נקע קרסול, דורבן בכף הרגל, כוויות עור ועוד.

כיצד תורמות קרני הלייזר לשיכוך הכאבים בגוף?

פעולתה היעילה של קרן הלייזר, כמשככת כאבים - מבוססת על מספר תכונות שלה:

מזרזת ומגבירה את תהליך ריפוי הדלקת וניקוזה - על ידי האצת פעולתם של לימפוציטים ותאים אחרים (כגון: מקרופאגים ונויטרופילים).

מגבירה את זרימת הדם המחומצן לרקמה פגועה, על ידי האצה ובנייה מחודשת של כלי דם. הליך זה מסייע לריפוי מזורז.

מעודדת יצירת קולגן חדש, המסייע רבות לשיקום טבעי של רקמת סחוס ועצם פגועה.

מארגנת, מיישרת ומסדרת את מבנה סיבי חלבון השריר והרצועה; ובכך, מצמצמת את צילוק הרקמה הפנימית - ומשפרת את הגמישות באזור הפצוע.

משפרת את גורמי הצמיחה של נוירונים ומיאלין במערכת העצבים, דבר התורם לשיקום עצבי מזורז.

יתרונות נוספים של השימוש בלייזר: הלייזר תורם לגידול בכמות כדוריות הדם הלבנות, המאיצות את תהליך הריפוי. כמו כן, טיפול בלייזר חשוב במקרים בהם לא ניתן להעניק טיפול ידני - במטופלים אשר אינם יכולים או מוכנים לקבל טיפול ידני.

רצועת הדיודות בפעולה. צילום: ד"ר לירם נמרוד
רצועת הדיודות בפעולה. צילום: ד"ר לירם נמרוד

מה ההבדל בין טיפול בלייזר מקצועי המיועד לשימוש במרפאות - לבין המכשירים הביתיים?

המכשירים הביתיים מבוססים בדרך כלל על דיודה אלקטרונית אחת - ומופעלים על ידי סוללות במתח 4.5 וולט או מקור דומה לכך. מכשירים אלה טובים ומתאימים לטיפול בכאב מקומי, שאינו מצריך אבחנה מדוקדקת של מומחה ושיקול דעת מקצועי מורכב.

בשל מגבלות אלה, גם יכולת הריפוי של המכשירים הביתיים מוגבלת. לעומת זאת, מכשור הלייזר המקצועי מבוסס על רצועות של 180-240 דיודות - ויש לו מקור מתח בן 220 וולט, המקנה לו עוצמה אחידה, רציפה וגבוהה.

אקדחי הלייזר חזקים וממוקדים פי כמה עשרות, לעומת המכשיר הביתי. לכן, יכולת הריפוי של רקמות עמוקות פגועות יעילה וחזקה יותר, בשימוש במכשור שבמרפאה.

מה משך הטיפול בלייזר רך?

טיפול ממוצע אורך בדרך-כלל בין 20 דקות ל-45 דקות, תלוי בעומק, משך ואופי הליקוי.

האם הטיפול מסתיים בפגישה אחת או שנדרשות פגישות חוזרות?

כאשר מדובר בבעיות חמורות וכרוניות, דרושים טיפולים רבים יחסית. שיקום אחרי חבלה או פציעה יכול לכלול עד 20 פגישות. בעיה קלה ומידית - ניתן לפתור בשניים או שלושה טיפולים.

האם ברגע שהושגה מטרת הטיפול והכאב נעלם, התוצאה עלולה להיות הפיכה?

הלייזר "נצבר" בגוף - ולכן התוצאה נוטה להישמר. עם זאת, גירוי כאב שחוזר על עצמו, ללא קשר לטיפול, בהחלט יכול להנציח כאבים ולשחזר בעיות. זו גם הסיבה שיש להפעיל שיקול דעת קליני ומקצועי.

האם יש תופעות לוואי לטיפול, כגון כאבים או אי-נוחות מסוימת?

על פי רוב, אין תופעות לוואי או אי נוחות לאחר טיפול בלייזר רך. מדובר באנרגיית אור, שלא אמורה לחולל תופעות נוספות, מלבד אלה שלשמן נועדה. ברם, לעיתים נדירות, יש תופעת בחילה - אחרי הפעם הראשונה.

רצועת הדיודות על גוף המטופל. צילום: ד"ר לירם נמרוד
רצועת הדיודות על גוף המטופל. צילום: ד"ר לירם נמרוד

האם טיפול הלייזר מתאים לכל אחד? האם יש אנשים שמנועים מלהיעזר בלייזר?

אין לטיפול לייזר כל התוויית נגד ידועה, למעט קרינת אקדח לייזר ישירות לעין ללא הגנה, או שימוש במקביל לתרופות הרגישות לאור, מאחר שבמקרה כזה הלייזר עלול להפחית מיעילות הטיפול. בכל מקרה, יש ליידע את המטפל במקרה שנוטלים תרופות במקביל לטיפול הלייזר. בנוסף, הנטייה היא שלא לטפל באזורים בהם מצויים גידולים ממאירים. אמנם לייזר אינו חשוד כמחולל סרטן או מסוכן בהקשר זה, אבל לא לוקחים סיכונים.

האם קיימים סוגים שונים של לייזר, לצרכים רפואיים אחרים?

ישנם סוגים שונים של קרני לייזר, המשמשים למגוון צרכים רפואיים ואסתטיים. כך, למשל: לייזר המשמש לניתוחים או הסרת שיער. סוגים אלה אינם שייכים לספקטרום ה"קר", אלא מופקים בארכי גל מהצד היותר חם - ויותר חותך.

איפה מפתחים את מכשירי הלייזר המקצועיים?

הטכנולוגיה פותחה בצרפת בשנות השישים של המאה הקודמת - והתבססה בעיקר על קריסטלים כימיים. כיום, הלייזר הרפואי הוא בעיקרו חשמלי (דיודות) ומיוצר לרוב בגרמניה, שווייץ וקנדה. הנושא נחקר רבות גם בישראל.

לסיכום: טיפול בלייזר רך נותן מענה מוצלח, לשורה של בעיות והפרעות בתפקוד הגוף, כגון: טיפול בדלקת ובצקת ברקמות, שיקום עצבים היקפיים, בניית סחוס על ידי שיפור במצע הגידול הסחוסי בפרקים; וחידוש רקמת שריר פגועה, תוך בניית חלבון וסיבים חדשים.

ד"ר נמרוד לירם הוא מומחה בכירופרקטיקה ומנהל שירות זה במסגרת יחידת הגב האורתופדית בביה"ח הדסה עין כרם, ובמרפאתו הפרטית בירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום