כלבת בישראל: תשובות לכל השאלות

(0)
לדרג

מה שהתחיל בטפטוף מידע - הפך לשיטפון מדאיג: בישראל יש התפרצות חסרת תקדים של כלבת. הציבור נשאר עם הרבה שאלות ומעט תשובות - זה הזמן לעשות סדר בדברים

מאת: פרופ' ישראל פוטסמן וד"ר שרון גונן

נתחיל במספר עובדות, בנוגע למחלת הכלבת: מדובר במחלה חשוכת מרפא, המועברת על ידי נגיף. במחלה יכולים להידבק כל היונקים, לרבות חיות הבית ובני האדם. בימים אלה, עוד ועוד אזורים בישראל מוגדרים על ידי הרשויות כ"נגועים בכלבת". מקרי הכלבת המדווחים הם רבים לאין ערוך מהתקופה המקבילה אשתקד.

בשנת 2017, גם חתולים אובחנו כנגועים בכלבת, מה שמעיד כי המחלה עברה מחיות הבר - אל חיות הבית; כתוצאה מכך, הכריז משרד הבריאות על מהלך חירום לבלימת המחלה, שיש המכנים אותה כבר "מגיפה".

החוק בישראל קובע כי יש לחסן כל כלב בחיסון נגד כלבת. צילום: שאטרסטוק
החוק בישראל קובע כי יש לחסן כל כלב בחיסון נגד כלבת. צילום: שאטרסטוק

הרבה כותרות, מעט תשובות

כל העובדות הללו זוכות לסיקור נרחב בחודשים האחרונים - סיקור שהותיר את הציבור בישראל מודאג ומבולבל, עם מעט תשובות ולא מספיק מידע מעשי חיוני. רובנו תוהים האם מדובר בסתם "פאניקה" או שיש סיבות מצוינות לדאגה?

"מצד אחד, חשוב לשמור על פרופורציות", אומרת ד"ר שרון גונן, רופאה וטרינרית, שמבהירה שזו לא ההתפרצות הראשונה של כלבת בישראל: "אחת למספר שנים יש התפרצות של כלבת - שדועכת מעצמה".

"מצד שני", מחדדת ד"ר גונן: "המאפיינים הייחודיים של ההתפרצות הנוכחית - בהחלט מחייבים נקיטת פעולות, הן של הציבור הרחב בישראל; והן של הרשויות. להבדיל מהתפרצויות קודמות, השנה יש יותר מקרי כלבת, בהשוואה לשנים קודמות. המחלה אף מגיעה לאזורים 'חדשים' - ומועברת מחיות הבר לחיות הבית".

הבדל נוסף שמציינת ד"ר גונן הינו העובדה שהתפשטות הכלבת בתקופה האחרונה פוגמת באיכות החיים של התושבים. זהו הבדל משמעותי, המאלץ את הרשויות לנקוט צעדים משמעותיים יותר, נגד התפשטות הכלבת. כך או כך, יש דבר אחד עליו מסכימים כל המומחים: הציבור צריך לקחת אחריות - ולפעול בשיקול דעת, כדי להתגונן מפני המחלה. למעשה - כל אחד מאיתנו - חייב להכיר את מחלת הכלבת, מאפייניה וההתנהלות הנדרשת סביב העניין.

שוב, ההתחממות הגלובלית

הניסיון להבין מהם הגורמים להתפרצות הנוכחית של מחלת הכלבת ומה הופך אותה למסוכנת במיוחד, הובילה אותנו אל ההתחממות הגלובלית. פרופ' ישראל פוטסמן, מומחה למחלות זיהומיות, מציין כי ההתגוננות מפני מחלת הכלבת חשובה ביותר - וכי על הציבור הרחב (ולא רק על הרשויות) מוטל לנקוט פעולות, שיצמצמו את הסיכון לחלות.

פרופ' פוטסמן תולה, חלקית, את העלייה בשיעורי הכלבת ואת ההתפרצות הנוכחית בהתחממות הגלובלית: "על מנת למנוע את מחלת הכלבת, הרשויות בישראל מחסנות את חיות הבר המשוטטות נגד כלבת. החיסון ניתן להן באמצעות פיתיונות, המושלכים מהאוויר באזורי טבע בישראל. הבעיה היא שהפיתיונות נוטים להתייבש - ואיכותם והשפעתם נפגמות, בימי הקיץ החמים. עונת האביב נחשבת התקופה האידיאלית לחיסון נגד כלבת. מאחר שהאביב התקצר, התקצרה גם תוחלת החיים של הפיתיונות - וחלון ההזדמנויות לחיסון הופך צר, עם השנים. זו הסיבה לכך שרבות מחיות הבר לא חוסנו - והן אלה שמעבירות את הנגיף לעוד ועוד אזורים בישראל".

עוד מציין פרופ' פוטסמן כי המשמעות של הידבקות בנגיף הכלבת הופכת את ההתגוננות מפניה לרבת חשיבות: "מדובר במחלה שגורמת באופן ודאי לתמותה. רק במקרים נדירים ביותר, הצליחו חולים לשרוד את מחלת הכלבת. זה המצב גם כשמדובר בבעלי חיים: מי שנדבק בכלבת - ולא מקבל טיפול מתאים - לא נותר בחיים".

איך מתגוננים מפני כלבת?

מה נדרש אפוא מהציבור לעשות, כדי להתגונן מפני הכלבת ולמנוע מהמחלה להגיע לחיות המחמד ולבית? פרופ' פוטסמן: "ברמת הרשויות, הן נוקטות באמצעים מגוונים - על מנת להתמודד עם התפשטות המחלה. ברמת הפרט, מאתנו - אזרחי המדינה - נדרשת פעילות בשני מישורים א. מניעה; ב. התנהלות נכונה, במקרה של חשש שהייתה חשיפה לנגיף, שלנו או של בעלי החיים איתם אנו באים במגע".

האם וכיצד ניתן למנוע הידבקות בכלבת?

פרופ' פוטסמן: "ניתן להתחסן נגד כלבת. במקרה שמתקבל חיסון - הוא מגן על האדם, לאורך כל חייו".

האם הציבור בישראל מחוסן נגד כלבת?

פרופ' פוטסמן מסביר: "לא. חיסון נגד כלבת איננו חיסון שבשגרה - המומלץ לכל האזרחים; אולם אנשים הנחשפים הרבה לבעלי חיים (וטרינרים, חקלאים וכו') - כן מתחסנים נגד המחלה. לשם כך, הם מקבלים, בנוסף למנות החיסון הבסיסיות, גם 'בוסטר' - ומחדשים את ההגנה אחת ל-3-5 שנים. כמו כן, אנשים שטיילו באזורים נגועים בכלבת - ואשר הקפידו להתחסן, בהתאם להמלצות הניתנות למטיילים, עשויים להיות מחוסנים נגד המחלה. ככלל, ההנחיות למטיילים הנוסעים למדינות דרום אמריקה ו/או אסיה, כוללות הנחיה לקבל חיסון נגד כלבת, אם הם נוסעים לטיול האורך למעלה ממספר חודשים".

לשמור על חיות המחמד

כמובן שהאמצעי החשוב ביותר למניעת הידבקות בכלבת - הוא מתן חיסון נגד כלבת, לחיות המחמד.

ד"ר גונן מפרטת: "החוק בישראל קובע כי יש לחסן כל כלב בחיסון נגד כלבת; החיסון הראשון ניתן בגיל שלושה חודשים - ויש להמשיך לחסן את הכלב אחת לשנה, במשך כל שנות חייו"; ד"ר גונן מדגישה כי למתן החיסון חשיבות רבה, ודאי לאור המצב כיום בישראל: "לחיסון הכלב נגד כלבת, כפי שנדרש בחוק - יש חשיבות רבה מאוד. כלב שאיננו מחוסן עלול לבוא במגע עם בעל חיים נגוע. ההדבקה בכלבת נעשית על ידי נשיכה או שריטה מבעל חיים נגוע שהכלב נתקל בו - אז הוא עשוי לחלות ולהעביר את המחלה אל בני המשפחה".

מתיאוריה של ד"ר גונן, עולה תמונה מדאיגה, שרבים מבעלי הכלבים המאפשרים לכלביהם לשוטט ללא השגחה אינם מודעים לה: "כלב שמסתובב ברחוב, עלול לחזור חולה הביתה; ובעליו לא ידע על כך דבר", היא מסבירה ומפרטת: "לכלב יש פרווה המכסה את גופו ולא תמיד ניתן לזהות פצעי נשיכה שנגרמו מבעל חיים אחר. מכאן, ייתכן מצב שבו כלב נחשף לנגיף הכלבת מבעל חיים נגוע וחוזר לביתו ולבעליו. הדבר נכון גם עבור כלבים מחוסנים, כמו בכל חיסון אין הגנה של מאה אחוז וכבר נתקלנו במצבים (אמנם נדירים) בהם כלב מחוסן פיתח סימני כלבת וחלה לאחר שננשך מבעלי חיים חולה אחר."

במקרה בו אדם ננשך או נשרט על ידי בע"ח,שייתכן כי הוא נגוע בכלבת - יש לשטוף את הפצע במים וסבון ולמהר לחדר מיון. צילום: שאטרסטוק
במקרה בו אדם ננשך או נשרט על ידי בע"ח,שייתכן כי הוא נגוע בכלבת - יש לשטוף את הפצע במים וסבון ולמהר לחדר מיון. צילום: שאטרסטוק

אז מה עושים?

"בנוסף למתן החיסון לכלבים כנגד כלבת, חשוב מאוד למנוע מכלבים לשוטט לבד", אומרת ד"ר גונן ומבהירה כי יש להקפיד ללכת עם הכלב כשהוא קשור ברצועה ולהקפיד שלא יבוא במגע עם חיות אחרות.

מה לגבי חתולים?

ד"ר גונן: "לגבי חתולים מבויתים מומלץ בהחלט לחסן חתולים מבויתים הנוהגים לצאת מחוץ לבית."

מה עושים אם ישנו חשד לחשיפה לכלבת?

פרופ' פוטסמן מפרט אודות הטיפול הנדרש, במצבים של חשש לחשיפה: "במקרה בו אדם ננשך או נשרט על ידי בעל חיים, שייתכן כי הוא נגוע בכלבת - יש לשטוף את הפצע במים וסבון (רחיצה במים וסבון מונעת 90% מההדבקות בחיות ניסוי); ולמהר להגיע לחדר מיון. בחדר המיון, ניתן חיסון ישירות למקום הפצע, אשר מכיל נוגדנים נגד הנגיף מחולל המחלה. עוד מקבל המטופל חיסון נגד כלבת, הניתן בחמש מנות נפרדות (ביום הנשיכה ובימים ה-3, ה-7, ה-14 וה-28 שלאחריה)".

מה לגבי כלבים שנחשפים? האם הם יכולים לקבל נוגדנים מצילי חיים?

ד"ר גונן: "אין פרוטוקול חיסונים מסודר עבור כלבים שנחשפו למחלה. כאשר מדובר בכלב שנשך כלב או חלילה אדם, הכלב הנושך מושם ב'הסגר כלבת'. הרציונל מאחורי בידודו של הכלב איננו ענישה, אלא כדי לאפשר מעקב אחרי מצבו של הכלב, לשם פיקוח ווידוא שהוא איננו נגוע במחלה. כלב שהיה חולה בכלבת במועד הנשיכה, ימות תוך עשרה ימים; זוהי תקופת ההסגר המומלצת. באזורים שהוכרזו כמועדים לכלבת, תקופת ההסגר ארוכה יותר".

לסיכום: נגע הכלבת בישראל מחייב התנהגות זהירה של הציבור: התרחקו והרחיקו את חיות המחמד שלכם מחיות משוטטות; חסנו אותם מפני כלבת; אל תאפשרו להם לשוטט ללא השגחה. במקרה של חשד כי הם או חלילה אתם נחשפתם לנגיף הכלבת - מהרו להגיע לחדר מיון, לרופא המשפחה ו/או ללשכת הבריאות המחוזית באזורכם - וטפלו במצב, בהתאם לצורך.

פרופ' ישראל פוטסמן הוא מומחה למחלות זיהומיות, עובד כיועץ בקופות החולים מכבי ומאוחדת.

ד"ר שרון גונן היא רופאה וטרינרית, מנהלת ובעלת מרפאה וטרינרית בכפר יונה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום