טיפוח ציפורניים: יש גם סיכונים

(16)
לדרג
תוכן מקודם

מקפידה לטפח את הציפורניים עם לק ג'ל ואופנות נוספות? זהירות, יש לכך מחיר בריאותי: קיימת סכנה לזיהומים, פטריות ועוד צרות צרורות. מדריך לטיפוח בריא ובטיחותי

רופאת עור ומין ,מומחית לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310979 (מספר מקשר)

מקפידות על שגרת טיפוח ציפורניים, באמצעים שונים? שימו לב: טיפוח ציפורניים עלול להיות כרוך בנזקים בריאותיים וגופניים רבים, שלעתים אף ידרשו טיפול רפואי. עם זאת, טיפוח נכון ואיכותי וטיפול מונע - יוכלו למנוע את מרבית הבעיות.

הציפורניים הן אחד האיברים המקושטים והמטופחים ביותר (לצד השיער ועור הפנים). בתחום טיפוח הציפורניים, יש אופנות רבות - המשתנות מעונה לעונה. בשנים האחרונות, תופסת תאוצה אופנה חדשה ופופולרית: הקשיית הלק - לאחר מריחתו - באמצעות קרני אור (לק ג'ל), שמטרתה להבטיח שהלק יישאר על הציפורניים למשך מספר שבועות.

אופנות אחרות כוללות בניית ציפורניים, הארכה, שימוש במדבקות ואבנים יפות; וכן עבודות אמנות של ממש - הנעשות על הציפורן.


טיפול בג'ל או בניית ציפורניים כולל שלב ראשוני של שיוף. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות הבריאותיות בטיפוח ציפורניים?

כמו לכל אופנה, גם לאופנת טיפוח הציפורניים של השנים האחרונות יש סיכונים וחסרונות, בצד הגיוון והיצירתיות. הפגעים השונים נגרמים הן בשל החומרים שבהם נעשה שימוש; והן בשל מצב הידיים בתקופת החורף, המוחמר בשל אמצעי הטיפוח השונים.

מדוע טיפוח ציפורניים מהווה בעיה בעונת החורף?

בכל מקרה, עור הידיים סובל מהיובש החורפי - ועקב כך משפיע על הציפורניים. לכן, למשל: שימוש תכוף במים ובסבון, במטרה לנקות את הציפורניים, גורם נזקים לעור. ייבוש הציפורן עצמה, לאחר תהליך הטיפוח, יוצר מראה מיובש וחסר ברק ומגביר את שבירותה.

מהם הסיכונים הבריאותיים בשימוש בלק ג'ל, בעת בניית ציפורניים?

כל החומרים וההליכים השונים שנעשה בהם שימוש בעת בניית ציפורניים ושימוש בלק ג'ל יכולים לגרום לא מעט בעיות רפואיות.

כך, בין היתר: דלקת עור - בשל שימוש בחומרים אקריליים ואחרים, לצורך הדבקת הציפורניים. בעיות ידועות אחרות: גירוי יתר של הציפורן וסביבתה, עקב השריית הציפורניים בחומרים (כגון: אצטון); ואף תגובות אלרגיות לדבקים ולחומרי הטיפוח והבנייה.

זיהומים חיידקיים ופטריות, הנגרמים עקב טיפוח ציפורניים: לעיתים, עלולה המטופלת אף לסבול מזיהומים ודלקות, הנגרמים על ידי חיידקים החודרים מתחת לציפורן בשל הטיפוח, או פטריות הנוצרות תחתיה. הזיהומים הפטרייתיים קשורים בעיקר לציפוי הציפורן, שמשתמשים בו בעת בניית ציפורניים. זאת, משום שהציפוי המלאכותי עלול לגרום להצטברות של לחות, ההופכת לזיהום פטרייתי.

זיהומים חיידקיים ופטרייתיים עלולים להיגרם גם בשל היעדר תנאי היגיינה נאותים והיעדר הקפדה על חיטוי של המכשירים, שבהם נעשה שימוש בעת בניית הציפורן, כמו גם בשל גזירה והסרת יתר של העור שמסביב לציפורן. כל אלה גורמים לדלקות הדורשות טיפול אנטיביוטי.

איזה עוד נזקים עלולים טיפולי טיפוח לגרום לציפורניים?

השימוש בתכשירים השונים מביא לעצירת הגדילה של הציפורן. לפעולה זו יש השפעות נוספות, פרט להשפעות הבריאותיות, בהן: שינויי צבע בציפורן ותחתיה, כתמים שונים, שקעים בציפורן, עור "אכול" ומגורה ועוד.

שימוש בלק עם דבק חזק במיוחד, לאורך זמן, ללא החלפתו בתדירות סבירה (אחת לשבוע, למשל) - עלול לגרום לחדירת הפיגמנט של הלק אל הציפורן והיווצרות של כתם צבע, שייוותר בתוכה גם לאחר הסרת הלק.

בנוסף, השימוש הקבוע באצטון - מביא להתייבשות הציפורן; ועלול לגרום הופעת כתמים כתומים או לבנים, על פני השטח של הציפורן. דוגמה אחרת לנזקים כאלה הם השקעים הרוחביים, המופיעים על הציפורן - לאחר צביעתה. השקעים הללו משקפים את הפגיעה ואת עצירת התהליך הטבעי של התחדשות הציפורן וצמיחתה.

מהם הנזקים המשניים הנגרמים לציפורן ולעור, עקב בניית ציפורניים?

טיפול בג'ל או בניית ציפורניים כולל שלב ראשוני של שיוף (ולעתים אף הסרה מוחלטת) פני השטח של הציפורן, על מנת ליצור משטח לבנייה או לקליטת הג'ל.

כאשר רוצים להפסיק עם הג'ל או הבנייה, לוקח לפני השטח של הציפורן זמן רק להתאושש בשל שיוף זה.

בנוסף, החומרים השונים שנעשה בהם שימוש - הן בעת הבנייה והן לצורך הסרה - הינם חומרים קוסמטיים (כגון: פורמלדהיד, אקריליק ודבקים שונים), הגורמים לגירוי של העור ועשויים גם לפגום בו ובמראהו.

לבסוף, הקשיית לק הג'ל לאחר מריחתו נעשית באמצעות מנורת UV, המקרינה קרינה אולטרה סגולה על הציפורניים. קרינה זו גורמת לעור לנזקים של ממש, כמו כל נזקי השמש האחרים. לכן, מי שיש לה נטייה לסרטן עור, כתוצאה מחשיפה לשמש - מומלץ מאוד כי תמרח את אזור הציפורניים בקרם הגנה, לפני ותוך כדי טיפול טיפוח ציפורניים כזה (כיום קיימות בשוק מנורות LED לייבוש הלק

כיצד מטפלים בפגעי טיפוח הציפורניים?

ראשית, בכל מקרה של דלקת סביב הציפורן, שינויי צבע ועובי משמעותיים שלה, היפרדות של פני הציפורן מהאצבע או התפוררות של הציפורן - יש להפסיק הפסקה מוחלטת את טיפוח הציפורניים, כולל לק פשוט, למשך מספר שבועות, עד להבראת המקום ושיקומו.

מומלץ ללוות את השיקום במריחת וזלין על הציפורן והעור שסביבה ובלבישת כפפות כותנה, להגנה על הציפורניים - מפני פגעי השמש והרוח.

בשאר המקרים, טיפול מונע הוא המענה הטוב ביותר לנזקים שגורם טיפוח הציפורניים.


הקשיית לק הג'ל באמצעות מנורת UV גורמת לנזקים בעור. צילום: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול המונע?

הטיפול המונע כולל מספר "כללי אצבע" פשוטים:

1. חשוב מאוד לגזור את הציפורן עצמה קצר וישר; ואת שוליה בצורה מעוגלת, על מנת למנוע ציפורן חודרנית.

2. מי שעושה שימוש קבוע בלק - חשוב מאוד להקפיד להחליף אותו אחת לשבוע; ותוך כדי ההחלפה, לבדוק מה קורה לציפורנים - ולוודא שציפוי הציפורן נמצא במצב טוב ובריא.

3. חשוב מאוד גם לא לגזור את העור שמסביב לציפורן, משום שלעור זה תפקיד חשוב, במניעת חדירה של זיהום, בין הציפורן לבין הבשר.

4. מומלץ ביותר לשמור פעולות טיפוח מורכבות - כמו בניית ציפורניים וציפורניים מלאכותיות - לאירועים חשובים בלבד; ולחזור לטיפוח רגיל מיד לאחר מכן.

5. ישנה חשיבות רבה להקפדה על כך שהטיפול המקצועי בציפורניים יכלול חיטוי של המכשור והחלפה של הפצירות, בין לקוחה ללקוחה. הדבקה בין לקוחות היא גורם אפשרי בהחלט - להיווצרות זיהומים חיידקיים ופטרייתיים.

6. לבסוף - מומלץ ביותר לתת לציפורניים "לנוח" מטיפולי יופי, אחת למספר חודשים, על מנת לאפשר להן להשתקם. בתקופת ההפסקה, כדאי לנקוט באותם אמצעי שיקום שהוזכרו קודם (מריחת וזלין ולבישת כפפות כותנה).

לסיכום: יש לזכור כי אם כל תהליכי השיקום שנקטת אינם מספיקים והאצבע אינה מבריאה - עליך לפנות לרופאת עור בהקדם. ככל שהזיהום נותר בציפורן זמן ארוך יותר, כך הטיפול בו יהיה קשה ומורכב יותר; לציפורן ייקח זמן ממושך יותר להשתקם - ויעלה הסיכון לכך שמצבה יישאר בלתי הפיך.



ד"ר בת-שבע מרקוס הינה מומחית לרפואת עור ומין, העוסקת בדרמטולוגיה אסתטית.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום