חיים בשלום עם הסרטן: מדריך

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות יש עלייה משמעותית בשיעור ההישרדות של חולי סרטן. כיצד תוכלו לחזק את הגוף והנפש - ולחיות בשלום עם המחלה? כתבה לרגל יום הסרטן הבינלאומי

רופא אונקולוג
03-9233139

כ-29,500 ישראלים מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן - גורם המוות מספר 1 בישראל. עם זאת, פריצות הדרך המדעיות בחקר הסרטן והעלייה במודעות הציבור לחשיבות המניעה וגילוי המוקדם - הובילו לירידה משמעותית בשיעורי התחלואה והתמותה, בשני העשורים האחרונים.

כיצד ניתן להתמודד עם סרטן, בשלב שכבר לא ניתן להסיר אותו בניתוח?

בשלבים המוקדמים של הגידול, הטיפול היעיל ביותר הוא הסרה כירורגית של התאים הממאירים. עד לפני כעשור, משמעות התפשטות הגידול הייתה סוף החיים. לשמחתנו, בשנים האחרונות, הארסנל הטיפולי התרחב - וכולל כיום עשרות טיפולים שונים לסרטן. בין ההישגים המשמעותיים שהושגו לאחרונה: מחקר קליני בינלאומי, שנעשה על סרטן כליה. המחקר הראה כי קומבינציה אימונותרפית (מסוג אופדיבו וירבוי) הביאה את שיעור הנרפאים מסרטן, ממצב כמעט אפסי - לשיעור חסר תקדים: 42% - תגובה לטיפול; 9% - היעלמות הגידול הסרטני.


אמצו את הפעילויות האהובות עליכם. צילום: שאטרסטוק

ומה עם איכות החיים של חולי הסרטן?

עם הרחבת המאגר הטיפולי והארכת חיים של חולים רבים בסרטן, התעורר צורך חדש - שעד כה זכה להתייחסות פחותה - איכות חיי המטופל. הטיפולים החדשים מביאים עמם שורה של תופעות לוואי. מעבר לכך, החיים לצד הסרטן - גם לאחר הטיפולים - מלווים פעמים רבות בתופעות נפשיות בלתי פשוטות. כדי להתמודד ביתר קלות עם תופעות אלה, עלינו לרכוש את הכלים הנכונים כדי למזער אותן ואף כדי לחיות עמן.

איזה תופעות לוואי עלולות להתפתח בקרב חולי סרטן?


עייפות

50%-60% מהמטופלים מתלוננים על סימני עייפות, אך רק בקרב 20% העייפות באמת מפריעה לתפקוד היומיומי. עייפות יתר היא תופעה שעלולה להיות סמן לבעיה ממשית אורגנית; או סמן לבעיה כמו אנמיה, פעילות לקויה בבלוטת התריס, שיבוש בשיעור המלחים בדם או סימפטום למצב דכאוני. לכן, עם הדיווח לרופא המטפל - אפשרויות אלה ייבדקו. ובכל זאת: אם אותן תופעות נשללו; ואתם עדיין חשים עייפות - פשוט תנוחו. המתח שנוצר סביב ההתמודדות עם סרטן הינו מתח טבעי - העלול להוביל לעייפות נפשית. האופן היעיל ביותר להתמודד עם מצב כזה: לאמץ את הפעילויות האהובות עליכם: מוזיקה, צפייה בטלוויזיה, ספרים, טיולים בנופים אהובים ועוד.

השתדלו להוסיף למהלך היום שלכם תנומה, בשעות הצהריים; בצעו פעילות גופנית קלה (אירובית, 3 פעמים בשבוע - במשך כחצי שעה כל פעם) או צאו להליכות קצרות באוויר הפתוח.

יש לציין כי מחקרים שבוצעו עם חולי סרטן שד, סרטן ערמונית וסרטן מעי גס - הוכיחו שפעילות גופנית אירובית משפרת את התפקוד הפיזיולוגי של מטופלי סרטן - בזמן הטיפולים התרופתיים ולאחר מכן. יש לזכור: במרבית המקרים, העייפות חולפת - עם הירידה בעומס של הגידול על הגוף.

דיכאון

דיכאון הוא פגיעה במצב הרוח, שעלולה להתפתח להפרעה נפשית של ממש. בין היתר, דיכאון ניתן לזיהוי באמצעות התסמינים הבאים: חולשה, עייפות, חוסר רצון כללי, חוסר תיאבון, ירידת משקל ונדודי שינה.

עם זאת, דיכאון איננו גזירת גורל. הכלל הראשון שחייבים לזכור, בהתמודדות עם דיכאון: אסור להתבייש - ואין שום סיבה שתמשיכו להתבוסס בתחושות הקשות הללו. שתפו את הקרובים לכם, בתחושות שמציפות אתכם. אל תתביישו לבקש עזרה מאיש מקצוע.

פחד

האמצעי העיקרי להתמודד עם הפחד הוא "לקחת שליטה" ולמזער ככל הניתן את חוסר הוודאות. ככל שמטופלים לומדים יותר על המחלה ועל הטיפולים הקיימים - כך גם מתחזקת התחושה כי החזירו לעצמם את השליטה על חייהם ועל עתידם. אחד התסמינים הנפוצים לפחד הוא נדודי שינה: זוהי תגובה טבעית לפחד מהלא נודע (ולא בהכרח השלכה של נטילת התרופות). לכן, מומלץ לאמץ הרגלים קבועים - שיכולים לסייע לכם להירדם ביתר קלות: הימנעו מאכילה בשעות מאוחרות; והימנעו משתייה מרובה של נוזלים בשעות מאוחרות.

כמו כן, אף פעם אל תתביישו לשאול שאלות (כמה שיותר שאלות!): התמקדו בתוכנית הפעולה הרפואית, להתמודדות עם המחלה - ידע הוא אמצעי הכרחי, לסייע בהתמודדות עם הלא נודע ועם הפחד.

כל חולה סרטן חייב לזכור שני כללי ברזל עיקריים:

כלל ראשון: דווחו לרופא על כל תופעה חריגה, סימן פיזי או נפשי חדש - שבו אתם מבחינים והופיע במהלך הטיפול.

כלל שני: כל תרופה שרוצים לקחת - יש להתייעץ תחילה עם הרופא המטפל, כולל תרופות שאינן מצריכות מרשם רופא. ישנן תרופות שנטילתן במהלך טיפול תרופתי (לסרטן) - עלולות להחמיר את תופעות הלוואי או לנטרל את פעילות התרופה (לסרטן) ואף לסכן את חיי המטופל.

איזה תגובות בלתי רצויות עלולות להתעורר בעקבות טיפול אימונותרפי?

תרופות אימונותרפיות מחזירות לגוף את היכולת לזהות ולתקוף את תאי הגידול הסרטני. פעולה זו - המגבירה את הפעילות של המערכת החיסונית - עלולה לעיתים לגרום לגוף לתקוף גם את עצמו; וכך, לפגוע במערכות חיוניות.

תופעות שעלולות להתפתח: תגובה דלקתית בכל איבר בגוף (ביטויים קליניים דומים לתסמינים של דלקת, כגון: דלקת ריאות, דלקת מעיים, דלקת פרקים). הטיפול הוא מתן סטרואידים, להפחתת התגובה של המערכת החיסונית.

איזה תגובות בלתי רצויות עלולות להתעורר בעקבות טיפול ביולוגי?

שלשולים

כאשר מדובר בחולים המתמודדים עם סרטן - שלשול הוא ביטוי של פגיעה ברירית המעיים. כאשר על כמות היציאות הרגילה נוספות עוד לפחות שלוש יציאות ביום, כבר בשלב הזה יש לדווח לרופא המטפל על הופעת שלשול.

עוד טרם תחילת הטיפול הביולוגי ובמהלכו - ניתן לסייע בהפחתת כמות השלשולים, באמצעות שינוי תזונתי ומעבר לכלכלה עוצרת.

הימנעות ממזון מחמיר שלשול

תה, קפה, משקאות חריפים, משקאות מוגזים, אוכל שומני ומאכלים עתירי סיבים תזונתיים; פירות וירקות המכילים תאית, או תוספי סיבים (למשל: שעועית, חומוס, אגוזים ודגנים).

מאכלים מתובלים, שמנים ומוצרי חלב.

שתייה בזמן האכילה ובמשך שעה אחרי האוכל.

מאכלים אשר עשויים לסייע בהפחתת השלשול

בננה, קוואקר, אורז, יוגורט מופחת שומן, גבינה קשה מופחתת שומן, תפוח אדמה קלוף, קינוחים ג'ליים.

גרדו תפוחים עם קליפתם, השאירו בטמפרטורת החדר עד שיהפכו חומים - ואכלו.

שתו חליטה מקליפות רימונים (עד חצי כוס).

הקפידו על שתיית הרבה נוזלים (כמות קטנה בכל פעם).

תגובות עוריות - פריחה ויבלות

עוד לפני נטילת הטיפול התרופתי, הכינו את הרגליים והידיים; פנקו את עצמכם בטיפולי פדיקור ומניקור - מבעוד מועד. הקפידו ללכת עם נעליים נוחות והימנעו מעקבים. בנוסף, אמצו גרביים מבד כותנה נושם - שיאוורר את הרגל, יקטין את כמות הזיעה וכך יקל על תופעות כמו יבלות או פריחה. לעומת זאת, בד סינתטי עלול להחמיר את המצב. הטיפול בפריחה הוא מריחת משחות לחות, שמירה על היגיינת העור, הגנה מפני השמש - באמצעות קרם הגנה; ושימוש במשחות טיפוליות המכילות סטרואידים (בהתייעצות עם רופא בלבד). הטיפול ביבלות הוא מריחת קרמים, המכילים חומצה אורית, שמאפשרת להיפטר מהעור היבש והגס. לאחר מכן, חשוב לעבור לשימוש שוטף בקרם לחות.


התמקדו בתוכנית הפעולה הרפואית, להתמודדות עם המחלה. צילום: שאטרסטוק

יתר לחץ דם


עליה בלחץ הדם היא תופעה שכיחה - ולכן במהלך החודש הראשון של הטיפול הביולוגי, על המטופל למדוד לחץ דם על פי הנחיות הרופא. במקרים חמורים, משמעות העלייה בלחץ הדם היא פגיעה בכלי דם; אי טיפול עלול אף להוביל לשבץ מוחי.

דיכוי יצור כלי דם

תרופות ביולוגיות נוטות להקשות על הגוף לרפא פצעים, בכך שהן מדכאות ייצור כלי דם חדשים (תרופות ביולוגיות מסוג "מעכבי אנגיוגנזיס" - יצירת כלי דם חדשים; כך נפגעת אספקת הדם לגידול הסרטני). לכן, על המטופל לדווח לרופא המטפל שלו בכל מקרה, בו הוא צפוי לעבור הליך רפואי פולשני שכולל פציעת רקמה (למשל: עקירת שן) או כאשר המטופל נחתך או נכווה. במקרה כזה, יש לפעול לפי הוראות הרופא.

סטומטיטיס

דלקת חניכיים ורירית הפה (סטומטיטיס) היא סימפטום נפוץ נוסף לטיפול ביולוגי, אשר עלול להוביל לכאבים בחלל הפה, פצעים, נפיחות וקושי לשתות או לאכול. במקרה כזה, יש להקפיד על מזון ושתייה ללא טעמים חזקים, שתייה בעזרת קש, אכילת מזון רך, הימנעות מאלכוהול והקפדה יתרה על היגיינת הפה. אמצעי חשוב לטיפול באותם סימפטומים הוא שטיפת הפה עם מים מהולים באבקת סודה, להרגעת הכאב וחיטוי הפה מחיידקים.

כדי להימנע מרעילות הגוף - הימנעו משתית מיץ אשכוליות

מיץ אשכוליות משפיע על האנזים מקבוצת P450 בכבד, שמעכב פירוק של תרופות ביולוגיות. במצב כזה (שתיית מיץ אשכוליות), התרופה עלולה להישאר זמן רב בגוף - וכך לגרום לרעילות יתר.

לסיכום: בשנים האחרונות, חלה עלייה מעודדת בשיעור האבחון המוקדם של סרטן; ובשיעור ההישרדות בקרב חולים. חיים עם סרטן עלולים להיות כרוכים מעת לעת בעייפות, דיכאון או פחד - וקיימות מספר דרכים יעילות להתמודד עם תופעות אלה (מוזיקה, צפייה בטלוויזיה, ספרים, טיולים, מנוחה ופעילות גופנית קלה). בחזית המאבק בסרטן, ניצב כיום ארסנל טיפולי רחב. חלק מהטיפולים הקיימים עלולים להיות כרוכים בתופעות לוואי, אך מודעות מראש לתופעות הלוואי האפשריות והיערכות לכך - צפויה לצמצם מאוד את תופעות הלוואי.

ד"ר ויקטוריה ניימן היא מנהלת מחלקת אשפוז במכון לאונקולוגיה, מרכז "דוידוף" בבית החולים "בילינסון".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום