מיאלומה נפוצה: עידן חדש בטיפול

(1)
לדרג

הטיפול במיאלומה נפוצה עבר בעשור האחרון מהפכה של ממש: כיום, טיפולים חדשניים מסייעים להארכה משמעותית של תוחלת החיים ושמירה על איכות חיים טובה

מאת: ד"ר פאולינה פטצ'נקו

עד לפני עשור, מיאלומה נפוצה נחשבה מחלה קטלנית. עם זאת, בשנים האחרונות, התרחשה מהפכה בטיפול במיאלומה נפוצה. מדובר במהפכה שממש הדהימה גם את אנשי הרפואה. כך, ממחלה חשוכת מרפא - הפכה מיאלומה נפוצה למחלה שניתן לחיות איתה שנים ארוכות.

מעבר לכך: תרופות חדשות מאפשרות כיום למטופלים לקבל את הטיפול בנוחיות בבית, מבלי לבקר לעיתים תכופות בבית החולים.

מהי מיאלומה נפוצה? מה משתבש בגוף החולים?

מיאלומה נפוצה היא מחלה ממארת של תאי פלסמה, הנוצרים במח העצם. תפקידם של תאי הפלסמה - לייצר נוגדנים; עם זאת, בקרב חולי מיאלומה, תאי הפלסמה מתחלקים באופן בלתי מבוקר ומייצרים נוגדן ברמה גבוהה מהתקין, התופס שטח נרחב ממח העצם.

כך, הנוגדן גורם לאנמיה ולירידה בטסיות האחראיות על קרישיות הדם. התאים הופכים ממאירים - וגורמים פגיעה באיברים שונים (הכליה, העצמות ועמוד השדרה).

על פי רוב, המחלה מאופיינת בנגעים ליטיים; כלומר: נגעים המובילים להרס עצמי של העצמות; נגעים אלה ידועים בכינוי "חורים בעצמות".

מיאלומה נפוצה הפכה למחלה שניתן לחיות איתה שנים ארוכות. צילום: שאטרסטוק
מיאלומה נפוצה הפכה למחלה שניתן לחיות איתה שנים ארוכות. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לאבחן מיאלומה נפוצה?

אבחון המחלה נעשה באמצעות מספר בדיקות; ובהן - בדיקת דם ושתן, הבודקות נוכחות של חלבונים, בדיקת מח עצם ותפקודי כליות וכן בדיקות הדמיה שונות (ובהן בדיקת PET-CT שיכולה לאתר את הנגעים הליטיים).

למרות שקיימים כלים מתאימים לאבחון המחלה - תסמיני המחלה עלולים להוליך את הרופאים שולל. כך, בין היתר: כאבי עצמות (המופיעים לרוב בגב התחתון), פגיעה בעמוד השדרה, אנמיה, חולשה ועייפות - עלולים להצביע על מצבים רפואיים רבים; ואינם דומים בין חולה אחד למשנהו. לדוגמה: אדם הסובל מכאבי גב תחתון עלול לעבור במשך שנים מרופא לרופא - עד שהוא מגיע לאבחון המחלה.

מהם הטיפולים החדשניים המעניקים תקווה חדשה לחולים?

אבחון מאוחר עלול להקשות על הטיפול במחלה, אך הטיפולים שהופיעו בשנים האחרונות יכולים לשנות את התמונה. עד לפני עשור, תוצאות המחלה היו קשות - וחולי מיאלומה נפוצה היו שורדים שנים מעטות.

במהלך שנים רבות, ידעו הרופאים לטפל בחולים רק באמצעות טיפול כימי, שהיה מקנה לחולה, במקרה הטוב, חמש שנות חיים. ללא ספק, אנחנו נמצאים בעידן של פריצת דרך בטיפול במיאלומה נפוצה.

כיום, הטיפולים הביולוגיים והאימונותרפיים הקיימים, מאפשרים לעצור את המחלה - ולגרום להפוגה ארוכה ועמוקה של המחלה. כמו כן, הודות לשינוי בקונספט הטיפולי במיאלומה נפוצה, לפיו הפוגה ארוכה תוביל את החולה להישרדות ממושכת - אפשר לקוות, בניגוד לעבר, שיום אחד תהיה תרופה מצילת חיים עבור החולים.

הטיפולים המתקדמים העומדים לרשות החולים בימים אלה נחלקים לשתי משפחות מרכזיות: מעכבי הפרוטאוזום והimids.

משפחת "מעכבי הפרוטאוזום": כוללת את התרופה וולקייד (הניתנת בזריקה תת-עורית); קיפרוליס (הניתנת במנה תוך ורידית); ונינלארו (הניתנת באופן פומי, כלומר דרך הפה).

משפחת הimids: התרופות המרכזיות במשפחת הimids הינן: רבלימיד ופומלידומיד, הניתנות באופן פומי.

המחלה מאופיינת בנגעים המובילים להרס עצמי של העצמות. צילום: שאטרסטוק
המחלה מאופיינת בנגעים המובילים להרס עצמי של העצמות. צילום: שאטרסטוק

מהי השפעת התרופות על איכות החיים, מעבר לשאלת תוחלת החיים?

המשמעות הטיפולית אינה חלה רק על זמן ההישרדות של החולה (ללא המחלה) - אלא גם על היכולת לשמור על איכות חייו, בזמן הטיפול במחלה.

בשנים האחרונות, חלה התפתחות והתקדמות בתחום הטיפולים הפומיים עבור החולים במיאלומה נפוצה. חשוב לציין כי יעילות התרופות הפומיות נשארת גבוהה - אף על פי שהן נלקחות באופן עצמאי, מחוץ לכותלי בית החולים.

כלומר: מלבד יעילותן המוכחת, התרופות הפומיות מאפשרות לחולים לעבור את הטיפול בביתם; ובכך - להמשיך באורח חייהם הנורמטיבי. טיפול פומי משולב הכולל רבלימיד, דקסמטזון ונינלארו - מאפשר לחולים צעירים לשמור על מקום עבודתם ועל חיי המשפחה; ומקל על קשישים המתקשים להגיע לעיתים תדירות לבית החולים. כיום, שתי קבוצות אלה נדרשות להגיע לבית החולים רק אחת לחודש; ולעיתים אף בהפרשי זמן רחוקים יותר.

כך, לא בכדי, ניתן לראות עלייה בקרב החולים המבקשים מהרופא את הטיפול הפומי, המאפשר לחולים להמשיך בשגרת חייהם. למשל: איש קריירה שרוצה להמשיך בחייו, לשמור על פרנסתו ולוותר על השעות הרבות בבית החולים; או מבוגר שאינו נייד - וחשוף יותר להידבקות ממחלות אחרות. איכות הטיפול משתפרת אף היא: עומס המבקרים בבתי החולים יורד - והצוות הרפואי זמין יותר לכל חולה וחולה.

חולה שמפתח תחושות רגשיות שליליות, רק מעצם ההגעה לבית החולים; ונאלץ להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפול - חווה התמודדות מאוד קשה. האפשרות לייתר את ההגעה לבית החולים, עבור חולים במילאומה נפוצה - היא ברכה.

לשמחתנו, באמצעות מגוון אפשרויות הטיפול המרובות ויתרונותיהם השונים, יכולים הרופאים לבנות כיום לחולה תכנית טיפולים ארוכת טווח; ובכך, למעשה, לבנות לו גם עתיד.

לסיכום: החידושים הרפואיים בשנים האחרונות הפכו את המיאלומה הנפוצה למחלה שתוחלת החיים בה התארכה משמעותית, לצד שיפור משמעותי באיכות החיים.

ד"ר פאולינה פטצ'נקו הינה מנהלת אשפוז המטולוגי ורופאה בכירה בבית החולים וולפסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום טיפול בסרטן.
פורום המטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום