השתלות שיניים מונחות מחשב

(0)
לדרג

השתלת שיניים איננה הליך כה פשוט, כפי שנהוג לחשוב. בשנים האחרונות, חלה התקדמות עצומה בתחום - וכיום ההליך מדויק ובטוח יותר מאי פעם

מאת: ד"ר עמנואל שלם

השתלת שיניים היא הליך מורכב, שטומן בחובו הרבה יותר משמעויות - ממה שניתן לחשוב. למעשה, המושג עצמו אינו ממחיש עד תום את החשיבות של ההליך, משום שבפועל השתלות שיניים - בייחוד הגדולות והמקיפות שבהן - הן למעשה הליך הכולל שיקום של הפה כולו.

אבל רגע לפני שאנו מתקדמים חשוב שנעשה סדר - בין מספר מושגים "שוברי שיניים" ונבין מהו למעשה ההבדל בין שתל, מבנה וכתר?

"שתל" הוא בורג עשוי טיטניום או זירקוניה, המוחדר לעצם הלסת כתחליף לשורש השן הטבעית.

"מבנה" - הוא קונוס עשוי טיטניום או זירקוניה, שמוברג לתוך השתל בכדי לשמש כמאחז.

"כתר" - הוא כותרת שן מלאכותית שמודבקת או מוברגת על גבי המבנה שעל השתל.

כיום, בעזרת השתלות שיניים מונחות מחשב, ניתן לתכנן את שיקום הפה כולו מראש, החל בהשתלת השתלים ועד לבניית הכתר או השן התותבת הסופית.

שתל הוא למעשה בורג המוחדר לעצם הלסת. צילום: שאטרסטוק
שתל הוא למעשה בורג המוחדר לעצם הלסת. צילום: שאטרסטוק

כיצד נעשות השתלות שיניים מונחות מחשב?

השתלות שיניים מונחות מחשב נעשות על בסיס צילום CT, אשר מספק הדמיה תלת ממדית של הלסת. בשלב הבא, על בסיס המודל הממוחשב של הלסת, "בונה" המחשב תושבת (סד מנחה/מדריך כירורגי) שמכילה מספר פתחים בהתאם למספר השתלים המתוכנן. פתחים אלו מכילים את כיוון הקידוח ואת עומק הקידוח בעצם הלסת שלתוכו יוחדר השתל.

התושבת הזו "מתיישבת" על החניכיים או על השיניים התומכות של המטופל; כך, למעשה, כל שנותר לרופא לעשות: להכניס את המקדח לפתח שבתושבת - וליצור את הקידוח עבור השתל - בהתאם ל"הוראות" שמספקת התושבת.

מדוע השתלת שיניים מונחית מחשב מדויקת ובטוחה יותר?

אפשר לראות בכך נווט פיזי אשר מכוון את המקדח שבו מחזיק הרופא למקום הנכון. יש לכך יתרונות רבים - ובראשם האפשרות למצוא את המיקום האידאלי שבו יוכנס השתל אל הלסת.

ההדמיה הממוחשבת מספקת לרופא - עוד לפני שניגש למלאכת ההשתלה עצמה - תמונה ברורה של כל המבנים האנטומיים באזור הלסת: העצם, העצבים, כלי הדם וחללים שונים (כגון: ארובת העין, הסינוסים וחלל האף).

הרופא שולח את ההדמיה הזו לחברת השתלים שאיתה הוא עובד; ויוצר - עם טכנאי מומחה שיושב במעבדות החברה - את התושבת המדוברת (שהוזכרה קודם לכן). למעשה, הרופא והטכנאי מתכננים יחד לפרטי פרטים את שיקום הפה כולו, החל במספר השתלים, צורתם והזווית שבה יוכנסו ללסת; ועד לסוג הכתר או התותבת שתועמס על השתל וצורת כל שן כזו.

כיצד טכנולוגיית הדפסה תלת ממדית מסייעת בתהליך?

הטכנולוגיה להשתלת שיניים מונחית מחשב הייתה נשמעת כמו מדע בדיוני, עד לפני שנים ספורות, אך כיום היא מציאות קיימת, בעיקר הודות לטכנולוגיית ההדפסה התלת ממדית, שהרפואה המודרנית - ובייחוד רפואת השיניים - משתמשת בה בהליכים רבים.

בעבר הלא רחוק, השתלת שיניים הייתה נעשית אך ורק ביד חופשית (free hand) - משמע: ללא מעורבות מחשב - אך כיום, בזכות היכולות המתקדמות של מערכות ההדמיה וייצור המבנים השונים המיועדים לחלל הפה, הכול נעשה בצורה מדויקת פי כמה, ללא "ניחושים".

הרופא יודע היטב מהו מבנה הפה של המטופל; ומסיבה זו, הוא יכול אף להימנע מחיתוך מלא של החניכיים ומחשיפת עצם הלסת.

מהם היתרונות של השתלת שיניים מונחית מחשב?

היתרונות של שיטה זו רבים מאוד: כבר הוזכר הדיוק הרב שמאפשרת ההשתלה מונחית המחשב. חשוב להבין ולהדגיש כי מדובר בדיוק מקסימלי: הקידוח שמבצע הרופא בלסת "מודרך" על ידי התושבת, שיוצרה באמצעות המחשב, כך שהקידוח איננו יכול לסטות ולפגוע במבנים אנטומיים סמוכים.

התכנון המקדים אף יכול לחסוך הליכים נלווים, שנחשבים מורכבים יחסית, כמו הרמת סינוס ותוספת עצם - שהרי הרופא יכול למצוא מראש את הנקודה האופטימלית להנחת השתל, נקודה שתקצר את ההליך עד כמה שניתן ותחסוך פעולות נלוות.

נוסף על כל אלה, גם המטופל עצמו מרוויח מהעניין: לרוב, ההליך עצמו יהיה קצר בהרבה וה"בילוי" על כיסא הרופא לא יהיה ממושך; הקידוח נעשה פעמים רבות דרך חתכים זעירים בחניכיים, ללא צורך בחתך משמעותי - מה שמבטיח פחות כאבים והליך החלמה קצר יותר; ההימנעות מפגיעה במבנים אנטומיים סמוכים תקטין את הסיכון לפגיעה עצבית ולזיהום; האפשרות לדימום נמוכה יותר, במיוחד בקרב אנשים הנוטלים תרופות לדילול דם.

חשוב לציין כי הטכנולוגיה החדשה אף מאפשרת לספק פתרון זמני ואיכותי, לאורך תקופת ההמתנה שבין החדרת השתלים ל"העמסת" הכתרים או התותבות עליהם: המערכת הממוחשבת מייצרת למעשה שני סדים. סד אחד כירורגי - לטובת ההשתלה עצמה; וסד שני - למען התקנת שיניים זמניות.

ניתן לקבוע את השיניים הזמניות במקומן כבר באותו יום, שבו בוצעה ההשתלה, או לכל המאוחר שבוע לאחר מכן. בדרך זו, יודע המטופל כי עד שיזכה בשיניים הקבועות - הוא נהנה מפתרון זמני לבעיות האסתטיות הכרוכות בהליך.

הרופא מתכנן את ההשתלה ואת שיקום הפה במלואו. צילום: שאטרסטוק
הרופא מתכנן את ההשתלה ואת שיקום הפה במלואו. צילום: שאטרסטוק

מדוע למעשה מדובר במהפכה בגישה להשתלות שיניים ולשיקום?

כל היתרונות הללו חשובים, אך הם רק חלק מהתמונה הכוללת: השתלות שיניים מונחות מחשב מאפשרות, למעשה, לרופאי השיניים לשנות את כל דרך חשיבתם בנוגע לתכנון תהליך ההשתלה ולשיקום הפה כולו.

בעבר הלא רחוק, בשל מגבלות השיטה, החשיבה הייתה כזו: מתכננים את פרוצדורת ההשתלה זמן קצר לפני שהיא מבוצעת בפועל; משתילים את השתלים - ומשקמים את הפה על פי תוצאת ההשתלה.

כיום, לעומת זאת, בעזרת ההשתלות מונחות המחשב, יכול הרופא לעבוד בדרך הפוכה, מדויקת יותר ונכונה יותר. בראש ובראשונה, הרופא מתכנן את ההשתלה ואת שיקום הפה במלואו - ורק לאחר מכן, הוא מבצע את ההשתלה עצמה.

ההבדל בין שתי הגישות עצום: בגישה הראשונה, נאלץ הרופא להתאים את עצמו למציאות קיימת, בהתאם לתוצאות ההשתלה. הרופא אינו יכול לצפות ולתכנן מראש בצורה מלאה את השיקום, משום שהוא איננו יודע כיצד תתקדם ההשתלה. הרופא למעשה יתקדם "תוך כדי תנועה" ויתקן את הדרוש תיקון במהלך תכנית השיקום.

אם כך, השיקום בעזרת השתלות שיניים מונחות מחשב הינו מדויק ויעיל הרבה יותר. זאת, משום שרופא השיניים יודע מראש - וקובע מראש - כיצד ייראה השיקום לכל אורכו. כך, הרופא מונע טעויות, חוסך בזמן, מבטיח למטופל הליך הכרוך במידה המעטה ביותר האפשרית של כאב; ומוודא שהכול נעשה בצורה המדויקת ביותר. זהו ללא ספק עידן אחר - בתחום השתלות השיניים.

לסיכום: השתלות שיניים מונחות מחשב הן ללא ספק פריצת דרך בתחום, המציעה שלל יתרונות חשובים - שהופכים את ההליך למדויק ויעיל הרבה יותר - וכואב פחות. היתרונות של השיטה הממוחשבת כה רבים, עד שהמשמעות הכוללת שלה משנה, למעשה, את גישת הרופאים להליך כולו; והופכת את שיקום הפה להליך מוקפד, בתכנון מעמיק ביותר. כך, צועדת רפואת השיניים עוד צעד - משמעותי ביותר - בדרך להפיכת השתלות השיניים להליך בעל אחוזי הצלחה גבוהים יותר מאי פעם בעבר.

ד"ר עמנואל שלם הוא רופא שיניים המבצע, בין היתר, השתלות שיניים מונחות מחשב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום