אימון רפואי נשימתי: נושמים נכון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אימון רפואי נשימתי הוא תחום חדש שהולך ומתפתח בעולם, אשר נועד לסייע לחולים עם מחלות שפוגעות ביכולת הנשימה התקינה. קחו אוויר וקראו

רופא פרטי
077-2311086 (מספר מקשר)

"אני שואפת אויר מלוא הריאות וחושבת כמה זה נפלא שיש טכנולוגיה שמאפשרת לך לקבל תמיכה נשימתית, כשאתה מתקשה לנשום בעצמך ועירוי נוזלים כאשר אתה לא מסוגל לבלוע אפילו לגימה של מים. אבל טוב לאין שיעור כשלא צריכים אותם". (מתוך הבלוג האישי, משני צידי המתרס, של ד"ר מיכל הרן)

קושי נשימתי, ביום או בלילה, יכול לנבוע ממחלת ריאות חסימתית כרונית, אי ספיקת לב, מחלות נוירולוגיות ועוד. כאשר אינו מטופל בצורה טובה, הוא פוגע בצורה משמעותית בתפקוד ואיכות החיים וגם מגביר סיכון לתחלואה ותמותה לאורך זמן, גם אם אינו מסכן חיים באופן מידי.

מניסיוני האישי והמקצועי, כמעט כל חולה עם בעיות נשימתיות סובל מקושי נשימתי באופן תדיר. קושי זה אינו דורש בהכרח פנייה לחדר המיון או פנייה דחופה לרופא מומחה, יחד עם זאת החולה שמתקשה לנשום מרגיש באופן טבעי צורך במענה מידי אשר יקל עליו ויאפשר לו לנשום- מענה כזה, לצערנו, לא קיים במערכת הרפואית העמוסה.

חשוב להבין כי בזכות ההתקדמות העצומה שחלה ברפואה, מבחינת הטיפול התרופתי והטכנולוגיה - ישנם יותר ויותר אנשים, שחיים כיום עם מחלות כרוניות קשות, שבעבר היו מביאות לתמותה תוך זמן קצר.

חולים אלה (בישראל ובעולם) נאלצים להתמודד עם קשיים בירוקרטיים, זמינות נמוכה מדי של הרופאים והצוות הרפואי שמטפל בהם והתמודדות יומיומית עם קשיים תפקודיים וסבל, שנגרם כתוצאה מהמחלה ממנה הם סובלים.

לא פעם, מצבם מדרדר - עד שהם נזקקים לטיפול רפואי דחוף בבית החולים, שבדרך כלל פותר את הבעיה האקוטית - אך מביא לא פעם למעגל של אשפוזים חוזרים, כאשר עצם המעבר מהבית לסביבה המנוכרת והעמוסה של בית החולים מביא להחמרה במצבם.


החולה שמתקשה לנשום מרגיש באופן טבעי צורך במענה מידי. צילום: שאטרסטוק

החולה שמתקשה לנשום מרגיש באופן טבעי צורך במענה מידי. צילום: שאטרסטוק

מה המקום של אימון רפואי אישי באופן כללי ומדוע הוא נחוץ?

כדי למלא את הפער שנוצר, התפתח תחום חדש - אימון רפואי אישי. העוסקים בתחום זה יכולים להיות עם הכשרה רפואית פורמלית, להיות בעלי ניסיון אישי עם מחלה דומה, להיות בעלי ידע נרחב בטכנולוגיות הרלוונטיות לטיפול ועוד.

מה הוא אימון רפואי נשימתי באופן ספציפי וכיצד הוא מסייע לחולים?

מאמן רפואי נשימתי יכול למלא את הפער הזה. מדובר באדם זמין עם ניסיון רב (אישי או מקצועי), בקיא בכל האפשרויות הטכנולוגיות הקיימות, קשוב לצרכים של החולה, ומסוגל להכיר ולזהות את אופי הנשימה האישי שלו, גם כאשר הוא במצב של מצוקה נשימתית; תפקידו של מאמן רפואי אישי הוא לפתור בעיות ולהגיע להתאמה האופטימלית של התמיכה הנשימתית הדרושה בכל מצב.

בנוסף, מאמן רפואי נשימתי יכול לסייע לחולה ללמוד לחיות עם הקושי הנשימתי - ולתאם בין הגורמים השונים שמטפלים בו, כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית.

בעולם מתבססת יותר ויותר ההכרה בחשיבותו של מאמן רפואי נשימתי. לאחרונה אף תוכנן מחקר רחב היקף במחלת ריאות חסימתית הבוחן את ההשפעה המיטיבה של מאמן רפואי נשימתי, כאשר הוא הופך להיות חלק אינטגרלי מהצוות המטפל בחולה.

מה לגבי חולים עם מחלות נוירומוסקולאריות באופן ספציפי?

למדתי באופן אישי עד כמה לחולים עם מחלות נוירומוסקולאריות שמערבות את שרירי הנשימה יש כיום מעט מאוד מענה במערכת הרפואית הקיימת - הנוירולוגים שמטפלים בחולים אלה אינם מבינים בבעיות הנשימה מהן סובלים החולים, לא יודעים לזהות אותן ולא יודעים לתת להן מענה. רופאי הריאות יכולים לאבחן ולתת טיפול תומך במכשיר תומך נשימה, אך במרפאות העמוסות שלהם - אין זמן למעקב הצמוד שנחוץ; ולא פעם, הם גם לא מכירים את הדקויות של המחלה ממנה סובלים המטופלים.

מאמן רפואי נשימתי, לומד להכיר את המטופל לאורך זמן ולמצוא ביחד איתו את צורת התמיכה הנשימתית האופטימאלית שמאפשרת חיים פרודוקטיביים ככל הניתן, מהווה כתובת במצבים אקוטיים והימנעות מאשפוזים.

מה מקומו של המאמן הרפואי אם אין מנוס מאשפוז?

גם כאשר נוצר צורך באשפוז, הליווי של המאמן האישי יכול להקל על החולה ולסייע בהחלמתו. הליווי יוצר רצף טיפולי, בין הטיפול בבית החולים - לבין הטיפול בבית, מבלי לקטוע אותו שוב ושוב. הליווי של המאמן האישי גם יכול להיות חלק אינטגרלי של הצוות שמטפל בבית, במסגרת אשפוז ביתי, שהופך להיות יותר ויותר נפוץ בארץ ובעולם.


רפואה מרחוק מאפשרת לחולה ולבני משפחתו תמיכה 24/7. צילום: שאטרסטוק

רפואה מרחוק מאפשרת לחולה ולבני משפחתו תמיכה 24/7. צילום: שאטרסטוק

כיצד החידושים הטכנולוגיים מסייעים בתמיכה 24/7?

שימוש בטכנולוגיות חדשניות (כולל Telemedicine - רפואה מרחוק) - מאפשר לחולה ולבני משפחתו תמיכה 24/7, עם הפנייה מהירה לרופא מומחה (שמכיר את המטופל ונמצא בקשר הדוק עם המאמן האישי), במידת הצורך.

לסיכום: אימון רפואי נשימתי מקל על החולה ומסייע בהחלמתו. חשיבותו באה לידי ביטוי גם במניעת אשפוזים ופניות מיותרות לחדרי מיון וגם בעזרתו בתקופה של אשפוז ביתי והשתתפותו בצוות הרפואי המטפל בבית.

ד"ר מיכל הרן - מומחית ברפואה פנימית והמטולוגיה; מקדמת את תחום התמיכה הנשימתית במחלות נוירומוסקולריות בארץ, עקב מחלת שרירים נדירה ממנה היא סובלת.

עדי בן שטח - מאמן רפואי נשימתי.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום