כתרים לשיניים במפגש אחד

(2)
לדרג
תוכן מקודם

זקוקים לכתר בשן? חדשות טובות: בזכות מערכת חדשנית, כבר אין צורך להגיע מספר פעמים לרופא השיניים. מהיום: כל התהליך - במפגש אחד. והעלות ? ללא שינוי

רופא שיניים
077-2311233 (מספר מקשר)

כתר בפגישה אחת בלבד אצל רופא השיניים: מערכת חדשה שהגיעה גם לישראל מודדת באופן דיגיטלי את מיקום הכתר בפה, ומייצרת באמצעות תוכנה ייעודית כתר בצורה ובדיוק מרביים. כך, בזמן שאתם מתרווחים על כיסא הרופא, המכשיר שלידכם ייצר את הכתר, ובתוך דקות, הכתר יהיה מוכן - ומורכב אצלכם בפה.

מהם היתרונות של הטיפול החדשני עבור המטופלים?

קיימים יתרונות רבים לטיפול החדשני: אין צורך במטבעים, תהליך לא נעים שבוצע בשיטה הישנה באמצעות חומרים אלסטומרים, אין צורך בכתרים זמניים, שיצרו אי נוחות תפקודית ואסתטית, אין צורך בתקופת המתנה ארוכה, השיחזור כולו מבוצע במרפאה ולא נשלח למעבדה חיצונית. מחרטה מיוחדת חורטת את השחזור, העשוי כולו חרסינה מחוזקת, בצבע השן - ללא מתכת שאינה אסתטית ולעיתים אף, רעילה.

אם לפציינט יש סבלנות, ניתן לטפל בהרבה שיניים במפגש אחד. צילום: שאטרסטוק
אם לפציינט יש סבלנות, ניתן לטפל בהרבה שיניים במפגש אחד. צילום: שאטרסטוק

מהו אופי הטיפול החדשני לבניית כתרים?

מדובר במערכת מסוג cad-cam, בעלת שלושה מרכיבים: המרכיב הראשון הוא סורק אופטי, מעיין מצלמה קטנה; המרכיב השני הוא תוכנה הקוראת את הנתונים האנטומים של השיניים הסמוכות ומחרטה היוצרת כתר שמותאם בצורה מיטבית לצורה, לצבע ולתפקוד של השיניים הסמוכות. מדובר בטיפול שמאפשר לבצע מגוון רחב של שחזורים, החל משחזורים קטנים-חלקיים ועד לגשרים גדולים - כולם בצבע השן.

כיצד מתבצע הטיפול?

חשוב להבין כי הפעלת המערכת, כמו כל טיפול בתחום שיקום הפה, מחייבת הבנה בתכונות החומרים השונים, הבנה של הכוחות הפועלים בפה והבנה באסתטיקה. רופא מומחה בשיקום הפה, אמון על תחומים אלו וידע ליישמם באמצעות מערכת זו.

בהתאם לכך, התהליך כולו מתחיל בבדיקה של הרופא, אבחון וקביעת סוג השחזור מבחינת חומר והיקף. לאחר מכן, המומחה בשיקום הפה, מכין את השן, או אז מבוצעת סריקה אופטית לשן, בתוך הפה, הסריקה מתבצעת באמצעות טכנולוגיה של מצלמת וידיאו מיוחדת. תוצאות הסריקה נקלטות מיד במחשב ובאמצעות התוכנה המיוחדת נבנה הכתר באופן דיגיטלי על מסך המחשב, ניתן לבדוק את הממדים הצורה וההתאמה לשאר השיניים. כאשר התוצאה הווירטואלית מושלמת, הרופא מעביר, תוך לחיצת כפתור, את הנתונים למחרטה המצויה בחדר סמוך וזו מייצרת את הכתר מתוך בלוק חרסינה מחוזק - תוך מספר דקות. לעיתים כדי להקנות לשחזור חוזק ואסתטיקה נוספים, אנו מכניסים את הכתר לתנור מיוחד לעוד מספר דקות.

במסגרת טיפול מהיר זה, האם האיכות של הכתר דומה או שונה, יחסית לנהוג בטיפולים קודמים?

מחקרים רבים מצביעים על כך שהשחזורים שמבוצעים באמצעותה מתפקדים בצורה טובה ביותר מבחינת הדיוק של הכתר, מבחינה אסתטית ומבחינת התפקוד. ההערכה היא שבוצעו באמצעות המערכת למעלה מ-20 מיליון שחזורים ברחבי העולם. כך שעמידות השחזור היא עובדה מוכחת.

מבחינת עלויות לפציינט, האם יש שינוי?

אין שינוי, מבחינת עלות הטיפול - כפי שהיה נהוג עד כה. כך, הפציינט מרוויח את כל היתרונות האטרקטיביים של החדשנות, באותו המחיר שהיה הנהוג בגישה הקודמת.

האם קיימים חסרונות שיש לעמוד עליהם, במסגרת טיפול חדשני זה?

לעיתים, כאשר קיים צורך בשחזורים מרובים לאותו מתרפא העבודה קצת יותר מורכבת וממושכת ויתרון השיטה המיידית מכביד על המתרפא מבחינת הזמן שהוא נדרש לשהות במרפאה. גם במקרים אלו ניתן לקצר את משך הטיפול על ידי פיצול הטיפול.

מערכת cad-cam מאפשרת לבצע מגוון רחב של שחזורים. צילום: שאטרסטוק
מערכת cad-cam מאפשרת לבצע מגוון רחב של שחזורים. צילום: שאטרסטוק

מעבר ליתרון הבולט של סיום הטיפול במפגש אחד בלבד, האם יש יתרונות רפואיים לשיטה ביחס לשיטה המסורתית הישנה?

היתרונות הרפואיים קשורים לעובדה שניתן לתכנן שחזורים חלקיים מדויקים, במקום להכין כתר מלא, ניתן לשחזר רק את האזור הפגוע ולהשלים את השן, חיסכון בחומר שן יוצר
טיפול זעיר פולשני שמאריך את חיי השחזור והשן. העדר כתרים זמניים והדבקה מיידית, מונע דלף וזיהום חיידקי שעלול לסבך את הטיפול ולכן מהווה עוד יתרון ביולוגי מובהק.

במקרה שהפציינט זקוק לטיפול במספר שיניים - בכמה שיניים ניתן לטפל במסגרת מפגש אחד?

אם לפציינט יש סבלנות, ניתן לטפל בהרבה שיניים במפגש אחד, למעשה, ניתן לטפל בלסת שלמה; עם זאת, כאמור, מדובר בתהליך שייקח יותר זמן. בממוצע, במפגש של שעתיים, ניתן לבצע עבור הפציינט כשלוש יחידות שיניים.

לסיכום: בעבר, טיפולי שיניים היו כרוכים לא רק בעלות גבוהה - אלא גם בביקורים רבים אצל רופא השיניים. כאשר היה צורך בהתקנת כתרים - הטיפול הממוצע, מתחילתו ועד סופו, יכול היה להימתח על פני מספר שבועות ולארוך לפחות שלוש פגישות. עתה, הטיפול החדשני "חוסך" את הריצות האינסופיות לרופא השיניים ולמעבדה - מבלי לייקר את התהליך. הפציינט "מרוויח" שיחזור עמיד מהיר בעל יתרונות רפואיים רבים.

ד"ר הלל ברוך הוא רופא שיניים מומחה בשיקום הפה, בעל מרפאה פרטית ומדריך רופאים מתמחים, במרכז ההתמחות בשיקום הפה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר ברוך הלל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום